fbpx

Mongoose Meteore Sport 29’R kerékpárteszt: falakat döntött le…

A hazánkba is már masszívan begyűrűző 29-es trendnek köszönhetően most már szinte valamennyi említésre érdemes márka kínálatában megjelentek az ilyen gépek. A tengerentúli márka nagykerekű kínálatából most a Mongoose Meteore Sport 29’R modellt kaptam a fenekem alá, ami több szempontból is falakat döntött le nálam.

Kontrasztokkal teli izgalmas összkép

Kontrasztokkal teli izgalmas összkép

Itt van mindjárt a testméret és a 29er viszonya. Jómagam határeset vagyok e nagykerekű gépek tekintetében, mivel a testmagasságom, illetve a lábhosszam miatt az ilyen típusok döntő része szóba sem jöhet, jellemzően még a legkisebb vázméret esetén sem.

Már kezdtem beletörődni, hogy ez így van és kész, be kell érnem a hagyományos kerékmérettel, bár némileg amúgy is 29er szkeptikus hírében állok. Aztán mikor megmutatták nekem ezt a Mongoose-t, egyből feltűnt a nagyon alacsony váz: a felsőcső szinte a támvillák vonalában folytatódik. És lám, vannak még csodák: íme egy 175 centis magasság alatt is bátran használható 29-es gép, és ára ellenére nem is mondható lomhának, mint megannyi kategóriatársa, sőt!

Tavaszi terepezés a Mongoose-zal

Tavaszi terepezés a Mongoose-zal

Szokásom szerint kezdeném azzal, amit először kap az ember egy bringából, vagyis az összképpel. Az igen sportosra sikerült geometriát már említettem. A külcsín tekintetében is nagyon ízléses eredménye van a tervezők konzekvens munkájának: a váztól kezdve az idegenmárkás alkatrészeken át a saját komponensekig minden összhangban van a fekete-fehér-mélyvörös színkombináció megtartása érdekében. Ez nagyon igényes külsőt kölcsönöz a gépnek. Azonban a technikai részletek is finomak.

A váz jellemzője az erősen emelkedő, majd a felsőcsőhöz hosszan kapcsolódó alsócső

A váz jellemzője az erősen emelkedő, majd a felsőcsőhöz hosszan kapcsolódó alsócső

Lássuk: egyszerű, de masszív papucs – bár nem PM fékkonzollal, csak IS-sel -, tapered fejcső, azaz alul másfél colos nyakú villát fogad, melyhez tisztességes szélességben kapcsolódnak a hátrafelé tartó csövek, bioval keresztmetszetű, a fejcsőnél enyhén hajlított alsócső, egyenes lánc – és támvillák, melyek éppen elegendő sárférőhelyet is hagynak, sőt az enyhén hajlított nyereg-vázcsőnek köszönhetően emellett egész rövid lett a láncvilla-hossz (440 mm). Egy szó mint száz, nem egy elkapkodott „csináljunk gyorsan egy 29-est” vázról van szó, hanem végiggondolt mérnöki munkáról.

Tapered fejcső

Tapered fejcső

A menettapasztalatok is ezt támasztották alá, nagyon agilis, ám mégis kellően stabil irányítást nyújt ez a geometria. Szerintem sok tekintetben megtalálták az ideális értékeket a váz tervezésekor: jól mászik, jól irányítható gyors lefelében, jól fordul, nincs az a „nyerges vontató” érzés, amit egyes 29er típusoknál tapasztaltam. Ami a váz tömegét illeti, ne gondoljunk semmi nagyon profi értékre, tekintettel arra, hogy nem húzott csövekből készült, de hát nem top kategóriáról van szó, ennél az árszintnél ez bőven elég, főleg, ha plusz merevséget és tartósságot kapunk cserében.

Erre a vázra egyébként 4 modell épül, melyek közt a Sport alulról a második helyet foglalja el a sorban. Az alatta lévő sima Meteore 29’R 8 sebességes X4 szettel és egy olcsóbb Suntour villával van szerelve. A Sport felett lévő Comp változaton már 10 sebességes X5-öt és RockShox XC 32 villát találunk, míg a sorban legjobban felszerelt modell az Expert már X7 szettel, Reba RL villával és WTB felnikkel villant.

