fbpx

Merida Mission 3000

Utoljára két évvel ezelőtt volt nálam tesztelés céljából egy Mission, akkor még LRS néven, így kíváncsian vártam, hogy milyen változtatások történtek azóta a vázon. A cég ugyanis számos hasznos változtatást ígért azóta, olyanokat, mint a három darabból készülő láncvilla-összekötő elem, a saru átalakításából adódó kisebb zaj (mivel így a váltó nem tudja ütni a láncvillát), illetve jobb sártűrés a nyeregcső mögött. Hogy ezek csupán üres reklámszövegek-e, vagy valóban a jobb működést segítő ötletes megoldások, az kiderül a tesztből.
merida_mission3000_2.jpg

A váz

A rugós Merida maraton vázak idén háromféle változatban kaphatóak: a csúcsmodellek – a Mission Carbon Team-D és a Mission Carbon 3000-D – teljes egészében nagy szakítószilárdságú és merev karbonból készülnek. Eggyel alattuk található a tesztben is szereplő Prolite 66 HFS aluból készült Mission 3000-D, illetve a Mission 2000-D, amelyeknek csak a támvillájuk karbon, míg a Mission 900-D és Mission 500-D teljes egészében alu vázak. Mindegyik modell kizárólag tárcsafékkel használható.
merida_mission3000_5.jpg
Tesztünk alanya szép alu-fekete színpárban tündököl. Továbbra is hydroformingos csövekből építkezik, és a félintegrált fejcsapágy mögötti kötelező dombornyomott logót sem spórolták le.

A 18 collos méret ellenére viszonylag hosszú a pilótafülke, ugyanakkor még így is kényelmes marad a testhelyzet. Érdemi változás a hátsó részen történt, ahol a támvillák szép szövésű, nagyon enyhén hajlított karbon csövek lettek, míg az aszimmetrikus láncvillák maradtak a masszív, szögletes, de erősen ívelt alu változatok. A link rögzítőfülét a vázon rendesen kilyuggatták, így ott most már könnyedén kifolyhat a pont oda verődő sár. Újdonság még, hogy a papucsba csatlakozó láncvilla végét ellapították, így elvileg semmilyen váltó nem tudja már alulról csapkodni azt, amelyet a gyakorlat is igazolt.

Alkatrészek

Azt hiszem itt kivetnivalót nem találunk: zsáknyi pénzünkért tökéletes minőséget kapunk. Külön kiemelném, hogy a Meridánál általában szettben gondolkoznak, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az XT-s bringán minden XT, nem csak a hátsóváltó. Még az agyakon sem spóroltak, így a DT felnikkel együtt kiváló minőségű és tömegű kerekekhez juthat a boldog tulajdonos. A Shimano hegemónia egyedül a fékek terén törik meg, mert ott a nagyon erős Magura Louise dolgozik a számomra ergonómikusabb Shimanók helyett. A féknyergek nagy erénye egyébként, hogy a kábelcsatlakozás szöge kézzel is változtatható, ami hasznos, ha esetleg más bringára, vagy villára szereljük át őket.
merida_mission3000_4.jpg

merida_mission3000_3.jpg

Menet közben

A teszt ideje alatt végig nulla-, de inkább mínusz öt fok alatti idő volt és mindenfelé hó, így sem a talajviszonyok, sem pedig a hőmérséklet nem volt ideális az objektív teszteléshez. Ennek ellenére sikerült egy-két érdekes dolgot megtapasztalnom.

Azt elsőre sejtettem, hogy a Manitou tag a piac egyik legérzékenyebb villájával nem igazán lesz összehangolható, így inkább arra törekedtem, hogy a villa jól mozogjon alattam, a hátsó rész pedig ne zavarjon a tekerésben és legalább a nagyobb döccenőket elnyelje. Ehhez a villát 100 psi-re pumpáltam, míg a tagot 30-ra, ami egy megfelelő kompromisszumnak tűnt a 85-90 kilómhoz, illetve a kemény fagyok okozta lassabb működéshez. A tagon levettem a csillapítást is. A bringához járó kis dobozban egyébként kormányra szerelhető lockoló egység is található, amelyet bízva a pogózásmentességet hirdető reklámszövegben, nem szereltem fel. Igazam is lett, mert még kiállva tekeréskor sem moccant be a hátsó rész, pedig nagyon igyekeztem. Persze hosszabb kiállásoknál azért jól jön a lockolhatóság. Ugyanakkor a tag esetében érzékenységről nem nagyon beszélhetünk, de a nagyobb ütéseket azért megfelelően tompította, és szerintem egy elsősorban verseny maraton, illetve akár XC területre szánt össztelós gépnek így is kell működnie.
merida_mission3000_1.jpg

A villa előtt viszont le a kalappal. Tökéletes merevség, hihetetlen mozgás, és végre értelmes mennyiségű állíthatóság, amely nem hozza zavarba az embert. Nagyon tetszett, hogy mínusz tízben is ugyanúgy működött, mint a lakásban nyomogatva, és ez a túrák végére sem változott. Ez volt eddig az első Fox villa, amit huzamosabb ideig használtam életemben, úgyhogy senki nem vádolhat elfogultsággal, amikor azt mondom, hogy az eddigi legjobb villa, amit valaha próbáltam.

A rugózó elemekről visszatérve a hardverre, ott is javulásról kell beszámolnom, ugyanis a komplett bringa nagyon könnyű, a geometria pedig olyannyira eltalált, hogy még én is tökéletesen jól éreztem magam rajta, holott egy mérettel nagyobbat használok immár 15 éve. A középrész kellően alacsony, a villaszög is ideális a nagyobb tempójú lejtőzésekhez, ugyanakkor még felfelé is jól használható, bár az irányítás agilitását jótékonyan befolyásolná, ha állítható lenne a rugóút, és 80 mm környékéről indulna. A cég honlapján beígért újdonságok közül talán csak a középrész merevségével nem vagyok maximálisan elégedett, ugyanis ott az új láncvilla-kialakítás ellenére is maradt a rugalmasság, bár ez nem befolyásolta a hajtáshatékonyságot, illetve 90 kilómmal sem tudtam belehajtani kiálláskor a nagytányért az első váltó terelőlapjába. Egy hetven-nyolcvan kilós versenyzőnek meg tökéletes lesz ezen a ponton is.

Mivel csak hóban tudtam használni a gépet, fontos volt a gumik tapadása, ami miatt nagyon aggódtam kezdetben, ugyanis a CrossMarkok nem tűntek valami nagy tapadásbajnokoknak. Aztán amikor az Kilátóból, meg a Hárs-hegyi kedvenc downhill ösvényeimen döngettem lefelé, és a nagy déhá gépekkel mögöttem nyomuló haverokat nem hallottam közeledni, akkor beláttam, hogy kár volt aggódnom, mert ezek a gumik hóban kiválóak. Felfelé azonban már inkább csak közepesek, legalábbis a meredek mászásoknál. Szárazon viszont biztos, hogy ideálisak a célterületükre ballonosságuk és remek gördülési ellenállásuk miatt.

Ergonómia terén is kényeztetve voltam, mert a kormányon az új Shimano váltókarok a kijelzők leszerelésével kényelmesen fékkaron kívülre rögzíthetők, így a fékkarok jobban kézre állnak. A 2008-as XT váltórendszer egyébként azoknak lesz a kedvence, akik a kifinomultságot részesítik előnyben az erővel szemben. A váltókarok ugyan két irányba pöckölhetők, de azok fogják igazán szeretni, akik a hagyományos hüvelyk-mutatóujj módon váltanak, mert csak nekik áll maximálisan kézre. Mindenesetre a havat nagyon jól tűrte az egész rendszer.
[poll=16]

Összességében egy a célterületnek tökéletesen megfelelő maratongépet kapunk a nem kevés pénzünkért, amelyet alkatrészcserék nélkül kezdhetünk használni mindenfajta körülmények között. A jó geometria, a kompromisszummentes minőségi alkatrészek és a jó tömeg miatt széles körben ajánlható maraton és XC versenyzőknek, de keményebb túrázóknak is.

A bringán a Testbike felirat egyébként azt jelenti, hogy a forgalmazó egy tesztprogramot indít, amelynek keretén belül a jobb Mission és AM gépeket a kiemelt Merida kereskedésekben ki is lehet próbálni. Ezeknek a boltoknak a listáját megtalálhatjátok a forgalmazó honlapján.
[poll id=”16″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. január-februári számában.

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72 fok
Felsőcsőhossz: 570 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 585 mm
Középcsapágy-magasság: 327 mm
Nyeregvázcső-hossz: 460 mm
Tengelytáv: 1075 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Tömeg: 11,97 kg (pedál nélkül)

InfoBox:
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft. (www.bikefun.hu)
Származási hely: Tajvan
Vázméret: 16”; 18” (tesztelt); 20”; 22”
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 569.000 Ft
Vázanyag: Mission HFS66; karbon támvillák
Rugóstag: Manitou Radium RL LRS; levegős; 90 mm út; állítható csillapítás; lockout
Villa: Fox F100 RL; 100 mm; levegős; csillapítás; lockout; kompresszió
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első váltó: Shimano XT; 34,9 mm
Váltókar: Shimano XT Rapidfire
Lánc: Shimano CN-HG73
Lánckeréksor: Shimano CS-M770; 11-34
Hajtókar: Shimano XT; 22-32-44 fog
Középcsapágy: Shimano XT
Fékek: Magura Louise Bat; 180/160 mm tárcsák
Agyak: Shimano XT; 32 furat
Küllők: DT Champion; 2,0 / 1,8 mm; rozsdamentes
Felnik: DT Swiss X430 disc; 32 furat
Gumik: Maxxis CrossMark 2,1 Kevlar
Kormánycsapágy: FSA ZS3; félintegrált
Stucni: FSA OS-170XT; 4 csavaros alu; 31,8mm / 100 mm
Kormány: FSA XC 180OS; 600 mm; 31,8 mm
Kormányszarv: Merida Superlite
Nyereg: Fi’zi:k Aliente Delta
Nyeregcső: FSA SL250 SB25; 31,6 mm / 350 mm
Pedál: Shimano M520
Markolat: Merida Lock Ring

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.