fbpx

Kross Evado 4.0 kerékpárteszt: menekülj a szabadba!

A név kötelez! A cross-trekking kategória egyik legígéretesebb képviselője a lengyel Kross márka, az elérhető árú Evado 4.0 modell ezt hivatott bizonyítani!

Aki kicsit is figyeli a kerékpáripart, netán egy új bringa vásárlásán törte a fejét, biztosan találkozott már a Kross márkanévvel. A lengyel céget 1990-ben alapították, eleinte kerékpárboltként üzemelt, majd nem sokkal ezt követően már raktárrá és összeszerelő üzemmé bővült. A jól végiggondolt üzleti terveknek és befektetéseknek köszönhetően remek ütemben fejlődött a vállalat és napjainkra Lengyelország legnagyobb kerékpárgyárává vált. A ma ismert nevet 2003-ban kapta meg, hazánkban az elmúlt 5 évben került be igazán a köztudatba.

Kross Evado 4.0 - férfi és női cross bringa is járt nálunk a lengyelek kínálatából

Kross Evado 4.0 – férfi és női cross bringa is járt nálunk a lengyelek kínálatából

A siker egyik kulcsa, hogy a kerékpárok ár-érték aránya a közép-kelet-európai régió termékei között remek, sőt abszolút értékben is a legjobbak között van. Itt nem kizárólag a specifikációt illik érteni, hanem azt is, hogy az összeszerelési minőség példás, nincsenek furcsa zajok, zavaró részletek. Hosszabb távon úgy tűnik Európa meghódítása a cél, a népszerűség irányába tett lépések között szerepelt a Kross Racing Team világszintű csapattá fejlesztése, olyan versenyzőkkel, mint a hazájában hősnőként tisztelt Maja Wloszczowska vagy a cross country sportág egyik legnagyobb tehetségének számító Jolanda Neff.

Kross Evado 4.0 - oldalról meghatározó látványelem a hajlított felsőcső

Kross Evado 4.0 – oldalról meghatározó látványelem a hajlított felsőcső

A cross kategóriába sorolható Evado széria hét modellből áll, az általunk is próbált Evado 4.0 pont a paletta közepét jelenti. Már a divatosabb ejtett felsőcsővel, könnyebb Aluminum Lite anyagból készül a váz, viszont a felszereltség a manapság szükséges minimumon marad, 3×8 sebességes Shimano szettel és hidraulikus tárcsafékekkel.

Vázszett

A kétszázezer forint alatti vételár tükrében a váz az Evado 4.0 legnagyobb vonzereje. Technikailag több olyan részletet tartalmaz, amik ebben az árkategóriában ritkaságnak számítanak, ilyen például a vázon belül vezettet kábelek megoldása.

Kross Evado 4.0 - integrált kábelek a váltáshoz

Kross Evado 4.0 – integrált kábelek a váltáshoz

A váltóbowdenek az első háromszögön belül futnak, viszont a féket megtartották végig kívül, a felsőcső alatt, így összeszereléskor vagy esetleges cserekor nem kell légtelenítéssel bajlódni.  Szintén igényes részlet a közvetlen Post Mount fékkonzol, ami a legtöbbeknek arany középutat jelentő 160 mm-es tárcsákkal kompatibilis gyárilag. A menetes BSA középcsapágy-ház és a gyorszáras papucsok nem a legújabb trendeket követik, de bizonyítottan jól működő megoldások.

Kross Evado 4.0 - Post Mount konzol

Kross Evado 4.0 – Post Mount konzol

Ami a leendő vásárlóknak talán még ezeknél is fontosabb, hogy minden túrázáshoz szükséges kiegészítőt lehet rögzíteni a vázra, két kulacstartó, sárvédő, csomagtartó, sőt még dedikált kitámasztó felszerelése is megoldott.

Kross Evado 4.0 - dicsőséglista a nyergvázcsövön

Kross Evado 4.0 – dicsőséglista a nyergvázcsövön

Első ránézésre szembetűnő az ejtett felsőcső, ez a könnyen beazonosítható ismertetőjele a drágább Evado vázaknak, az átlépési magasságot hivatott csökkenteni. Geometria tekintetében ízig-vérig cross géppel van dolgunk, M-es méret esetében 582 mm a felsőcső effektív hossza.

Kross Evado 4.0 - ejtett felsőcső

Kross Evado 4.0 – ejtett felsőcső

Ez kellemesen felegyenesedett, de még sportos túrázáshoz alkalmas üléspozíciót tesz lehetővé. Menet közben feltűnő volt még a kis középcsapágy-ház esés (50mm), amit a gyakorlatban, kanyarba döntéseknél negatívumként, viszont padkára felléptetéskor vagy nyomvályúból kikanyarodáskor pozitívumként jelentkezik. Kezelhetőség szempontjából a stabilitás volt a fő cél, kellően, de nem eltúlzottan hosszú a láncvilla (442 mm) ezáltal a tengelytáv is.

Felszereltség

A Suntour NEX teleszkóp kis híján minden cross-trekking kerékpár specifikációjában szerepel, 63 mm rugóútja aszfalton és földúton segít a kátyúk csillapításában, viszont ahogy komolyabbá válik a terep és nő a tempó, úgy bújnak elő egyre inkább gyengeségei, a csekély oldalirányú merevség és a visszaút csillapítás hiánya. Ebben a verzióban lockout is helyet kapott.

Kross Evado 4.0 - Suntour NEX villa lockout lehetőséggel

Kross Evado 4.0 – Suntour NEX villa lockout lehetőséggel

A 3×8 sebességes Shimano váltórendszer a szükséges minimumot képviseli, működés közben nem lehetett rá panasz. Az Altus váltókarok még a régi Shimano stílusban, mutatóujj és hüvelykujj által kapcsolhatók, az Alivio hátsóváltó hibátlanul tette a dolgát.

