fbpx

Lapierre 2018: meghajlunk előttük?

A francia gyártó a komfortra helyezi a hangsúlyt 2018-ban, a legújabb Pulsium technikáját a ProRace MTB bringán is kihasználták. Emellett megújult az aero országúti Aircode és e-bike vonalon is van pár újdonság!

A Lapierre története 1946-ra nyúlik vissza, amikor Gaston Lapierre egy kis kapacitású kerékpáros üzemet alapított Dijon városában. A vállalat évről évre nőtt, de az áttörést az 1980-as évek jelentették, amikor kulcsfontosságú szerepet játszottak a mountain bike-ok elterjedésében Európában. A következő jelentős változás 1996-ban következett be, a holland Accell Group megvásárolta a céget, viszont az igazgatót azóta is a Lapierre család adja, Gaston unokája, Gilles személyében.

Lapierre Pulisum 900 FDJ 2018

A kerékpárok fejlesztésében hatalmas segítség, hogy 2002 óta a WorldTour szinten versenyző FDJ csapatát támogatják. A versenykilométerek ezrei alatt összegyűjtött tapasztalatokat mind számításba veszik a legújabb modellek megalkotásakor.

Nem volt ez másképp a tavaszi klasszikusokon használt Pulsium esetében sem. Az idén nyáron debütáló változat megtartja az SAT (Shock Absorption Technology) névre keresztelt technológiát, ami a talaj felől érkező ütéseket és vibrációt hivatott megszűrni, viszont a teljesen új vázformáknak köszönhetően hatékonyabban használja ezt ki, mint elődje. Az összkép meglehetősen hasonlít az általános országútiként ismert Xelius-ra, viszont érdemes kiemelt figyelmet szentelni a nyeregvázcső formájára.

Lapierre Pulsium 500 2018

A középrész fölött radikálisan ellaposodik, ennek köszönhetően tulajdonképpen olyan elven működik, mint egy karbon íj. Nagyobb ütések esetén a nyeregvázcső rugalmas alakváltozáson megy keresztül “meghajlik”, ezzel csökkentve azok hatását a kerékpárosra. A támvilla meghosszabbítása és a felsőcső között levő elasztomer a vibrációt hivatott megszűrni, illetve egyfajta csillapító elemként működik.
Jelentős változás, hogy a PowerBox konstrukciónak köszönhetően a 2018-as Pulsium lényegesen merevebb lett a kritikus pontokon, mint elődje. A fejcső, az alsócső és a láncvillák mind több, mint 20%-kal merevebbek, ami javít a hajtáshatékonyságon és a kanyarodási képességéken. A támvillák és a nyeregvázcső formáinál, és a felhasznált karbon kiválasztásánál a komfort növelése volt az elsődleges cél, míg a felsőcső a lehető legkönnyebb kialakítású.

Lapierre Trap Door Technology – a Di2 akkumulátor az alsócsőbe helyezhető

Az új Pulsium esetén a Di2 akkumulátor, egy a középrész felől bontható műanyag tartóelemmel az alsócső aljába helyezhető. Napjaink igényeinek megfelelően tárcsafékes és felnifékes változat is kapható.

Lapierre Aircode SL 900 2018 – egyedi Thibaut Pinot különkiadás

Komoly változáson ment keresztül a 2014-ben bemutatott aero országúti, az Aircode is. Az idei modellt tavasszal volt alkalmunk kipróbálni.

A 2018-as típus nyergében pedig Arnaud Demare meglehetősen emlékezetes győzelmet aratott a Tour de France 4. szakaszán, ami Cavendish és Sagan számára is a körverseny végét jelentette. Az új Aircode fejlesztésénél a tavaly bemutatott időfutam bringa, az Aerostorm DRS technikai megoldásait vették alapul, így aerodinamikailag még hatékonyabb lett.

Lapierre Aircode SL 2018 – Direct Mount első fék

A villa és a váz is Direct Mount Shimano fékeket fogad, amik felfogatásukból adódóan jobban integrálhatóak az áramlástanilag hatékony formákba. Egymáshoz igazodó egységet alkot a villaváll és az alsócső is, aminek köszönhetően az első kerék közelebb került az alsócsőhöz.

Lapierre Aircode SL 2018 – a nyeregvázcső körülöleli a hátsó kereket

A nyeregvázcső lényegesen hosszabb íven követi a hátsó kereket mint korábban, így egyfajta “légterelőként” funkcionál. További jelentős változás, hogy az új Aircode már típus specifikus “aero” nyeregcsővel készül, amit egy ékmechanizmus tart a helyén.

