Bevezetésként annyit írnék a KROSS Level R8 kerékpárról, hogy ha saját részre gondolkoznék mountain bike-ban, nagyjából egy ilyen gép teljesíti a minimális elvárásaimat.
Mindannyian mások vagyunk, más élethelyzetben, más szempontok szerint értékeljük vagy válasszuk ki a kerékpárokat, még az ár/érték arány sem mindenkinek ugyanazt jelenti. Nyilván ha a szenvedélyünkről van szó, nem a szükséges minimumot vásároljuk meg magunknak, hiszen pont a luxuskiadásokkal is próbáljuk minőségivé tenni életünk. Mindenkinek létezik azonban egy elvárás, amit teljesíteni kell egy bringának ahhoz, hogy fesztelenül élvezhessük a hobbinkat. A KROSS Level R8 kipróbálása után ezek a gondolatok kavarogtak a fejemben.
A tesztgép egy 27,5-es kerékméretű merevfarú mountain bike, ami tulajdonképpen minden olyan tevékenységhez alkalmas, amit terepen művelek. Hibátlanul működő alkatrészek, melyek valószínűleg nem hagynának cserben egyhamar, jó minőségű alumínium váz hasonlóan igényes festéssel, külcsínben is harmonizáló kiegészítők stb. Ráadásul arról az árkategóriáról beszélünk – 300 000 Ft környéke – ahol egy 29-es kerékméretű gép relatíve nehezebb, mint a modellpaletta tetején, így én például ebben a szegmensben biztosan nem nagykerekűt vennék, mert 12 kilós bringát mégis más hajtani, mint egy 13,5 kilósat (a csúcskategóriában már máshogyan alakul ez a kérdés).
Szóval ha sarkítani akarok – bringásfeleségek, anyukák ezt most ne olvassák – minek neked jobb? Olyan remek versenyző vagy, hogy ezen múlik majd a bajnoki cím? Nem. Ha elmész túrázni a haverokkal, azon fog múlni, jól érziteke magatok, hogy egy karbonkormány figyel benne az alumínium helyett? Nem. Leszakadnál egy igazán jó hegyi menőről egy vk-szintű mountain bike-kal is? Le. A kedvenc ösvényeiden ki tudsz kapcsolódni hasonlóan kellemesen, mint egy háromszor ennyibe kerülő bringával? Persze. Szóval a KROSS Level R8 egy sokrétűen, akár maratonozásra is használható mountain bike azoknak, akik nem akarnak vagy nem tudnak nagyon sokat költeni kerékpárra, de azért egy komolyabb bringás elvárásait támasztják vele szemben.
Váz+villa:
Az alumínium váz méltó a felszereltséghez, már messziről is minőségi benyomást kelta homlokcső-felsőcső és az ülőcső csatlakozásának, valamint a rejtett bowdenezésnek köszönhetően. A hegesztések, papucsok, találkozások közelebbről nézve is erőt sugároznak, és a gyakorlatban is merev a bringa, erő nem vész el, az tuti, ráadásul a geometria is a sportosabbak közé tartozik, hosszabb felsőcsővel. A Rock Shox XC 30 villa (ez a rugós verzió az RS paletta alsóbb régióiból) ehhez a géphez elmegy, ismét mondhatnám, hogy a minimális elvárásaimat teljesíti, egyébként a mozgása az út elején nyilván még finomabb is, mint a levegős változaté. A lockout itt jól jön aszfaltra, hiszen rugós villa általában könnyebben mozdul be „fölöslegesen”, mint a levegős, sokszor van értelme lezárni.
A váz-villa kombináció tehát hozzájárul a teljes értékű élményhez terepen. Nyilván megvannak a különbségek egy karbonvázhoz képest párosítva egy levegős- és átütős telóval, de a KROSS Level R8-at hajtva pont arra jön rá az ember, hogy utóbbi előnyök talán nem is olyan lényegesek. Persze, ha az ember megengedheti magának a jobbat, az élmény is jobb lesz (kicsit más a csillapítás, úttartás elöl és hátul is), de egy ponton túl már elhatározás kérdése, ki hogyan állítja fel magában a fontossági sorrendet. Versenyen sem hinném, hogy kapnék egy holdtöltét, ha a sokkal drágább gépet hajtó önmagam ellen állnék ki. Nem azt mondom, hogy ilyen bringával kell versenyeken indulni, csak azt, hogy műkedvelők számára képes teljesíteni akár ezt a funkciót is, és ideális kompromisszum egy annyira árérzékeny piacon, mint a miénk.
Felszereltség:
Talán fura, hogy a gumival kezdem, de kivételesen örülök, hogy egyelőre sokkal kevesebb 27,5-es gumi kapható a piacon, mint 29-es/26-os, és a Schwalbe az egyik élen járó gyártó ezen a téren. Így egyik kedvencem, a Racing Ralph került a Kross Level R8-ra, ami többet dob a menettulajdonságokon, mint amennyit egy kategóriával magasabb alkatrészcsalád dobna. Ez is erősíti az univerzális használat lehetőségét. A váltórendszer SRAM X9/X7 mix, amivel semmi probléma nem volt, érdekesség, hogy a drága vázakhoz hasonlóan az átdobó direct mount rögzítésű. A kompakt áttétel (elöl 39-26, hátul 11-34) nekem megfelelt teszt közben, de azért aki nem erős, annak a 26-36 kevés lehet a maratonok legmeredekebb emelkedőin, kifáradva…
A fékek Avid Elixir 3 modellek, a teszt közben felmelegedve néha hajlamosak voltak kis cicergésre és rakoncátlankodásra, tudjuk be annak, hogy ismeretlen bringával óvatosabb, többet fékez az ember, jobban melegszenek. Megemlítendő, hogy az L-es és az XL-es méretű kerékpárokat elöl 180-as tárcsával szereli a KROSS. A kormány, kormányszár, nyeregszár és a nyereg tekintetében semmi extra, alumínium mindenhol, és színben harmonizáló design. A WTB felniket a pozitív oldalra helyezném, nekem jók a tapasztalataim hosszú távon is a márkával, ráadásul a Speed Disc felnik is illeszkednek a szürke-kék összképbe.
S végül…
A csattanót természetesen a végére hagytam, és nem véletlenül utalgattam az elején sokat az árra és a „szükséges minimumra”. A KROSS Level R8 ugyanis valóban elérhető áron jelent alternatívát egy remek, univerzális mountain bike vásárlására. Most akcióban 355 900 Ft helyett 299 900 Ft-ért vásárolható meg, ráadásul egy szett ruhával és szemüveggel! Aki hasonló, új bringában gondolkozik, lépjen hamar, bővebb információk itt: http://www.kross.pl/hu
További képek:
InfoBox:
- Forgalmazó: Biking Kft.
- A KROSS Level R8 kerékpár akció a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
- Származási hely: Tajvan/Lengyelország
- Vázgarancia: 2 év
- Vázméretek: XS (15”), S (17”), M (19” tesztelt), L (21”), XL (23”)
- Alkatrész-garancia: 1 év
- Akciós fogyasztói ár (ruházattal, szemüveggel): 299 900 Ft (eredeti ára: 355 900 Ft)
Műszaki adatok:
Váz: | KROSS Level R Aluminium Ultralite |
Színek: | matt fekete / kék / grafit |
Vázméretek: | XS, S, M, L, XL |
Villa: | Rock Shox XC 30 Coil (rugóút: 100 mm, Poploc, Tapered) |
Hátsó rugóstag: | – |
Sebességfokozatok: | 20 |
Első váltó: | SRAM X7 Direct Mount |
Hátsó váltó: | SRAM X9 hosszúkanalas |
Első fék: | Avid Elixir 3 Disc (hidraulikus, 160 mm-es féktárcsa az XS, S, M méreteknél; 180 mm-es féktárcsa az L, XL méreteknél) |
Hátsó fék: | Avid Elixir 3 Disc (hidraulikus, 160 mm-es féktárcsa) |
Fékkarok: | Avid Elixir 3 Disc (hidraulikus) |
Váltókar: | SRAM X7 Trigger, 10 fokozatú |
Hajtómű: | SRAM S1000 39/26T |
Középcsapágy: | SRAM Press Fit GXP |
Lánc: | SRAM PC 1031 |
Fogaskoszorú: | SRAM PG-1030 11-36T |
Első agy: | Shimano HB-RM475 32H |
Hátsó agy: | Shimano FB-RM475 32H |
Külső gumi: | Schwalbe Racing Raplh Performance 27,5″x2.1″ |
Felnik: | WTB Speed Disc i19 27,5″ 32H |
Kormány: | KROSS Racing Components (alu, egyenes, 660-700 mm, 31,8mm) |
Kormányszár: | KROSS Racing Components (alu, ahead, 31,8mm) |
Nyeregcső: | KROSS Racing Components (alu, 27,2mm) |
Kormánycsapágy: | VP A45AC2 félintegrált |
Nyereg: | Selle Royal Seta M1 Custom |
Markolatok: | KROSS Szivacs |
Pedálok: | Alu VP-519A |
Súly: | 12,38 kg (méret M) |
Geometriai adatok: | XS | S | M | L | XL | |
FS Vázméret | 15 | 17 | 19 | 21 | 23 | [“] |
ST Nyeregvázcső-hossz | 381 | 432 | 483 | 534 | 585 | [mm] |
TT Felsőcső-hossz | 574 | 594 | 613 | 632 | 651 | [mm] |
HT Fejcső-hossz | 106 | 115 | 125 | 135 | 145 | [mm] |
SA Nyeregvázcső-szög | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 | [°] |
HA Fejcső-szög | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | [°] |
CS Láncvillahossz | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 | [mm] |
WB Tengelytáv | 1058 | 1079 | 1098 | 1118 | 1137 | [mm] |
.