fbpx

Ne hagyj otthon! – Tern BYB P8 városi kerékpárteszt

A kutya sem szereti, amikor a gazdi elmegy otthonról, és rázárja az ajtót. „Nincs rám szüksége? Szimatommal, fülemmel segítenék őrizni, biztonságot adni, ha pedig nincs feladat, követem a gazdát vagy csendesen megbújok a sarokban.” Ez nem a kutyamagazin állatvédő rovata? Akkor kezdjük úgy, hogy városi ember számára a kerékpár sokat segíthet az egyszerű és praktikus mobilitásban, egyéb közlekedési eszközökkel kombinálva – az út egy részét nyeregben megtéve – garantáltan hamarabb célba ér. A Tern legújabb fejlesztése mindent megtesz, hogy hasznunkra legyen, viszont a csekély összecsukott méretnek és egyéb praktikus tulajdonságoknak köszönhetően se legyen kolonc, ha éppen nem rajta közlekedünk.

Megérkeztél? A bicajt nem kell kint hagyni!

Az analógiát folytatva, az összehajtható kerékpár különleges “állatfaj”. A fejlesztőknek a szokásosnál több szempontot kell figyelembe venni, összeegyeztetni. Az egyik ilyen a kerékméret, ami lehet mindössze 16″-os (kb. 40cm), vagy akár 26″-os (kb. 65 cm) is. Az előbbi tálcán nyújtja az apró méretet, de a fizika határait feszegeti, az utóbbi esetében a hangsúly rendszerint már nem a kis méretre történő összehajtáson van, hanem a hagyományos bicajokkal megegyező érzeten. Széles kínálatában a Tern nem kevesebb, mint öt kerékméretet alkalmaz, ellenben nem megy az arany középútnak tekinthető 20″-os alá.

Simán be lehet vinni, nem nézik bicajnak…

A BYB modellszéria elsődleges célja a praktikus szállíthatóság és a minimális összecsukott “csomagméret”, viszont ha ezt 20”-os kerékmérettel párosul, a mérnököknek fel van adva a lecke! Miért nem megy egyszerűn lejjebb kerék méretben a Tern, ami többé-kevésbé garantálja a kompaktos csomagméretet? Az ok, az a fránya fizika! Összecsukható kerékpárokkal foglalkozó tesztünkben egyértelműen dicsértük a Tern bicajok vázmerevségét, a kiváló menetstabilitást és az irányíthatóságot, továbbá a még éppen elfogadható kényelmet. A tesztbicajok irányítása kiegyensúlyozott, kevésbé ideges, ami akár a nyeregből kiállva sprintelést is lehetővé teszi. Ezt a „mutatványt” egy imbolygó, tüsszentésre sávot váltó bicajon nem sokan vállalják be!

Gyorsétkezdében az asztal alá tolható…

Az idén piacra dobott BYB sorozat esetében a Tern nem köt kompromisszumot sem a vázmerevség, sem a menettulajdonság terén. Tehát úgy kell biztosítani a csöppnyi összecsukott méretet, hogy sem a fent taglalt tulajdonságok, sem a “pilótafülke” mérete ne szenvedjen csorbát. De nemhogy nem kompromittált a BYB által kínált hely, egyenesen nőtt a korábban tesztelt Link és Verge modellekhez képest! A teleszkópos nyeregszárnak és az állítható Andros(G2) stucninak köszönhetően akár 195cm testmagassághoz is megfelel! Hallelúja minden hórihorgas bicajos nevében!

Technika:

A BYB kerékmérete tehát azonos a Link sorozattal, ellenben a hasonlóság itt többé-kevésbé véget is ér. A Tern mérnökei egy egész sor egyedi technológiát fejlesztettek, amely lehetővé teszi a BYB-koncepció sikerét. Az új vázkialakítás neve „TriFold technology”, amelyben a megszokott hidroform csőprofil helyett egy bonyolultabb duplacsöves konzolszerkezetet (DoubleDeck) alkalmaz. Eme innovatív – és nem éppen kétfilléres – megoldásra valóban szükség van, mert magán a vázon a szokványos 1 helyett 2 zsanéros összehajtási pontot helyeztek el. Igen, a BYB a félbehajtás helyett harmonikaszerű csukódást kínál, ellenben a “csiki-csuki” ellenére a vázmerevség a megszokott szintű marad. Igen, ezt nevezzük mérnöki mesterműnek! És nem utolsósorban a szabadalmaztatott TriFold váz a legszigorúbb EFBE és ISO 4210 biztonsági normákat is simán teljesíti.

Munkahelyen sem kell kint hagyni, bárhova besuvasztható. Gondoljunk bele, hogy nézne ki ez az iroda, ha egy hagyományos bicajt tárolnánk benne!

Az új TFL kapcsolódások 3D kialakítást kaptak, így növelve a kontaktfelületet és a vázmerevséget. A zárómechanika is megújult: a DeadBolt dizájn és SpringLock technológia minden eddiginél finomabb, gyorsabb és pontosabb működtetést biztosít. A gyors oldás-rögzítés üdvözlendő, hiszen a dupla-forgáspont miatt néhány lépéssel többre van szükség az összehajtáshoz és kinyitáshoz. A váz alapanyaga továbbra is a legerősebb 7005 aluötvözet, az új Tern Tarsus villa pedig acél helyett 6061 hidroform aluból készül.

 

Most már csak az a kérdés, hogy a temérdek mérnöki munkával, az új szabadalmakkal és technológiákkal milyen eredményt értek el a „kompaktosítás” terén? Ami elvitathatatlan, a BYB összecsukva 30%-kal kisebb, mint bármely Link modell, így már a vasúti kocsik és buszok szabvány bőröndrekeszeibe is elhelyezhető. Az „origamicsomag” mellett mobilitást számos egyéb praktika egészíti ki, mint például a „troliüzemmódot” biztosító görgők vagy az új típusú gyorszáródás.

 

A kompakt csomagmérethez a harmonika-mechanika mellett hozzájárul még a keskeny, minőségi csapágyazással ellátott extra-keskeny Kinetix Neutron Mini 74 első agy, illetve a Tern Physis RF, 3D kovácsolt kormányrúd, ehhez csatlakozik az ugyancsak Tern-fejlesztésű Andros (G2) állítható kormányszár. A hátsó traktusban is újított a Tern: a nyeregszár erős 2014-AL alapanyagból készült teleszkópos konstrukció, ami egyszerre csökkenti az összecsukott méretet, illetve növeli az elérhető nyeregmagasságot. A „torony” tetején a már korábban bemutatott Tern Porter nyereg kap helyet szabadalmaztatott GripPad vállpárnázással, így a „troli” és a „kézicsomag” üzemmód mellett a vállra vevős módszer is rendelkezésre áll.

 

A mobilitás, csomagszállítás elősegítése érdekében a BYB számos innovatív kiegészítőt kapott. A Tern komplett mobilitás-rendszerben gondolkodik, amibe beletartozik a táska, a kosár, a csomagtartó, továbbá a kerékpár tárolásával és szállításával kapcsolatos eszközök, a világítástechnika, a szerszámok és egyéb speciális alkatrészek. A megdöbbentően átgondolt BYB kiegészítő-rendszerben új elem a Tern Metro Transit csomagtartó, amelyen görgőket is találunk, így a csomaggá alakított bicaj utazóbőröndként „trolizható”. Szériatartozék a minőségi RP „Chromeplastic” sárvédő, emellett az új Hebie láncborítás óvja a nadrágszárat a szennyeződéstől. A BYB-n már a legújabb – a Tern elektromos bicajokon (GSD, HSD) megjelent Combo Mount csomagszállítást elősegítő első konzolt találjuk, megnövelt terhelhetőséggel és még többféle rögzítési lehetőséggel. Végezetül a pedál (végre) nem félbehajtós, hanem gyorsoldó mechanikával ellátott, így a hajtókarról egy mozdulattal lehúzható, majd a vázon lévő konzolba illeszthető.

A Metro Transit csomagtartó minimalista dizájn számos funkcióval

Menet/használat közben:

A BYB ugyebár egy olyan bicaj, amelynél nemcsak a menettapasztalatról kell beszélni, hanem célszerű elmesélni, milyen vele az élet. Mégis kezdjük a nyeregben töltött tapasztalatokkal! A két korábban tesztelt Tern-t méltattam a menettulajdonságokért és a természetes irányításért, de a dicséretes ötös ide jár! Sokat segít a kissé hosszabb Andros stucni, a tökéletes súlypont, tengelytáv, geometria, súlyeloszlás, azaz a BYB esetében tényleg minden klappol. Öröm vele bicajozni! És egyből látszik, hogy mennyit számít egy jó gumikülső, a Schwalbe Citizen nem ráz, tapad, a bicaj mégis megőrzi fordulékonyságát.

 

Tetszenek az BYB újítások, mint például az új „félcsomagtartó”, amelyen 2 görgő található a „csomagtoláshoz”, oldalra mehetnek a táskák, amelybe nem sarkal a bicajos, mert alapból megfelelően hátulra kerülnek. Minimalista dizájn maximális funkcionalitással. Az összecsukás záródása a BYB esetében nem mágneses, hanem rugós, így egész biztosan nem fog szétnyílni, az oldás pedig egy kis karral történik, nem szétfeszítéssel. A meghajtás felé történő „harmonika-origamival” a lánc végre nem kívülre kerül a csomagban, tehát még véletlenül se szennyez. Mint már említettem, díjazom az új teleszkópos nyeregszárat, végre egy összehajtós, amit nem kell „tuningolni”, hogy a nyereg elég magas legyen. A BYB-nél bőven marad biztonsági tartalék egy 190 centis embernek is! Olyan sok apróság van a BYB-n, amit a szívemhez nőtt, legjobb, ha távirati stílusra váltunk! A minicsengő cuki és hatásos, a markolat az egyik legjobb, amit valaha próbáltam, a „vállravevős” nyerget pedig megismertem a korábban tesztelt Verge modellen, és szerintem hibátlan.

Jó hír továbbá, hogy a a BioLogic „Joule 3” felsőkategóriás agydinamó integrált Tern Valo 2 első lámpával (41 lux/150 lumens) és Deluxe LED hátsó lámpával kiegészítve immár szériatartozék. Mindig rendelkezésre áll, és kikapcsolt állapotban egyáltalán nem lassítja a bicajt. Elegáns, szép, praktikus, és nem éppen kétfilléres opció, ha külön kellene megvásárolni.

150-195 cm testméretig bárki számára kényelmes.

BYB életérzés

Kétségtelen, hogy a BYB össze- és kihajtása a Tern által eddig alkalmazott N-fold-hoz képest pár plusz mozdulatot igényel, cserében kisebbre hajtható, kényelmesen elfér a tárolókban, szekrényben vagy bármilyen szűk helyen. A csomagtartóra integrált minikerekekkel a „bőröndnyi” pakk könnyen görgethető, például így vásároltam egy alkalommal a szupermarketben. Opcionálisan a vázkonzolra kosarat is lehet szerelni, tehát egyenesen oda mehet a portéka. Metróaluljáróban, vasútállomáson is jól jöhet a „troli” üzemmód, a BYB igazoltan mozgólépcső-kompatibilis. Lényegében alig kell kézicsomagként kezelni, ami sokaknak jelenthet előnyt.

Összecsukva tényleg ekkora!

Ezek után már csak az a kérdés, hogy a BYB után lesz-e még szükség a Tern Link városi összecsukható sorozatra? Valószínűleg igen, mivel a „finommechanikás” OCL vázkapcsolódásnál is bonyolultabb az új „TriFold technology”, következésképpen drágább, és kezelése begyakorlást igényel. Szerintem nem mindenkinek éri meg a többlet költség és a hajtogatással töltött plusz idő a szuperkompakt csomagméretért cserébe, az egyszerűbb Link modelleket tehát nem fenyegeti veszély. Amiért viszont érdemes már most átnyergelni a BYB „platformra”, az az egyre bővülő Tern e-bike kínálattal (GSD, HSD) közös számos spéci kiegészítő (ide értve a táskákat, konzolokat). Pár éven belül várhatóan az elektromos részleg lesz a norma, és a BYB az a széria, amely képes fogadni a számukra kifejlesztett új cuccokat.

A Tern komplett mobilitás-rendszerben gondolkodik, ami bele tartozik a táska, a kosár, a csomagtartó, továbbá a kerékpár tárolásával és szállításával kapcsolatos eszközök…

A Tern BYB P8 ajánlott fogyasztói ára 430.000 Ft.

További info: https://tern.hu/shop/osszecsukhato-varosi-kerekparok/tern-byb-p8/

A BYB kerékpároknak külön weboldala van, amely itt található.

A Tern magyarországi forgalmazó weboldala.

A már megjelent Tern összecsukható kerékpárokról szóló teszt itt olvasható, a márkáról pedig itt írtunk bővebben.

https://bikemag.hu/magazin/hirek/kerekpar-origami-tern-verge-d9-es-link-a7-teszt

https://bikemag.hu/magazin/hirek/tern-a-premium-osszehajthato-kerekparok-specialistaja

Ha érdekel egy különleges kávézó fontos társadalmi küldetéssel: http://www.kockacsoki.hu/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.