Lapierre Aircode SL 2018 – az új nyeregcső komfort betéttel

Mivel a keresztmetszet nem éppen a komfortosságot helyezi előtérbe, a Lapierre mérnökei a felső rész egy pontján meglehetősen lecsökkentették a vastagságot és a résbe egy elasztomer csillapítót helyeztek.
Az FDJ versenyzőinek visszajelzései alapján a geometria is változott, rövidebb lett a fejcső 10 mm-rel, továbbá a láncvillák hossza 405 mm-re csökkent. Összességében a kezelhetőség nagyon hasonlít a Xelius-ra, viszont sík szakaszokon az Aircode hatékonyabbnak bizonyul.

Lapierre ProRace SAT 2018

Mivel a mountain bike vonal a Lapierre paletta gerincét adja, itt sem állhatnak meg a fejlesztések. A tavaly megújuló XR cross-country fully után 2018-ra a merevfarú ProRace került átdolgozásra. A “hardtail” jelző talán már nem is a leginkább megfelelő, tudniillik a Pulsium esetén bemutatott SAT technológiát használták fel ebben az esetben is.

Lapierre ProRace SAT – elasztomer elem a támvillák és a felsőcső csatlakozásánál

A stílusjegyek meglehetősen hasonlóak, de itt még inkább szembetűnő a nyeregvázcső elvékonyítása. Bár első átdobóval továbbra is kompatibilis a váz, gyárilag az összes ProRace SAT egytányéros hajtóművel kerül a boltokba. A franciák a részletekre is figyeltek, így egy egyedi láncterelőt is terveztek ezekhez a modellekhez, amin még tartalék patentszemeknek is jutott hely. További újdonság, hogy a Lapierre mérnökei egy dedikált “dropper post”-on is dolgoznak, amelyet Nicolas Vouilloz már hónapok óta tesztel a ProRace SAT modellekben. Ennek következménye, hogy nincs kulacstartó szem a nyeregvázcsövön.

Lapierre ProRace SAT 729 2018

A váz tömege 1070 gramm környékén alakul, természetesen már Boost rendszerű, 148×12-es hátsó agyakat fogad. A geometria a tavaly bemutatott XR modellt követi, a 69,5°-os fejcsőszög és a hosszabb felsőcső már a nehezebb pályákon is elég stabilitást biztosít.

Lapierre Overvolt AM 2018 Shimano E8000 hajtással
Fotó: Matt Wragg – Lapierre

Végül, de nem utolsó sorban említést érdemel még az elektromos rásegítéssel rendelkező Overvolt széria. Az Overvolt AM i az első Shimano E8000 hajtással rendelkező Lapierre. Az összeteleszkópos alumínium váz 650B+ kerekekkel 160 mm, míg 29″-es kerekekkel 140 mm rugóútra képes. A saját fejlesztésű OST+ felfüggesztést egy egyszerűbb négyforgáspontos FSR kialakítás váltotta fel, viszont különös figyelmet fordítottak a rugóstag pozíciójára az alacsony tömegközéppont megőrzése miatt.

A Snake Power Technology akkumulátor kialakítása. Fotó: Manu Molle – Lapierre

A leginkább innovatív fejlesztés, hogy az akkumulátort úgy integrálták az alsócsőbe, hogy kisebb egységekbe pakolták a cellákat, amik így egymáshoz képest el tudnak fordulni. A Snake Power Technology 20%-kal kisebb, mint az azonos kapacitású Shimano akkumulátor, teljes egészében az alsócsőben helyezkedik el és az egymáshoz képest elmozduló egységek miatt a kivétele sem bonyolult.

Lapierre Overvolt AM Bosch 2018. Fotó: Matt Wragg – Lapierre

Az Overvolt AM i elérhető Bosch Performance CX hajtással is, ebben az esetben az alsócső aljában helyezkedik el az 500 Wh kapacitású PowerTube akkupakk. A rugózási rendszer itt még a virtuális forgáspontos OST+, 29″-es kerekek mellett 120 mm, míg 27,5″-es kerekekkel 150 mm rugóúttal.

Forgalmazó: Schindler s.r.o
Lapierre Magyarország
Lapierre Hungary Facebook oldal

Képek: Lapierre, Matt Wragg, Manu Molle

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.