Érdekes kérdést feszeget a Velonews.com cikke, vagyis a valaha legkisebb különbséggel megnyert Párizs-Nizza eldőlhetett volna-e Alberto Contador javára, ha más kerékpáron versenyez?
Contador (Trek-Segafredo) mindössze 2 másodperccel veszített a kolumbiai Sergio Henao (Sky) ellenében, és a legtöbb másodpercet az utolsó lejtőn veszítette, amikor a legnagyobb szerepe volt a légellenállásnak, valamint annak, hogy milyen csapágyakon gurul a kerékpár. Ráadásul ezeken a kilométereken sok időt eltöltöttek a bringások guruló üzemmódban, amikor nem csak a pedálra terhelt Wattokon múlt a sebesség.
Sokszor olvashatjuk a katalógusokban, hogy ennyi és ennyi másodpercet lehet megspórolni adott távon a jobb aerodinamikának (váz, kerekek, ruházat, bukó stb.), vagy az alacsonyabb súrlódású csapágyaknak köszönhetően. Érdekesség, hogy Contador pont a Team Sky kapitányával szemben volt lassabb a lejtőn, a brit csapat pedig híressé tette a „marginal gains” kifejezést, miszerint az ilyen apróságokon is múlhat a győzelem…
A napokban sokan találgatnak, hogy a Team Sky Tirreno-Adriatico-n bekövetkezett balesete vajon nem abból adódott-e, hogy a britek „belepiszkáltak” a gyári PRO kerekekbe, esetleg nem is a szériában kapható, hanem egy szuperkönnyű verziót használtak-e… Persze nem kell ennyire mélyre ásni, hiszen ránézésre is látható a különbség Contador Trek bringája (az amerikai márka Emonda modellje alapvetően magasabb építésű, magasabb homlokcsővel készül egy aerodinamikusabb gépnél) és Henao Pinarellója (aerodinamikusabb forma és geometria) között.
Contador egy Trek Emonda kerékpárt használt Bontrager Aeolus szingós kerékszettel. Mi történt volna – veti fel a kérdést a Velonews – ha a spanyol versenyző mondjuk az amerikai gyártó Madone Race Shop Limited modelljét használja Bontrager Aeolus 5 magasabb felnis kerekekkel? A portál a Flo Cycling-ra hivatkozik, akik szerint 45-50 km/h sebesség között mínusz 100 gramm légellenállással akár 40 másodpercet is meg lehet spórolni 40 kilométeren, de jegyezzük meg rögtön, a további fejtegetés fals, hiszen „tisztán” igazából a verseny legutolsó kilométerei számítanak, amikor az említett két versenyzőnek sokat kellett szélárnyék nélkül közlekedni.
Felvetik, hogy mekkora különbség lehet a Trek Madon és Contador tavalyi aero kerékpárja, a Specialized Venge között. A szélcsatornás összevetésben a Madone 836 grammos, a Venge 787 gammos adatot produkált, nyilván a Trek Emonda által produkált érték lényegesen fölötte lehet mindkét aero bringáénak. Persze a kerékpáron elfoglalt pozíció még többet számít ilyen szempontból, de ezt befolyásolja a geometria is, például a „trekesen” magas homlokcső.
A cikk szerint könnyedén gyorsabb lehetett volna Contador 2 másodperccel az említett bringák nyergében, értve itt a Madone-t, nem beszélve a Specialized Venge-ről. Persze azért figyelembe kell venni azt is, hogy a szuperkönnyű Emonda nyergében hatékonyabban lehetett támadni a hegyen, vagy kényelmesebb volt a tekerés hosszú távon, ami jobban kímélte esetleg az izomzatot. Nem mindegy az sem, milyen bringához szokott hozzá a versenyző teste. Nyilván nehéz azt is megítélni, hogy mennyi segítséget kapott a guruláshoz Contador vagy Henao, de talán abban megegyezhetünk, hogy Henao a nagyobb sorban kedvezőbb helyzetben volt ebből a szempontból.
Soktényezős tehát az egyenlet, mi inkább nem szeretnénk megválaszolni a kérdést, de olvasóinknak biztosan lesz hozzáfűznivalójuk… Szóval Emonda vagy Madone? Trek vagy Speci? Esetleg a Pinarello Dogma F10 és a „marginal gains” varázslat?
A velonews cikke részletesebben kifejtett adatokkal itt olvasható: http://www.velonews.com/2017/03/bikes-and-tech/alberto-contador-won-paris-nice-different-bike_432681