fbpx

Keirin, avagy szamurájok kerékpáron – 2. rész: a versenyre és a pályára vonatkozó szabályok

Egy héttel ezelőtt „Szamurájok kerékpáron” címmel indítottuk ismeretterjesztő cikksorozatot egy hete a keirin pályakerékpár szakágról, ami az egyik legnépszerűbb sportág Japánban.

Illés Bálint mesteredző írásán keresztül ezt a távoli, de nagyon színes kerékpáros szakágat szeretnénk bemutatni, amiben decemberben nagydöntőt rendeznek majd.

japán keirin

japán keirin

Az előző részben egy történeti áttekintéssel jelentkeztünk, valamint az óriási nézettségről és érdeklődésről volt szó, most versenyre és a pályára vonatkozó szabályokat tekintjük át:

A keirin szabályai:

  1. Minden versenyző egyforma, különleges acél csőből készített kerékpárral indul, mint egy hagyományos sprint versenyen. A kerékpárok súlya 7-8 kg. Az áttétel szabadon választott. A kerekek külső átmérője 675 mm, a gumi vastagsága 22 mm, és 9,5 atmoszféra nyomásra fújható fel. Minden kerékpárt minden futam előtt lemérnek. *

  2. Egy futamban 6-9 versenyző vesz részt, amennyiben 9-nél kevesebb a létszám, az módosítja a fogadási lehetőséget hétről, ötre.

  3. hitelesítés a papucson

    Jól látható az engedélyező jelzés keirin versenyen való használatra

    1957-töl a kerékpárok minden egyes alkatrészét beépítés előtt egy technikai bizottság minősíti („Kencha”), és csak a „NJS*” logóval ellátott alkatrészeket lehet használni. (Alu és karbon vázak, alkatrészek, lapos küllők és teli kerék nem engedélyezett) Mindössze 14 hazai vázkészítő kapott engedélyt keirin vázak gyártására, de kapott NJS* matricát a Campagnolo is. Csak 36 küllős kerekek kaptak zöld utat, a technikai szigorúságot az egyenlő esélyek biztosításával indokolták, hiszen nagy pénzekről van szó.

  4. A futamokat (Európában ismert derny motoros felvezetés helyett) úgynevezett pacemaker vezeti fel, aki – ugyanúgy, mint a versenyzők – állórajból indul, a versenyzők előtt 15 méterre, vagy az Európában is ismert repülőrajttal halad el a versenyzők mellett. (Gyakrabban használják az 1-2 kerékpárossal való felvezetést, az európai motoros felvezetéssel szemben, de itt is előfordul.) A verseny távja (5×400 m), általában 2000 m, nőknek 1600 m, a felvezető a csengő előtt, 2 vagy 1 körrel a befutó előtt áll félre. (Teljesen szabad szabály) A felvezetőnek férfiak esetében 50 km/h, míg nőknél 45 km/h sebességre kell felgyorsítania.

  5. Engedélyezett a test-test elleni küzdelem. (Azaz a lökdösődés)

  6. A test „páncél” viselése is kötelező.

Az előtérben lógnak a keirin egyenvázak

Az előtérben lógnak a keirin egyenvázak

A nőknek 1969 óta újra – korábban 1949-1964 között – rendeznek versenyeket, és őket már láttam a hagyományostól eltérő kerékpárokkal versenyezni. (Ezeknek az eszközöknek is át kell esni a Kencha vizsgálatán.) A 2012-es GP-n a hölgyek karbon vázzal és kerékkel versenyeztek. Ráadásul a kerekek olyan színűek voltak, mint a versenyzők mezei. A nyeremény 5 millió ¥ volt. [Az okokra nem találtam autentikus magyarázatot]

*N.S.J. NIHON JITENSHA SINKOKAI

d

Kinfolk vázgyártó manufaktóra, havi 10 váz kapacitással

A pálya:

  • Hossza 333,33 méteresttől, 500 méteresig terjed.

  • A kanyarok dőlés szöge enyhe.

  • A futófelület funkcionálisan különböző színű, és vízszintes, valamint függőleges vonalakkal van ellátva, amely részben a fogadásokhoz, részben a verseny keretben tartásához tartozik.

  • Mind a négy kanyarban egy toronyban versenybíró van, és ha felemeli, a piros zászlót addig nem hirdetnek eredményt, amíg abban a kanyarban történteket ki nem vizsgálják.

A felület az átlagos cement pályáknál szemcsésebb felületű, hiszen, havazás kivételével minden időjárási viszonyok között folynak a versenyek.

Verseny esőben - ez itt természetes

Verseny esőben – ez itt természetes

  1. Backstretch line: Ez a vonal a cél előtti fél kört jelzi (fogadásoknál, és pontozásnál számít.)

  2. Yellow line: Ez tulajdonképpen a versenyterület külső széle (a kerékpáros szabályokhoz tartozik)

  3. Outer line: ez a hagyományos pályákon a sprint vonal (szabályokhoz tartozik hasonló céllal, mint a hagyományos pályákon.)

  4. Inner line: a pálya belső szélét jelzi, és egyben a mért vonal (a szabályoknál van szerepe ugyanúgy, mint a hagyományos pályákon)

  5. Side line: (megkülönböztetett színű, ezen a sávon nem lehet előzni.)

  6. Homestretch line: (Ez a tulajdonképpeni célvonal)

  7. 30 m line: (Ez egy érdekes funkcióval rendelkezik, aki az utolsó körben ezen a vonalon áthaladt jogosult befejezni a versenyt) (Valami olyasmi lehet, mint országúton az utolsó 3 km.)

  8. 25 m line: (Ezen területen belül történt incidens után új rajtot lehet elrendelni) (Ez egyébkén a rendes időfutamokon is létezik, csak nálunk nem divat, még kilépni sem, nemhogy bírót odaállítani)

A pálya

A pálya

Ezeken kívül a négy kanyart is beszámozzák, és kiírják, mert a fogadásoknál van szerepük. A fogadások olyan bonyolultak, hogy nem tudom, hogy magyarul el lehet-e magyarázni, de hamarosan ezt is megkíséreljük…

Az előző rész: Keirin, avagy szamurájok kerékpáron: Ismerd meg a japánok által megálmodott pályasportot!

Sorozatunk következő részeiben

– a versenyzőkről, minősítésükről, valamint a versebrendszerről,

– a keirinhez kapcsolódó fogadási rendszerről,

– a Japánban működő keirin iskolarendszerről lesz szó,

és megosztunk pár történetet európai versenyzőktől, akik szerencsét próbáltak a keirin zárt világában.

 

Szerző: Illés Bálint; Fotók: Wikipedia

A teljes cikksorozathoz felhasznált jelentősebb források:
Free Wikipedia.en
Free Wikipedia.jp
Free Wikipedia.de
JKA Guide
JKA Foundation (Japán) (http://www.keirin-autorace.or.jp/
Keirin web site (Japán) (http://keirin.jp)
Autorace website (Japán) (http://autorace.jp)
http://keirin jp/pc/dfw/dataplaza/guest/graderaceg1?NEN=2013)-KEIRIN.JP
http://keirin jp/pc/dfw/dataplaza/guest/graderaceg3?NEN=2013)-KEIRIN.JP
http://keirin jp/pc/dfw/dataplaza/guest/ranking1?NEN=2013)-KEIRIN.JP
Cyclingtips.com/auKeirin-racing-in-japán-with-Shane
velo-city-tumbir.com
Bikeradar
Qu’est-ce que le KEIRIN propagandaanyag
(http:/www.olympic.org/cycling-track-equipment-and-history?tab=History)
(http:/news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7525072.stm). BBC News
http://bg.kerin.jp/en/abcs/cyclits/index.html) keirin.jp
http://keirin.jp/pc/dfw/potugal/guest/news/index_news/index_news/20081209_04.html) keirin.jp
(http://keirin.jp/pc/dfw/portugal/guest/news/2012khn/04/news20120420_01.html) Japán) keirin Japán.
„History of Keiring Racing” (http://www.keirinberlin.de/?page_id=41) 
(http://cycleliceo.us/2006/11/njs-nihon-jitensha-sinkokai.html) Cyleliceo.us
Jiři M̌iksik: Peloton.cz online magazín ŠKOLA NEBO KASÁRNA? K MILIONŮM JENŮ VEDE CESTA POUZE PŘ

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.