fbpx

2026-tól jönnek a szigorú kormány szabályok az országúti versenyeken: Nézzük mi változik!

Az elmúlt két hét egyik központi témája az országúti kerékpársportban a felszerelések szabályainak megváltozása volt. A jelenlegi kormány trendet az UCI gyakorlatilag eltörli, a kerekek paraméterei is szigorodnak és maximalizálják a felnőtt versenyzők áttételeit is. A versenyzők egy része felemelte a hangját a változások ellen, a szurkolók között pedig rengeteg mém, vicces videó készült az UCI új szabályaival kapcsolatban. Nézzük meg, hogy technikailag mit jelentenek ezek a változások!

Mivel a kerékpározás részben technikai sport ezért a versenyzők (és gyártók) mindig próbálnak valamit újítani, technikai előnyt szerezni. Erre jó példa az elmúlt évek kormányhasználati + fékváltókar-beállítási trendje, ami elsősorban az aerodinamikusabb pozíció elérését segíti a versenyzőknél, hiszen az ember a legnagyobb felület a kerékpáron, ott lehet még wattokat nyerni (maga a keskenyebb kormány minimális előnyt jelent ha nem számoljuk hozzá az embert). Eleinte lekönyököltek a kormányra, de az UCI betiltotta ezt, aztán elkezdtek extrémen keskeny kormányokat használni beforgatott fékváltókarokkal, amit az UCI szintén elkezdett szabályozni. Az utóbbi úgy látszik nem érte a célját, mert 2025 júniusban az UCI bejelentette, hogy 2026-tól továbbszigorítják a kormányokat. Ráadásul olyan szabályt hoztak, amivel kb teljesen eliminálni tudják a keskeny kormányokat és a beforgatott fékváltókarokat a mezőnyből. Az oka ennek állítólag a versenyzők biztonsága, amit én személy szerint meg tudok érteni, mert a kerékpár irányításában jelentős különbség van egy keskeny és egy szélesebb kormány között, főleg ha pl erős oldalszélben használunk egy magasperemes kereket.

Mit mond az új szabály?

A kormány legszélesebb pontjának (azaz széltől szélig) minimum 40 cm-nek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy alsó fogásban a 38 cm-es C-C (középtől középig) kormány használható és mivel mostanában szinte minden kormány nyílik valamennyit ezért fent lehet valamennyivel keskenyebb. De csak valamennyivel, mert a fékváltókarok közti belső távolságot is szabályozták, ami ezentúl minimum 32 cm. Mondhatnánk, hogy akkor egy felül 35-ös kormányt lehet használni, de a kifelé nyílás miatt dől annyit befelé a kormány, hogy biztosan nem lesz meg a 35 cm köztük. Én itthon kipróbáltam a felül 36-os, alul 38-as kormányon és ott már nagyon egyenesre kell állítani a fékváltókarokat, hogy beférjünk a szabályba, de még egy alul 40-es (C-C) felül 38-as kormánynál is ügyelni kell arra, hogy megfeleljünk a szabálynak. Szóval innentől biztosan nem fogunk sem beforgatott fékváltókarokat, sem extrémen nyíló kormányokat látni, főleg azért nem, mert egy 3. paraméterét is szabályozzák a kormánynak: az alsó fogás külső síkjának és a fékváltókar belső szélének síkjának nem lehet a távolsága 5 cm-nél nagyobb, ami kis matek után kb azt jelenti, hogy a kormány felső szélessége és az alsó szélessége között kb max 4 cm lehet. Viszlát gravel kormányok!

Mi ezzel a probléma? Pl a nők (vagy a kisebb méretű férfiak) a testi adottságaik miatt keskenyebb vállakkal rendelkeznek, nekik a keskeny kormány a kényelmes/optimális, plusz ők általában kisebb vázakat használnak lapos fejcsőszöggel, ami önmagában nagyobb stabilitást ad a kerékpárnak, számukra tényleg jobb lenne a keskeny és nem az aerodinamikai előnyök miatt mint a nagyobb, szélesebb férfiaknál. Szóval nem lenne baj ha az UCI valahogy a testi adottságokat is figyelembe venné pl nemek alapján, de akár más paramétert is vizsgálhatna mint az időfutam kerékpároknál.
És ami még fontos, hogy a pályakerékpároknál 35 cm lesz a minimális külső (széltől-szélig) szélesség.

Szabályozták még a kerekek felnimagasságát. 2026-től 65 mm lehet a felni maximális magassága. Szintén biztonsági okokra hivatkozva jött ki a szabály, amit részben vagy akár egészbe el lehet hinni. Jelentős változást nem fog hozni ez a sportban, maximum kicsit alacsonyabb lesz pár versenyző kereke. A váz és a villa papucstávolságát (a kerekek agyszélességét) is meghatároztak a mindenféle furcsa vázforma miatt, az első agy maximálisan 115 mm széles lehet, a hátsó pedig 145 mm.

Áttételkorlát felnőtteknek!

Tesztelni fogják már az idei szezon második felében, hogy mi történik ha szabályozva van a maximális áttétel, amit 10,46 méterben állapítottak meg. Ez az 54/11-es áttételnek felel meg 28 mm-es gumikat használva. Erre sokan mondják, hogy innentől akkor vége a 28 mm feletti gumiknak, de biztos ki fognak találni valamit a szélesebb gumikat kedvelők, hogy használhassák azokat, pl 54-es helyett 53-as lánckereket tesznek fel előre. A szabályt szintén a nagyobb biztonsággal és a versenyzők lassításával magyarázza a UCI. Szerintem nem ettől lesznek lassabbak és nem is ez a legnagyobb biztonsági probléma 😉

A sisakokat is szabályozni fogják, de erről még nincsenek pontos részletek és biztosan meg fognak érni egy külön cikket.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo