fbpx

Mongoose Ritual Dirt ’09

Amikor először megláttam a bicajt, egy formás acél vázra épített dirt gépnek tűnt, ám amikor elvittem egy körre, az általam megszokott hasonló típusú bringákhoz képest kicsit ijesztőnek éreztem a súlyát. Az első ugratás előtt kipróbáltam milyen kiemelni az elejét, illetve fordulni vele. Kicsit furcsának tűnt az, hogy a bicaj eleje nagyon alacsonyan van, de ez nem feltétlenül hátrányos, inkább szokás kérdése. Pár percnyi gurulgatás után aztán megvolt az első ugratós élmény, ami nagyon kellemes csalódást okozott…

Fotók: Szász Norbert

Fotók: Szász Norbert

Az első benyomásokhoz képest és a súlya ellenére rendkívül jól kezelhető a levegőben. Minél többször mentem rá ugyanarra az ugratóra, annál kellemesebb volt a gép, egyre bátrabban mertem vele mozogni. Aki hobbi szinten dörtöl, és nem mozog kellő biztonsággal az ugratókon, annak gyakorlás céljából csak ajánlani tudom, mert a gyártó a vázból nem spórolta ki az anyagot, nem kell tartani attól, hogy bármi repedne vagy csavarodna.

A biciklit nagyító alá véve: egy dirt váznál a legfontosabb szempont, hogy a váz és a villa jó minőségű legyen. Ez esetünkben sikerült is, ennek tetejébe pedig nemcsak a színe és a dizájnja jó, de a geometriai adatai is közelítenek egy felsőbb kategóriás dirt bringáéhoz. A bicikli hátulja se nem rövid, se nem hosszú, hanem pont megfelel az ennél a stílusnál elvártaknak, viszont az eleje lehetne kicsit rövidebb és talán magasabb is, de mindez akár egy magasabb villával is orvosolható.

A teleszkóp nem éppen a legerősebb pontja a konstrukciónak, ez a váz megérdemelt volna egy jobbat is, de a csillapítás állítása egy RST-hez képest pozitívan hatott rám. Fontos szerkezeti elem még a hajtómű, melynek teherbíró képessége nem elhanyagolható, hiszen minden egyes érkezésnél ez kapja a legnagyobb erőhatást. Ebből egy elég jó darab került rá, egy ISIS középcsapágyas FSA Step Up, 36-os tányérral. Ez utóbbi véleményem szerint egy picit nagy lenne, ha a bringát a szokásos egysebességes módon rakták volna össze, de erre a változatra egy 8 sebességes SRAM váltó került 11-28-as sorral. Mindenki megtalálhatja tehát a magának megfelelő áttételt, ami a kezdők szemszögéből nem elhanyagolható előny. Elöl egy E13 típusú láncvezető gondoskodik arról, hogy a lánc ne tudjon leesni. Ez az alkatrész számomra a bicaj fénypontjává vált, mert könnyen beállítható és nem csörgött-zörgött egyetlen érkezésnél sem.

A bringa kormányán és kormányszárán a Mongoose emblémáját találjuk, ezek az alkatrészek a vázhoz hasonlóan nem éppen a legkönnyebbek, és véleményem szerint a kormány lehetne keskenyebb, de ez is megszokás kérdése. A nyereg és a nyeregcső ránézésre és próbálgatásra egyaránt a jobbak közé tartozik. A kerék és a fékek a kezdő kategória követelményeit megfelelően elégítik ki.


Összefoglalva:

Abszolút kezdőknek ajánlanám a gépet, mivel igencsak masszív darabról van szó, viszont tudásunkkal, fejlődésünkkel arányosan a bringa felszerelését és súlyát is javíthatjuk, mert van rajta számos alkatrész, amit jobbra lehetne cserélni. Ár/érték arányát tekintve nem éppen a legkedvezőbb választás, hiszen ennyi pénzből össze lehetne rakni akár erre a vázra is egy komolyabb, könnyebb, kifejezetten dirtre épített egysebességes, csak hátsó fékes biciklit.

[poll id=”98″]

InfoBox:
Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 13″
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 144.900 Ft

Vázanyag: Cr-Mo Urban
Villa: RST Launch T8; 100 mm rugóút
Láncvezető: E-13
Hátsó váltó: Sram X-4
Váltókar: Sram X-4 trigger
Fékek: Tektro IO mechanikus tárcsafék; 160 mm
Fékkar: Tektro alumínium dirt jump
Hajtómű: FSA Step Up; 36 fog; acél rock ring
Középcsapágy: Isis Drive
Lánc: KMC Z-72
Lánckeréksor: SRAM PG830; 11-28 fog, 8 sebesség
Agyak: Formula
Küllők: acél; 2,0 mm
Külső elöl: Kenda Small Block Eight; 26×2,35
Külső hátul: Kenda K-Rad; 26×2,3
Kormány: Mongoose PryBar; 700 mm / 25,4 mm
Kormányszár: Mongoose aluminium A-head; 60 mm
Kormánycsapágy: FSA Hammer
Nyeregcső: SDG I-Beam; 300 mm / 26,4 mm
Nyereg: SDG SkyLite I-Beam
Markolat: Mongoose Lock on
Pedál: Mongoose alumínium platform

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 330 mm
Felsőcsőhossz: 560 mm (csőközéptől csőközépig)
Tengelytáv: 1034 mm (változtatható, csúszópapucs)
Láncvillahossz: 395-420 mm
Kormányszárhossz: 550 mm
Középcsapágy-magasság: 320 mm
Csapágyesés: -11 mm
Súly: 16,07 kg (pedállal)

Szöveg: Nagy Gergő; Fotó: Szász Norbert

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.