Kross Evado 4.0 - a szegecselt tányéros hajtómű nem a csúcspont, de meglepően jól működött

Kross Evado 4.0 – a szegecselt tányéros hajtómű nem a csúcspont, de meglepően jól működött

A Tourney átdobó és a szegecselt tányéros hajtókar a vártnál jobban működött, itt azonban még érvényes a régi mondás, hogy terhelés alatt ne nagyon erőltessük, ha hosszútávon megbízható működést szeretnénk elvárni tőle.

Kross Evado 4.0 - Shimano hajtásrendszer

Kross Evado 4.0 – Shimano hajtásrendszer

A Tektro hidraulikus tárcsafék ebben az árkategóriában hozza a konkurenciától elvárható magas szintet, küllemre és működésre is felveszi a versenyt az M355-ös Shimano szériával.

Kross Evado 4.0 - Tektro HDC-300 hidraulikus tárcsafék

Kross Evado 4.0 – Tektro HDC-300 hidraulikus tárcsafék

A 19 mm belső szélességű felni kiváló alapot nyújt a 42 mm széles, defektvédelemmel és fényvisszaverő csíkkal is ellátott Schwalbe CX Comp gumikhoz, a kerekek alapvetően egyszerű, de strapabíró konstrukciónak tűnnek.

Kross Evado 4.0 - Schwalbe gumi és kellően széles felni

Kross Evado 4.0 – Schwalbe gumi és kellően széles felni

31,8 mm-es befogójú, A-head rendszerű a kormányszár, a 640 mm széles kormány ideális kompromisszumnak az aszfalton és könnyű terepen zajló túrákhoz. Az egycsavaros nyeregcsövön konstrukciójából adódóan nem állítható be könnyen, hogy vízszintesen álljon a nyereg, de a bőségesen párnázott, Selle Royal gyártmány, Kross márkás üléssel ez szinte fel se tűnik.

Kross Evado 4.0 - bőségesen párnázott Selle Royal nyereg

Kross Evado 4.0 – bőségesen párnázott Selle Royal nyereg

Menet közben

Már közel MTB érzés, de a keskenyebb gumi és a keményebb áttétel miatt síkon azért jóval haladósabb tempót lehet felvenni vele. Egyenesfutása és stabilitása remek, komolyabb felfedezőutakra felpakolva ez még inkább felértékelődik.

Kross Evado 4.0 - kifejezetten sokoldalúan használható kerékpár

Kross Evado 4.0 – kifejezetten sokoldalúan használható kerékpár

Ballagó Ábel is jó véleménnyel volt a bringáról:

„A szürke Kross is nagyon tetszett, ha az embernek egy biciklije van, de arra hajlandó valamennyit költeni, akkor vegyen ilyent! Aszfalton, túrázáshoz is egy élvezhető kerékpár, de még a kövesebb lejtőn is oda lehetett vele pirítani. A teleszkóp lockolva érezhetően merevebb, de egy merevvillánál még mindig jobban tompít. Nagyon kellemes bicikli, picit rövidebb, mint egy MTB ezért túrázáshoz kényelmesebb, de terephasználatra is teljesen alkalmas.”

Próbáltam kikeresni, hogy az Evado szó mire utalhat, végül a megoldáshoz az olasz „e vado” kifejezéssel jutottam a legközelebb. Ennek jelentés: és megyek! Tulajdonképpen tökéletesen összefoglalja a kerékpár karakterét, mert egy átlagos felhasználó részére az Evado megadja a kerékpározás esszenciáját. Elfelejti a munka nehézségeit vagy az éppen felmerülő problémákat és csak megy, legyen az városi kerékpárút vagy a hétvégi ház környéki földutak, lényeg a sportolás élménye!

A RideHard.hu és a Bikemag.hu által szervezett cross/trekking teszthétvégén a hosszú ujjú bringás mezeket a magyar sportruházat gyártó, az 575 by ILB Factory biztosította a résztvevőknek.

Infobox:

Bővebb információ: Kross kerékpárok
A tesztelt modell adatlapja: Kross Evado 4.0
Vázméretek: S-M(tesztelt)-L-XL
Vázgarancia: 5 év (Regisztráció esetén)
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Lengyelország
Ajánlott fogyasztói ár: 184 990 Ft

Specifikáció

Váz: Kross Evado 4.0 Aluminium Lite
Villa: SR Suntour NEX HLO

– 63 mm út
– lockout

Kormány: Kross Active Components

– low rise
– 31,8 mm átmérő
– 640 mm szélesség

Kormányszár: Kross Active alumínium
Markolat: Herrmans Oxy
Nyeregcső: Kross Active Components alumínium

– 1 csavaros
– 27,2 mm átmérő

Nyereg: Selle Royal (Kross)
Fékek: Tektro HDC-300 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Tektro 160mm/160mm
Váltókarok: Shimano Altus SL-M310 3×8 sebesség
Első átdobó: Shimano Tourney FD-TY710
Hátsó váltó: Shimano Alivio RD-T4000 SGS hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano Acera CS-HG41 11-32T 8 sebesség
Lánc: YBN S8
Hajtómű: Shimano FC-TY701 48-38-28
Középcsapágy: FP-B902
Első agy: Joy Tech D041DSE tárcsafékes, 6 csavaros
Hátsó agy: Joy Tech D142DSE tárcsafékes, 6 csavaros
Felnik: Kross Disc duplafalú, 622x19c ETRTO
Küllők: 2 mm fekete, réz anyákkal
Gumik: Schwalbe CX Comp Kevlar Guard 28″ 42 mm szélesség
Tömeg: 13,9 kg

Geometria

kross_evado_4_0_geometry

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.