Az utóbbi hetek történéseit követően kijelenthetjük, hogy meglepő döntést hozott az egy éve tisztújításon átesett Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, az UCI licencbizottsága a több doppingügy ellenére kiadta a 2015-re a WorldTour licencet a Tour-győztes Vincenzo Nibalit is soraiban tudó kazah Astana Pro Team-nek, a francia Europcar viszont nem kapott versenyengedélyt.
Tegnap az olasz Gazzetta sokkolta a közvéleményt egy listával a doppingdoki, Dr. Ferrari klienseit felsoroló listával, melyen 38 névből 17 az Astana Team versenyzője volt, majd este a kazah csapat oldalán mégis ezt olvashattuk: “Az Astana Pro Team örömmel és büszkén jelenti be, hogy megkaptuk a WorldTour-licencet 2015-re és a sportág legmagasabb szintjén fogunk versenyezni a következő szezonban. Köszönjük a versenyzőinknek, a stábnak, a családtagoknak, szponzoroknak és szurkolóinknak a támogatást!”
Majd az UCI is kiadta a közleményt, melyben így indokolják a döntést: Az Astana Team-re vonatkozólag az UCI októberben kérte a licencbizottságot, hogy vizsgálja felül a csapat menedzsmentjét és anti-dopping politikáját, mivel két versenyzőjük, Maxim és Valentin Iglinszkij EPO-val bukott, az augusztus 1-én bejelentett igazolásuk, Ilja Davidenyok pedig anabolikus szteroidokkal. Az UCI értékelése szerint az Astana Pro Team eddig is teljesítette a szükséges intézkedéseket a dopping ellenes küzdelem jegyében és biztosította arról az UCI-t, hogy ezeket még jobban megerősíti majd.
A súlyos, ismétlődő doppingesetekkel kapcsolatban arra tér ki a közlemény, hogy szigorú ellenőrzésre számíthat a csapat, és ha ismét doppingvétség történik, akár év közben is felfüggeszthetik a licencet. Ezt Brian Cookson saját szavaival is külön megerősíti, hozzátéve, hogy az Astana Pro Team-ben történt doppingesetek nagyon nehéz helyzetbe hozták ismét a sportágat.
Az Astana Team tehát örülhet, viszont a francia Europcar csapata – akikről jóval kevesebb szó esett az utóbbi hetekben – nem kapta meg a WorldTour versenyengedélyt 2015-re. A franciáknál financiális problémák merültek fel első körben, és nem sikerült határidőig megoldani a hiányosságokat. Az Europcar a másodosztályban, Pro Continental csapatként folytathatja jövőre, versenyzői ez esetben szabadon eligazolhatnak, vagy dönthetnek úgy, hogy a csapattal kötött szerződésüknek megfelelően maradnak.
A profi másodosztályban szereplő – és az Astana Team-hez hasonlóan doppingproblémák miatt felülvizsgált – olasz Yellow Fluo is a Pro Continental mezőnybe tartozik majd jövőre. Szintén megkapta a másodosztályú licencet az újonc dán Cult Energy csapata is.
.