fbpx

Milyen az élet belső nélkül? – Hogyan építsünk problémamentes tubeless kereket!

A belső nélküli kerekek már több, mint egy évtizede hódítanak a terepre szánt kerékpárokon, én is minden nem aszfalton használt kerekemet átépítem tubeless-szé, viszont sokszor problémába ütközök. Aki rakott már össze több ilyen kerekeket pontosan tudja, hogy milyen gondok lehetnek, nem pattan be a perem, nem lehet felrakni, lefordul, stb. Viszont vannak olyan rendszerek, mint pl a WTB TCS, amiket tényleg úgy terveztek, hogy ne legyen velük gond, most én is egy ilyet teszteltem.

1. Defektjavító folyadék, 2. Tubeless szalag, 3. TCS gumiperem, 4. TCS felniperem

A tubeless kerekek már régen nem jelentenek újdonságot a kerékpároknál sem, például én is kereken 10 évvel ezelőtt tértem át a montimon. Akkor még 26″-os kerekekkel mentünk és nem létezett ennyiféle tubeless rendszer (vagyis azt mondanám, hogy tubeless-nek nevezett rendszer). Érdekes visszagondolni ezekre az időkre, mert akkor nem kellett sem szalagot használni, sem különféle trükköket alkalmazni, hogy felmenjen a helyére a gumi, hanem csak felfújtam (jó esetben egyszerű műhelypumpával) és használtam őket, akár még defektmentesítő folyadék nélkül is. Igen, azok a gumik még nehezek voltak és a felnik is speciális küllőfurattal rendelkeztek, viszont minden nagyon strapabíró és megbízható volt. Aztán jöttek a különböző könnyítések, meg a 29″-os felnik, amik még extra tömeget jelentettek a kerekeken és egy halom probléma is érkezett velük. A gyártók már nem tartották magukat az UST szabványhoz (az eredeti belső nélküli peremszabvány), különféle könnyítéseket használtak a gumikon és a felnik pereme sem tartotta a már említett szabványt. Így fordult elő, hogy bizonyos belső nélküli használatra is alkalmas gumik nem voltak kompatibilisek bizonyos belső nélküli használatra alkalmas felnikkel, vagy legalábbis nagyon sokat kellett küzdeni ahhoz, hogy minden rendben legyen velük. Számomra kész agybaj, amikor úgy kell felfeszegetni egy külsőt a felnire vagy amikor még kompresszorral sem pattan a helyére a gumi pereme, ilyenkor mindig visszasírom a régi kerekeimet, amiket simán összeraktam egy műhelypumpával.

Arról már írtunk, hogy idén van újra hazai forgalmazója a WTB-nek és nekik állítólag van egy olyan rendszerük, amivel nincs probléma. Kaptam a lehetőségen és egyből felajánlottam, hogy szívesen tesztelnék egy TCS felnit TCS külsővel. De mi is az TCS? A válasz nagyon egyszerű, Tubeless Compatible System, tehát belső nélküli kompatibilis rendszer. A TCS valójában egy UST szabvány, melyről már fent említettem, hogy szigorú feltételeknek felel meg a többi belső nélküli rendszerhez képest.

A tubeless kerék építéshez szükséges alkatrészek

Mivel a montim már rég át lett építve tubeless-nek, de a gravelben még belsőkkel szenvedtem, így egy könnyű gravel kerék építését céloztam meg. Ehhez két könnyű agyat, húzott küllőket, WTB KOM Light i21 felniket és WTB Exposure 34 külsőket használtam a hozzájuk való WTB szalaggal és szelepekkel. Természetesen a defektvédő folyadék sem maradhatott el, Joe’s ECO Sealentre bíztam a nem várt lyukak betömését, egyébként azért esett rá a választásom, mert kíváncsi voltam, hogy a valóságban mit tud egy környezetbarát folyadék.

A KOM Light i21 felnik könnyű darabok, a hozzájuk járó solid strip felniszalaggal ténylegesen 440 grammot nyomnak, ez a 21 mm-es belső szélességgel párosítva jó alapot jelent akár cyclocross vagy gravel keréknek is, de balonosabb gumival használt országútinak sem rossz választás. A felnin látszik, hogy a perem úgy van kialakítva, hogy a gumi stabilan álljon benne és ne mozduljon el egykönnyen a helyéről. A középső vájatba be lehet helyezni a gumi peremét felrakáskor és levételkor, így sokkal könnyebbé téve a gumiszerelést. A hozzájáró solid strip felniszalag több szempontból is előnyös, egyrészt ha belsővel akarjuk használni akkor elengedhetetlen a használata, másrészt a tubeless szalagok alatt is érdemes használni, mert meggátolja, hogy a tubeless szalag beereszkedjen a küllő furatokba, és ha esetleg küllőtörést szenvednénk akkor is megvédi a szalagot attól, hogy a küllő belülről átszúrja azt. Maga a tubeless szalag felhelyezése nem bonyolult, de némi ügyességet igényel, ha nem vagyunk annyira rutinosak akkor érdemes lehet egy szervizhez fordulni, hogy segítsenek nekünk a szerelésben.

A WTB Exposure gumikat minden probléma nélkül, pusztán kézzel felraktam a felnikre, nem kellett őket felpajszerolni, ebben szerintem a középső vájat a kulcsszereplő, anno a régi UST felnijeim is ilyen kialakításúak voltak. És igen, egy műhelypumpa elég volt a felfújásukhoz, a peremek szépen a helyükre pattantak. Első nap még nem töltöttem beléjük folyadékot, kíváncsi voltam, hogy mennyire bírják így. A hátsó egy éjszaka alatt leeresztett, az első viszont kb csak 1 bart vesztett, ami nem rossz eredmény folyadék nélkül. Másnap beletöltöttem a kerekekbe a Joe’s ECO folyadékot, jól összeráztam, aztán elmentem velük bringázni, mert úgy kerül minden legjobban a helyére.

Teljesen más dimenzió volt ezekkel a kerekekkel menni, eleve az Exposure nagyon gyors gumi a középső slick futófelületével, így nagyon jól haladtam vele aszfalton, viszont terepre érve sem éreztem azt, hogy elveszítem a kontrollt. Végig minimum nyomáson (3,4 bar) használtam a gumikat, amik jót tettek a tapadásnak és bár a gyémánt minták és az oldalsó bütykök sem óriásiak jól tartottak a kanyarokban, persze ebben nagy szerepet játszik, hogy kétféle anyagból készül a gumi, a futófelület keményebb, nehezebben kopó anyagból, míg az oldalbütykök jól tapadóból. A tömege kicsivel a gyári adat fölött volt, az egyik 407 a másik 409 grammot nyomot a mérlegen.

Innentől fogva még többet mentem a gravel bringámmal mint azelőtt, a tubeless gumik mind kényelemben, mind biztonságban sokat dobnak a bringázás élményén. Nagy előny az, hogy nem kell attól félni, hogy felütöm a belsőt, ezáltal alacsonyabb nyomáson is használható, ami a már említett extra kényelmet és tapadást adja. Persze még mondhatnám azt is, hogy jobban gurul, mint a belsős rendszer, de ezt csak mérni lehet, érezni nem.

Maga a peremkapcsolat tényleg olyan, mint amit ígértek, tökéletesen a helyén marad, nem szisszen el a levegő alacsony nyomáson sem, és mint már írtam felrakni sem bonyolult. A levétel már kicsit nehezebb, de abszolút nem problémás, csak a perem kipattintásához kell egy nagyobbat nyomunk rajta, de miután a középső vájatban van a perem már könnyen, szerszám nélkül levehető. Ki is vettem a gumileszedőket a nyeregtáskámból miután elkezdtem használni a WTB kerekeket.

Az Exposure gumik 34 mm-es méretben nagyon széles körben használhatók, megállják a helyüket aszfalton és könnyebb terepen egyaránt, sőt komolyabb terepre is lehet velük merészkedni, de ahhoz már tényleg bátornak és ügyesnek kell lenni, mert nincs rajtuk óriási mintázat. Fölfújva már egy túrázósabb országúti modellhez hasonlít a gördülési ellenállása és nem is kopik középen jelentősen, míg leeresztve gyors cyclocross pályákra is jó lehet. Igazából tipikusan az a gumi, ami mindenhol elmegy ahová épeszű kerékpáros koskormányos bringával bemerészkedik. Nagyon szereti a döngölt földutakat, az apró kavicsos utakat, valójában mindent ahol nem mély a talaj, mert ahhoz nincs mintázata. Mivel én nem esek bele az épeszű kategóriába 🙂 , ezért kipróbáltam mindenhol, sőt nagyon sokat mentem vele olyan terepen, ami már messze volt az Exposure ajánlott felhasználási területétől. A sárban gyorsan elvérzik, homokban és mélyebb talajon viszonylag kontrollálható csak legyen lendület, a köves részeken viszont meglepően jól tart. Egy dologra érdemes nagyon odafigyelni, hogy mivel nincs mintázat középen így lazább talajon nagyon könnyen állóra tudjuk fékezni a kereket.

A sár nem az Exposure pályája

Az állatkodásomnak köszönhetően nem úsztam meg defekt nélkül. A tüskéket és társait minden gond nélkül megoldja a Joe’s ECO Sealant, de az éles sziklák okozta nagyobb sérülésekkel nem tud mit kezdeni (joggal kérdezhetnétek, hogy mit keres egy road kategóriás külső sziklák között). Így előfordult, hogy belsőt kellett beletennem hazafelé és otthon belülről megfoltozni, hogy újra tudjam belső nélkül használni, innen is tudom, hogy mennyire egyszerű levenni a külsőket. A Joe’s ECO Sealentre kicsit visszatérve, ha egy normál, nem környezetbarát folyadékkal kéne hasonlítanom akkor azt mondanám hogy egy picivel, de gyengébb a hatásfoka, főleg az oldalfal mikroszkopikus méretű lyukaknál. Egyébként a puha oldalmintákat is kicsit megtépázták a sziklák, látszik, hogy nem erre tervezték őket. Fontos megjegyezni, hogy jövőre változni fog az Exposure, már sokkal országútisabb lesz a mintázata és 36-os méretben is elérhető lesz.

Ilyen tüskék is voltak benne amikor levettem, de nem eresztett semmit

Most ősszel más márkájú gumik kerültek fel a felnikre, azokat is sikerült puszta kézzel felrakni, de kompresszorral sem tudtam felfújni őket, végül csak patron segítségével sikerült. Egyből visszasírtam a WTB gumikat… Ilyenkor tudja igazán értékelni az ember a TCS rendszert. Egy biztos, a következő gumim elég nagy valószínűséggel újra WTB lesz, talán egy Riddler!

További információk a WTB és a Joe’s termékekről a hazai forgalmazó oldalán.

A termékeket pedig keresd a partnerüzletekben.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.