A Scott Solace 20 Disc kiforrott komfort országúti, kimondottan jó választás a magyar utakra Ráadásul feltűnően jól néz ki, a Scott márkanév pedig garancia a legmagasabb minőségi színvonalra.
Nem lesz túl izgalmas a teszt, de azért érdemes belemenni a részletekbe, miért is ajándékoz meg egy felső kategóriás bringa birtoklásának érzésével a Solace, miközben a szett „csak” középkategóriás. Visegrádi táborozásunk során a 2016-os modellt próbáltuk, de a Scott Solace Disc esetében csak a specifikációban van pár apró változtatás, az infoboxban már a 2017-es modell adatai szerepelnek és az új változathoz mutat a link is.
Sokszor feltűnik, amikor avatatlan vásárlók szemeznek komoly értékű bringákkal, hogy nem értik miért kerül az egyik 105-össel szerelt bringa mondjuk 600 000 Ft-ba, a másik pedig 800 000-be. Nos a Scott Solace váz iskolapélda a különbség érzékeltetésére. Induljunk ki abból, hogy komoly minőségi szintet képviselő High Modulus karbonszövetből készül, de eltér az első háromszög és a hátsó traktus kialakítása. A Solace mögé tetemes munkaóra mennyiséget fektettek a tervezői és a végeredmény igazolja őket.
Merev homlokcsőrész, a nagy átmérőjű alsócső, túlméretes középrésszel, BB86 szabvánnyal – papíron leírva ma már semmi különös információval nem szolgál. Az aszimmetrikus láncvilla sem különlegesség és a komfort jegyében sok más karbonvázon láthatjuk a támvillákat is az ülőcső körül – amolyan GT-sen – elvezetni. Viszont ahogy összességében megoldották a Solace 20 Disc-en mindezt, na ott van az egy-kétszázezer forintos difi. A kidolgozás minden részletében finom, a belül futó kábelek vezetése pont ideális, sehol egy törés, a kormányt elforgatva sem. Kívülről alig tűnik fel, hogy a vázból vagy a villából előbukkan egy kábel.
Ahogy az egész életünket apró dolgok sokasága teheti igazán minőségivé, A Scott karbon komfort kerékpárja esetében is így van ez. Érdemes megnézni a finoman lapított aszimmetrikus láncvillákat, melyek a középrészhez nagyobb átmérővel csatlakoznak, középen viszont úgy vékonyították ezeket az elemeket, hogy éppen a karbon rugalmas tulajdonságai kerüljenek előtérbe. A villa is egy remekmű, a 12 milliméteres tengelyt fogadó papucsok is az igényesebbek közül valók. És eddig nem beszéltünk a festésről, ami a legtöbb mai bringa matt szürke felhőjéből messziről világít vidám színeivel, közelről pedig szemet gyönyörködtetőek a részletek.
A geometriát nézve nem akarták feltalálni a Scottnál a spanyol viaszt, adott méretben magas homlokcső, rövid tengelytáv, garantálva egy kevésbé görnyedős pozíciót, mint a versenyeken használt országútiknál. A tesztelt L-es méretben 73 fokos villaszöggel és a merev átmenőtengelyekkel egy kimondottan agilis, gyorsan, határozottan kormányozható bringa a Solace, jól éreztem magam rajta. A hajtás szempontjából merev, de az úthibákat is jól csillapítja, amiben nyilván nem csak a váz kialakításának, hanem a ballonos gumiknak is komoly szerepük van.
Az országúti tárcsafékek legfőbb előnyének továbbra is azt tartom, hogy új utakat nyit meg a kerekek tervezésekor, hiszen ballonosabb gumikban gondolkozhatnak a tervezők, a Scott Solace 20 Disc vázában is simán elfér a 28-as Schwalbe Durano külső, s még 32 mm-est is felszerelhetünk. Az új irány a könnyebb felnik alkalmazását is jelenti, bár erre pont rácáfol a tesztelt kerékpár. Nagyon menő a kinézetük a Syncros alumínium aerofelniknek, de kivéve a kereket rájövünk, hogy leginkább a kerékszett a felelős a bringa viszonylag magas (9,15 kg-ot mértünk) össztömegéért. Betéve mondjuk egy tárcsás karbon DT szettet rengeteg súlyt nyernénk.
