fbpx

Túrázgass mint Cancellara: Kalkhoff Pro Connect BS10 XT kerékpárteszt

A képen jól látható, hogy a Bosch Pedelec egység egyedi tervezésű vázat igényel. Mellesleg jól jött a motor tőkesúlya a kanyarokban: kifejezetten stabil volt az irányítás...

A képen jól látható, hogy a Bosch Pedelec egység egyedi tervezésű vázat igényel. Mellesleg jól jött a motor tőkesúlya a kanyarokban: kifejezetten stabil volt az irányítás…

Nem sokan tudják, hogy a Kalkhoff cég bő 90 éves történelmi múltra tekint vissza, amelyből az első 50 évet a vásárlói igények követése jellemezte, ennek eredményeként 1972-ben kigördült az ötmilliomodik kerékpár is a cloppenburgi gyárból. Ekkor jelentős bővítéseken és fejlesztéseken esett át a cég, a trendek követését felváltotta az úttörőmunka, és azóta részben a Kalkhoff a diktálja az iramot az európai hi-tech kerékpárgyártásban. A Kalkhoff Európa 3. legnagyobb kerékpár gyártó üzeme, és nagy figyelmet fordít a minőségre és fejlesztésre, különös tekintettel a fenntartható közlekedés ezközeinek tökéletesítésére.

Nem minden elektromos kerékpár egyforma! A hipermarketekben kapható, hazánkban is elterjedt elektromos robogó valójában nem más, mint a 20-30000 forintos áruházi “kerékpárnak látszó termék” hajtásnélküli elektromotoros változata. Habár ilyet lépten-nyomon látni a hazai utakon, túl sok szót nem érdemes pazarolni rá. E-kerékpárnak nevezünk minden olyan biciklit, amely elektromos motorral van ellátva, ugyanakkor pedállal is hajtható. Amenyiben csak elektromos rásegítéssel rendelkezik, tehát a hajtás is szükséges a motor működtetéséhez, akkor ú.n. Pedelec-ről beszélünk, ha pedig tekerés nélkül, pusztán az elektromos motorra hagyatkozva is tudunk haladni, akkor e-bike-nak tekintjük az adott modellt. Tesztalanyunk, a Kalkhoff Pro Connect BS10 XT, egy vérbeli Pedelec.

Kiemelném a csomagtartó mögött lévő rendszemtartó konzolt: igen, le lehet vizsgáztatni a Pro Connect-et segédmotornak is!

Kiemelném a csomagtartó mögött lévő rendszemtartó konzolt: igen, le lehet vizsgáztatni a Pro Connect-et segédmotornak is!

Pedelec-et manapság 300.000-tól lehet vásárolni, amely egy belépő szintű városi bringának felel meg. A Kalkhoff Pro Connect bő háromszoros árért természetesen többlet tartalmat, szolgáltatást és minőséget nyújt: ez esetben ezt azt is jelenti, hogy a gép alapja egy Pedelec-specifikus váz. (Létezik eleve Pedelec-nek épített modell, ugyanakkor kedvenc kerékpárunkat is átalakíthatjuk egy megfelelő átépítő szett beszerelésével.) Az itt szereplő Bosch maghajtás 350W-os hajtóművel integrált motorral, 8Ah/288Wh teljesítményű Li-Ion akkuval, LED-es világításrendszerrel, illetve integrált intelligens vezértlőegységével a csúcskategóriát jelenti a Pedelec-ek világában.

A Pro Connect megjelenése diszkrét, "férfias", olyan 40-es éveiben járó managernek való...

A Pro Connect megjelenése diszkrét, “férfias”, olyan 40-es éveiben járó managernek való…

Miben más a Pro Connect váza, mint a hagyományos kerékpároké? Az elekromotor és hajtómű egy jelentős részt hasít ki a váz alsó traktusából, amely egyetlen egységként csatlakozik hozzá. Minden ami a hajtással kapcsolatos, az a motoregységen belül található, kizárólag az áramellátás, a vezérlőegység, illetve a sebességérzékelő periférikus elem. A vezérlőegységben lévő központi számítógép a pedálhajtás nyomatékát “figyeli”, és e szerint adagolja a beállított mértékű rásegítést. Ha gyorsabban szeretnél menni, ugyanúgy  “oda kell lépni”, mint a hagyományos bringánál, az együttes erőfeszítés hatása pedig egyenesen lélegzetelállító! Akkor kezdem is a kezdeteknél, amikor elhoztam a tesztgépet a szaküzletből…

Meglepődtem, hogy a fékkar Torx-os alucsavarokkal rögzül a kormányra...

Meglepődtem, hogy a fékkar Torx-os alucsavarokkal rögzül a kormányra…

Nem volt az akku feltöltve (akkor lett a bicaj kicsomagolva), így hazafele csak egy Margit-szigeti kört tudtam menni vele. Legurultam a hídról, éppen országútis edzés folyt, városi komfortbringámmal, utcai nadrágban, kardigánban beálltam közéjük. Mentünk 32-35 km/órás tempót, a felegyenesedett testtartás és langaléta termetem miatt fejem fél méterrel a többiek felett pásztázta a tájat. Majd előre álltam, hogy szélárnyékot biztosítsak. Ezzel a lendülettel leszakítottam egy híján mindenkit. 45 km/órára lódultam meg 5-6 pedálfordulat alatt. Na így csinálja ezt Fabian Cancellara, legfeljebb nem kardigánban és nem a szigeti amatőrök között!

A nadrágszárvédő nemcsak láncváltóhoz optimalizált, de egyedi dizájnt is kapott...

A nadrágszárvédő nemcsak láncváltóhoz optimalizált, de egyedi dizájnt is kapott…

És ha már szóba jött a profi versenysport, íme egy kis “wattszámtan”. Remélem nem mondok hülyeséget: a Bosch meghajtás kézikönyve alapján nekem az jött ki, hogy ha a motor 350W teljesítményt ad le, és a legnagyobb fokú választható rásegítés 250%, akkor nekem 140 W teljesítményt kell produkálni ahhoz, hogy 490 W összteljesítmény jöjjön létre. 140 nekem hosszabb távon is elég jól megy, így tényleg meg tudnék maradni Cancellara kerekén, amikor leszakítja az utolsó riválisát is, majd a győzelem felé száguld. (Utánaolvastam, a svájci szupersztár az utolsó 20 km-en 20 percig (ami kb. 60 km/óra átlag) tud 700 Wattos átlagot, de mögötte ugybár 25%-kal kevesebb erőfeszítés is elég…)

Fullextrás felszerelés, 10-fokozatú váltórendszer, hidraulikus tárcsafékek, német minőség...

Fullextrás felszerelés, 10-fokozatú váltórendszer, hidraulikus tárcsafékek, német minőség…

Természetesen a Kalkhoff Pro Connect nem erről szól: ez mégiscsak egy trekkingbicaj, amellyel kiválóan lehet túrázgatni (mind egynapos, mind többnapos vállfajban), városban rohangálni, munkába járni, testkarbantartást végezni… tehát egy igazi széles felhasználási körre tervezett “mindenes”. Rendelkezik számos olyan kiegészítővel, amely a fenti funkciókhoz valaha szükséges lehet, leszámítva a túratáskákat. Találunk rajta egy csúcstechnikát képviselő 1W-os Cree LED világításrendszert, amely az akkuról megy, nem dinamós, bevilágítja az utat 100 méterre, hátrafele pedig még távolabbról is látható. Kezelése intelligens és a vezérlőegységről történik. Ez maga kb. 50.000-es érték, és nem kell utólag megvenni! De még jár hozzá egyedi, láncváltóhoz optimalizált nadrágszárvédő, 25 kg-ig terhelehtő alu csomagtartó, integráltan illeszhető sárvédő, állítható kormányszár, stb.

Az akku levétele és lezárása

Az akku levétele és lezárása

A felszereltség gazdagsága az alkatrészekben is tükröződik: Magura hidtaulikus tárcsafékek, a legigényesebb, alu becsúszószáras, blokkolható RST trekkingteló, 10-fokozatú váltórendszer (1X10 megoldásban, amely bőséges áttételtartományt biztosít), Continental “extralight” trekkingköpenyek, eredeti Ergon markolatok, kényelmesen kezelhető csengő, és így tovább. Nem volt olyan részlet, amelyen a spórolás bármilyen nyomát felfedezhetnénk. Ráadásul eme Németországban kézzel összerelt masina gyárilag tökéletesen be volt állítva, sem a hazai szerelő, sem én nem tekertünk el egyetlen csavart a nyeregmagasságon és a stucnirögzítésen kívül.

