fbpx

Specialized Epic: a maratonista és a sokoldalú

A szilvásváradi Specialized TesztBázison töltött hétvégén a Stumpjumper FSR-ek összehasonlítása mellett a 2011-es Epic FSR Compot és az FSR Expert Evót is megjárattuk kicsit. A különböző méret miatt nehéz volna érdemi összehasonlításról beszélni, az alábbiakban inkább csak néhány benyomásunk szeretnénk megosztani a két eltérő felszereltségű alumínium Epic-kel kapcsolatban.

Specialized Epic Teszt

Specialized Epic Teszt

Az Epic FSR Compot röviden úgy lehetne bemutatni, mint klasszikus minőségi XC-fullyt, az extrémitásokon kívül mindenre használható mountain bike. A váz képességeire jellemző, hogy a hazai mtb-maraton sorozatok győztese, Blazsó Márton is ezt használta. A felszerelés valahol félúton van a közép és felső középkategória között (mondhatnánk SLX-szintű, ha nem pont Sram alkatrészekkel lenne szerelve.

Specialized Epic FSR Comp

Specialized Epic FSR Comp

Az Epic FSR Expert Evo ugyanazon a vázon egy sokkal vagányabb bringa, amit már a megjelenésével, a divatos matt-sötétszürke-sárga designnal is kifejez, kicsit all-mountain irányba döntött geometria a 120 milliméteres villának köszönhetően, ugyancsak all-mountain kiegészítőkkel, például 680 mm-es kormány, leültethető nyeregcső. Felszereltsége egy szinttel a Comp fölé emeli, súlyban pedig alatta marad.

Specialized Epic FSR Expert Evo

Specialized Epic FSR Expert Evo

A felfüggesztés ugyanaz a két bringán, a Specialized FSR rendszere, ami talán pont az Epic modelleken adja ki legkevésbé egyébként kiváló karakterisztikáját, például egy Stumpjumperhez vagy a nagyobb rugóutas modellekhez képest egyszerűen mozog, egyrészt lineárisabban, másrészt nem a forgáspontok elhelyezése miatt reagál kevésbé a pedálozásból adódó terhelésre, hanem sokkal inkább a kerékpár agya, a „Brain” jóvoltából.

Brain: az agy

Brain: az agy

A Braint van, aki szereti, van, aki kevésbé, a Specialized konstruktőrei mindenesetre az Epic esetében évek óta ragaszkodnak a Brainhez, talán nem véletlenül. Röviden a Brain azért okos, mert egy szelep segítségével megkülönbözteti a keréktengely irányából érkező erőhatásokat a pedálozás, azaz a felülről ható erőktől. Versenyzők ennél jobbról nem is álmodhatnának, zéró energiaveszteség, ugyanakkor csillapítja a talaj egyenetlenségeit. Egy dolgot le kell szögezni vele kapcsolatban, mégpedig, hogy csak akkor adja az igazit, ha megfelelően beállítottuk a nyomást és a csillapítást, a kritikus pont pedig: hogyan lép működésbe a szelep.

Az Epic beállítása nem egyszerű feladat, de megéri a fáradtságot

Az Epic beállítása nem egyszerű feladat, de megéri a fáradtságot

Nekem eddig egy korábbi Specialized Epic tesztgépen sikerült belőni, nincs mese, játszadoznunk kell vele, és nem elég, ha eltaláltuk a nyomást, a csillapítás gyorsasága is hatással van rá, hogyan nyit a szelep, nem megfelelő beállítással például ahogy terepre érünk, azt fogjuk érezni, mintha fáziskésésben lenne a rugózás, vagy egyszerűen nem nyílik időben a szelep. Nem beszélve arról, hogy ha túlfújjuk, akkor lemondhatunk a Brain érzékenységéről, lassabb sebességnél a kisebb egyenetlenségek kezeléséről.