Az alkatrészek közül nyilván a hidraulikus tárcsafékek működése a legérdekesebb, nos a Shimano BR-RS505 modellek tökéletesen teljesítettek, bár kicsit kellett szórakozni a beállítással, hogy ne ciceregjenek a betétek. Én a hagyományos fékváltókar formát – ami a tesztelt Solace-n is van – jobban szeretem, mint az új bumszli 105-öst (a 2017-es modellen már ilyen van), így örömmel töltött el, hogy a tesztbringát előbbivel szerelték.
A szett további részei is főleg a Shimano 105 alkatrészcsaládból kerültek ki, mint az első és hátsó váltó, valamint a fogaskoszorú is. A hajtómű nem az új 105-ös szett darabja, hanem a szérián kívüli ötágú FC RS 500 kompakt, 50-34 tányérokkal. Kombinálva ezt a 11-32-es sorral, lesz elég könnyű áttétel még alpesi túrákhoz is. Örömhír, hogy a 2017-es bringán már tökéletes az összkép, hiszen a hajtómű is a négykaros 105-ös.
A kiegészítők a Scott tulajdonában lévő Syncros modelljei, elsőként a 27,2 mm vékony karbon nyeregszárat érdemes említeni, ami szintén hozzátesz a menetkomforthoz. A kormány és a stucni is Syncros, de alumíniumból, valamint a nyereg is ugyanennek a márkának a terméke. Alapvetően jó minőségű alkatrészek ezek, de tömeg szempontjából a középkategóriát képviselik, itt is lehet spórolni grammokat és pimpelni a bringát, ha később valaki ezt szeretné.
Menet közben mindig feltűnik a komfort országútikon, hogy elsőre szokatlan kicsit a geometria és fanyalgok, hogy nem az igazi, de hamar rájövök, hogy leendő tulajdonosa ezt pont másképp fogja gondolni. Örülni fog, hogy nem kell úgy görnyedni, miközben a bringa agilis irányíthatósága megmarad. És őszintén majdnem ugyanolyan gyorsan haladhatunk fel a hegyre egy ilyen kerékpárral, mint egy versenygéppel.
A mmenetkomfort pedig önmagáért beszél. A vázon kívül a 28 mm-es gumik is nagyon jól csillapítják a talaj egyenetlenségeit, akár dózerutakra is merészkedhetünk ezzel az országútival. Szintén fontos megemlíteni, hogy ezzel a setuppal, tárcsafékkel nagyobb testű, 100 kilós bringások is biztonságban érezhetik magukat a Scott Solace-n, mert nyilván nem csak a 60 kilós hegyimenők kiváltsága az országúti kerékpározás.
Infobox:
Bővebb információ az új, 2017-es modellről a K2 Kerékpárüzlet és webshop oldalán: https://www.k2-bike.hu/shop/kerekparos-termekek/kerekparok/orszaguti/scott-solace-20-disc-kerekpar-17
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: XXS, XS, S, M, L, XL, XXL
Ajánlott fogyasztói ár: 869 900 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Solace HMF / IMP Carbon technology
Villa: Solace HMF Flatmount Disc 1 1/8″ karbon nyakkal
Első váltó: Shimano 105 FD-5800
Hátsó váltó: Shimano 105 Black RD-5800-GS 11s
Fékváltókarok: Shimano ST-RS505 Disc
Hajtómű: Shimano FC – RS500 Compact 50x34T
Fogaskoszorú: Shimano 105 CS-5800 11-32T
Lámc: Shimano CN-HG600
Fékek: Shimano BR-RS505 Hyd Disc 160 mm-es tárcsák
Kormány: Syncros RR2.0 Anatomic 31.8mm
Kormányszár: Syncros FL2.0 1 1/8″ / four Bolt 31.8mm
Kerékszett: Syncros Road Disc 28 Front / 28 Rear
Gumik: Schwalbe Durano 700x28C
Nyereg: Syncros FL2.5
Nyeregszár: Syncros Carbon FL1.2 27.2/350mm
Geometria: