fbpx

Cannondale Tandem 29” kerékpárteszt: Nagyon közös bringázás

Igencsak megörültünk, hogy a horvátországi teszttáborba egy Cannondale tandemkerékpár is elkísérte a Bikemag csapatát. Kétségtelenül más, mint a többi tesztkerékpár, és titkon abban is reménykedtünk, hogy a munka helyett az élvezetet helyezi előtérbe az Isztrián eltöltött napok során. Talán mondani sem kell, hogy nem ért minket csalódás, ami köszönhető az amerikai gyártó kiváló, terepezésre is bőven alkalmas kétülésesének.

Cannondale tandem 29" kerékpárteszt

Cannondale tandem 29″ kerékpárteszt

Tandem gyorstalpaló

Mielőtt még belekezdenénk a Cannondale 29er tandem bemutatásába, a „műfajt” még nem ismerők számára egy kis „tandem gyorstalpalót” tartunk.

A tandemkerékpározás folyamatos összeköttetésben tart, sokak szerint több mint dupla élvezetet és élményt nyújt. Segít az erőnléti különbségek kiegyenlítésében, megoldja azt is, ha az egyik kerékpáros nem képes egyedül bicajozni. Bármi is legyen a motiváció, a tandemezést egyszer mindenkinek érdemes kipróbálni, és akik beleszeretnek, egy életre lelkes szószólói lesznek a kétüléses biciklinek.

A tandemezést egyszer mindenkinek érdemes kipróbálni!

A tandemezést egyszer mindenkinek érdemes kipróbálni!

A tandemkerékpározás nem új keletű divattrend: az első kerékpárok megjelenésével egy időben elkészültek a két-, illetve többszemélyes kerékpárok, ráadásul bő száz évvel ezelőtt az egyik legnépszerűbb versenyszám pont a tandem pályakerékpározás volt. Két vagy több kerékpáros gyorsabban képes haladni, nagyobb távolságokat tehet meg, mint külön-külön együléses masinákat hajtva. A leadott erő megtöbbszöröződik, ellenben a légellenállás alig növekszik. Ez leginkább lejtőkön érezhető, de erről inkább a Cannondale 29-errel szerzett tapasztalatok kapcsán szólnánk.

A tandemkerékpározás elsősorban arra ad kiváló lehetőséget, hogy két bicajos folyamatosan együtt tudjon haladni, menet közben együtt élvezzék a táj szépségét, a kerékpározás élményét, a túra kihívását, közben pedig beszélgessenek. Mindez két együléses nyergében nehézkesen valósítható meg, főleg közúti forgalomban. A beszélgetéssel kapcsolatos a sikeres és örömteli tandemezés egyik záloga: a kommunikáció fontossága. Akár kezdő, akár összeszokott tandemesekről van szól, a folyamatos kapcsolat nagyban növeli a tandemen szerzett élményeket, egyben fokozza a biztonságot is. Több szem többet lát: az elöl helyet foglaló „kapitány” előre figyel, a hátsó „kazánfűtő” pedig oldalra és hátra tekintgethet akár szemlélődhet, anélkül, hogy az útra lenne kénytelen figyelni. A tempót célszerű egyeztetni: ha pedig szükség van plusz nyomatékra, akkor célszerű ezt együtt beleadni.

szokatlan látvány: tányérok a hajtókar mindkét oldalán

szokatlan látvány: tányérok a hajtókar mindkét oldalán

Az indulás általában egy jól begyakorolt mozdulatsor. A hátsó felül és mindkét lábát bekattintja, majd jelzi, hogy mikor áll készen, majd vezényszóra jöhet az első pedálfordulat. A hajtás a legtöbb tandemkerékpár esetében a két bicajos közt összekötött, azaz a lábak egyszerre fordulnak, ezzel könnyítve az egyensúlyozást, fokozva az összhangot. A lassítás, fékezés, leszállás is olyan „manőver”, amit célszerű egyeztetni, azaz a tandemezés a hagyományos kerékpározással szemben döntően tényleg a kommunikációról szól. Menet közben, amikor kevés a teendő, a kazánfűtő sok mindennel elfoglalhatja magát: kitekinthet oldalra, olvashatja a térképet, akár fényképezhet vagy elkészítheti mindkettejük elemózsiáját. Ezek a dolgok jelentik a tandemezés szépségét, pont ezért szeretik sokan a kerékpározás páros műfaját.

Az eddigiből talán már látszik, hogy a tandemkerékpározás adja magát a túrázásához, hétvégi kirándulásokhoz, közös programokhoz. Lehet a tempó fokozása is kihívás: két jó állóképességű bicajos törekedhet eszeveszetten tempós edzőkörökre, de a legtöbb esetben a tandemkerékpár inkább az erőnlétkülönbség praktikus kiegyenlítését szolgálja. Tehát egy házaspár, ahol az egyik fél elkötelezett kerékpáros úgy kerékpározhat együtt társával, hogy a tempó tartása nem jelent konfliktust. Ez ugyebár két együlésesen nem mindig jön össze…

merevvilla, nagykerék, terepgumi kombináció - sok lehetőséget rejt magában

merevvilla, nagykerék, terepgumi kombináció – sok lehetőséget rejt magában

Hasonlóképpen a gyermekkel való bicajozás is új dimenzióba léphet: két szülő, két gyermekkel, két tandemen pedig igazán élvezetes családi kerékpártúrát valósíthat meg. A lehetőségek tárháza itt még nem ér véget: megsúgom, hogy nyugdíjas szülőknek is lehet egy életre szóló élményt szerezni, a szabadságot és a vagányságot lehet visszacsempészni életükbe!

Aszfalton vagy terepen? – merülhet fel a kérdés. A szilárd burkolaton való tandemezés már eleve nagy buli, ez a terep szépségével és kihívásaival megfejelve akár tovább fokozható. Ebben az esetben valószínűleg nem a tempó fokozása lesz a fő cél, hanem a természet élvezete, a közúti forgalomtól való megszabadulás. Nem kell a legtechnikásabb egynyomtávos ösvényekre gondolni: főleg nem egy felfüggesztést nélkülöző tandem esetében, mint az általunk kipróbált Cannondale 29-er. Ellenben a dózerutakon, kiépített turistautakon, a folyók melletti gátutakon igen szép kirándulásokat, túrákat tehetünk. Ezekhez a kalandokhoz egy sima futófelületű túraköpennyel szerelt kerékpár már nem igazán ideális.

sárvédőnek vagy sárnak is elegendő a hely

sárvédőnek vagy sárnak is elegendő a hely

Sok-sok évvel ezelőtt a nyomtatott BikeMag hasábjain túrabeszámoló sorozat jelent meg, amelyben egy a Cannondale-hez hasonló masinával a Wienerwald kijelölt erdei kerékpáros útvonalait jártuk be. Ami biztos, ha terepen is szeretnénk tandemezni, a váznak célszerű MTB köpenyeket fogadni, illetve a montikon megszokott biztos irányítást lehetővé tevő kormánnyal, kellően kis meghajtás-áttételekkel, bivalyerős, fokozott felhevülést tűrő fékrendszerrel rendelkezni. A Cannondale 29-ernek mindezt a tarsolyában van, de ebben nem merül ki minden tudománya!

Duplaváz

Két kerékpáros ereje két ember tömegét is jelenti, így a váznak fokozott stabilitást kell biztosítani. Az amerikai gyártó immár bő három évtizede kínál tandemeket, tehát ezen a téren kellő tapasztalattal rendelkezik. A Cannondale jelenleg is 3 féle tandemet kínál: a kétféle felszereltségben kapható mellett a tesztmodellünk a mountain bike specifikus változat. Az „államok” keleti partján a 6061 alumínium alapanyagra esküsznek, melynek megmunkálásában 34 év tapasztalatuk van, ami megmutatkozik az egyedi geometriában, csőfelhasználásban és hegesztésekben, a váz illesztékei kétszeresen hegesztettek, a csőátmérők a stabilitás érdekében tetemesek.

Az „államok” keleti partján a 6061 alumínium alapanyagra esküsznek.

Az „államok” keleti partján a 6061 alumínium alapanyagra esküsznek.

Az első középrész extcenteres kialakítású biztosítandó a feszes láncot, míg hátul az egyedi papucskialakítás záloga a brutál merevségnek és a komoly fékhatásnak a 203 mm-es tárcsával. A 29”-os kerékméret megköveteli a lehető legmerevebb váz- és villaszerkezetet, ellenben a „nagykerék” mindent felülmúló biztos haladást tesz lehetővé – főképp tandemek esetében, ahol a fordulékonyság, villámgyors manőverezés elősegítése úgysem elsődleges szempont. A másfél colos szabványú kormánycsapágy, az OPI egy darabból álló 3D-kovácsolt szerkezetű Cannondale Fatty Tandem 29 tandemvilla a stabilitást a végletekig fokozza.

Váz a családnak is tervezve

A Cannondale mérnökei gondoltak a családokra is, az M-es méretű váz, illesztett felsőcsövének köszönhetően, hátul egészen alacsony átlépési magasságot biztosít. Maga az üléscső pedig csak 39,7 cm hosszú, ami akár egy 24-es gyerekbicikli méretének is megfelel, hiszen teljesen betolt nyeregcsővel a nyereg alacsonyabban van hátul, mint a 29”-os kerék teteje… Tehát nem csak alacsonyabb hölgyeknek, hanem 120 cm-nél magasabb gyerekek számára is alkalmassá teszi a tandemet ez a tervezés, ráadásul a Control Tech stucni megfordítható és kihúzható, ha gyereket ültetünk hátra.

A Control Tech stucni megfordítható és kihúzható, ha gyereket ültetünk hátra.

A Control Tech stucni megfordítható és kihúzható, ha gyereket ültetünk hátra.

Felszerelés
A Cannondale 29er tandem minden földi jóval el lett látva, felszereltsége a legjobb tandemspecifikus alkatrészekből és kiegészítőkből épül. Kezdjük a kerekekkel melyek a legendás DT Swiss gyártásában készültek, a DT 540-as agya 40 küllős verzióban, a hozzá készült felnikkel és küllőkkel, aminél jobb kereket nehéz tandembe találni. A kétüléses bringák lelke a hajtás, amit itt ugyancsak speciális alkatrész a Truvatív Firex Team GXP sorozatának tandem szettje adja, 44/33/22-as lánckerekekkel, és 38-as összekötő lánckerekekkel. A hajtókarhossz elöl 175 mm, míg hátul a rövidebb 170-es, gondolva a gyakran alacsonyabb hátul ülőkre. Nyoma sincs a félmegoldásoknak: ennél a bicajnál minden a maximalizmus jegyében készül, mind a vázszett, mind a felszereltség. A fékek a Magura MT5-ös hidraulikus tárcsafékei, melyekhez elöl-hátul 203-as tárcsa dukál két ember súlyának lassításához. A 10 fokozatú Shimano soron XT hátsóváltó pakolja a sebességeket, a tőle megszokott precizitással, hozzá SRAM X-7-es első váltót társítottak, hogy a Truvatív hajtókaron házon belüli márka dolgozzon, közös működtetőjük pedig a Shimano SLX váltókarjai. Így készül a költséghatékony, de nem spórolós váltórendszer. A kiegészítők a Cannondale saját márkás darabjai, C3 néven a nyeregcsövek, amelyek nem egyformák, előre nagyobb átmérőjű 31.6 x 350mm került, amit a nagyobb súly és a hátsó kormány felhelyezése indokol, míg hátul a megszokott 27.2 x 400 mm-es átmérővel dolgoztak. Szinten Cannondale C3 a stucni és a kormány is, amely a mai trendek szerint széles 700 mm-es 15 mm enyhén hajlított, rajta Cannondale Locking Grips markolatok. Ha utólagos „tuningnak” nincs is értelme, azért a funkció, a kerékpáros szokásaink és az útvonalak függvényében végezhetünk egy-két változtatást. Például aszfaltos túrához lehet az egyébként kiváló Schwalbe Racing Ralph Performance, 29×2.1″, hajtogatós „tubeless ready” köpenyeket simább futófelületűre cserélni, mondjuk a Schwalbe kopasz és ballonos Super Moto külsőjére 29 x 2,35-ös mérettel. A lehetőség adott a Cannondale maximális személyre szabásához, akár csomagtartókat, sárvédőket is felszerelhetünk, ha szükségesebb a túrázós felálláshoz.

Négydugattyús tárcsafékek - a nagy össztömeg miatt szükség van rájuk

Négydugattyús tárcsafékek – a nagy össztömeg miatt szükség van rájuk

Menet közben a „kapitány” szemszögéből (Takács Tamás):

„Nekem kimaradt „bringás karrieremből” a tandemkerékpározás, nagyon fiatalon próbáltam csak ki pár körre. Furcsa volt, hogy kicsit olyan volt elindulni, mintha meg kellene tanulni újra biciklizni, de menet közben már teljesen természetes volt a haladás és a kanyarodás is, szerintem egy többnapos túrán teljesen meg tudnám szokni. Jobban mondva meg tudnánk szokni, mert sokat számít az is, ki ül az ember mögött. Nem is a bringán eltöltött korábbi kilométerek számítanak, hanem inkább az, mennyire jó érzéssel működik együtt a páros. Nevettünk rajta menet közben, de még „terápiás” célra is ideális lehet, amikor nem lehet kibújni a folyamatos beszélgetés alól. Nekem amúgy ez fura volt, nincs meg a lehetőség, hogy most előrébb gurulok vagy leszakadok kicsit, a másik oldalon viszont az is szokatlan, hogy nincs mese, arra megyünk, amerre kormányozom a bicajt. Ez hatalmas felelősséget is jelent, sokkal óvatosabb voltam alapból, mint amikor egyedül megyek, érdemes bejelenteni, hogy gyorsítok lassítok, merre megyünk, jön egy bukkanó, még abban is meg kell egyezni, melyik lábunk van elöl, amikor nem tekerünk. Arra is figyelni kell, hogy indulásnál, megállásnál, amikor a hátsó ember nyeregben van, erősen kell tartani a gépet, szinte olyan összsúlya van, mint egy motornak. Magát a Cannondale-t másik tandemhez képest nem igazán tudom értékelni, mert nincsenek ilyen tapasztalataim. Viszont el tudom képzelni, hogy könnyen meg lehet szokni terepen is. Műszaki szempontból a 29-es kerékméret egyértelműen jó választás, az SLX szintű alkatrészeknél jobb fölösleges egy ilyen bringára, én egyedül az átmenőtengelyes kerékrögzítést hiányoltam, ami biztonságosabb és merevebbé is tenné a szerkezetet.”