A Specialized Epic felfüggesztése is FSR rendszer, csak közebb esnek egymáshoz a forgáspontok

A Specialized Epic felfüggesztése is FSR rendszer, csak közebb esnek egymáshoz a forgáspontok

Jól beállítva viszont eredmény centrikus bringázáshoz fantasztikus az Epic, ki lehet sakkozni egy olyan állapotot, amikor aktív és puha a rendszer a göröngyös emelkedőkön is (egyedül a nagyon lassú emelkedőket kell beáldozni), ugyanakkor csak és csak akkor mozdul meg, ha beleakad a kerék a „göröngybe”, egyébként kiállva is terhelhetjük, nem mozdul.

Vasárnapi teszttúrán a Specialized Epic FSR Expert Evo

Vasárnapi teszttúrán a Specialized Epic FSR Expert Evo

Fent a Bükkben az Epicre jutó röpke óra természetesen kevés volt az optimum eléréséhez, de egyébként a Specialized TesztBázis „atyjai”, Tarnai Csaba és Berta István segítségével egy egészen élvezhető beállítással hajthattunk (ezt a segítséget mindenki megkapja, aki részt vesz a TesztBázis programban). Virtingli Specialized tulajdonosoknak egyébként szokása lejegyzetelni a Brain beállításait, így ha új bringára ül, nem kel sokat vacakolni. Mi most inkább a felszereltséget hasonlítottuk össze a két bringán – erre volt idő.

A „nagy SID” a Specialized Epic FSR Expertben (120 mm)

A „nagy SID” a Specialized Epic FSR Expertben (120 mm)

Az árban körülbelül 30%-os differenciát mutató két kerékpár között a gyakorlatban a legfőbb különbséget mégsem a felszereltség szintje mutatja, hanem az Expert Evóba épített 120 milliméteres villa, ami a geometriát is megváltoztatja. Így a drágább kerékpár lesz a játékosabb és az olcsóbb a versenyzősebb. Magyarországon abból a beidegződésből indulunk ki, hogy minél inkább alkalmas versenyzésre egy kerékpár, annál drágább alkatrészekkel szerelik, de ehhez nem kell feltétlenül ragaszkodnunk, mint ahogy az amerikai gondolkozást sem kell feltétlenül megértenünk…

Egy Specialized Epic nyergében hajlamos az ember megfeledkezni a lába között a bringáról

Egy Specialized Epic nyergében hajlamos az ember megfeledkezni a lába között a bringáról

Személy szerint nagyon kedvelem a Specialized bringákat, tulajdonképpen már többször is csak egy hajszálon múlt, hogy nem nagy „S” jelzéssel ellátott gép parkíroz otthon. Az Epic FSR Comppal is hamar barátságot kötöttem, 179 cm magassághoz az L-es méret ideális volt, a geometria a tesztkör alapján ideális volt a legtöbb helyzetben.

Specialized állítható dőlésszögű stucni az Epicben is

Specialized állítható dőlésszögű stucni az Epicben is

Ha maratonoznék vele, kicsit előrébb tolnám a nyerget, kapna egy centivel hosszabb stucnit, amit a legalacsonyabb állásba fordítanék. A Specialized kormányszárak egyébként furmányos jószágok, nemcsak a szokásos módon szabályozható a magasságuk, hanem a belül található hézagoló elemeknek köszönhetően további két szögállást nyerhetünk.

Specialized Epic FSR Comp

Specialized Epic FSR Comp

Talán már említettem korábban, de a Specialized össztelósoknak általában van egy olyan jó tulajdonsága, hogy sehol, semmilyen kotyogást nem érez az ember, nem kattan át semmi, semmi szorulás, csak olyan természetesen jó. Ez az Epic modellekre is érvényes, talán furcsán hangzik, de annak ellenére, hogy az ember azért van ott a tesztelésen, hogy teszteljen, mégis megfeledkezik arról, hogy a bringát figyelje, mert minden olajozottan működik.

A Specialized aluvázak jól bevált alapanyaga: az M5 alumínium

A Specialized aluvázak jól bevált alapanyaga: az M5 alumínium

Azt kell mondjam, hiába nem csúcskategóriás alkatrészekkel szerelték a Compot, a bükki bringázás közben nem hiányzott semmi, ami drágább, kivéve az egyetlen úri szeszélyemet, a tömlő nélküli kerékszettet, egyszerűen nem szeretek 2 bar nyomás fölött közlekedni terepen, amióta a Jóisten megajándékozott ezzel a lehetőséggel.

Kiváló S-works gumik a Specialized Epic kerékpárokon

Kiváló S-works gumik a Specialized Epic kerékpárokon

Egyébként az Epic Compra remek gumikat szereltek, a Captain/Fast Track párosítás a legtöbb terepen (kivéve ragadós sárban és aszfalton) tökéletes, ráadásul „2bless-ready” kialakításúak, azaz ha felniszalag-szelep-kittel tuningoljuk a kereket, már kész is a tömlő nélküli rendszer (ami azért nem olyan biztonságos, mint a gyári UST-UST párosítás).

Specialized Epic FSR Comp - 3 tányéros hajtóművel

Specialized Epic FSR Comp - 3 tányéros hajtóművel

A felszerelésbe máshol sem lehet belekötni, ebben az árkategóriában villából nem is jöhetne más szóba, mint a Reba, és a Sram alkatrészek is hibátlanul működnek. Pont arról beszéltünk sokat bringázás közben, hogy ha nem versenyez az ember, és nem gramm-mániás, egy ilyen szett már tökéletes hegyikerékpáros élményt garantál.

Az Expert Evo több figyelemre méltó részletet kínál

Az Expert Evo több figyelemre méltó részletet kínál

Az amerikaiak pedig ezeknél a bringáknál még a mountain bike feelingre helyezik a hangsúlyt, ezért van az, hogy az alumínium Epic-ek közül a drágább felszereltségű modell a játékosabb, az Epic Expert Evo kapott 120 millimétert mozgó villát és érdekesebb, valamint picit komolyabb alkatrészeket. Az USA-ban még nem az alumínium Epic szintjén számolnak a versenyzőkkel, őket arrafelé a karbon S-Works érdekli.

Sram X0 középkanalas hátsóváltó a Specialized Epic FSR Expert Evo-n

Sram X0 középkanalas hátsóváltó a Specialized Epic FSR Expert Evo-n

A Specialized Epic Expert Evo olyan bringa, amivel már igazán technikás trailek is élvezetesen megoldhatók, súlya miatt még mindenképpen fürgének nevezhető, tehát ha kedvünk szottyan maratonozni, hadrendbe állítható. Azonban a felszerelés is inkább az all-mountain használatra ösztönöz, az Expertet szélesebb, 680 mm-es „low riser”-hajlítású kormánnyal szerelik (a Compot 660-assal), ami a 120 mm-es Rock Shox SID villa mellett tovább erősíti az XC-géphez képest chopperes jelleget, szám szerint egyébként a fejcsőszög 1 fokkal laposabb.

Specialized Epic FSR Expert Evo – 2 tányéros Sram karbon-hajtóművel

Specialized Epic FSR Expert Evo – 2 tányéros Sram karbon-hajtóművel

Ékessége a bringának a szérián kívüli Sram duplatányéros karbon hajtómű (39/26), valamint az X0 váltó, ezeknek köszönhetően már felső kategóriásnak számít a felszereltség, amit a Roval kerekek is erősítenek, a matt sötétszürke-sárga színösszeállításba remekül illeszkedő díszítésekkel. Külön érdekessége az Epic Expert Evónak a változtatható magasságú nyeregcső, a Specialized Command Post, aminek segítségével technikás lejtőn pillanatok alatt letolhatjuk a nyerget saját testsúlyunk segítségével.

Hidraulikus nyeregcső

Pneumatikus nyeregcső

Végszóként annyit mondanék a két Epicről, hogy a Stumpjumperekhez képest ezek XC-sebb élményt nyújtanak, súlyuknál fogva nyilván alkalmasabbak versenyzésre, maratonozásra is, a Comp inkább, mint az Expert Evo. Az Expert Evo viszont igazi unikum a mountain bike piacon, hiszen egy XC bringa súlyát kínálva próbál megfelelni az all-mountain érzésnek, nem is akárhogyan, ráadásul még mindig alacsonyabb áron, mint általában a csúcs karbon all-mountain gépek.

InfoBox:

Specialized Epic FSR Comp:
Forgalmazó: Avex Zrt.; www.specialized.hu
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Elérhető vázméretek: S, M, L (tesztelt), XL
Ajánlott fogyasztói ár: 789.200 Ft
Teszt ár: 473.000 Ft

Váz: Epic FSR; M5 alumínium; 100 mm rugóút; négyforgáspontos
Rugóstag: Fox/Specialized Mini Brain; 187×47 mm
Villa: RockShox Reba RLT; 100 mm
Első váltó: Sram X7 DirectMount DMD
Hátsó váltó: Sram X9; 10 sebesség; hosszúkanalas
Váltókar: Sram X7 trigger; 10 fokozat
Fékek: Avid Elixir R SL; 185/160 mm tárcsák
Fékkar: Avid Elixir R SL
Hajtómű: Sram S-1250; szérián kívüli alumínium
Középcsapágy: Sram GXP
Lánc: KMC X10
Lánckeréksor: Shimano HG81; 10 fokozat; 11-36 fog
Agyak: Specialized Hi Lo disc; 28/32 furat
Felnik: DT Swiss X420SL; 24 mm; 28/32 furat
Küllők: DT Swiss Champion; 1,8 mm
Külsők: S-Works „The Captain” 2Bliss ready aramid 2,0” / „Fast Trak” 2Bliss ready aramid 2,0”
Kormány: Specialized XC low riser; alumínium; 31,8 mm; 660 mm
Kormányszár: Specialized XC 3D; állítható dőlésszög
Kormánycsapágy: félintegrált, 1 1/8”-1 1/2”
Nyeregcső: alumínium; 30,9 mm / 400 mm
Nyereg: Specialized BG Phenom Comp; Cr-Mo
Markolat: Specialized csavaros

Geometriai adatok (méret: L; gyári adatok):
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 71,5 / 74,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 463 mm
Felsőcsőhossz: 586 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 615 mm
Fejcsőhossz: 155 mm
Tengelytáv: 1124 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Átlépési magasság: 774 mm
Középcsapágy-magasság: 331 mm

Specialized Epic FSR Expert Evo:
Forgalmazó: Avex Zrt.; www.specialized.hu
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 1.063.100 Ft
Teszt ár: 637.860 Ft

Váz: Epic FSR; M5 alumínium; 100 mm rugóút; négyforgáspontos
Rugóstag: Fox/Specialized Mini Brain, 187×47 mm
Villa: RockShox Sid 120 RLT; 120 mm
Első váltó: Sram X7 DirectMount DMD
Hátsó váltó: Sram X0; 10 sebesség; középkanalas
Váltókar: Sram X9 trigger; 10 fokozat
Fékek: Avid Elixir CR SL; 160/160 mm tárcsák
Fékkar: Avid Elixir CR SL
Hajtómű: Sram Carbon S-2200; szérián kívüli alumínium; 39/26 fog
Középcsapágy: Sram GXP
Lánc: KMC X10
Lánckeréksor: Shimano HG81; 10 fokozat; 11-36 fog
Agyak: Roval Control AL; 24/28 furat
Felnik: Roval Control AL; 24/28 furat
Küllők: DT Swiss Competition; 1,8 / 1,6 mm
Külsők: Specialized S-Works Purgatory, 2Bliss ready aramid 2,2” /  „The Captain” Control, 2Bliss ready aramid 2,0”
Kormány: Specialized XC low riser; alumínium; 31,8 mm; 680 mm
Kormányszár: Specialized XC 3D; állítható dőlésszögű
Kormánycsapágy: félintegrált, 1 1/8”-1 1/2”
Nyeregcső: Specialized Command Post; 100 mm hosszan hidraulikusan állítható 3 pozícióban
Nyereg: Specialized BG Phenom Comp; Cr-Mo
Markolat: Specialized csavaros

Geometriai adatok (méret: M; gyári adatok):
Fejcsőszög: 69 fok
Nyeregvázcső-szög: 71 / 72,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 424 mm
Felsőcsőhossz: 560 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 589 mm
Fejcsőhossz: 135 mm
Tengelytáv: 1103 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Átlépési magasság: 774 mm
Középcsapágy-magasság: 338 mm

Szöveg: Takács Tamás
Fotó: Laczkó András, Takács Tamás, Tarnai Csaba

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo