A kocka el volt vetve… Beneveztünk a technikás, 4 napos Lengyel Beskidy MTB Trophyra. Közben Lcs kolléga hozott egy Cube gépet, hogy jó lenne versenykörülmények közt is tesztelni. Kaptam hát az alkalmon, és egy alapos próbának vetettem alá az LTD kerékpárt. Lássuk, hogyan bírta a kiképzést…
Setup
Már megszoktam a 18”-os méretű bringákat. A nyereg beállításával elbíbelődtem, de sikerült megtalálni az ideális pozíciót a teszthez. Először furcsa volt rajta ülni, hiszen saját gépemhez képest 10 centivel van magasabban az orra, a középrész pedig 1 centivel. Mindezeknek előnye és hátránya egyaránt jelentkezett. Könnyebben tudtam a farönkökön, sziklákon áthaladni, de lámpáknál állva spiccelni kellett, hogy leérjen a lábam.
Elegáns váz
Anodizált kialakítása, csini piros-fehér feliratai, csíkjai, igényes hegesztései mutatják, hogy egy rendes versenygéppel van dolgunk. A váz annyira csalogató, mint egy fekete 911-es Porsche. Vonzza a szemet. A kiegészítőkön végig egységesen jelenik meg ez a színvilág. A katalógusból megtudható, hogy Superlite AMF 7005 duplán húzott alumíniumból készült. A Cube mérnökei szerint nincs szükség a láncvillákat összekötő merevítésre. A gyakorlatban én sem éreztem hiányát. Nagy okosság a Frame Save System. Ez egy speciális, masszív kialakítású váltófül. Nem tudom elképzelni, hogy könnyű lenne ezt elgörbíteni vagy letörni. Ha mégis, nem a váz sérül, könnyű, olcsó cserélni.
Versenygép vagy túramonti?
A vázon számos felirat hirdeti, hogy ez a kerékpár „Ready for Race” és „Cross Country Configuration”. Magyarul versenyzésre tervezték. És ez tényleg így igaz. Elég a geometriai adatokat áttekinteni: 70 fokos fejcső-, 72 fokos nyeregvázcső-szög, 420 mm láncvillahossz. A 12,2 kg-os súly átlagosnak mondható ebben a kategóriában. Alapvetően megéri az árát, pár alkatrész cseréjével könnyíthetnek rajta a teljesítményorientált versenyzők. A Cube érdekessége, hogy csomagtartó szemet is elhelyeztek rajta, így túrázásra is bátran használható.
Gummancsok – kerék
Talán nem meglepő, hogy egy német MTB-n a germán Schwalbe termékeit találjuk. Abból is a 2,25-ös etalon Nobby Nic / Racing Ralph párost. Nagyon szertetem ezt a kombót, most is csillagos ötösre vizsgáztak. Sárban, kövön, dózeren, kanyarban megfelelően tapadtak, nem csúsztak. A ballonos kivitel remekül tompította a sziklás rázatók által keltett rezgéseket. A 2,25-ös vastagsággal sem volt gond. Nem szedte fel a sarat, könnyen tisztult és a vázban bőven maradt mellette hely. Szerencsére a sziklás talaj ellenére defektet nem is kaptam a versenyen. A felni, az agy és a küllők strapabíró darabok, remekül bírták a nem mindennapi kiképzést.
Váltogatás
A keskeny profilú XT Shadow váltó precízen dolgozik, de érezni lehet azt a leheletnyi késlekedést, amit az olcsóbb CN-HG53 lánc és a CS-HG50 lánckeréksor okoz. Viszont terhelés alatt, sáros körülmények között is megbízható volt a működésük. A Shimano SLX első átdobó a Jagwire bowdenezés és a Deore hajtómű elöl szebben, gyorsabban tevékenykedett, mint a hátsó szekció. Összességében a hajtáslánc előtt le a kalappal. Mosás, olajozás és jöhetett a következő etap.
A színváltós nyereg
A Selle Italia Q-Blk nyereg igazán látványos eleme a gépnek, hiszen a fehér/piros/fekete színkombináció remekül harmonizál a többi alkatrésszel. Nem csak szép, de kényelmes is. Nem túlpárnázott, kicsit kemény, de hosszú távon is jó érzés rajta ücsörögni. Az edzések alatt szépen átváltozott, elvesztette a borítás a fekete színét. A nyeregpálcáról sikerült egy kis darabon a fehér festéket egy nyeregbeállításnál eltávolítani. A verseny 4. napján a kényes részeken kidörzsölődésnek nyoma sem volt, nem okozott problémát a nyeregbe pattanás. A napi 5-6 óra tekerést észre sem vettem rajta. Sajna a nyeregcsövet az első alkalommal átneveztem „Easo”-ra, mert a gyorszár oldásakor beeső csőről leugrott az „N”-betű.
Stop!
A Formula fékekkel való kapcsolatom elég széles skálát járt be. Először nem nagyon szerettem, mert nehezen sikerült beállítani, állandóan cicergett. A tárcsa eléggé kikönnyített, filigrán darab. Valószínű szállításnál kaphatott egy kis behatást, kellemesen hullámzott, mint a Balaton. Kézi egyengetés után kisimultak a nyolcasok és a homlokomon ülő ráncok is. Innentől remekül működött, pedig kapott sarat, esőt bőségesen. Finoman tudtam adagolni, hatékonyan lassított, fékezett, blokkolt. Egy alapvető műhibát követtem el. Nem vittem tartalék fékbetétet a versenyre. Ez komoly következményekkel járt, mivel 350 km alatt az első elkopott. A helyszínen rengeteg típust lehetett kapni, de Formulát sajnos nem. Így az utolsó 2 nap begyakoroltam milyen is első fék nélkül lejtőzni. Amíg működött, hibátlanul teljesített.
Beskidy MTB Trophy
A hajtáshatékonyság kiváló, a váz merev, mégsem ráz. Sőt nagyon kényelmesnek találtam. Az Easton EA30 Lowriser Oversized kormánynak hála túrázós az üléspozíció. A versenyt végigtekerve meglepődtem. „Jé nem is fájt rajta a derekam.” Annyira tetszett, hogy a saját gépemre is beszerzek egyet. A kormányszár és a nyeregcső szintén márkás termék és az Easton gyártósorairól származnak. A gumik megcserélésével a Nobby Nic jobban kapaszkodott a saras meredélyeken, úgy hogy a gép nem is emlegette az orrát. Lefelé a széles kormány, a vastag gumi a 100 mm-t mozgó Rock Shox villa biztosította az örömteli és biztonságos száguldást. Szükség is volt a 100 mm-es útra. A Recon SL AIR szolgáltatásai széleskörűek, működését tekintve tökéletes darab. Minden fontosabb dolog állítható rajta: csillapítás, előfeszítés, lock. Merev kifinomult és jól mozog. A kormányról vezérelhető Pop-lock karral blokkolhattam a mozgását.
Végigküzdöttem a 4 napot, közel 24 órát sikerült versenyezni a fekete kockával. Eléggé összecsiszolódtunk. Szépen működött végig, a nyergében egy életre szóló élménnyel gazdagodtam.
Összegzés
Ár / érték arányban szerintem megfelelő választás, hiszen a közepes árszinthez precíz kialakítású, igényes, szép és strapabíró váz társul. Az alkatrészek összeválogatása összhangban van egymással, teljesítményük, súlyuk a kategóriájuknak megfelelő. A Cube LTD Team RX tehát bőven megéri az árát.
Pozitívumok:
+ Kényelmes, strapabíró
+ Igényes, szép váz
+ Szépen mozgó villa
+ Etalon Schwalbe külsők
+ Élvezetes, könnyű vele a lejtőzés
Negatívumok:
– A nyereg felülete megkopott
– Az Easton nyeregcsövön megkopott a matrica
InfoBox:
Forgalmazó: Velobike Kft.; www.velobike.hu; www.cube-bikes.hu
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Németország / Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 16”, 18” (tesztelt), 20”
Ajánlott fogyasztói ár: 299.990 Ft
Vázanyag: Alu Superlite AMF 7005 Double Butted; RFR-Geometry
Villa: Rock Shox Recon SL AIR; 100 mm; Motion Control; PopLoc
Kormánycsapágy: FSA No.10; félintegrált
Hajtómű: Shimano Deore FC-M532; 44/32/22; 175 mm
Középrész: Shimano Deore
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50; 11-32 fog; 9 seb.
Lánc: Shimano CN-HG53; 108 szem
Hátsó váltó: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
Első átdobó: Shimano SLX FD-M660; Top Swing; 34,9 mm
Fék: Formula RX hidraulikus tárcsafék; 180/160 mm
Fékkar: Formula RX
Váltókar: Shimano Deore SL-M590; Rapidfire-Plus; 9 seb.
Első agy: Shimano Disc HB-M525
Hátsó agy: Shimano Disc FH-M525
Felnik: RFR ZX24
Küllők: DT Swiss Champion; 2,0, fekete
Külső elöl: Schwalbe Nobby Nic Performance 26×2,25
Külső hátul: Schwalbe Racing Ralph Performance 26×2,25
Kormány: Easton EA30 Lowriser Oversized; 650 mm / 31,8 mm befogó
Kormányszár: Easton EA30 Oversized; 100 mm hossz / 31,8 mm befogó
Markolat: CUBE Double Duometer
Nyeregcső: Easton EA30; 31,6 mm
Nyereg: Selle Italia Q-Blk
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Tengelytáv: 1054 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Nyeregvázcső-hossz: 450 mm
Felsőcsőhossz: 556 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 583 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 305 mm
Tömeg: 12,20 kg (pedál nélkül)
Szöveg: Kiss Árpád
Fotó: Kiszely András, Sportograf