fbpx

Kross Level B7 29″ kerékpárteszt: nem fáradó szövet az aluvázon

Újabb 29-es gép, lassan kezdem megszokni őket. A Kross gépeknek azonban az átlagosnál jobban szoktam örülni, mert mindig olyan sportos geometriájú, jól hajtható gépeket szoktak adni, az árukhoz képest nagyon szép kidolgozású vázzal. A Level B7-tel sincs ez másképp, bár a 26-os kerekű társához nem mérhető a fürgesége, kategóriájában azonban egészen jó vételnek számít, amit itt meg is indokolnék…

Kross Level B7 29

Kross Level B7 29

A Level B7 a Kross 29-es palettájának a felső harmadánál helyezkedik el, felette már csak a két karbonvázas modell van, tehát ez a legjobban felszerelt aluvázas gépük. A nagykerekű szériában használt kétféle aluváz közül ez a jobbik. Ennek megfelelően a váz egy nagyon igényes kidolgozású darab, szemmel láthatóan felső kategóriás típus. Miért állítom ezt ilyen határozottan?

Elcsiszolt hegesztési varratok, ahogy a felirat is mutatja, és erősen lekönnyített fejcső

Elcsiszolt hegesztési varratok, ahogy a felirat is mutatja, és erősen lekönnyített fejcső

Lássuk: könnyű ultralight csőszett, kiforrott, jól belőtt geometria – amit a Kross-tól már megszoktam -, bőséges sárférőhelyek, minden helyen logikusan, a terhelésnek megfelelően formált csövek, végiggondolt részletmegoldások, elcsiszolt hegesztési varratok, szupermerev papucs, közvetlen masszív tárcsafék-konzol, igényesen kivitelezett fényezés, és úgy általában esztétikus, komoly megjelenés.

Szupermerev papucskialakítás

Szupermerev papucskialakítás

Érdekes megoldás a váltótartó fül, mely a belső oldalról csatlakozik a papucshoz, és a csavarjai a gyorszár alatt találhatók. Nem tudtam eldönteni, hogy ez jó vagy rossz, mindenesetre nekem új volt. A fejcső egy csöppet hosszabb (115 mm), mint amit az ilyen méretű 29-eseknél manapság jellemző (95-110 mm), ami kicsit emeli a kormánymagasságot, a magas kormánycsapágy porvédő erre tesz még rá közel 2 centit, így további hézagoló gyűrűk nélkül is elég magasra került a kormány, amin a kormányszár lefelé fordításával segíthetünk.

A level B7 elemében van az egyenetlen talajú, technikás ösvényeken

A level B7 elemében van az egyenetlen talajú, technikás ösvényeken

A tekercsrugós XC 30-as villa az amcsi cég egyik alap modellje jelenleg. Úgy tapasztaltuk az utóbbi években, hogy ezek is hozzák közel ugyanazt a megbízhatóságot, merevséget, valamint lock-out és villanyak opciókat, mint a drágább tesók, csak kicsit nagyobb tömeggel és kevesebb állítási lehetőséggel. Ráadásul mostanra már tényleg nem lehet messziről megmondani, hogy melyik Rock Shox XC villa van a szembejövő gépben, annyira hasonló kinézetűek.

A vázhoz dizájnban is passzoló villa

A vázhoz dizájnban is passzoló villa

A kormányról vezérelhető Lock-out is megvan, bár megjegyezném, hogy ennyire nehezen járó PopLoc karral sem találkoztam még. Pedig kapott egy kis kenőanyagot is a bowdenje, de nem segített ez sem. Szinte ujjtörő mutatvány kapcsolni. Kár, mert amúgy pontosan működik. Ez alighanem ennek a példánynak a hibája lehet, mivel eddig már rengeteg Rock Shox PopLoc kart használtam, és soha egyikkel sem volt ilyen gond, pedig pontosan ugyanannak a típusú karnak tűnnek, talán a bowdenház végét szabták rosszul. Maga a villa jól működött, nem tudnék belekötni, annyi megjegyzést hadd engedjek meg magamnak, hogy a 29-es kerékhez már elfogadnék egy 15-ös tengelyt, bár tudom, hogy ebben az árkategóriában ez még nem szokványos.

