fbpx

Ki használhat sárga villogót és mit tegyünk, ha ilyet látunk vezetés közben?

A közúti közlekedés során számos dologra kell egyszerre odafigyelnünk: a többi autósra, a gyalogosokra, a közúti jelzésekre és egyes esetekben különböző színű fényjelzésekre is. Ezek az utakon való tájékozódást segítik, ugyanakkor a biztonságunkat is szolgálják, különösen fontos tehát, hogy jól ismerjük őket. Az alábbiakban a sárgán villogó figyelmeztető jelzésekkel foglalkozunk, bemutatva azok alkalmazási körét és az észlelése esetén szükséges teendőket is a biztonságos közlekedés érdekében.

sárga villogó

A megkülönböztető jelzés

A megkülönböztető és figyelmeztető jelzéseket a mindennapokban gyakran összekeverik vagy szinonimaként használják annak ellenére, hogy teljesen eltérő esetekben használhatóak.

A megkülönböztető jelzést adó készülék egy, a gépjárműre szerelt rögzített vagy mozgatható, villogó kék, esetleg kék-vörös fényjelzést adó berendezés, valamint a sziréna, vagy a váltakozó hangmagasságú hangjelzést adó szerkezet.

Megkülönböztető jelzést használhat – jogszabályban rögzített esetekben – például az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Honvédség, a rendvédelmi és a hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a rendőrség, a Köztársasági Elnöki Hivatal, a gyorsforgalmi út kezelője, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vagy a nemzetbiztonsági szolgálatok. 

Az ilyen jelzéseket használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását félrehúzódással, esetleg megállással lehetővé kell tenni.

A figyelmeztető jelzés – sárga villogó

A figyelmeztető jelzést adó készülék a megkülönböztető jelzéshez hasonlóan lehet rögzített vagy mobil, ez azonban csupán villogó sárga fényjelzést ad, hangot nem.

Ki használhat figyelmeztető jelzést?

A sárga villogó használatáról nem dönthetünk önhatalmúlag: az egyes esetekben hatósági engedélyhez kötött, mely legfeljebb három évre adható meg, bizonyos járművek pedig jogszabály felhatalmazása alapján használhatják. A teljesség igénye nélkül az alábbi esetek tartoznak ide.

  • Az út vagy közmű építésére, ellenőrzésére, fenntartására, javítására vagy tisztítására szolgáló jármű, valamint az ilyen tevékenységhez anyagszállítást végző jármű;
  • a kommunális hulladék valamint a szelektív hulladék elszállítását végző jármű;
  • a járművek hatósági elszállításához, illetve a kerékbilincs alkalmazásához rendszeresen használt jármű;
  • bizonyos hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó jármű;
  • a mezőgazdasági erőgép;
  • a polgárőrség;
  • a munkavédelmi, munkaügyi hatóság;
  • az elromlott jármű vontatását, hibaelhárítását végző jármű.

A figyelmeztető jelzést használó járművekre vonatkozó speciális szabályok

Fontos, hogy a sárga villogót csak a közlekedésben való részvétel során, célhoz kötötten lehet – sőt, ezekben az esetekben kötelező – használni. 

A KRESZ rendelkezéseit természetesen a figyelmeztető jelzést használó sofőrnek is be kell tartania, sőt kiemelendő, hogy ezen járműveknek a közlekedés többi résztvevőjével szemben az általános szabályoktól eltérő elsőbbsége nincsen. Egyes esetekben mégis különleges szabályok vonatkozhatnak rájuk, melyek legfontosabbjait vizsgáljuk a következőkben.

Az útépítést, útjavítást vagy szemétszállítást végző jármű vezetője, amennyiben ez a munka érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, figyelmen kívül hagyhatja a jobbra tartva való közlekedés szabályát, valamint 22 és 6 óra között – biztonsági intézkedések megtartása mellett, és legfeljebb 10 kilométer/óra sebességgel – egyirányú úton és osztottpályás út bal oldalán a menetiránnyal szemben is közlekedhet.

Ezen gépjárművek legfeljebb 10 kilométer/óra sebességgel a járdán is haladhatnak; megállhatnak olyan helyen, ahol egyébként tilos, valamint behajthatnak olyan útra vagy övezetbe, ahová egyébként nem lehetne.

Az utóbbi két jogosultság megilleti a járművek hatósági elszállításához használt gépkocsi vezetőjét is, aki a fentiek szerint a jobbra tartás kötelezettségét is figyelmen kívül hagyhatja.  

Mit tegyünk, ha figyelmeztető jelzéssel találkozunk?

A jogszabály szűkszavúan fogalmaz arról az esetről, ha sárga villogóval találkozunk: a KRESZ szerint ezeket a járműveket fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellettük elhaladni vagy őket megelőzni. Lehetőség van azonban arra, hogy a figyelmeztető jelzést alkalmazó járművet jobbról is megelőzzük, feltéve hogy meggyőződtünk arról, hogy ezzel a többi járművet – és a gyalogosokat – nem veszélyeztetjük. 

A balesetek elkerülése és a biztonságos közlekedés érdekében ha ilyen helyzetbe kerülünk, és messziről észleljük a fényjelzést, lassítsunk és legyünk figyelmesek, hiszen fel kell készülnünk arra, hogy megállásra kényszerülünk, vagy kerülőutat kell választanunk. Tartózkodjunk a hirtelen irányváltoztatástól és fékezéstől, készüljünk fel a fegyelmezetlenebb autósokra is és fokozottan ügyeljünk a követési távolságra

Figyeljünk oda arra is, hogy egy esetleges útlezárás esetén ideiglenes jelzésekkel, terelőtáblákkal vagy rendőrségi forgalomirányítással találkozhatunk, így lehetséges, hogy a megszokottól eltérő módon kell közlekednünk. 

Ahogy azt említettük, a sárga villogót használó jármű nem élvez elsőbbséget a közlekedés többi résztvevőjével szemben, ez alól azonban létezik egy kivétel is. Olyan úttesten ugyanis, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban egyszerre valamennyi sávban, egymás mellett hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni. Ebben az esetben a követési távolságot fokozott óvatossággal kell megválasztani.

Legyünk körültekintőek!

Amikor munkába sietünk, vagy egy hosszú nap végén szeretnénk már hazaérni, azonban az autóba ülve azzal szembesülünk, hogy az előttünk haladó jármű sárga villogóval araszol előttünk, könnyű elveszíteni a türelmünket. Vegyük azonban figyelembe, hogy ezek az autók sokszor rendkívüli helyzetekhez sietnek, vagy a társadalom számára elengedhetetlen munkálatokat végeznek. Legyünk tehát tudatosak, alkalmazkodjunk a helyzethez, hiszen a biztonságos közlekedés valamennyiünk közös érdeke.

Hozzászólások

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo