fbpx

Hirt karrierje legnagyobb sikerét aratta, Carapaz körül szorul a hurok

Izgalmasan kezdődött Giro harmadik hete: Jan Hirt (Intermarché-Gobert-Wanty Matériaux) nyerte a 105. Corsa Rosa egyik legnehezebb szakaszát, egy rendkívül okosan felépített verseny végett. Honfitársaink közül Valter Attila (Groupama-FDJ) szerepelt a legjobban 64. helyével, míg Fetter Erik (Eolo-Kometa) a 92., Peák Barnabás (Intermarché) a 128. pozícióban zárt. Összetettben Jai Hindley (Bora-Hansgrohe) néhány másodpercre megközelítette Richard Carapazt (Ineos Grenadiers).

A tegnapi pihenőnapot követően ma újra rendesen a lovak közé csaptak a versenyzők, lévén, hogy a Saló és Aprica között szakasz nemcsak, hogy az egyik leghosszabb, hanem az egyik legcombosabb is. Ez alapján három első kategóriás és hegy és két gyorsasági részhajrá volt a mai program, mindezt 202 kilométeren. De hát valahol el kell dőlnie a versenynek… Az már előre tudható volt, hogy egy szökés haza fog érni, a csapatok pedig ennek megfelelően készültek a mai szakaszra.

Fotó: giroditalia,it

Az start után folyamatosak voltak a kísérletek, mígnem ez igazi nagyágyúkból álló hatos tudott magának előnyt kovácsolni: Mark Cavendish (QuickStep-AlphaVinyl), Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Nans Peters (AG2R Citroën), Pascal Eenkhoorn (Jumbo-Visma) és Chris Juul-Jensen (BikeExchange-Jayco) volt benne a nap első elmenésében. Társaságukhoz később mások is csatlakoztak, így egy nagyjából 25 fős csoport vezette fel a főmezőnyt, amelyben az Ineos diktálta a tempót. A nap első emelkedője a Goletto di Cadino volt (19 km, átlagban 6,2%), amelyet Giulio Ciccone (Trek-Segafredo) mászott meg a leggyorsabban Koen Bouwman (Jumbo-Visma) előtt. A szökevények előnye két perc volt a hegy tetején. A csoportból időközben páran leszakadtak a Cadino emelkedőjén, majd 100 km-rel a vége előtt 8 versenyző – Lennard Kämna (Bora-Hansgrohe), Thymen Arensman, Chris Hamilton (mindkettő DSM), Alejandro Valverde (Movistar), Wout Poels (Bahrain Victorious), Lorenzo Rota (Intermarché-Wanty-Gobert), Dario Cataldo (Trek-Segafredo) és Bouwman – egy 50 másodperc körüli rést nyitott.

A nap második emelkedőjére jó egy perc előnnyel érkezett az első csoport. A Passo di Mortolo (12,8 km, átlagban 7,5%) még keményebb dió volt, mint elődje, nem is csoda, hogy a szökevények közül többen megadták magukat. A hegy többek között a legendás kerékpárosnak, Marco Pantaninak is a kedvencei közé tartozott, aki 1994-ben itt aratta egyik legfényesebb győzelmét. A főmezőny – amelyet immár az astana emberei vezettek – 5 perc hátránnyal követte az élenjárókat. A Passo di Mortolón Bouwman bukott át először, először további pontokat szerezve a kék trikóért folytatott harcban. A pelotonból Vincenzo Nibali (Astana Qazaqstan) indított a hágó lejtőin, ezt azonban Carapaz nem nézhette tétlenül, és rögtön az olasz nyomába eredt segítőjével, Pavel Sivakovval egyetemben. Ebbe a csoportba összesen kilencen kerültek be, többek között Jai Hindley, Mikel Landa, Pello Bilbao (mindketten Bahrain-Victorious) és João Almeida (UAE Emirates) is.

A Passo di Mortorolo az amatőr bringások körében is kedvelt célpont. Fotó: Giro d’italia Facebook

20 km-rel a vége előtt jött az igazi feketeleves, a Santa Cristina (12,7 km, átlagban 8,1%), amely kétszámjegyű emelkedőkben is bővelkedett. A mászás előtti részhajrát Kämna elvitte, majd lendületből elsőként kezdte meg a csúcstámadást, nyomában Valverdével, Hirttel, Arensmannal és Pouls-szal. Az Etna királya 50 másodperces rést nyitott, ez azonban semmit sem jelentett, hiába volt hátra “csak” 15 km, a távolság alig-alig csökkent. Carapazék csoportja közben ledolgozott valamennyit hátrányából, ötről három percre redukálva azt. 12 km-rel a vége előtt Arensman és Hirt ledobta magáról Valverdét, és közelebb férkőzött Kämnához, akit négy km múlva sikeresen utol is értek. Tűzijáték nemcsak elöl volt, hanem hátul is: Nibali támadott, Carapaz ment vele, Landa és Bilbao pedig egymásnak ütközött… Hindley sem hagyta magát, és minden erejét latba vetve megpróbálta leszakítani az olimpiai bajnokot, több-kevesebb sikerrel. Az hegyre végül Hirt ért fel először, 20 másodperccel Arensman előtt. Innen egy rövid lejtő, majd emelkedő volt még hátra, ami már könnyebben esett volna a kerekeseknek, ha nem kezd el cseperegni az eső, és nem képez nyálkás réteget az út felszínén. A Santa Cristina lejtőin ezért óvatosan ereszkedtek le a szökevények, akik ma is sikeresen hazaértek: Hirtet Arensman már nem tudta befogni, így az Intermarché a Girmay-féle tragikomikumból felocsúdva egy szakaszgyőzelemmel vigasztalódott. A 31 éves cseh kerekes először élete első szakaszát nyerte egy háromhetesen. A verseny itt azonban nem ért véget: a harmadik helyért (és az időjóváírásért) hatalmas csatát láthattak a nézők Carapaz és Hindley között, melyet végül az ausztrál vitt el, 3 másodpercre megközelítve ecuadori vetélytársát. A Giro leghosszabb szakasza 5 óra 40 perces tekerést hozott, 35,5-ös átlaggal.

Jan Hirt nemcsak saját magának, hanem csapatának is fontos győzelmet szerzett. Fotó: Michael Steele

Összetettben tehát nincs változás, de Carapaznak fel kell kötnie a nadrágot, ha meg szeretné őrizni első helyét. A fiatalok versenyében továbbra is Almeida vezet, míg Arnaud Démare (Groupama-FDJ) a ciklámen, Bouwman a kék trikó tulajdonosának mondhatja magát. Honfitársaink közül az utóbbi napokban Démare-t segítő Valter Ati ma úgy néz ki szabad kezet kapott, legjobb magyarként be is jött a 64. helyen. Fetter Erik a 92., Peák Barna a 128. lett, ami egyáltalán nem rossz eredmény egy ilyen nehéz szakaszon. Holnap egy profiljában hasonló, de rövidebb szakasz vár majd a Giro mezőnyére Ponte di Legno és Lavarone között.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo