fbpx

A legújabb magyar kontinentális csapat: Interjú a Pannon Cycling Team vezetőjével

A hazai országúti körökben hallani lehetett egy új kontinentális csapat alakulásáról és a közösségi médiát figyelők is láthattak pár képet, ahol egy új csapat versenyzői edzőtáboroznak, de semmi hivatalos információ nem került napvilágra, senki nem tudott semmilyen konkrétumot. Viszont most lehull a lepel, az edzőtáboruk után megkerestük a Pannon Cycling Team vezetőjét, Bálint Richárdot, aki örömmel mutatta be nekünk a csapatát.

Bikemag: Milyen céllal jött létre a Pannon Cycling Team?

Bálint Richárd: A történet Pannon Cycling Project néven indult útjára ez év júniusában, amikor Dr. Bátorfi Béla arra az elhatározásra jutott, hogy az idén meglehetősen nagy létszámúra duzzadt kerékpáros csapatát (Dr. Bátorfi-Agria KTK) a következő évtől inkább kisebb méretben, de nagyobb hatékonysággal szeretné versenyeztetni. A csapatvezető úgy gondolta, hogy ezt a tervet két másik sikeres és stílusos magyar csapattal (Epronex, DKSI) együttműködve, vagy akár fúzionálva lehetne a lehető leghatékonyabban megvalósítani, ám ezek a tárgyalások végül nem vezettek eredményre.

A magam részéről a rossz hírek ellenére sem láttam reménytelennek a dolgot, és szerencsére Bélát sem olyan embernek ismertem meg, akit a céljaitól ilyen könnyen el lehetne téríteni. Készítettem számára egy koncepciót, valamint egy üzleti tervet, amit frissnek és izgalmasnak talált és azt mondta próbáljuk megtölteni tartalommal. Ebből az anyagból készült egy nyomdai valamint digitális verzió, amivel elindult a munka.

A történetet azonnal több szálon kezdtük el futtatni, ami azt jelentette, hogy szakmai, üzleti és versenyzői oldalról is próbáltuk felmérni a reakciókat a prezentációk és tárgyalások során. Talán nem meglepő módon, a versenyzői oldalról jött a leghatározottabb igény, valamint a legpozitívabb visszajelzés azzal kapcsolatban amiről a projekt szól.

Sokan azt gondolják, ha versenyződ és pénzed van akkor minden rendben lesz. Nekem és Bélának erről más volt a véleménye. Mi úgy gondoltuk, hogy igazán profi, nemzetközi szintű szakemberek nélkül semmi értelme összegyűjteni a versenyzőket majd fizetést adva nekik egy itthon kirakatcsapatnak számító formációt létrehozni. Ez nem lenne más, mint koncepció és igazi perspektíva nélküli páváskodás. Egy csapatnál a versenyzők évről-évre jönnek és mennek, tehát a szilárd alapokat egy másik szinten kellett leraknunk, mégpedig a szakmai vezetőknél.

Egy kontinentális csapatnál a sportigazgató valamint a vezetőedző személyében kell a lehető legalkalmasabb személyeket megtalálni ahhoz, hogy érdemes legyen versenyzőket toborozni és versenyprogramot készíteni számukra. Az itthon szóba jöhető személyek listája sajnos annyira rövid volt, hogy szinte gondolkodnunk sem kellett rajta. Szerencsére a kapcsolatrendszerünkön keresztül néhány nap alatt eljutottam egy olyan személyhez, akinél alkalmasabb embert erre a feladatra szerintem most nem lehetne találni. Az illetőt Szabó Ádámnak hívják. A mindössze 28 éves magyar-szlovák szakember eddig Szlovákiában élt és dolgozott az ottani kerékpársportért. A kor ne tévesszen meg senkit, mert a fiatalember már ennyi idősen is tiszteletre méltó szakmai referenciákkal rendelkezik. Mindenek előtt több mint fél évig volt a svájci UCI Központ csapatának (Peák Barna jelenlegi csapata) az egyik edzője, majd egy ázsiai kontinentális csapatnak volt a vezetője, a mostani állását pedig Szlovákiában adta fel miattunk, ahol a szlovák U23-as válogatottat dirigálta.

Ádámot egyébként a csapat másik szakmai irányítója Kiss Áron vezetőedző ajánlotta a figyelmünkbe, akivel néhány nemzetközi szakmai rendezvényen sikerült barátságot kötnie. Áron talán legerősebb szakmai referenciáját egy itthoni ikon, a kétszeres olimpiai, világ- és Európa-bajnok magyar kardvívó Szilágy Áron eredménysora jelentette számunkra. Vannak akik ezt nem így gondolják, de mi hiszünk benne, hogy ez a két fiatal és ambiciózus szakember rengeteget tehet azért, hogy a magyar kerékpársport értékei ne vesszenek el és a csapatunkon keresztül olyan magasságokba jussanak, ahol eddig itthonról még csak nagyon kevesen jártak.

Ezen a ponton pedig elérkeztünk a kérdés lényegéhez: A Pannon Cycling Team célja, hogy minél előbb lecsökkentsük azt a hatalmas távolságot, ami jelenleg elválasztja a világ professzionális élvonalát a teljesen amatőr magyar kerékpársporttól. Az első évben a célokat nem helyezésekben vagy UCI pontok számában határoztunk meg, hiszen ennek nem sok értelme lenne. Számunkra sokkal fontosabb, hogy egy következetes szakmai munkát, egy erős, de nem kudarcra ítélt versenyprogramot, egy új szemléletet valamint egy jó közösséget alakítsunk ki a csapatunknál. Ha ezt stabilan elértük, akkor majd innen mehetünk tovább és kezdődhet a még keményebb munka és a még szebb álmok kergetése.

pannon_cycling_team_

Milyen kerettel vágtok neki a 2018-as szezonnak és milyen versenyeken fogtok szerepelni?

Bálint Richárd: A keretünk három Bátorfi-Agria KTK-s csapattag mellett, (Holló Botond, Ruttkay Zoltán, Zathureczky Márk) további 11 új versenyzővel bővült: Dina Dániel, Dina Márton, Filutás Viktor, Kovács Máté, Kriván András, Orosz Gergő, Simon Péter, Szabó Miklós, Szatmári András, Szöllősi Ferenc és Valter Attila.

A programunk számos érdekességet és valószínűleg jó néhány meglepetést is tartalmaz. Azt hiszem elég csak a január végi Mallorca Challange-et említenem, amire – tudomásom szerint – eddig még soha egyetlen magyar klub sem kapott meghívást. Az igazat megvallva vegyes érzelmeink vannak ezzel az erőpróbával kapcsolatban, mert amennyire nagy dolog ott lenni, pont annyira könnyen le is lehet majd égni… Fontosnak tartom leszögezni, hogy ezt a meghívást sokkal inkább tekintjük sportdiplomáciai sikernek, mint valós esélyeket rejtő versenynek. Jelen állás szerint a mallorcai koncerten többek között olyan zenekarok is fellépnek majd mint a Trek-Segafredo, a Movistar, a Lotto Sudal, a Bora-Hansgrohe és a Sky… Ez persze nem jelenti azt, hogy autogramokért és néhány közös selfiért utaznánk Mallorcára. Kíváncsiak vagyunk például arra, hogy egy ilyen helyzet kiből milyen reakciókat és teljesítménynövekedést vagy csökkenést hoz elő. Bízunk benne, hogy az a zenebona ami ott vár a srácokra, nem elveszi a kedvüket a versenyzéstől, hanem egy olyan élményben lesz részük, ami megsokszorozza az elszántságukat és akarásukat.

A négy versenynap négy egymástól függetlenül értékelt erőpróba lesz, amire bármilyen összetételben variálhatók a nyolc főből álló csapatok. Izgatottan várjuk, hogy Ádám a különböző karakterű szakaszokra milyen sorokat állít össze és taktikailag hogyan fogja felkészíteni a srácokat. Mallorca után három hét szünet következik majd irány két hétre Isztria. A szezon egyik legfontosabb eseménye természetesen számunkra is a Tour de Hongrie lesz, ahol biztosan nagyon erős csapatokkal találkozhatunk majd. Addig azonban még mi is sokat fogunk fejlődni és mindent meg fogunk tenni azért, hogy legyen magyar versenyző a dobogón. Lehetőleg Pannon mezben! 😉

pannon_cycling_team_

Montisok is vannak a keretben, ők mindkét szakágban, XCO-ban és országúton is fognak versenyezni?

Bálint Richárd: Azt hiszem nem árulok el nagy titkot amikor azt mondom, hogy itthon sajnos nagyon kevés olyan versenyző van, akik köré vagy fölé egy nemzetközi színvonalú csapatot lehetne építeni. Ezért esélyünk sem volt arra, hogy egy színtiszta, csak országúti versenyzőkből álló sort állítsunk ki Pannon mezben 2018-ban. A kaput kicsit nagyobbra kellett nyitnunk és más szakágak tehetségeivel is felvettük a kapcsolatot. Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy kimentünk egy monti versenyre és elkezdtük csalogatni magunkhoz a tehetségeket. Megnéztük kik azok, akik a közelmúltban már indultak országúti versenyeken és többé-kevésbé sikerült helytállniuk. Közülük a legjobbak szerencsére remekül érezték magukat aszfalton, (Valter Ati, Dina Marci, Szatmári Andris) és olyan is akadt, aki egy olyan lehetőségért, mint amilyet a Pannon Cycling Team kínált, örömmel cserélte fel az egyenes kormányt kos kormányra (Dina Dani).

A kérdésre adott választ kicsit még kibővíteném azzal, hogy a monti és a cyclocross szakágakon túl pályaversenyzőnk is van a csapatban Orosz Gergő személyében. A Pannon Cycling Team legfiatalabb versenyzője mellett a többszörös magyar bajnok, Filutás Viktor is szövöget olyan álmokat, amik csak velodromban teljesülhetnek be… Ebből a felsorolásból is látható, mennyire kényes az a helyzet ami most kialakult az új csapatunk megalakulásával. Ha mi az outi szakágban összegyűjtjük a legtehetségesebb/legerősebb versenyzőket, mert jobb feltételeket és körülményeket biztosítva messzebbre szeretnénk juttatni őket, könnyen két vagy akár három másik szakágat teljesen lehetetlen helyzetbe hozhatunk. Mindezt anélkül, hogy bármilyen rossz szándék vezérelne minket. Érezzük ennek a helyzetnek a súlyát és felelősségét, ezért szeretnénk olyan okos és vállalható kompromisszumokkal kialakítani a versenyprogramunk, amelyben valahol mindenki megtalálhatja a számítását. Vannak akik már most kételkednek abban, hogy egy ilyen vegyes programmal és csapattal igazán eredményesek lehetünk, de ennek a kérdésnek a tanulságaira térjünk vissza jövő karácsonykor.

Úgy gondolom, hogy a kételkedők elhallgattatásában nagy segítségünkre lesz majd Valter Tibor, aki az első pillanattól kezdve olyan hozzáállású ill. szemléletű partner amilyenből sokkal többre lenne szükség. A Cube-Csömör Team vezetője nem csupán a fiával közösen tesz meg mindent a közös ügyért, de például Dina Marcit és Szatmári Andrist támogatva, próbál hozzájárulni a közös célok eléréséhez. Mert ez itt a lényeg emberek két keréken! Ha a magyar kerékpárversenyzők közül bármilyen szakágban bárki sikeres tud lenni, akkor arra próbáljunk meg közös sikerként tekinteni. Osszuk meg egymással a feladatokat, az anyagi forrásokat és a sikereket! Ez a cél olyan összefogást igényel, amire eddig nem igazán volt még példa Pannóniában… Majd a Pannon! 😉

pannon_cycling_team_

A csapat egyik fiatal versenyzőjét, Szöllősi Ferencet, az edzőtáborról, a terveiről és az új csapatba történő igazolásról kérdeztük:

Bikemag: Milyen volt az edzőtábor? Kérlek mesélj róla egy kicsit!

Szöllősi Ferenc: November 26. és december 10. között Szicílián megkezdtük a téli felkészülést egy finomabb edzőtáborral, csapatépítőként és az aktuális erőnlétek felméréséért. Egy négyházas apartmanban laktunk és itt sütött-főzött ránk maga a csapat tulajdonosa nagyszerűen, így pár napot leszámítva amikor étteremben étkeztünk, mindent saját kezűleg oldottunk meg figyelve a változatos táplálkozásra és a rengeteg vitamin bevitelre. Nagyon jól éreztem magam, gyönyörű idő volt pár záporos napot leszámítva.

Minden egyes nap közös tornával kezdtünk, majd reggeli, egy rövidebb pihenő és 10-kor mentünk edzeni, visszaérve tisztálkodás után ebéd, majd mobileszközöket leadva csendes pihenő, uzsonna és újból egy rövidebb közös hengerezés-nyújtás valamint törzsizom erősítés. Letudva a napi rutint minden nap vacsora után közösen átbeszéltük az adott napot, edzésmunkát, mindenkinek szót adva, így senkiben sem maradhatott semmi.

A tábor első felében jó pár felmérésen mentünk keresztül, amelyek alapján a tábor második felébe már hosszabb edzésekre szét is lettünk osztva külön csoportokra, külön a hegyi erőfejlesztős és sík tempós edzésekre watt/kg-ban, vagy csak wattra, hogy mindenkinek meglegyen az adott intenzitás. A tábor folyamán elkezdtük, közel 2-3 heti mozgásbegyakorlás után a súlyokkal való konditermi edzéseket, amikhez külön elutaztunk Palermoba egy crossfit termet kibérelve.

pannon_cycling_team_

Bikemag: Miért váltottál 2018-ra csapatot?

Szöllősi Ferenc: Mindannyiunk számára a 2018-as évben a lehető legnagyobb lehetőség a Pannon Cycling Team, amely kontinentális szinten működne, így más csapatoktól nem elvárható felkészülést (meleg övi edzőtáborokat, magaslati edzőtábort, közös konditermi edzéseket, regenerációs wellnes központot) nyújt számunkra. Valamint remek versenyprogram áll előttünk közel 80 UCI nappal és ezt mind ránk koncentrálva tudnánk végig vinni, hisz csak magyar versenyzőkből áll a csapat (14 fő), ellentétben más külföldi kontinentális csapatoknál, ahol a magyar légiósok a külföldi fő emberért dolgoznak és az elért esetleges UCI pontok más nemzetet segítenek elő a világversenyekre való kvalifikációban.

Bikemag: A jövő szezonra nézve mik a terveid?

Szöllősi Ferenc: Sokunk számára a jövő szezonban a legrangosabb verseny a Tour De L’avenir, amely az U23-asok Tour De France-a, emellett még más U23-as világkupák, a Carpathian Couriers Race és persze az Európa-bajnokság valamint a világbajnokság, de nem titkolt vágyunk a 2020-as tokiói olimpiára való kvótaszerzés sem.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo