Igazi nagyágyú, a Bottecchia T1 Tourmalet tesztje következik, ez a prémium országúti kerékpár az amatőröktől a profi versenyzőkig sok mindenkinek jó lehet. Aero vázkialakítás, komoly felszereltség és tömény történelem jellemzi a 90 éves jubileumi modellt.
Nem véletlen a sárga festés és a 90-es jelzés sem a Tourmalet T1 vázán. 1925-ben, pont 90 éve nyerte meg Ottavio Bottecchia a Tour de France kerékpárversenyt, és ennek állít emléket most a gyár, mely egyébként 1926-óta készít kerékpárokat!
A Tourmalet váza monocoque felépítésű, és UD karbon alapanyagú. A csövek profilja a légellenállás csökkentését hivatott elősegíteni, éppen ezért mindent ennek ennek rendeltek alá. A villa szárai, az alsócső, és a nyeregvázcső is aerodinamikus formájú, az üléscső pedig szintén ehhez igazodik.
Fejcsöve tapered, középrésze Press-Fit 86 rendszerű. Ezek is mind az oldalirányú merevség növelését és a súly redukálását segítik elő. Természetesen belső kábelvezetéssel készül, de ez mára mondjuk úgy hogy ebben a kategóriában már sztenderdnek mondható. És persze jót tesz a kinézetnek, bár nehezíti a szerelők munkáját. Éppen ezért a monoblokknál kialakítottak egy kivehető „ablakot”, ami nagyban megkönnyíti a kábelezést ha mondjuk elektromos váltórendszerrel akarod megrendelni.
Nagyon profi megoldás a rejtett nyeregcsőbilincs, ami nem csak szép és könnyű hanem aerodinamikai szempontból is előnyös. Sajnos jár vele némi extra macera is, mert a nyeregcső ha sokat nem mozgattad, le tud tapadni. De egy kis ütés a nyeregre, és már meg is van oldva. Ennyit simán beáldozunk érte.
Hátsó féke a láncvilla aljára került, ami jót tesz a légellenállásnak, de rosszat a tisztaságnak, mert mindent odaver a kerék a portól a vízig, ellenben akár 20% többlet fékerőt is hozhat a merevebb felfogatás. A váz súlya M-es méretben 1080 gramm, így nehéznek semmiképpen sem mondható főleg ha az „aeroságát” figyelembe vesszük. Szintén monocoque karbon villája 390 grammos.
A T1-re mechanikus Shimano Ultegra szett került, amiről tudjuk hogy „state of the art” akár működésre nézzük, akár ár/érték arányra. 2×11 sebességi fokozata bőven elegendő volt, főleg a 11-25-os sorral kombinálva. Igaz persze, nagy hegyeken nem jártunk vele, inkább rövid lószolós emelkedők voltak a tesztkörökben. A Tourmalet-t hétféle szettel kérheted a Campa Athena-tól az elektromos Ultegrán át egészen a Super Record EPS-ig, plusz kiválaszthatod hogy hagyományos esetleg kompakt hajtóművel szeretnéd használni.
A kokpit alkatrészei szintén Olaszországból érkeznek, a Deda cégtől. Stucnija Deda Zero 2-es, kormánya RHM EL.
A kerekek esetében van „némi” csalás, mivel a széria bringa Fulcrum Racing 4-gyel érkezne, helyette viszont sokkal komolyabb és jó 150 grammal könnyebb Mr.Wheel C510-es kerék került bele Continental Ultra Race gumikkal.
Thommey véleménye:
Ketten is mentünk a géppel, így én a lelkes amatőr szemével néztem a bringát, Tufi pedig a komolyan sportoló kritériumai szerint vizsgálta. Volt némi előítéletem a Tourmalet T1-gyel kapcsolatban. Ugyanis a könnyű aero országútik általában kényelmetlenek, és nem szeretek velük túl sokat menni. Nekem inkább a granfondo jellegű gépek jönnek be magasabb fejcsővel, kényelmesebb üléspozícióval. Mégis az volt, hogy amikor csak lehetett ezzel mentem. Persze ehhez hozzátartozik az is hogy a horvátországi aszfalt minősége sokkal jobb mint itthon, ezért kevesebb rázkódás jut el a fenekemig, és karjaimig. Mégis a teljes országúti tesztflottából ezt vittem volna haza, ha csak egyet választhatok. Miért? Mert nagyon könnyű, baromi gyors, és ennek ellenére nem volt szenvedős az üléspozíciója. A képen látszik hogy nem raktam le a stucnit a legalsó állásba ami kemény vonalas országútisok között véteknek számít, de ebben az állásban bármeddig elmentem volna vele!
Mivel Campa fóbiás vagyok, nekem az Ultegra szett tökéletes választás, bár a Di2 verzióban kérném, akárcsak a saját bringámon. Nincsen szükségem az elektromos váltás teljesítményére, de imádom a pontosságát és gyorsaságát. A magas falú kerekek nagyon bejönnek, aero vázak nem is néznek ki jól mással, viszont a tengerparti utakon azért rendesen lökdöste a bringát a szél. Nem árt figyelni rá.
Amivel elégedetlen voltam, az a fékerő. Tudom hogy fog egy Ultegra, de itt valószínűleg a fékbetét anyaga és a karbon felni fékfelülete nem volt partiban egymással. Erősen markolni kellett ha hirtelen szükség volt a megállásra. Szerencsére ez pár ezer forintos kérdés, egyszer elég megtalálni melyik gyártó melyik betétje az ideális. Külön öröm, hogy a kerekek hazai termékek, ugyanis a Mr.Wheel magyar márka.
Tufi véleménye:
Röviden összefoglalva jók benyomásaim a bringáról, de mélyebben nem vesézném ki, mert sajnos nekem méreten aluli volt a tesztpéldány, így csak egy rövid reggeli körre vittem ki a “hegyoldalba”. Ami egyértelmű, hogy a hajtáshatékonysága kitűnő (masszív váz plusz magasfelnis kerekek), inkább merev a bringa, mint kényelmes, de a karbon kerekekkel normális úton messze elegendő a komfort is. Nem elhanyagolandó a design, amit a legolcsóbb “alkatrész”, a betekerő tör meg kicsit, érdemes lenne hozzá ugyanolyan sárgát keresni, mint amit a bringára festettek, és akkor “szobadísz” is válhat belőle.
InfoBox:
Forgalmazó: Tuttobici
Elérhetőség: www.tuttobici.hu
Származási hely: Olaszország
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 44, 48, 51, 54, 57
Ajánlott fogyasztói ár: 899 990 Ft
Műszaki adatok:
Váz: monocoque karbon
Villa: monocoque karbon
Első váltó: Shimano Ultegra
Hátsó váltó: Shimano Ultegra
Váltókar: Shimano Ultegra
Fékek: Shimano Ultegra
Hajtómű: Shimano Ultegra
Középcsapágy: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra 11-25T
Kerekek: Mr.Wheel C510
Külsők: Continental Ultra Race
Kormány: Deda RHM EL
Kormányszár: Deda Zero 2
Nyeregcső: T1 Tourmalet Carbon Aero
Nyereg: Bottecchia Racing Pro