fbpx

Magellan Serpens LX Disc

Idén szokás szerint hamar megkaptuk az első Magellanokat, amelyek ilyenkor mindig az alsóbb kategóriák képviselői, és még annyira frissen sültek, hogy a felszereltségük még nem is száz százalékig végleges. Nem volt ez másképp a tesztre hozzám került gyönyörű vörös Serpens esetében sem, amely idén rendkívül masszív csöveket kapott.
serp1.jpg
A váz festése ránézésre megegyezik a tavalyi Pyxis Team színével, ahogyan többé-kevésbé a feliratozás is. Egyéb hasonlóságot viszont nem nagyon fedezhetünk fel a kettő között. A zúzósabb irányok képviselőinek viszont biztos ismerős lesz a nyeregvázcső körül enyhén hajlított és szögletes alsócső, hiszen a 2007-es PolarX széria egyike is ilyen volt. Ennek a szerkezetnek a nagy előnye az, hogy nem igényel felülhegesztést a fejcső mögötti részeken. Erre az alsó hajlításra szépen rímel a felsőcső hajlítása is, amely a jobb átlépési magasságot szolgálja. Ezek a csőformák, megsegítve az S-bend nélküli támvillák íveivel mind a függőleges irányú rugalmasságot hivatottak szolgálni. Hogy ez mennyiben gyengíti a váz teherbíró képességét, illetve mennyit ad hozzá a komforthoz, azt igazából talán csak gépek segítségével lehetne kimérni. Annyi viszont tény, hogy a gép hajtás közben még az egyszerűnek tűnő Bike Positive hajtóművel is meglehetősen merev, míg a nyeregben ülni hosszabb távon sem fárasztó.
serp5.jpg
Külön kiemelném, hogy annak ellenére, hogy egy beszálló szintű gépről van szó, a tavalyi Pyxisekhez hasonlóan ezen a Serpensen is megtalálható az elmés kis láncfelkapás elleni védőlemez a jobboldali láncvilla külső felén.

Az alkatrészeken látszik, hogy a költséghatékonyság volt az egyik fő válogatási szempont, ugyanakkor a kritikus pontokra a megfelelő technika került. Így a váltókarok és a váltók a Shimano LX darabjai (az első váltó csak Deore). A kerekek a Magellanokon megszokott WTB-k, ahogyan a gumik is. A kiegészítők zöme azonban továbbra is a Bike Positive-tól érkezik. Ránézésre talán csak a hajtókar lógott ki egy kicsit a sorból, de sem minőségével, sem pedig merevségével nem akadt gondom.
serp3.jpg
A Rock Shox Dart villa a paletta aljáról származik, így a kormányról zárhatóságon kívül sok extrát nem találunk rajta. A nagy zökkenőket elnyeli, de a kisebbekkel már csak esetleges módon birkózik meg. Nagy előnye viszont a merevsége, így az irányítás az amúgy is merev váz hathatós segítségével meglehetősen jó.

A használat a téli időjárásnak köszönhetően elég sokrétű talajon történt – az aszfalttól egészen a sárig. Az már elsőre látszott a bringán, hogy a célterület az agresszívebb XC- illetve túrafelhasználás. A csövek meglehetősen vaskosak, amely a tömegben is elég markánsan megmutatkozik. Nagy előnyük, hogy rendkívül merevvé teszik a vázat, így a hajtáshatékonyság remek. Nagyon aggódtam a Bike Positive hajtókar miatt, de kiállva tekeréskor sem hallottam ciccegést az első lánctányér felől, úgyhogy hamar megnyugodtam.

Említettem, hogy a sok csőhajlítgatás mind a függőleges irányú rugalmasságot hivatott szolgálni, illetve a kisebb átlépési magasság jól jön a lejtőkön. Ebből annyit éreztem, hogy még köves szakaszokon is viszonylag gyorsan lehet vele gurulni, akár még ülve is, ha az adott szakasz nem túl meredek. Összességében azt mondhatom, hogy az oldalirányú merevségéhez képest meglehetősen kényelmes a váz. A tesztpéldány széles kormánya nem egyezik a boltban kapható modellekével, de még így is könnyű és élvezetes volt a mászás. Legalábbis addig, amíg nem értünk egy agyagosabb szakaszhoz, ahol hamar eltömődött sárral a villák melletti rész. A 2,1-es gumival ugyanis már nem marad annyi hely oldalt, hogy ott a nagyobb adag ragadós sár is átférhessen.
serp2.jpg
A merevség mellett a gép másik pozitívuma az irányítás volt, bár ebben nagy szerepe lehetett a célterületre nem jellemző nagyon széles (670 mm) kormánynak, amely így lefelé a viszonylag hosszú tengelytáv és a rövid láncvilla segítségével nagyon stabil kormányzást tett lehetővé. Fölfelé már bizonyára sokkal többeket zavarna ez a szélesség, de a specifikációban is látható 610 mm-es kormánnyal már nem lesz ilyen gondja a leendő tulajdonosnak.
serp4.jpg
A közel két és fél kilós villa azonban már nem sokat tett hozzá a komfortérzetemhez, ami persze lehet, hogy a hideg következménye is, mindenesetre az egy kategóriával feljebb lévő Tora kiváló döntés lett volna a tervezők részéről, mind működés, mind pedig tömeg szempontjából (kb. mínusz 300 g). Persze, akkor már nem ugyanez szerepelne az árcímkén sem…

A Serpensnek egyébként idén lesz egy olcsóbb, V-fékes változata is, így a villán és a vázon egyaránt féktüskét találunk. A tesztpéldányon azonban a színben passzoló BB5 tárcsafékek virítottak, amelyekről már sok jót hallottam, de csak most használtam őket először élesben. Nem koptak be olyan könnyedén, mint vártam, de utána már nagyon jól és megbízhatóan fogtak, úgyhogy mindig elég volt egy ujjal fékeznem. A fékhatást mind a V-fékeknél, mind pedig a tárcsák körül jótékonyan befolyásolják a szögletes és S-bend nélküli villák, mert ezek így jobban ellenállnak a fékek csavaró erőinek.
serp6.jpg
Újdonság volt számomra a fordított irányú hátsó váltás, amely kezdetben még okozott félreváltásokat (főleg, ha hirtelen kellett váltani), de egy-két túra alkalmával már viszonylag jól megszokták a tizenöt éve az ellenkező irányba „gondolkozó” ujjaim.

Összességében ezt a bringát nagyobb méretű, kezdő embereknek ajánlanám, akik még nem döntötték el, hogy túra, maraton vagy inkább cross country irányba mozduljanak-e el komolyabban. A szárnypróbálgatások során az idei Serpens megbízható és erős társuk lesz, amelynek nyergében mindegyik műfajba nyugodtan belekóstolhatnak.
[poll id=”27″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. márciusi lapszámában.

Forgalmazó: Cseke Zrt.
Származási hely: Magyarország / Tajvan
Vázméret: 15”, 17”, 19” (tesztelt), 21”
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 185.000 Ft

Váz: Kinesis 7005 AL
Villa: Rock Shox Dart 2; 100 mm; állítható csillapítás, előfeszítés, Poplock
Hátsó váltó: Shimano Deore LX
Első váltó: Shimano Deore; 34,9 mm
Váltókar: Shimano Deore Rapidfire
Lánc: Shimano HG53
Lánckeréksor: Sram PG950; 11-34 fog
Hajtókar: Bike Positive Mount Shasta ISIS; 22-32-44 fog
Középcsapágy: Bike Positive ISIS
Fékkarok: Bike Positive
Fékek: Avid BB5; 160 mm tárcsák
Agyak: Bike Positive Country V2; 32 furat
Küllők: 2,0 mm; rozsdamentes
Felnik: WTB DX23 disc; 32 furat
Gumik: WTB WeirWolf; 2,1 Comp
Kormánycsapágy: Bike Positive Tour
Stucni: Bike Positive Heavy; 4 csavaros alu; 75 mm / 25,4 mm
Kormány: Bike Positive Town; 610 mm / 25,4 mm
Nyereg: WTB Pure Sport
Nyeregcső: Bike Positive Ride; 400 mm / 27,2 mm
Pedál: Bike Positive; alu keretes
Markolat: WTB WeirWolf

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Felsőcsőhossz: 590 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 610 mm
Középcsapágy-magasság: 327 mm
Nyeregvázcső-hossz: 470 mm
Tengelytáv: 1085 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Tömeg: 14,63 kg (pedállal)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.