fbpx

Gepida Cassis gravel bringa teszt: A világjáró

Vérbeli bikepacking kerékpár, amivel az egész világot átszelheted, a Gepida Cassis számtalan csomagrögzítési helyének és masszív felépítésének köszönhetően egy igazi felfedező, ami számára sehol sincs akadály. Természetesen, mint minden gravel bringa, tökéletesen alkalmas hétvégi túrázásokra is, de akár a hétköznapokon is használhatjuk közlekedésre.

 

Gyakorlatilag már szinte nincs olyan nagy gyártó, akinek nem szerepel a kínálatában gravel kerékpár, legutóbb a Gepida jelent meg a piacon egy gravel bringával, a Cassis-szal, ami az “egy kerékpár mindenhova” kategóriában belül a túrázósabb, bikepacking vonalat testesíti meg. A Gepidát valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, az egyik legrégebbi hazai kerékpárgyártó, aki mára már a nyugat-európai piacon is erőteljesen jelen van, a kínálatában a modern igényeknek megfelelően jelentős szerepet kapnak a pedelecek és most a hirtelen népszerűvé vált kategória egy modellje is bemutatásra került a Cassis személyében.

Biztos vagyok benne, hogy a többségünknek első ránézésre a Cassis gyönyörű kék színe tűnik fel. Azt kell mondjam, hogy nagyon eltalálta a Gepida ezt a színt, ami minden rosszindulattól függetlenül már fél siker a gravel kerékpároknál, ugyanis a stílus és a megjelenés nagyon fontos a kerékpározás ezen ágában, részben ennek is köszönheti a rendkívüli népszerűségét a gravel kerékpározás, na meg persze azért, mert visszahozza ugyanazt az életérzést, amiért a többségünk elkezdett a 90-es, 2000-es években montizni, amikor még nem ment el ennyire szélsőséges irányba a hegyikerékpározás, hanem maga volt a szabadság a terepen bringázás.

 

A Cassist alaposan szemügyre véve láthatjuk, hogy ezt bizony igazi gravel kalandokra tervezték, nem csak egy széles gumis országúti, hanem annál jóval többre termett. Erős alumínium váz, alu villa és több csomagrögzítési pont is található a vázon, lehet 3. kulacstartó felszerelni a felső aljára és az első villa mindkét oldalán is ott vannak a csavarok, ezenfelül a szokásos csomagtartó és sárvédő furatok is megtalálhatóak a vázon. A dizájn is fontos szerepet kapott a tervezéskor, ami nem csak a Cassis színében merül ki, hanem a bovdenek is rejtve futnak, amit a vázon található felirat hirdet ha éppen nem vennénk őket észre.

Természetesen a tárcsafék már elmaradhatatlan része a modern gravel kerékpároknak, így elöl-hátul a Shimano kifejezetten gravel felhasználásra tervezett modelljét a GRX-et találjuk a Cassison. A kerékrögzítésnél sem spóroltak a tervezők, a masszív kerekek átmenőtengellyel rögzülnek a vázba. Itt kiemelném a tengelyeket, amik elég okos darabok, a tengely szára/fogantyúja állítható, így nem fordul elő, hogy olyan pozícióban legyen, hogy nem tudjuk kinyitni.

A fékeken kívül a teljes váltást a Shimano GRX 400 szettre bízta a Gepida, egyedül a hajtómű lóg ki, ami az FSA egy szintén gravel felhasználásra tervezett darabja 46/30-as lánckerekekkel. A 2×10 sebességes duplatányéros hajtással gyakorlatilag bárhol fel lehet vele menni és síkon is komoly tempót lehet vele diktálni.

A gumikat mindenképpen érdemes megemlíteni, a Schwalbe G-One Bite gumijai kerültek fel a Cassisra 50-es méretben, elég arra gondolni, hogy 20 évvel ezelőtt ugyanekkora gumikkal montiztunk csak kisebb kerékátmérővel, szóval ezek a gumik szinte minden terepen elmennek, amivel egy koskormány bringával el lehet menni. Plusz a méret miatt nagy terhelést is elbír a Cassis, jól fel lehet pakolni és nem kell a felütéses defekt vagy a kényelem miatt aggódnunk.

A Gepida egy közepesen nyíló gravel kormányt választott a Cassisra, a bringások többségének a hasonló formák válnak be, fékváltókar fogásban tempósan lehet vele haladni, míg a lejtőkre extra stabilitást ad az alsó fogás, az utóbbihoz még jól jön a gumis, jól tapadó bandázs, ami kesztyű nélkül is segíti a biztos fogást. Nyereg tekintetében sem lehet panaszunk, a Selle Royal kényelmes modellje került a bringára, természetesen ez egyéni ízlés és anatómia dolga.

Menet közben

Mint már említettem első találkozásunkkor nagyon megfogott a Cassis színe, amivel már előre kicsit megnyert magának, bár a következő benyomásom már nem volt annyira pozitív, amikor bepakoltam az autóba, a 8 kg alatti bringákhoz szokott karomnak kicsit sok volt a Cassis 12 kg-ja, viszont ezután egy ebike-ot is beraktam a kocsiba, ami után pehelykönnyűnek tűnt a Gepida gravel bringája. Persze azért ha jobban belegondolunk, nem kell fennakadni ezen a súlyon, mert éppen egy olyan kerékpárról beszélünk, ami akár annyi csomagot is elbír pluszban, mint maga a bringás tömege, szóval kell bele az anyag.

Mivel teljesen összeszerelve és beállítva kaptam meg a bringát, így túl sokat nem kellett szerelgetnem otthon, csak beállítottam a nyereg helyzetét, tettem rá egy pár spd pedált és máris tudtam használni. Aszfalton a széles gumik ellenére tempósan lehetett közlekedni vele és meglepő módon elég fordulékony volt, ami sok gyártó gravel kerékpárjára gyakran sajnos nem igaz, ha egy szóval kellene jellemeznem akkor azt mondanám, hogy sportos geometriája van a Cassisnak. A kátyúk, a repedések egyáltalán nem hatották meg, lehetett vele mindenen keresztül menni. Terepen ugyanez a tulajdonsága megmaradt, nagyon más 50-es gumikkal bringázni rázós utakon, mint pl egy 37-essel, ment át mindenen, végig stabil volt és nem mellesleg kényelmes. A földutakon nagyon jól lehetett vele haladni, tényleg erre született, a kissé emelt kormánypozíció és a számomra kényelmes nyereg hosszú túrákra is alkalmassá teszi.

Én nem igazán bírom ki a gravel bringáknál, hogy ne vigyem ki őket ki kicsit montisabb terepre, ez most sem volt másképp, de abszolút jól viselkedett a Cassis, a széles alsó fogás, az erős fékek mind nagy biztonságérzetet nyújtottak a lejtőkön. Míg az áttételezés a kb mindenre is elég kategória, ahol ezzel nem tudok felmenni ott már montival érdemes bringázni, a 30/34-es áttétel elég kemény emelkedőkre is elég nekem. Oké, persze csomagokkal felpakolva már lehet nem lennék ennyire “nagyszájú”, de nem is tervezek komolyabb montis terepen csomagokkal túrázni, azt meghagyom annak a “pár őrültnek”, aki ezt szereti.

Aszfalton egy országútihoz képest azért kicsit lomha, de az 50-es gumikkal nem is várhatunk el tőle sokat, viszont ha felteszünk rá egy slick vagy egy minimál mintás gravel gumit akkor aszfalton is repül alattunk a bringa, pl egy Balaton kerülés esetén én mindenképpen meglépném ha számít sebesség. Természetesen jóval kényelmesebb mint egy országúti, a kerékpáron elfoglalt pozíció, a széles kormány és a ballonos gumik is mind hozzátesznek ehhez. De ha már itt tartunk akkor azt is érdemes megemlíteni, hogy az egyenes háttal bringázók és a montiról átülők nem biztos, hogy kedvelni fogják a Cassist, mert viszonylag hosszú a váz, tehát a sportosabb vonalról érkezők vagy a hajlékonyabbak számára lesz jó választás a Cassis.

Kinek ajánlom?

A Gepida Cassis egy igazi világjáró gravel bringa. Ha csomagos túrázásra, bikepacking túrákra keresel egy vérbeli gravel kerékpárt akkor a Cassis jó választás lehet számodra. De a normál hobbi túrázós, egy bringa mindenhova kategóriában is megállja a helyét, sokrétűen használható, bátran elvihető könnyebb tereptúrákra, de a hazai kátyús, gyökerek által felpúposodott kerékpárutakat is szépen kisimítja. Ezenfelül egy kis tunningal mindennapi közlekedésre használt kerékpár is varázsolható belőle, így akár egy bringával meg tudjuk oldani a munkabábajárást és a hétvégi túrázásokat is.

Ajánlott fogyasztói ár: 557 900 Ft
További információkért kattints ide.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo