Ma délelőtt a kétszeres Giro d’Italia győztes Gilberto Simoni és a mindhárom GT pontversenyét megnyerő Dzsamolidin Abduzsaparov részvételével mutatták be hazánk legjelentősebb kerékpárversenyét. A sajtótájékoztatón a két világsztár a kerékpársport helyzetével kapcsolatban is meglepően bőbeszédű volt.
A sajtótájékoztatót Törzsök Zsolt, a szakági szövetség (MKSzSz) elnöke nyitotta, és a legfontosabb információval kezdte: Sutkó Mihály főszervező és csapata idén háromnaposra bővíti a Central European Tour-t. A CET július 25-én, a tavaly debütáló Kassa-Miskolc versennyel kezdődik, majd a megszokott két futammal folytatódik: a 127 kilométeres Szerencs-Ibrány, és a 131 kilométeres Isaszeg-Budapest távval. A szervezők szokás szerint erős nemzetközi mezőnyt várnak, előreláthatólag 15 nemzet 25 csapata alkotja majd a körülbelül 150 fős mezőnyt, a legjobb magyar versenyzőkkel együtt. Sutkó Mihály kiemelte, hogy a Central European Tour 1.2 kategóriás futamain már hagyomány, hogy az Europe Tour sorozat legjobb kontinentális gárdáit is üdvözölhetjük…
Az utóbbi években főszerepet játszó versenyzők közül sokan WorldTour-csapatokban tekernek már, elég Marko Kump-ra és Michael Kolar-ra (Tinkoff-Saxo), vagy a Katalán Körversenyen brillírozó Luka Mezgec-re (Giant-Shimano) gondolni. Reméljük, a Budapest GP címvédője, Lovassy Krisztián és norvég csapata is ott lehet a rajtnál, egyelőre a részvételük még nem hivatalos. A budapesti befutó előtt 27-én a három éve elhunyt Sipos Jánosra emlékezve egy amatőr emlékversenyre – időfutamra – kerül sor.
A sajtótájékoztatón kiemelt szerepet kapott Ibrány városa, ami nem csak a CET befutó-helyszíne lesz, de az idei országúti bajnokságot is ott rendezik majd. Ibrány alpolgármestere, Trencsényi Imre is beszélt arról, hogy teljes mellszélességgel kiáll a kerékpározás és így a sport népszerűsítése mellett, amivel csak tudja, segítve a szervezők munkáját.
Sutkó Mihály a távlati tervekkel kapcsolatban elmondta, hogy következő helyszínként Győrt szeretnék bevonni, ami azért is fontos, mert a nyugat-magyarországi nagyváros ad majd helyt 2017-ben az ifjúsági olimpia eseményeinek is, és felkészülten kell megfelelni majd a kihívásnak, jó főpróba lehet a kerékpáros számok rendezéséhez egy UCI-kategóriás verseny. Még távolabb pedig egyhetes körversenyben gondolkoznak.
A sajtótájékoztatón szintén megszólaló szövetségi elnök, Katona Kálmán ehhez hozzátette, hogy az átalakuló nemzetközi V4 versenyen (a visegrádi országok érintésével) is fontos szerepet kap majd Győr városa. Az elnök úr a kerékpáros szövetség részéről biztosította a Central European Tour támogatásáról a jelen lévőket, valamint kiemelte, hogy megpróbálnak hozzájárulni a minél jobb kommunikációhoz is, sokat dolgozva például a szövetség megújult honlapján.
A továbbiakban a sztárvendégek, Dzsamolidin Abduzsaparov és Gilberto Simoni vették át a szót:
Abduzsaparov, aki már öt éve a tiszteletbeli nagykövete a versenynek, elmondta, hogy miközben sokszor járt Magyarországon, barátokká váltak a rendezőkkel, és most már nem csak az esemény promóciójában szeretne részt venni, de idén a versenyre is el szeretne jönni, a lehetősége lesz rá. A magyar kerékpársport jövőjével kapcsolatban pedig örömét fejezte ki:
Tudom, hogy a hétvégén választások voltak, és örülök az eredménynek, hiszen tudom a miniszterelnökükről, hogy szívén viseli a sportot, a futballt, stadionokat építenek. A politika nagyon sokat tehet egy országban a sport fejlődéséhez, és a stadionok körül más sportágak is fejlődésnek indulhatnak, nem csak a foci.
Abdu az ő idejében divatos sportiskolarendszert hozta fel példaként:
A sportiskolarendszer nagyon hasznos volt, annak idején én is mindent kipróbáltam, boxot, atlétikát, míg végül a kerékpár mellett döntöttem. Ezeket manapság is meg lehetne valósítani, egy ilyen iskolában a gyerekek kíváncsiságból is belekóstolnak a sportágakban és működik a kiválasztódás, mindenki megtalálja, hogy miben tehetséges. Egy kis reklámmal könnyen meg lehetne tölteni az ilyen iskolákat. Sajnos ezt a rendszert mindenki elfelejtette.
Hallottam, hogy önöknél fociakadémiák épültek, a régi rendszerben a stadionokat, öltözőket, edzőpályákat is ki lehet használni más sportágak népszerűsítésére. Egyszerűen be kell rakniuk a miniszterelnökük fejébe a kerékpársportot, és a politikusoknál kell lobbizni, mert itt mi annyit beszélünk, amennyit akarunk, de a problémák megoldása „fentről” történik.
Katona Kálmán eközben megemlítette, hogy a tervek szerint 2017-re új Velodróm épül Magyarországon a Millenáris helyén, amivel kapcsolatban Abduzsaparov felhívta a figyelmet a fiatal kerékpárversenyzők biztonságára:
Bár ha újra kezdeném, akkor is ugyanúgy az országúti kerékpározást választanám, most biztonságosabban kezdeném. Az én időmben még sokkal kevesebb autó volt az utakon, ma ismerek olyan családot, ahol 5 autó van… A gyerekeknek én a mountain bike-ot vagy a pályakerékpározást javasolnám, így biztosan sok balesetet megúsznának, és kicsi kortól fontos a biztonságos kerékpár-használat elsajátítása, amihez a pálya és a mountain bike is hasznos. 15 éves kortól aztán ki lehet választani, ki milyen irányba menjen tovább.
Gilberto Simoni is arról beszélt, miért érdemes egy adott országban fejleszteni a kerékpársportot:
A fiataloknak egyszerűen el kell foglalniuk magukat valamivel, és erre a kerékpározás óriási lehetőséget ad. A legfontosabb, hogy sportoljanak, mindegy, hogy foci, vagy kerékpár, de ha sportol, mindenképpen jobb, mintha nem csinál semmit azalatt.
A világon mindenhol – Amerikában, Európában – bevált a recept, hogy a kerékpársport fejlesztésével a mindennapokban is egyre többen ülnek kerékpárra, elég csak Angliában a Sky modellre gondolni. A kerékpársporttal termékeket is lehet reklámozni, iszonyú amatőr tömegbázist lehet építeni.
A kerékpárban nincsenek határok, rengeteg esemény van egy évben, nagy részvétellel, ahol én lakom, Trentinóban a turizmus 8%-kal nő évente kimutatások szerint a kerékpározásnak köszönhetően. A kerékpárral egészséges életmódon keresztül ismerhetik meg az emberek a saját környezetüket, élőhelyüket, és a kerékpár nem ismeri a válságot sem.
Én úgy látom, a mountain bike-ra nyitottabbak a fiatalok, ráadásul együtt lehet a család és biztonságosabb is. Egyébként meg sok nagy versenyző váltott mountain bike-ról, Sagan, Evans… A pályakerékpározás ugyanez, biztonságosabb, békén hagyják egymást autósok és kerékpárosok.
Napjainkban megfigyelhető az amatőr kerékpársport térnyerése, ez erősebb, mint a fiatalok bejövetele. A fiatalok eredményessé tételéhez több szaktudás kell. A kerékpársport a tradíciókból él, de végső soron bármilyen szintről beszéljünk, maga a versenyzők hozzáállása emeli a versenyek színvonalát is.
A sajtótájékoztató végén egy kis ajándékozásra is sor került, Törzsök Zsolt az MKSzSz nevében Abdut lepte meg egy emlékplakettel, Katona Kálmánt pedig születésnapja alkalmából is felköszöntötték a jelen lévők. Gilberto Simoni az MKSz-elnöknek külön átadott egy Gibo d’Italia albumot, amely csodálatos éveit dokumentálja a Giro d’Italia-n. Katona Kálmán ezt egy Gárdonyi Géza idézettel mondott köszönetet a Giro-sztárnak, hozzátéve, hogy a múlt században a kiváló magyar író maga is akkortájt divatos kerékpáros iskolába járt. Gárdonyi így írta le, mit érzett, amikor először kerékpározott: „Ez olyan érzés, mint amikor egy féregnek szárnya nő.”
Gilberto Simoni-val készült interjúnk hamarosan olvasható a Bikemagon!
.