fbpx

Elektromos művek: Di2 teszt – előzetes

Nemrég elméleti síkon ütköztettük véleményünket Németh Balázs kollégámmal az elektronikus vezérlésű váltórendszerek jövőjéről. Tettük ezt abból az apropóból, hogy akkor már tudni lehetett, nemsokára elérhető lesz az új Shimano Dura-Ace Di2 szett, mely ezt a technológiát alkalmazza. Akkor a prototípus ismeretében erősen az ellendrukker pozíciójából érveltem, most azonban elérkezett a pillanat, hogy sok száz kilométernyi menettapasztalat után ismét véleményt alkossak…

Ergonómiából ötös - a fékváltókar kényelmileg a bowdenes verziót is übereli

Ergonómiából ötös - a fékváltókar kényelmileg a bowdenes verziót is übereli

A kutakodást a rendszer lelkénél, a fékváltókarnál kezdeném. Mérlegre helyezve a jelenlegi országúti mezőny legkönnyebb tagja: mindössze 258 g párban. Akik súlymániások, azok most bizonyára felkapják a fejüket, hiszen ez kevesebb, mint némelyik rejtett bowdenes hagyományos fékkar tömege. A dolog nem túl meglepő: a karban pehelykönnyű mikrokapcsolókon és vezetékeken kívül semmi más nincsen. Aki olvasta az előző számban a bowdenes Dura tesztjét, az emlékezhet arra, hogy akkor azt kifogásoltam, hogy az ST-7900 fékváltókar működéséből nem vezethető le a forma. Itt most pont az ellenkezőjét láthatjuk: a ST-7970 elektronikus kar formavilága végletekig letisztult, a forma és a funkció tökéletes összhangban van.

Jól bevált megoldások: a bowdenessel ellentétben az elektronikus fékváltókarnál könnyen cserélhető a fékbowden

Jól bevált megoldások: a bowdenessel ellentétben az elektronikus fékváltókarnál könnyen cserélhető a fékbowden

A maga nemében szerintem egy sokkal jobban megtervezett kar, mint a bowdenes verzió. Kezdve ott, hogy ennél nem kell elnyalódó lemezcsavarokkal rögzített burkolatokat leszerelni a fékbowden bekötéséhez. Behúzzuk a kart, és a tetején szabaddá is válik a bowdenrögzítés, a bowden feje pedig a Shimano által évtizedek óta alkalmazott görgős fészekbe kerül – ez mechanikailag jobb megoldás, mint a ST-7900-nál alkalmazott fix fészek.

Elektromotor hátulról - a hátsó váltó egyébiránt a mechanikus működtetésű tesóval azonos fejlesztéseket vonultat fel

Elektromotor hátulról - a hátsó váltó egyébiránt a mechanikus működtetésű tesóval azonos fejlesztéseket vonultat fel

Szintén nem kell burkolatokat leszerelni a fékkar pozíciójának állításához: a csavar a gumiburkolat felemelése után hátulról érhető el. A fékbowden a megszokott helyen távozik a karból, az elektromos csatlakozás egy kihajtható panelen a kar belső oldalán található. A két csatlakozó közül az alsó a FlightDeck kábelét fogadja, míg a felső a váltókábelt. A vezetékek a fékbowden mellé simítva könnyedén elrendezhetők a bandázs alatt. A FlightDeck mikrokapcsolója itt már alapból elhelyezésre került, a kartest csúcsán. A testből kábel fut előre a fékkar hátoldalán található kapcsolópanelig, melyen az alsó kapcsoló a kisebb lánckerekek irányába, míg a felső a nagyobbak felé tereli az adott váltóművet. Ezeket a kapcsolókat nyomkodjuk a váltókarokkal, melyek közös forgásponton mozdulnak el.

Kettes szorzó: a bowdenes Dura-Ace 7900-as első váltó a műfaj legkönnyebbike, ezzel szemben a képen látható 7970-es l közel dupla súlyban van: 121 g

Kettes szorzó: a bowdenes Dura-Ace 7900-as első váltó a műfaj legkönnyebbike, ezzel szemben a képen látható 7970-es l közel dupla súlyban van: 121 g

A fékváltókarban ottfelejtett grammokat nem találunk, a kar műanyag testét ahol lehet, üregelték, a rögzítő bilincs titánból készült, a fékkar pedig gyönyörű szálszerkezetű karbon – bevallom ez a megjelenés nekem sokkal jobban bejön, mint a konkurencia négyzetrácsos szövetmintája. A pehelysúlyra azonban szükség is lesz: a rendszer többi darabján ezt a súlyelőnyt gazdagon el fogjuk bukni.

Bekábelezve: a tesztben igyekszem elmagyarázni, hogy a sok kütyü közül mi mit csinál

Bekábelezve: a tesztben igyekszem elmagyarázni, hogy a sok kütyü közül mi mit csinál

A teljes teszt magazinunk nemsokára megjelenő 2009. július-augusztusi számában lesz olvasható. Addig is akit érdekel, elolvashatja, hogy a profik mezőnyből a Tour de France-ra kik választották az elektronikát.

Bevállaltam, kibírta: a hosszútávú ob előtti Intersport Kupában bizonyíthatott versenykörülmények között a Di2

Bevállaltam, kibírta: a hosszútávú ob előtti Intersport Kupában bizonyíthatott versenykörülmények között a Di2

Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage, Bander

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.