fbpx

Giant TCR Advanced SL 0 Disc 2021 teszt – A kerékpár, amivel Tour de France-t lehetne nyerni

Éppenhogy hivatalosan bemutatták az új Giant TCR Advanced-ot, nekünk már tapasztalatunk van vele, ráadásul nem is kevés, majdnem két hónapot töltött nálunk a Giant legújabb csúcs országútija, a TCR Advanced SL 0 Disc.

Már januárban szóba került, hogy lehetőség lenne tesztelni az új Giant TCR Advanced SL-t, de akkor még úgy volt, hogy valószínűleg március közepén Tajvanon a bemutatón lesz lehetőség kipróbálni az új bringát. Aztán a koronavírus közbeszólt, aminek a tesztelés szempontjából kifejezetten örülök, mert így majdnem 2 hónapig nálam lehetett a legfullosabb Giant országúti kerékpár, a 2021-es TCR Advanced SL 0 Disc.

A kerékpár érkezése előtt még március közepén megnéztem a szakmának szóló online bemutatót az új 9. generációs TCR Advanced-okról, így nagyjából tudtam, hogy mire számíthatok az új bringa kapcsán, de azt például nem tudtam, hogy melyik modell fog érkezni, így kicsit meglepődtem amikor megláttam, hogy a csúcsmodell érkezett. “Hát jó, szívesen hozok áldozatot, hogy egy jó ideig most ez a bringát fogom használni.” – gondoltam magamban. 🙂

Na, de nézzük, hogy mit tud az új Giant TCR Advanced SL!
Gyakorlatilag teljesen áttervezték az TCR Advanced-okat, de stílusban, formavilágban tartotta magát a Giant az előző TCR vonalhoz, és így ránézésre megmondható felirat nélkül is, hogy egy TCR-ről van szó. Sokak nem szeretik a TCR-ek megjelenését, én mondjuk pont az ellenkező táborhoz tartozom, nekem bejön a formaviláguk. Ha már a formáknál tartunk, a csőformák is teljesen megújultak a TRC Advanced SL-nél, az előző modellhez képest kerekebbek és kevésbé elnyújtottak, melynek köszönhetően kisebb a légellenállása a váznak (főleg ha nem teljesen szemből fúj a szél és ritkán fúj teljesen szemből), a Giant tesztjei alapján 200 Wattnál 40 km-en 34 másodperccel gyorsabb az új bringa, mint a régi. Emellett az alsócső a középcsapágyháznál elég durván kiszélesedik és ellaposodik, ami a hajtásmerevségre van jótékony hatással. Lényegében az új modellnél az volt a célja Giantnek, hogy kisebb légellenállás mellett megőrizze az eddig kiváló súly-merevség arányt.

A formákon felül anyagában is megújult a váz, a Giant saját maga fejlesztette új kompozit anyagból (melyek könnyebbek és merevebbek) készülnek az új TCR Advanced SL vázak, ami a világ legnagyobb kerékpárgyártójától nem meglepő, hiszen óriási fejlesztési kapacitással rendelkeznek. Az anyagokon felül új robotsor készíti a vázakat és a gyártástechnológián is fejlesztettek.

A festésen spóroltak egy kis súlyt, gyakorlatilag úgy, hogy a Giant állítása szerint a lehető legminimálisabb festés került a vázra, ami a normál hét rétegű festéshez képest 50 grammot jelent a vázon. Gyakorlatilag én nulla festés látok a tesztbringa vázán, a lakk alatt már a karbonszövet látszik.

A teljes integrációt szerencsére elkerülték az TCR Advanced és Advanced SL vázaknál, a váltóbovdenek (ha az adott modellnél vannak ilyenek) és a fékkábelek az alsó csőben futnak, de nem rejtették el őket a kormánynál mindenféle bonyolultabbnál-bonyolultabb megoldást használva. Egyébként a Giant bringák mindig is példásak voltak a bovdenelvezetést tekintve, mondjuk a tesztelt modellnél ezt éppen nehéz megállapítani, mert vezeték nélküli váltók vannak rajta és a hidraulikus fékkábelek is minden esetben működnek.

Személy szerint én mindig a nyeregcsőre ránézve tudok gyorsan különbséget tenni a TCR Advanced és Advanced SL között, ugyanis a csúcskategóriát képviselő SL modellek mind integrált nyeregcsövesek, míg a sima Advanced és Advanced Pro modellek normál aero nyeregcsővel készülnek. Az integrált nyeregcső egyébként megosztó kérdés, nehezen állítható a nyeregmagasság, kicsit talán kényelmetlenebbek is ezek a bringák, emiatt sok gyártó már nem tart ki mellette, de a Giant még mindig így készíti a csúcs vázait, ami valószínűleg nem véletlen, mert ők tényleg nagyon értenek a karbon technológiához.

Ha a Giant TCR Advanced SL 0 Disc felszereltségét nézzük akkor gyakorlatilag a rajta lévő váltószetten és fékeken kívül minden Giant termék, a kormány, a stucni, a nyereg, a kerekek, a gumik mind-mind Giant matricával rendelkeznek. Ez egyébként nem annyira meglepő, gyakorlatilag az összes Giant kerékpárra igaz, mindent maguknak terveznek, illetve gyárta(t)nak.

A kiegészítők teljes mértékben méltók ehhez a kerékpárhoz, karbon kormány, karbon stucni, karbon nyereg és mindegyik igazán minőségi darab. A kormány különlegessége, hogy alsó fogásban aero profilú és kézbe illeszkedő, bár nekem annyira nem jött be, kicsit vágta a kezemet és a Giant kormányok alsó ívével soha nem is voltam kibékülve, de hát nem mindenki egyforma, én többnyire kormánycserével szoktam kezdeni az új bringáimnál. A kormányszár is karbon, ráadásul brutál merev hasonlóan mint a kormány, a magyar utakra nem is ez a legjobb párosítás, de a profi versenyzők biztos imádni fogják. A nyereg egy modern forma középen kivágással, viszonylag rövid és széles, de kényelmes, persze csak azoknak, akik sok időt töltenek nyeregben edzéseken.

A kerék a Cadex márkájú, biztos sokaknak ismerős ez a név, a 90-es években ezen a néven futottak a Giant karbon bringái. A felni 42 mm magas és hookless, – ráadásul tubeless gumival is érkezik, mint minden Giant országúti – aero küllők, könnyű agyak, minden ami egy vérprofi kerékhez kell. Ez a felnimagasság az, ami még jól használható szélben, de aero, nem is voltak vele különösebb problémáim oldalszélben, bár a viharos szél már azért néha bele-belekapott. A széles felniprofil is valószínűleg benne van abban, hogy oldalszélben egész jól viselkedik. Egyébként merev a kerék, nem nyeklik-nyaklik az ember alatt és a tubeless gumival használva elég komfortos, főleg, hogy egész alacsony nyomáson is lehet használni, 6 barra minden gond nélkül leengedhetjük őket, sőt még lejjebb is. Akinek kevés a gyári 25-ös gumi az akár 32-es gumival is tudja használni az új tárcsás TCR vázakat, míg a felnifékeseknél 28-as méretig mehetünk el.

Elérkeztünk a váltó-fékszetthez, a TCR Advanced SL 0 Disc megkapta a Sram Red eTap AXS szettet, vezeték nélküli elektromos váltás, 2×12 sebesség, tárcsafékek, minden amire beindul az újdonságokat kedvelő bringások nyálelválasztása. A Giant 10-28-as sort és 48-35-ös hajtóművet választott a bringára, ráadásul az utóbbiból egy wattmérős Quarq jár a kerékpárhoz, tehát a bringa árában benne van egy fullos karbon hajtóműves wattmérő is. A furcsa áttételektől nem kell megijedni, gyakorlatilag lefednek egy normál semi-kompakt rendszert, a 48/10-es áttétel már elég tud lenni az erősek számára is.Viszont nekem ez a szett részben csalódás, sokkal többet várnék ezért az árért, főleg a fékekkel volt problémám, az első és a hátsó fék is hajlamos arra, hogy beleérjen a tárcsába és cincogjon menet közben, amihez nem vagyok hozzászokva, pedig van másik tárcsafékkel szerelt országútim is. Ráadásul nem egyedi eset, tavaly nyáron ugyanezt csinálta alattam egy másik ezzel a szettel szerelt csúcsországúti is. A váltás a 12 sebesség ellenére hibátlanul működik hátul, elöl kicsit eTap-esen elalvós, de nem is ebben szokott erős lenni a Sram. Az áttételezés egész okos, jó pár dolgot ügyesen oldottak meg a mérnökök, bár néha felfedezhető, hogy az elemi matematikával gondjaik vannak 🙂 . A lényeg, hogy működik a szett, bár lehetne jobb és átgondoltabb. Azért meg kell mondanom, hogy kicsit irigyeltem a CCC versenyzőit, akik ugyanezt a bringát a Dura-ace szettel használhatják, egyébként létezik Advanced SL Ultegra Di2-vel is 😉
(A Sram Red Etap AXS szettről egy külön tesztet is olvashattok hamarosan).

Egyes alkatrészeknél már sokat meséltem a menet tapasztalatokról is, de még van bőven, amit fontosnak tartok elmondani. A váz merev, hatékony, a geometriája agresszív, az irányítása nagyon gyors, vérbeli profi bringa. Egyszerűen imádni való, ahogy be lehet fordulni vele a kanyarokban, folyamatosan az íven van a bringa, sem az eleje, sem a hátulja nem akar kimászni, merev minden és a 25-ös tubeless gumik is nagyon jól tapadnak. Kigyorsításkor sincs semmi hajlongás, abszolút nem lehet érezni, hogy a hajtáson kívül másra menne el az ember energiája. Az Advanced SL valójában az, amit én az országúti bringákban szeretek. Persze azért vannak hátrányai is, én a hazai utakra már túl merevnek érzem, az integrált nyeregcső nem igazán rugózik, főleg a feje az, ami képes valamennyit mozogni, ezenkívül kormányból és stucniból is egy rugalmasabbat tennék fel magamnak, a gyári egyébként is hajlamos lefordulni nagyobb kátyúkban a hazai utakon ha az előírt nyomatékra húzzuk csak meg.

Az agresszív geometriája és a merevsége miatt nem is feltétlenül ajánlanám a TCR Advanced SL-t hobbi országútisoknak, nekik a tavaly tesztelt Defy lehet a jó választás, bár egy ilyen TCR Advanced SL-lel biztos jobb megjelenni a haverok előtt 🙂 , de a TCR egy igazi versenygép, amit versenyzőknek terveztek és gyakorlatilag bármelyik nagy körversenyt meg lehet nyerni a nyergében. Személy szerint én cserélném rajta a kormányt, a kormányszárat, a nyerget magamnak és feldobnék egy 28-as vagy 30-as gumit rá és meg is lenne számomra a tökéletes bringa.
Mint fent említettem, a TCR Advanced, a TCR Advanced Pro és a TCR Advanced SL bringák mind megújultak és mindegyik többféle felszereltséggel kapható, így a TCR rajongók közül mindenki megtalálhatja az ízlésének és a pénztárcájának megfelelő modellt.

Tömeg (mért) pedál nélkül: 6,7 kg

További információkért kattints a Giant oldalára.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo