fbpx

Merida MATTS TFS 500 Disc 2007

A Merida MATTS TFS gépeinek pont a „középházából” próbáltam ki egy modellt. Nagyjából ez az árkategória lenne az, amelyből „első komoly monti”-ját választja az ember. Ezen gépek előnye, hogy tágan értelmezhető a felhasználási területük – használatukkal bármilyen irányba fejlődhet a bringás. No de lássuk, milyen alapokra is építkezhetünk!

A váz:

A Merida MATTS (Merida Aluminium TIG-welding Technology System) családjának TFS (Techno Forming System) technológiával készült vázai csupán annyiban különböznek a csúcsminőségű HFS-ektől, hogy a mechanikus csőformázás és falvastagság kialakítása kicsit egyszerűbb. Ennek, az árra pozitív-, a súlyra némiképp negatív hatása van (de még ez a súly is elviselhető, a forgalmazó mérése alapján 1855 g, 18-as méretben). A tajvani gyártó elsődleges tervezési szempontja mindig is a fokozott vázmerevség volt. Ennek érdekében az alábbi
technológiák kerültek terítékre:

– maga a TFS formázás – a csövek, alakjuknál fogva eleve nagyon merevek
– „Shotgun tubing” – az alsócső speciális kialakítása, mely – a gyártó állítása szerint – merevebb, mint az ovál-, vagy a kör keresztmetszetű cső és kisebb falvastagságot enged meg
– 3D kovácsolt vázpapucsok
– formázott-, többször változó profilú láncvillaszárak – mindenhol az optimális irányban lapítva, köztük keresztmerevítéssel
– „Egg Shape” homlokcsőforma
– négyszögprofilú támvillaszárak

A geometria amúgy egyértelműen megegyezik a HFS-es nagytestvérek verseny-geometriájával.

Alkatrészek:

A villa egy viszonylag egyszerű SunTour modell, a bal szárban rugó + MCU párossal (előfeszítés állítható), a jobb szárban mechanikus lockout funkció van, mely a kormányról kapcsolható. Rugóútja 80 mm, becsúszói 30 mm-es Cr-Mo csövek, a villaszár egy darabból készült alu, váll szintén alu, a villanyak acél. A meghajtás betonbiztos alapokból építkezik. Merev, megbízható és tűrhető súlyú Octalinkes, Deore szintű OEM hajtómű, XT/Deore mix váltásrendszer, HG73-as lánc alkotják. A kerekek is tipikusan sport MTB-s alkatrészek, a kiegészítők pedig a Meridákon jól megszokott X-Mission komponensek. Újdonság azonban a Juicy 3-as fékszett, elöl 185-ös tárcsákkal.

Menet közben:

Kezdeném a vázzal, mert az tényleg említésre méltó. Tény, ami tény: ennek a MATTS váznak a legfőbb erénye a merevség – ez is volt a gyártó célja, sikerült is megoldani. A hajtáshatékonyság egészen kivételes: semmi energia nem veszik el a váz nem létező hajlékonysága miatt. Mindezt, az Octalinkes hajtómű remekül egészíti ki – ők így együtt, mászáskor nagy élményt nyújtottak.A geometriáról sem tudok semmi rosszat mondani – arra, amire való, tökéletes. Nem kedvelem az unalmas mászásokat aszfaltúton, de a MATTS 500 nyergében egyszerűen nem tudtam elfáradni. A merevség, a vázszögek, a stucnihossz és a kormányszarvak, hosszútávú mászásra teszik alkalmassá a gépet, így komolyan mondom: jó volt „szenvedni” vele felfelé.

Síkon is nagyon sportos, haladós a bringa, de nem csak az előbb említett négy tényező miatt, hanem a jó gumiválasztásból kifolyólag is. A Ranchero nem egy kanyarkirály, de középső mintázatának ügyes rámpázottsága miatt jó egyensúlyban van a mászó-, fékező képesség és a gördülési ellenállás – a MATTS 500 felhasználási területén (sport MTB) minden képessége megfelelő.

A villától nem vártam és nem is kaptam sokat. A mozgás érzékenysége 5-ből nagyjából 3,5 pont, merevsége teljesen megfelelő – köszönhetően a 30-as átmérőjű becsúszóknak és a robosztus felépítésnek. Van benne anyag rendesen. A lockolás lehetősége jól jött mászáskor, könnyű is volt kapcsolni a kormányról, de a csillapítás sajnos hiányzott belőle. Úgy gondolom, egy 200 ezres gépbe már illene csillapított villát tenni – főleg, hogy egy ilyen MATTS-sel, a gyártó célközönsége egy olyan komolyabb bringás, aki a versenyzés és teljesítményorientált bringázás felé is kacsintgathat.

A fékek nagyon klasszak voltak. Míg múltkor a Juicy 5-össel nem jutottam közös nevezőre, a mostani 3-as hamar bekopott és fogott keményen – az ok, valószínűleg a betét-alapanyagban rejlik. Egy belépő szintű OEM tárcsaféktől kevesebbet vártam, sőt az Avid fékkarjai is kényelmesek voltak.

A kiegészítők közül örültem a kormányszarvnak, mely jól jött mászáskor, valamint hosszú távokon, amikor fogást váltottam a kezemmel, hogy a keringés zavartalan legyen; a nyereg viszont kicsit kemény- és domború volt, így középen nyomott, tehát könnyen felejthető darab.

Utólagos tuning:

– A villa. Aki ennyiért vesz bringát, annak hamar igénye nyílik a csillapításra. Egy ilyen terepbringában(!) lévő csillapítatlan villa – azon túl, hogy tartja a kereket – nem sok mindenre jó. A MATTS 500D ennél többet érdemel…
– A nyereg. Bár ez a terület ízlés kérdése, érdemes mást is kipróbálni – valami olyasmit, amin 2,5 órányi tekerés után sem fájdalmas az ülés.
Összefoglalva:

Egy nagyszerű sport MTB-t ismerhettem meg az MATTS 500 „személyében”. A gyártó ügyesen elérte a célját – véleményem szerint a Merida, merevváz-építésben elég jó. Elérhető áron, sok innovatív megoldást kínálnak, még az ilyen olcsóbb TFS vázaik esetében is. És ami külön öröm, hogy ezen megoldások következményei érezhetőek is – ami ezt a bringát illeti, a nagyszerű hajtáshatékonyságot emelném ki elsődlegesen. Komplett bringaként, a tuningolás lehetőségei tágak – bőven lehet rajta fejleszteni, mert az alap (a váz) elbírja azt. Olyanoknak ajánlom, akik ezért az árért egy erős mindenes merevfarú sport MTB-t szeretnének, kedvelnek nagyon hosszúakat túrázni, maratonozni és a versenyzésbe is belekóstolnának.

Pozitívumok:
+ merev, robosztus, tartós váz – igényes megoldások
+ kormányszarv
+ merev, erős hajtókar rendszer
+ nagyon jól működő Juicy 3 fék, nagy fékerő
+ pontos váltás
+ merev villa (ennyiben jó)
+ jól gördülő-, nagyjából mindenes külsőNegatívumok:
– nincs csillapítás a villában
– domború ülőfelületű nyereg
[poll id=”49″]
InfoBox:
Forgalmazó: Bikefun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 16”, 18” (tesztelt), 20”, 22”
Ajánlott fogyasztói ár: 199.900 FtVázanyag: MATTS TFS Disc 6061 alu
Villa: SR Suntour XCM-H-D-RL; 80 mm út
Kormánycsapágy: M10 Neck 1 1/8”; félintegrált
Hajtómű: Shimano M-442; 175 mm; 44 (alu)-32-22 fog
Középrész: Shimano BB-ES25; Octalink
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50; 11-32 fog; 9 seb.
Lánc: Shimano CN-HG73
Hátsó váltó: Shimano XT (Top Normal)
Első átdobó: Shimano Deore
Fék: Avid Juicy 3; 185 / 160 mm
Fékkar: Avid Juicy 3
Váltókar: Shimano Deore
Első agy: Shimano M-475 Disc
Hátsó agy: Shimano M-475 Disc
Felnik: Alex DP-17 Disc; 32 furat
Küllők: rozsdamentes fekete; 2 mm
Külsők: Maxxis Ranchero; 26 x 2,2
Kormány: X-Mission Comp Flat; 25,4 mm / 600 mm
Kormányszár: X-Mission Comp 10
Markolat: X-Mission
Nyeregcső: X-Mission Speed; 27,2 mm / 350 mm
Nyereg: X-Mission Speed
Pedál: XC alu

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcsőszög: 72 fok
Tengelytáv: 1075 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Nyeregvázcsőhossz: 460 mm
Felsőcsőhossz: 565 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Kormányszárhossz: 95 mm
Középcsapágy-magasság: 315 mm
Súly: 13,30 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.