fbpx

Öt jó tanács a cyclo-cross versenyzéshez

A cyclo-cross a kerékpározás egy ősszel-télen űzött szakága, mely pont a mountain bike és országúti szezon holtidejében van. Minden versenyző számára ideális lehet beiktatni a felkészülésébe is, kerékpárkezelésben sokat fejleszt. A cyclo-cross egy nem mindennapi, de mégsem új keletű szakág, a száz éves múlttal rendelkező versenyformát sokan kiegészítő sportként űzik, de egyre többen vannak, akik direkt erre szakosodnak és ezek a fő versenyeik.

Fotó: Farkas Milán – (www.milanphoto.hu)

A cyclo-cross versenyek jellemzően rövidek – korosztálytól függően 30-60 percesek -, ami a várható szélsőséges időjárás és hőmérséklet miatt szerencsés is. Mivel a futamok rövidek, fontos, hogy ebben a rövid időben minél jobb teljesítményt nyújtson a versenyző. És itt nem csak erőben, de technikai tudásban is a legjobbat kell nyújtani.

Néhány jó tanács azoknak, akik még nem teljesen rutinosan állnak a rajtvonalhoz:

1. Kapd el jól a rajtot!
A rajtpozíciód a versenyeken többségén fix, mivel az adott sorozatban az addig elért eredményeid alapján szólítanak be, így a szabályok értelmében nincs lehetőséged előretolakodni (a versenybírók hátrasorolással fogják jutalmazni), viszont egy jó rajttal rengeteg pozíciót tudsz javítani ezen. És miért fontos ez? A verseny elején nagy a tolakodás, ezért már az esések elkerülése végett is hasznos, ha a rajt után előre kerülsz. A pálya aránylag keskeny – a nemzetközi szabvány szerint minimum 3 méter -, ami miatt azért nem mindenhol lehet könnyen előzni és könnyen be tudsz ragadni hátra, ami jelentős időveszteséggel járhat. Ha jól elkaptad a rajtot és előre kerültél akkor a feladat ezután már csak az, hogy megtartsd a jó helyed.

Tipp: csinálj rajtgyakorlatokat. Akár egyedül (magadban számolj vissza és álló helyzetből indulj el minél gyorsabban) vagy segítővel, sípszóra! A lényeg, hogy gyakorold a lehető legrövidebb idő alatt minél nagyobb sebességre való gyorsulást!

2. Felszállás és leszállás
Könnyen előfordulhat, hogy egy versenyen körönként  minimum 3-4 alkalommal kellhet le- és felszállni. Ez egy 8-10 körös versenynél akár 30-40 alkalom is lehet. Azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy mennyi időt lehet veszíteni a lassú fel- és leszállással. Nem beszélve arról, hogy bizonyos helyzeteket gyorsabb megoldani lábon, mint kerékpáron.

Figyeld a videót, ami remekül bemutatja a helyes technikát.

– az akadályhoz közeledve az egyik lábadat ki kell csatolni a pedálból és a másik lábra kell helyezni a testsúlyt. (Ilyenkor a versenyző a kerékpár “egyik oldalán” helyezkedik el.),

– az akadály előtt a másik lábat is kicsatoljuk és leugrunk a kerékpárról,

– a kerékpárt a felsőcsövénél fogva átemeljük az akadály felett (Ha hosszabb ideig kell emelni a kerékpárt, akkor az alsó vázcsövet fogjuk, hogy vállra vehessük vagy magasabbra emelhessük futás közben.),

– amikor újra a földre helyezzük a kerékpárt, néhány gyors lépést még teszünk vele, hogy minél nagyobb lendülettel ugorjunk vissza a nyeregbe. A nyeregre visszaugrás fájdalmasnak tűnhet, de ha megfigyeljük, a videón jól látható, hogy valójában a combunk erős belső felével érkezünk a nyeregbe és utána csúszunk a helyünkre.

Tipp: a le- és felszállást szinte bárhol gyakorolhatjuk, akadályként egy faág is megteszi. Aszfalton vagy betonon fájdalmas lehetne a hiba, de jó hír, hogy a versenyeken csak terepre helyezik az akadályokat. Az aszfalt többnyire ott is a gyors tempójú tekerés helyszíne.

3. Előzz kanyarban!
A cyclo-cross versenyek lendületét az akadályokon kívül a kanyarok törik meg. A triatlontól a cross country-ig bármely szakágban hasznos tapasztalat, hogy fejleszteni tudjuk a kanyarvételi technikát.

Ahogy a fel- és leszállás gyorsaságán, úgy a kanyarvételen is sok múlik. Az ideális ív ismerete, lehetőség a magasabb átlagsebesség fenntartására, de akár helyosztó előzésre is módot adhat.

Tipp: gyakoroljatok párban és figyeljétek egymás kanyarodását! A videó bemutatja, hogy miként lehet kanyarban előzni. Ez is páros gyakorlat, amikor az egyik kerékpáros külső ívről indul és belsőre érkezik, addig a mögötte haladó belső íven érkezik és lehetősége van esetleg az előtte haladót megelőzni.

4. Homokágy
A cyclo-cross versenyek egyik tipikus akadálya a homokágy. Bizonyára sokan kerékpároztatok már homokban és tudjátok, hogy a vékony gumikkal nehezebb megtartani az egyensúlyt. Már a homokágy előtt próbáljuk meg “irányba tenni” a bringát, (hogy a könnyen elmozduló talajon ne kelljen hirtelen kormánymozdulatot tennünk, ami kibillenthet az egyensúlyunkból),  és minél nagyobb lendülettel átvágni rajta. Ha kormányfordítás nélkül haladunk át az akadályon, lendületet is alig vesztünk.

+Rutinos trükk: ha már nyomokat vágtak előttünk a homokágyba, és van módunk felmérni azokat időben, válasszuk ki a legegyenesebb „vágányt” és „engedjük” a bringát ebben a nyomban „lekövetni” az utat. Ez különösen mély homokban lehet sorsdöntő, mivel itt jóval kisebb az ellenállása a talajnak, kevésbé akarja kicsavarni kezünkből a kormányt. A homokban lazán de határozottan tartsuk a kormányt. Kis gyakorlással rájöhetünk a homok „természetére”, arra, hogy milyen áttétellel és milyen mozdulatokkal tudjuk uralni ezt a feladatot.

5. HALADÓKNAK – Ugord át az akadályt!
A versenyzők egyre technikásabbá válnak és a palánk akadályokat egyre szívesebben ugorják át, ahelyett, hogy futva teljesítenék azt. Amíg nem tudod tökéletesen kezelni a kerékpárt, addig ne próbáld meg!

Tipp: A gyakorlást sík terepen kezdd, ahol a földre tett alacsony akadályt próbáld csak először átugrani. Ha ez megy, akkor jöhetnek sorban az egyre magasabbak is.

Jó gyakorlást! 🙂

2021-2022 Cyclo-cross versenynaptár (magyar)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.