Egyszerű, de jó papucs a Tektro fékkel…

Egyszerű, de jó papucs a Tektro fékkel…

A villa a gép árkategóriájának megfelelő Suntour típus, de elég masszív darab, van benne Lockout, bár csak villavállról kapcsolható, és ami néha kicsit bizonytalanul kattan be, de azért mindig működött. A Suntour XCM-je az én testsúlyom mellett (74 kg) kicsit talán keveset mozog, még a legkisebb előfeszítésre állítva is, de az igazsághoz tartozik, hogy az időjárás tesztidőszak alatt tapasztalt szélsőségeinek köszönhetően 8 fok felett nem sikerült használnom a gépet, aminek talán szerepe lehet a nehéz megindulásban is. Máskülönben a merevségével XC-jellegű felhasználás során egyáltalán nem volt gond.

Suntour XCM villa

Suntour XCM villa

A meghajtás elemei nem számítanak újdonságnak, rendben teszik a dolguk, noha kicsit vegyesre sikerült az összeállítás. Az X5 cuccok a SRAM-ra jellemző módon működnek, a hátsó váltó feszes és gyors működése azonban még ennyi tesztgép után is meglepett. Itt megjegyzem, hogy az elég sarazósra sikerült teszt alatt kifejezetten örültem a végig  házban vezetett bowdeneknek, mivel így a sár elég kevéssé hatott a váltás minőségére. A Sunrace sortól sem kell megijedni, ért már minket pozitív meglepetés az újabb cuccaik tesztelésekor, működésben ezúttal sem éreztem különbséget pl. egy Deore sorhoz képest. Ugyanezt tudom elmondani a Suntour hajtóműről, mely véleményem szerint egy jó megjelenésű, technikailag közepes darab.

Suntour XCR hajtókar és átdobó

Suntour XCR hajtókar és átdobó

Habár négyszögtengelyes, hazudnék, ha azt állítanám, hogy érzésre okozott bármiféle csalódást. Ami viszont kifejezetten ritka, az a szintén Suntour első váltó, mely az XCR típusnevet viseli. Kíváncsi voltam, hogy muzsikál, de azt kell mondjam, nem sikerült belekötnöm, a két Suntour alkatrész szép összhangban biztosította a lánc gyors terelését a lánckerekek közt.

Hasonlót tapasztaltam a féknél, ami a Tektro palettájának egyik legolcsóbb darabja, olyannyira, hogy elvileg csak gyárilag bringába építve fogunk vele találkozni. Ennek megfelelően elég szkeptikusan álltam hozzá, ám a tapasztalat ennek ellenére merőben pozitív volt. Persze nem egy felsőkategóriás All-Mountain fék, de alapvetően egészen jól működött a nagy kerekek és kis tárcsák viszonylatában is. Mindig volt elég fékerő, ami ráadásul egészen jól adagolható. Hogy melegben mennyire forrósodik egy hosszabb lejtőn, vagy hogy mennyi lesz az élettartama, azt sajnos nem tudtam kipróbálni, azonban a tárcsa méretének növelésével még fokozható a fékerő. Mindenesetre a váz és a bringa általános szintjét alapul véve ez lehet a gép továbbfejlesztésének kiinduló pontja.

Az egyenes lánc- és támvillák

Az egyenes lánc- és támvillák

Az erdei csapatások közben azért kiderült, hogy van zavarba hozható alkatrész is a gépen, ami a külsőgumi. Ezek bár relatíve alacsony gördülési ellenállással bírnak – így döngölt földúton és aszfalton gyorsan és hatékonyan tudtam velük suhanni -, de pont a mintázatból eredően lazább vagy nedvesebb erdei talajon egy idő után elérik a teljesítőképességük határát, főleg, hogy elég vékonyka darabok. Meredekebb emelkedőn a nedves erdei talajon elég gyorsan elkezdett a hátsó kerék kipörögni. Meg kell jegyeznem, hogy a gyárilag megadott 2,0-s szélesség azért kicsit felkerekített adat. Ha sokat csapatnánk ilyen terepen – miért ne tennénk? -, akkor befigyelhet egy külsőcsere valami általánosabb, vagy éppen harapósabb mintázatú típusra, kicsit ballonosabb méretben.

Tetszetős saját márkás alkatrészek

Tetszetős saját márkás alkatrészek

A gép összsúlya egy kicsit soknak tűnhet a 26-os gépekhez szokott bringásoknak, de a 29-es kerekűek közt nem számít rossz értéknek ebben az árkategóriában, és a lényeg, hogy menet közben ezt alig érezni. Köszönhető ez főleg az agresszíven alacsony és kompakt vázformának, valamint az egyenes hátsó villák miatt merev hátsó háromszögnek. Hadd emeljek még ki pár apró finomságot, ami nekem különösen tetszett!

A Mongoose márkájú apró mintás markolat nekem nagyon bejött. Nagyon jól tapad minden körülmények közt, és nem zsibbadt rajta arra hajlamos tenyerem, ami ritkaság. Másik ilyen az acél stiftes nyeregcső-bilincs, amiből sokkal nehezebb kitépni a menetet, mint e nélküli alu társaiból. A szintén Mongoose márkájú kormányszár különösen tetszett, azon kívül, hogy funkcionálisan tökéletesen megfelel, esztétikai élményt jelent, ami az ilyen árkategóriájú gépeken látott komponensek esetén elég ritkán mondható el.

Szintén sajátmárkás markolat

Szintén sajátmárkás markolat

Megpróbálva összefoglalni Meteore-ral szerzett tapasztalatokat, benyomásokat, akkor azt mondhatom: arra, amire kitalálták, azoknak, akiknek szánták közel tökéletes szerkezet. És hogy kik azok? Szerintem a hétvégi harcosok, amatőr maratonra járók, akik csapatós stílusban szeretik nyomni, nem akarnak legatyásodni egy gép megvásárlásától, ugyanakkor mégis szeretnének egy jól hangzó nevű, jól működő és igényes kinézetű gépet. Egy mondatba sűrítve azt tudnám mondani, hogy a Meteore Sport egy nagyon eltalált geometriájú gép költséghatékony, ám mégis végiggondolt alkatrész összeállítással, és ami mind funkcionálisan, mind pedig esztétikailag korszerű, és hozza egy ilyen régi és neves márkától elvárható minőséget, sőt esztétikailag némi izgalmas pluszt is nyújt a versenytársaival szemben. Bár tudom, ez utóbbi elég szubjektív, és nem is mindenkit érdekel, de mégsem mindennapos jelenség. És végül akkor a full szubjektív ítéletem: Szerintem ezért az árért mind funkcionálisan, mind pedig esztétikailag annyira egyben van, amit alacsonyabb árkategóriájú 29-estől eddig még nem láttam.

További képek:

Pozitívumok:
+ vázgeometria
+ esztétikai összhang
+ alkatrész-összhang
+ hajtáshatékonyság

Negatívumok:
– kicsit nehézkesen mozgó villa

InfoBox:

Forgalmazó: JP Mali Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: Férfi: S/15,5″ (tesztelt), M, L, XL
Alkatrész-garancia: 1 év (saját márkás alkatrészekre 2 év)
Ajánlott fogyasztói ár: 189.000 Ft

Váz: XC 6061 alumínium, tapered fejcső
Villa: SR Suntour XCM MLO K 29’r, rugóút: 100 mm, lockout
Első váltó: SR Suntour XCR
Hátsó váltó: SRAM X5
Váltókar: SRAM X5 Trigger 3×9 sebesség
Fékek: Tektro HDC300 (hidraulikus)
Féktárcsák: Tektro 160/160 mm
Hajtómű: Suntour XCR 44/32/22T négyszögtengelyes
Középcsapágy: Tange Cartridge monoblock
Lánc: KMC Z99 9 seb.
Lánckeréksor: Sunrace 12-36T, 9 seb.
Agyak: Quando alu, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk, tárcsafékes
Felnik: DB17 622x18mm 6061/T6 alu duplafalú disc 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Innova MTB 29×2.0 (50×622)
Kormány: Mongoose 74MAG XC Alu riser, 31.8 mm, 30mm emelés, 630 mm
Kormányszár: Mongoose 74MAG XC Alu, 31.8 mm
Kormánycsapágy: Tange Threadless, félintegrált 1,1/8 / 1,5”
Nyeregcső: Mongoose 74MAG XC Alu, 31.6 x 350, 2 csavaros fej
Nyereg: Mongoose XC
Markolat: Mongoose XC
Pedál: –

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 72 fok
Nyeregvázcső-szög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 395 mm
Felsőcsőhossz: 586 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 575 mm
Tengelytáv: 1071 mm
Láncvillahossz: 440 mm
Kormányszár-hossz: 95 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Összsúly: 14,20 kg pedál nélkül

Szöveg: gg
Fotó: Takács Tamás, gg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.