Tegnap a szakág legígéretesebb fiatal tehetsége, a holland Lars Van der Haar sporttörténelmet írt a cyclocross világkupa sorozatban, ugyanis a Giant TCX Advanced Disc kerékpár nyergében aratott első vk-sikere egyben az első alkalom volt a szakág történetében, amikor hidraulikus tárcsafékkel (Shimano R785) szerelt bringával sikerült valakinek nyerni.
A hollandiai Valkenburg gyors pályáján Van der Haar (Rabobank) valósággal repült az élen, maga mögé utasítva a belga Kevin Pauwels-t (Sunweb-Napoleon Games) és Philip Walsleben-t (BKCP-Powerplus). A világbajnokságon már elit korosztályban is bronzérmet szerző holland nyilatkozatában kitért rá, hogy a tárcsafékek nagyobb ereje is segítette őt győzelmében a helyenként sáros nyomvonalon…
A cyclocross koronázott királya, a belga Sven Nys ezúttal nem tudta felvenni a kesztyűt, őt technikai problémák hátráltatták, egy defekt, majd egy láncszakadás. Az egyébként szintén Shimano alkatrészekkel, de kantifékkel hajtó belga is kommentálta a történelmi sikert twitter-oldalán a verseny után: „Soha nem tesztelhettem még ezt a rendszert… sajnos”.
A Shimano úgy tűnik nem véletlenül választotta a hidraulikus tárcsafék-rendszer arcának a Giant bringát hajtó holland zsenipalántát, már az augusztus végi Eurobike-on is láthattuk Van der Haar Giant TCX Advanced kerékpárját ugyanazzal a specifikációval, ahogy tegnap versenyzett.
A Giant legjobb karbon cyclocross vázát főleg a részletek tekintetében alakították át, a legfontosabb nyilván, hogy tárcsafék konzolokat kapott (hátul is postmount, 140 mm-es tárcsához), és eltűntek a kantifék konzolok. Nyilván a belül vezetett kábeleknél is a hidraulikus rendszerhez optimalizálták a vázat.
Fontos, hogy az első villába 15 milliméteres átmenőtengellyel lehet rögzíteni a kereket, és szintén a merevséget növeli az 1,1/4-1,5” tapered homlokcső. A bringán természetesen a Shimano új R785 jelzésű hidraulikus tárcsaféke a legnagyobb újdonság, ami az XT-hez hasonló bordázatot kapott, a kerék pedig a szingós mountain bike szett, a karbonfelnis XTR – Van der Haar tegnap is ezzel nyert.
Érdekesség, hogy hátul nem Dura Ace, hanem Ultegra elektronikus váltó teljesít szolgálatot, az átdobó (és a hajtókar is) viszont Dura Ace. Érdemes belenézni az új fékváltókarba alulról is, értelmet nyer, miért nem lett karcsúbb az elektronika ellenére sem az elektronikus váltórendszerhez használatos kar, most kitöltötték az „üresen tátongó helyet” a hidraulika tartállyal. Tudták a japánok ezt már akkor…
Akciókép: http://cyclephotos.co.uk/, további képek: Takács Tamás
.