fbpx

KTM Flavour

Íz, zamat, aroma, légkör. Akár egy giccses zacskósleves-reklám szlogenjei is lehetnének ezek a szavak, pedig csak jelenlegi tesztalanyom, a KTM Flavour keresztnevének magyar jelentésváltozatai. A tavalyi metálrózsaszín „lélek” (Soul) idénre sárga lett, és kapott maga mellé egy metálkék kistestvért is, amely a váz festésén kívül csak felszereltségben tér el. A tavalyi sikeres recepthez ugyanis a KTM-nél kitartóan ragaszkodnak, és ezt még az igazi ínyencek sem róhatják fel nekik, mert bár az azonos vázra szerelt két változat közül ez a szerényebb kivitel, azért ez is egy kiváló gépezet. És akkor kóstolgassuk kicsit közelebbről is!
fotók: KGÁdám

Amikor életem első 4.700 Ft-os Csepel BMX-ét megkaptam úgy húsz évvel ezelőtt, akkor mindegyik szerencsétlen geometriájú társa hasonló – még ha nem is ilyen igényes minőségű – metálfényezést kapott. Úgy tűnik, hogy 2008-ban a KTM-mel egyetemben sok cég visszatér ehhez a retro vonalhoz, amely nekem nagyon tetszik.

A váz amúgy a fényezést leszámítva nem nagyon változott: továbbra is masszív hydroforming eljárással kialakított főcsöveket láthatunk, amelyeket gyönyörű hegesztési varratok olvasztottak össze. Semmit nem bízva a véletlenre, az alsócső a kormánycsapágy mögött még egy merevítőlemezt is kapott, felülről pedig a felsőcső támasztja nagyon hosszan, úgyhogy itt elöl biztos, hogy nem lesz probléma a rontott ugrásokból fakadó erők elviselése.
ktm_flavour02.jpg

Hátrébb is elég jó a helyzet. A nyeregvázcső környékén már talán kicsit túl is biztosították a terepet, amely a váz nagy tömegében meg is mutatkozik. Persze ez egy beszálló-kategóriás gépnél nem feltétlenül hiba. A felső masszívan egybegyúrt rész és az alsó yoke-os kapcsolódás után azonban kissé talán vékonyka tám-, illetve láncvillák következnek, amelyek hasonlóan diétára fogott, állítható papucsban végződnek. A tavalyi és az idei teszt során sem volt probléma vagy fáradás ezeken a részeken, de mégis biztosra vehető, hogy ez a váz gyenge pontja.
ktm_flavour04.jpg

Alkatrészek

Mint már a bevezetőben említettem, a két azonos váz eltérő felszereltségű, és a kettő közül ez a kezdő felhasználásra szánt modell. Szerencsére a KTM mindig komplett gépekben gondolkozik (bár a hírek szerint 2008-tól már külön vázak is kaphatóak lesznek), és ötletesen válogatja össze a „vázravalókat”. A Marzocchi villa például tökéletesen erre a területre való modell: merev, megfelelően finoman mozog, kellően progresszív és erős. A felhasználót nem terheli agyon az állítási lehetőségekkel, mert elvileg csak előfeszítést állíthatunk rajta (imbuszkulccsal egy kis gumisapka levétele után). A két végállás között nem sok különbséget véltem felfedezni, a gyári csillapítás viszont tökéletes volt.
ktm_flavour05.jpg

A legkiemelkedőbbek az Avid (bowdenes) fékek voltak, amelyeknek tulajdonképpen nem kellett bekopási idő. Rögtön az elejétől nagyon erősen és jól adagolhatóan fogtak. Nagyon jó választásnak éreztem a kerekeket, amelyek jól gurultak és mindemellett könnyűek is. A gumikon meg Timo Pritzel neve a garancia arra, hogy a dirt parkokban vagy éppenséggel a 4X pályán ne legyen probléma a tapadással, de emellett a gördülési ellenállással se.

Menet közben

Azt rögtön az elején le kell szögeznem, hogy nekem ez a váz nagyon kicsi volt, tehát, aki legalább180 cm, az vegye meg inkább a nagyobb méretet, különben ő is beveri majd a lábát a kanyarokban a kormányba. Egyik első utam természetesen a Bókay-kertben lévő BMX pályára vezetett, ahol éppen verseny volt. A bringa annyira feltűnő és kívánatos, hogy ott rögtön jó páran le is csaptak rá, köztük a hazai mezőny egyik legjobb fourcrossosa, Csope is, akinek a véleményét keretes írásunkban olvashatjátok.
Csope tesztel

Az odaúton kihúzott nyereggel (éljen a 350 mm-es nyeregcső!) egész egyenes tartásban, tehát viszonylag könnyedén és gyorsan tudtam haladni. Már ekkor feltűnt, hogy a gyárilag megadott 69 fokos fejcsőszög (4X, dirt gépeknél nagyjából ez a megszokott villaszög) ennél jóval laposabb kell, hogy legyen. Mi 66,5 fokot mértünk, ez érzésre is ennyinek tűnt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az irányítás nem olyan direkt, a gép nem annyira fürge, viszont meredekebb terepen vagy nagy sebességnél jóval nyugodtabb marad. Aki a DH gépe mellé keres kisgépet, az ennek biztosan örülni fog, aki viszont elsősorban légi trükközésben érdekelt, annak biztos, hogy kell egy kis idő, mire megszokja. Ha abból indulunk ki, hogy ez egy kezdőknek készült gép, akik még nem tudják, hogy mit is akarnak igazán, vagy csak egy mindenes gépet szeretnének, akár hobby szintű DH-ra, akkor a koncepció hibátlan…

Szintén nagy segítség lehet kezdőknek, hogy nagyon könnyű kiemelni az elejét, így a manuálozás, nyulazás hamar megtanulható, illetve tökéletesíthető. Számomra az egyetlen zavaró – de szerencsére könnyen és olcsón orvosolható – probléma a kormány volt. Sem a szöge, sem pedig a szélessége nem volt megfelelő, persze ez is megszokás kérdése. Biztos, hogy cserélném a markolatot is, ugyanis a peremei túl vastagok, így elég nehézkes volt a váltókar elérése, aminek pont ez alatt a vastagabb perem alatt volt ideális a távolsága a kezemtől.

Összességében tehát egy nagyon jó felszereltségű gépet tesztelhettem, amely kisebb-nagyobb átalakításokkal kiváló 4X (nyeregcsere) vagy dirt, street (alacsonyabb villa) géppé alakítható.

Csope véleménye:
Elsősorban azt emelném ki, hogy fourcrossosként is nagyon hamar meg lehetett szokni. Jól gyorsítható és könnyű vele ugrani, mert nagyon merev az egész szerkezet. Kanyarokban is kellemesen semleges volt, könnyű volt rádönteni az ívekre, majd onnan kirántani. Ugyanakkor a nyeregvázcső-szöge nem volt ideális számomra, bár itt valószínűleg lehetne még játszani a nyereggel, amely a sínrendszeren elég tág határok közt állítható. A lapos villaszög miatt meredek 4X pályákra lehet igazán ideális, persze ahhoz nem árt egy keskenyebb nyereg, mert a mostani vaskos darab nehéz is, meg széles is, így inkább trükkökhöz való csak.
[poll id=”11″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. november-decemberi lapszámában.

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 66,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 69,0 fok
Felsőcsőhossz: 535 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 562 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Nyeregvázcső-hossz: 480 mm
Tengelytáv: 1033-1047 mm
Láncvilla-hossz: 410-424 mm
Tömeg:15,2 kg (pedál nélkül)

Alkatrészek:
Magyarországi képviselet: HT Sport Kft., www.ktm-bikes.hu
Származási hely: Ausztria, Mattighofen, www.ktm-bikes.at
Vázméret: 36 cm (tesztelt); 43 cm
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Fogyasztói ár: 207.000 Ft

Váz: 6061 Hydroforming alu; CNC Yoke; ISCG felfüggesztés
Villa: Marzocchi Dirt Jumper III; 100 mm; rugó-elasztomer; állítható előfeszítés
Hátsó váltó: Sram X5
Váltókar: Sram X5
Lánc: KMC HG-rendszerű
Lánckeréksor: Shimano HG40; 11-32 fog; 8 seb.
Hajtókar: TruVativ Ruktion
Láncterelő: TruVativ Boxguide; műanyag rockring
Középcsapágy: TruVativ Howitzer XR
Fékek: Avid FR5 karok /BB5 nyergek; 180 mm / 160 mm tárcsák
Agyak: Shimano M475; 32 furat
Küllők: DT Champion; 2,0 mm; rozsdamentes
Felnik: Rigida Disc Bull; 32 furat
Gumik: Schwalbe Table Top Timo Pritzel Signature modell; 26×2,25
Kormánycsapágy: Syncros Race FR; A-Head
Kormányszár: HL TDS; 4 csavaros alu; 50 mm / 25,4 mm
Kormány: Katem; 620 mm / 25,4 mm; alu
Nyereg: SDG I-Sky
Nyeregcső: SDG alu; 350 mm / 30,9 mm
Pedál: Wellgo BMX

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.