A világításrendszert a B&M szállítja, vezérlésbe integrált, akkuról kapja az energiát, elöl 1 wattos Cree, azaz hi-tech a javából...

A világításrendszert a B&M szállítja, vezérlésbe integrált, akkuról kapja az energiát, elöl 1 wattos Cree, azaz hi-tech a javából…

A Bosch szállítja a Pedelec-rendszert, ez eleve gyárilag “be van lőve”, vezérlőegysége 5-soros kijelzőt használ, 4 üzemmód közül választhatunk, azon belül 3 rásegítési fokozat áll rendelkezésre, amely hüvelykujjal, az egység tetején elhelyzett < > gombokkal praktikusan váltogatható a kormányfogásből. Ha kell egy kis kakaó, akkor a láncváltás helyett akár a motorrásegítés növelését is választhatjuk, elvégre hasonló mozdulatot igényel a bal kézzel, mint a hátsó váltó kezelése a jobbal. Százalékosan vagy számított kilométerben láthatjuk az akku törtöttségi szintjét. És ezen a ponton mindenki azt kérdezte tőlem, hogy mennyire elég egy egy töltés, és mennyi áramot vesz fel a hálózatból…

A központi vezérlő tetején lévő két gomb segítségével lényegében fokozatot is válthatunk: így lehet a motorresegítés révén plusz "kakaót" igényelni. Alatta pedig egy dizájnos csengőt találjuk, amelyet mindenestül előre kell nyomni...

A központi vezérlő tetején lévő két gomb segítségével lényegében fokozatot is válthatunk: így lehet a motorresegítés révén plusz “kakaót” igényelni. Alatta pedig egy dizájnos csengőt találjuk, amelyet mindenestül előre kell nyomni…

Az előbbire példa, hogy családi túrát tettünk Pap-rétre, 70.7 km volt a táv, visszaérkezvén 48%-os volt az akkuszint, döntő részt ECO-üzemmódban hajtottunk, de azért ott volt egy jelentős emelkedő fel Pilisszentlászlónak. És mennyi az annyi? Egy töltés a kézikönyv szerint 0,3-0,4 KW/h-t vesz fel a hálózatbó, amely manapság úgy 13 Ft. A töltő két üzemmóddal, bordázott aluházzal és beépített ventillátorral rendelkezik! Gyorstöltés 1 óra 90%-os töltöttségre. Az akku egy biztosági kulccsal a vázról levehető, van fogantyúja (súlya bő másfél kiló, olyan mint egy tucat laptopakku összecsomagolva), a töltést így praktikusan a lakásban is végezhetjük.

Kirándulásra, túrázásra, városi közlekedésre ideális kerékpártípus, a Pedelec rendszer pont az ilyen felhasználásban működik a legjobban...

Kirándulásra, túrázásra, városi közlekedésre ideális kerékpártípus, a Pedelec rendszer pont az ilyen felhasználásban működik a legjobban…

A Bosch Pedelec rendszer hihetetlenül pontosan adagolja a nyomatékot a hajtás mellé. Ahogy növeled az erőt, úgy növeli ő is, patikamérlegen adagolva. Soha nem érezni nem kívánt meglódulást, mint az olcsóbb Pedelec modellek esetében. (Hétvégére elhoztam egy belépő szintű Kalkhoff modellt is, amely a Pro Connect árának 1/3-áért kapható, innen az összehasonlítás lehetősége.) Ha csak hajtod a kart, de nem fektetsz be erőt, a rendszer visszaveszi a nyomatékot. Ha pörgős áttételbe kapcsolsz, akkkor a sebesség/pedálfordulat/nyomaték függvényében ugyanúgy teszi a dolgát, és úgy segít rá, ahogy az üzemmódot és fokozatot kiválasztod. Valójában nem is gondoltam volna, hogy manapság már ennyit tud a Pedelec meghajtástechnika, sokkal precízebb, mint a BionX vagy egyéb rendszer, amelyet néhány évvel ezelőtt egy kerékpárkiállításon volt szerencsém tesztelni!

A Bosch motor- és meghajtásegység a vázba integrált, csak erre tervezett kerékpárba építhető be...

A Bosch motor- és meghajtásegység a vázba integrált, csak erre tervezett kerékpárba építhető be…

A következő kérdés, amelyet a Pro Connectet megcsodálók (és néha kipróbálók) feltettek: “Mennyivel megy?” Menne ez majdnem bármennyivel, de az elektronika 45 km/óránál fokozatosan visszaveszi a rásegítést, nem asszisztál ahhoz, hogy síkon vagy emelkedőn(!) ennél gyorsabban haladjunk. Ez a német KRESZ szerinti maximum. Érdemes megjegyezni, hogy van rajta rendszámtartó konzol, és nem véletlenül: le lehet vizsgáztatni segédmotornak (akár itthon is), és ezután a “kerékpározni tilos” táblával rendelkező főuton sem büntethet meg a rendőr, feltéve ha van rajtad sisak, illetve a zsebedben jogsi. Mint a hagyományosan kiskapukat kereső magyar embernek általában, nekem is a “csiptuning” lehetősége jutott eszembe, utána is olvastam, de ha lehet, ne erről szóljon a jelen írás!

A Magura hidraulikus tárcsafék hátul a vázháromszögön belül kapott helyet, így talán kevésbé akadályozza a csomagszállítást...

A Magura hidraulikus tárcsafék hátul a vázháromszögön belül kapott helyet, így talán kevésbé akadályozza a csomagszállítást…

És ha már teszt, akkor legyen kemény! – mondtam magamban, lévén úgysem lesz lehetőségem még jó néhány évig ilyen masinát birtokolni. 800 méter hosszú átlag 20%-os meredekségű emelkedőt szerencsére lehet találni fővárosunkban is, így uccu neki! Első menet ECO 3-as fokozat, második a legerősebb SPEED 3-as rásegítéssel. Másodikban végig egy autó mögött haladtam, nem tudott meglépni tőlem. A hegytetőn megállva megtapogattam a motort, amely még érinthető hőfokú volt. A láncváltó az első esetben 3-as fokozatban, azaz 44/26-os áttételben volt, a nyeregből ekkor nem álltam ki. A másodikban kettővel keményebben (44/20), a végén már nekem is a nyeregből kiállva kellett szaggatnom a pedált. (SPD-felszerelés javasolt!)

A kerékszetten sem spóroltak a fejlesztők: az XT agyaszett a Concept trekkingfelnikkel ütős párosítás, minden bizonnyal tartós és megbízható...

A kerékszetten sem spóroltak a fejlesztők: az XT agyaszett a Concept trekkingfelnikkel ütős párosítás, minden bizonnyal tartós és megbízható…

De ismét meg kell jegyezni, hogy ez a Kalkhoff Pro Connect XT nem erről szól, nem erre való, a Bosch egységet be lehetne építeni egy erre egyedileg tervezett fitneszbicajba, merevvillával, mászógeometriával, aztán határ a csillagos ég! A tesztbicaj – ismétlem – túrázásra, városi kerekezésre, munkába járásra, kikapcsolódásra való, csak hát nehéz a tesztelőnek kivetkőznie magából, egy aszfaltbetyárból nem lesz konszolidált túrázó vagy elhívatott városi közlekedő attól, hogy a forgalmazótól elhoz egy full-extrás Pedelec trekkinggépet…

Az akku levétele egy mozdulat, fogantyúja praktikus, el tudom képzelni, hogy 10 év múlva, amikor a városi közlekedők jelentős része ilyen masinán jár munkába, az irodaház liftjében sokak kezében ott lesz a töltésre váró "benzintartály"...

Az akku levétele egy mozdulat, fogantyúja praktikus, el tudom képzelni, hogy 10 év múlva, amikor a városi közlekedők jelentős része ilyen masinán jár munkába, az irodaház liftjében sokak kezében ott lesz a töltésre váró “benzintartály”…

Kétségtelenül magas a gép eleje, a túrákhoz lecseréltem a kormányszárat egy hosszabbra, amely mellesleg bő 6 cm-rel lejjebb hozta a kormányt, de a kölcsönadáshoz visszaállítottam az eredeti felállást...

Kétségtelenül magas a gép eleje, a túrákhoz lecseréltem a kormányszárat egy hosszabbra, amely mellesleg bő 6 cm-rel lejjebb hozta a kormányt, de a kölcsönadáshoz visszaállítottam az eredeti felállást…

Ha már itt tartunk, akkor jól jönne egy szubjektív vélemény, majd egy ajánlás, hogy kinek érdemes kacsingatni egy milliós értéket képviselő Pedelec felé. Nehéz helyzetben vagyok, pont ezért több emberrel is kipróbáltattam a Pro Connectet: fiatallal, időssel, lelekes bicajossal és laikussal egyaránt. Mindenki abszolút le volt nyűgözve, majd közösen megállapítottuk, hogy 10 év múlva, amikor talán fele ennyibe kerül egy ilyen közlekedési eszköz, a benzin (és a BKV-jegy) ára pedig a mainak többszöröse, akkor neki is és nekem is lesz egy-egy városi Pedelec-je, intünk egymásnak majd útközben. Ma, itt Magyarországon, szerintem a Pro Connect XT még luxus. Továbbá nem vagyok kütyümániás, nem szeretem az elektromos dolgokat, ha annak létezik egyszerűbb mechanikus változata. A naracsot kézzel facsarom, a diót tekerősön darálom, a tojástráttottát pedig villával verem. Mobiltelefonom 2007-es gyártmány. De szerencsére nem vagyunk egyformák, aki pedig már most felül egy ilyen kiváló Pedelec-re, nemcsak olcsóbban közlekedik (10-15 Ft/100 km!) és kevésbé szennyezi a környezetet, hanem elősegíti ezek elterjedését, például szolgál mások előtt.

Szöveg: Németh Balázs
Képek: Németh Balázs, Ekkert Zsuzsa

InfoBox – Kalkhoff Pro Connect BS10 XT:
Forgalmazó: Borneo Apparel Kft.
Focus Kerékpárbolt 1139 Bp. Váci út 168. (Reno udvar)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek:  L (tesztelt), M, S
Tesztelt gép mérete: L  (55 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár:  922 000 Ft

Specifikáció:
Váz: E-Bike Sport, Alumínium, Bosch Pedelec, “Magicblack” fekete
Vázméretek: S (18″), M (20″), L (22″)
Villa: RST Verso III Magnesium TnL
Motor: Bosch Speed 36 V / 350 W
Akku: Bosch Li-Ion 36 V Akku mit 8 Ah / 288 Wh
Vezérlőegység: Bosch LCD
Világításrendszer: B&M Lumotec CYO R, IQ LED, B&M Toplight Flat
Hátsó váltó: Shimano XT 10-G
Fékek: Magura Julie HP4, hidraulikus tárcsafék, 180/160 mm féktárcsa
Fékkarok: Magura Julie HP4
Váltókar: Shimano SLX 10-G
Hajtómű: Bosch Pedelec
Középcsapágy: Bosch Pedelec
Lánc: Shimano CN-HG93
Fogaskoszorú: Shimano SLX 10, 11-34 fog
Első agy: Shimano XT
Hátsó agy: Shimano XT
Külső gumi: Continental Contact 2 ExtraLight, 32 mm
Felnik: Concept Disc (alu, duplafalú) 32 furat
Kormány: Concept SL Riser (alu, enyhén hajlított, 31,8mm)
Kormányszár: Satori UP2 (alu, ahead, 31,8mm, magasított, -10/+20 fok szögállítási lehetőséggel)
Nyeregcső: Concept EX (alu, finomállítós, 31,6 mm)
Nyereg: Selle Royal Ariel
Markolatok: Ergon GP1
Pedálok: VP-610
Súly 20,9 kg

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,5 fok
Ülőcső-szög: 73,0 fok
Ülőcső-hossz: 550 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Tengelytáv: 1110 mm
Láncvillahossz: 455 mm

Igazi szeszélyes tavaszi időjárásban folyt a tesztelés, többször menekülni kellett a vihar elöl!

Igazi szeszélyes tavaszi időjárásban folyt a tesztelés, többször menekülni kellett a vihar elöl!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.