Áttételtartomány 9-99 éves korig

Áttételtartomány 9-99 éves korig

Menet közben a „kazánfűtő” szemszögéből (Laczkó András):

„Ez volt az első alkalmak egyike, amikor a hátsó nyeregre ülök tandemen és nagyon bejött. Az erő leadásán kívül nem volt más dolgom, szabadon nézelődtem és integettem a kíváncsi szemlélőknek, amiből van bőven, ha egy ilyen bizarr járgány elhalad. Egy jó erőben levő kapitány mögött, kettőnk erejéből, meglepő gyorsulást és utazósebességet lehet produkálni és tartani, a közösen kiállva tekeréshez kell csak jobban összeszokni. A Cannondale brutálisan merev és hatékony gép, az eddig általam próbált 2-3 épített tandemhez képest egy összehasonlíthatatlan minőségi ugrás. Nem igazán tudok rajta mibe belekötni, minden részletében végiggondolt igényes és profi műszer.”

Nem volt más dolgom, szabadon nézelődtem és integettem a kíváncsi szemlélőknek, amiből van bőven, ha egy ilyen bizarr járgány elhalad.

Nem volt más dolgom, szabadon nézelődtem és integettem a kíváncsi szemlélőknek, amiből van bőven, ha egy ilyen bizarr járgány elhalad.

Ha tandemben gondolkodik valaki, itthon biztosan az elérhető legjobb választás, ami a felszereltsége miatt nem igazán legózható össze olcsóbban. A 29-es kerékmérettel és kétféle gumi szettel egyszerre van egy mountain bike és egy aszfaltra is használható nagykerekű tandemünk Cannondale minőségben, aminek a váza örökélet, meg egy nap. Ha figyelembe vesszük, hogy a sportolás mellett családi bicikli is lehet belőle, használható hölggyel és gyerekekkel együtt is sok éven keresztül, enyhülhet a mellkasban az a tompa szúrás, amit az árcédulára nézve elsőre érezhetünk.

További képek:

InfoBox:
Forgalmazó: J. P. Mali Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el: http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/fitness-urban/fitness/tandem-29/tandem-29
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el: http://www.mali.hu/hu/tandem-kerekparok/178-cannondale/2955-cannondale-tandem-29q-2015
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: élettartam garancia az első tulajdonosnak
Alkatrész-garancia: 1 év teljes körű
Vázméretek: M és L
Ajánlott fogyasztói ár: 899.990.- Ft

Műszaki adatok:
Váz:       Tandem 29, SmartFormed 6061 alu, 1.5 fejcső, BB30
Villa:      Cannondale Fatty Tandem, OPI, 1.5″
Hajtókar:             Truvativ Tandem 48/38/28,
Középrész:          Sram GXP w, excenteres
Váltókarok:        Shimano SLX
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG81, 11-36, 10 fokozat
Lánc:     KMC Z72 drive / X10 timing
Első váltó: Sram X7, 31,8 bilincs
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow Plus
Felnik:   DT Swiss 545D Tandem 29 kerékszett, 40 lyuk
Agyak:   DT Swiss Tandem
Küllők:   DT Swiss Tandem
Gumik:  Schwalbe Racing Ralph Performance, 29 x 2.1″, tubeles ready
Pedál:    Cannondale Reinforced
Fék:       Magura MT5 hidraulikus tárcsafék, 203mm tárcsák
Fékkarok:            Magura MT5
Kormány:            Cannondale C3, 6061 alu, 700 x 15mm hajlított elöl-hátul
Stucni:   Cannondale C3, 1.5″, 3D forgácsolt, 5 fok, hátul Control Tech állítható
Kormánycsapágy:            Tange Custom 1.5″
Markolat:            Cannondale Locking Grips
Nyereg: Cannondale Ergo Performance
Nyeregcső:         Cannondale C3 alu,31.6 x 350mm elöl, 27.2 x 400mm hátul
Súly: 18,7kg

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.