Octalinkes Deore hajtómű Dyna-sys sminkkel, kompozit-acél középső tányérral

Octalinkes Deore hajtómű Dyna-sys sminkkel, kompozit-acél középső tányérral

A meghajtás elemei kedvező árfekvésű 10 sebességes alkatrészek mind a nagy japán S-től, amikről nem is mondanék többet, mivel többtucatszor írtunk róluk, ismerjük mindet, és hozzák 100 százalékban a szokott teljesítményt. Első ránézésre a régebbi Deore típuson alapuló hajtókar kilóg a sorból, hiszen hozzászoktunk már az integrált tengelyes karokhoz, azonban én még korántsem temetném az Octalinket. Igazából nem sok minden szól ellene, merevségben semmi negatívumot nem éreztem integrált tengelyes, ám nem üregesre kovácsolt utódjához képest, bár a gépre nyilvánvalóan az árcsökkentés szándékával került.

Habár különböző a gyártó, mégis megvan az esztétikai összhang

Habár különböző a gyártó, mégis megvan az esztétikai összhang

Az Avid Elixir 1-es fékeknél viszont éreztem némi nyúlósságot, nem volt olyan határozott a nyomáspont, mint ahogy várnám egy ilyen neves gyártótól, de alapvetően működtek, fékerejük 180/160-as tárcsákkal bőven elég volt, adagolhatóságuk rendben volt, csak a nyomáspont esik be rendszeresen. Valahogy a gyártók legolcsóbb fék típusai nem igazán szoktak sikerülni…

Igényes fényezés, de még a bowdenkupakokra is odafigyeltek

Igényes fényezés, de még a bowdenkupakokra is odafigyeltek

Ennél a gépnél is kiemelném a gyártó saját márkás alkatrészeit, melyek technikai szintben és esztétikailag is méltóak a géphez, sőt, szerintem még emelik is annak fényét. A Kross logós Selle Royal Seta nyereg is nagyon pofás darab, viszont számomra elég szokatlan formája van: viszonylag keskeny az orra, majd elég hirtelen szélesedik, majd ismét elég hirtelen elkeskenyedik. Nekem leginkább előrecsúszva esett jól rajta az ülés, máskülönben a kissé szögletes kiszélesedő rész nyomta a combomat, de ez egyéni anatómiai kérdés, lehet, másnak bejön. Amúgy a párnázás mértéke el van találva. Viszont éppen a formája miatt jól lehet helyezkedni a nyereg mögé durvább lefelékben.

Bőséges sárférőhelyet biztosít a láncvillák ilyetén kialakítása

Bőséges sárférőhelyet biztosít a láncvillák ilyetén kialakítása

Az erdei csapatások során az ebben az árkategóriában próbálgatott 29-eseknél kicsit jobb benyomást keltett a Level B7: felfelé kicsit nehézkes ugyan – mint szinte minden 29-es –, lefelé viszont szó szerint nagyon állat! A jó geometria miatt nagyon stabilan fut, jól irányíthatónak bizonyult. (Valahogy kezd olyan érzésem lenni, hogy minden gépre ezt írom, de mostanra tényleg szinte minden neves gyártónál kezdenek kiforrni a 29-es geometriák.)

Igazán tetszetős saját márkás alkatrészek

Igazán tetszetős saját márkás alkatrészek

A 700 mm-es kormány mindenkinek elég lesz, vághatja kicsit keskenyebbre, akinek ez túl széles, nekem az volt, de a tuti irányíthatóságban a nagy szélesség is szerepet játszik. A technikás lefelékben hozzám hasonlóan kissé rinyáló montisoknak nagy magabiztosságot ad a mindenen át tudok gurulni érzés! Utána 26-osra váltva bizony hiányérzetem volt, és önkéntelenül is visszavettem a tempóból, habár felfelében nekem a 26-os jön be jobban, de mindenki döntse el, melyik tulajdonság fontosabb neki.

A 700 mm-es kormány kellemes hajlítással bír, a kissé kemény markolat is bejött

A 700 mm-es kormány kellemes hajlítással bír, a kissé kemény markolat is bejött

A gép 13 kilós összsúlya nem rossz a kategóriájában, most mégsem mondhatom el, hogy nem tűnt annyinak, mert felfelé bizony kicsit érezni lehet. A felfelé menetben a relatív lomhaság véleményem szerint nem a váznak, inkább a kerekeknek tudható be. Gyári adat szerint 525 grammosak ezek a WTB felnik, amik még 29-es méretben sem éppen könnyű, ellenben nem is gyenge darabok, a teszt alatt sosem éreztem bizonytalanságot a merevségben a hátsó keréknél, ami a könnyű 26-os XC kerekeknél is gyakran előfordul. Szóval itt inkább a tartósságra és megfizethetőségre helyezték a hangsúlyt.

Monostay támvilla Kross előadásában, sárférőhely itt is akad…

Monostay támvilla Kross előadásában, sárférőhely itt is akad…

Megpróbálva összefoglalni Level B7-tel szerzett tapasztalatokat, benyomásokat, akkor azt mondhatom, hogy vérbeli 29er, a jellemző 29-es tulajdonságokkal, vagyis lefelé nagyon tank, fölfelé meg kicsit olyan nehézkes, de azért ha odalépünk, akkor megy mindenen át, még egyenletesebben is, mint egy 26-os gép, csak bírjuk szuflával. Mindkét szituban segít a Kross-ra jellemző szuperül eltalált geometria.

Ahol spóroltak kicsit: az Alivio szintű kónuszos agyak

Ahol spóroltak kicsit: az Alivio szintű kónuszos agyak

A váz amúgy is a gép legjobb komponense, aki megnézi közelről, azonnal látni fogja, hogy a részletmegoldásokat, dizájnt, geometriát tekintve is felsőkategóriás darabról van szó, amit felszereltek olyan alkatrészekkel, hogy az egész gép jól működjön, mégse kerüljön egy vagyonba, de emiatt a vázban rejlő lehetőségeket nem használták ki teljesen. Vagyis a továbbfejlesztés lehetősége ezúttal is adott. A kerekek könnyebbre cserélése sokat dobhat a gép menetteljesítményén, és a Nirvánába röpíti tulajdonosát.

Stabilan mászik a gép, de kicsit combosabb vele a felfelé, mint a 26-osokkal

Stabilan mászik a gép, de kicsit combosabb vele a felfelé, mint a 26-osokkal

Pozitívumok:
+ vázgeometria
+ váz kidolgozás minősége
+ esztétikai összhang

Negatívumok:
– kicsi nehézkes gyorsíthatóság
– nehezen működő Lock-out kar

InfoBox:

Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el:
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:
Származási hely: Lengyelország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: Férfi: S, M (tesztelt), L, XL
Alkatrész-garancia: 1 év (saját márkás alkatrészekre 2 év)
Ajánlott fogyasztói ár: 302.300 Ft

Váz: XC alumínium Super Lite
Villa: Rock Shox XC30 TK Coil 29er, rugóút: 100 mm, PopLoc lockout
Első váltó: Shimano Deore M-591
Hátsó váltó: Shimano SLX M-670
Váltókar: Shimano Deore 3×10 sebesség
Fékek: Avid Elixir 1 (hidraulikus)
Féktárcsák: Avid 180/160 mm
Hajtómű: Shimano Deore M-522 42/32/24T
Lánc: Shimano CN-HG54
Lánckeréksor: Shimano Deore HG62-10 12-36T, 10 seb.
Agyak: Shimano M475 disc, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk
Felnik: WTB Speed Disc 622x18mm 6061/T6 alu duplafalú disc 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Schwalbe Rapid Rob 29×2,1
Kormány: Kross Race Alu, 31.8 mm, 700 mm
Kormányszár: Kross Race Alu, 31.8 mm
Kormánycsapágy: VP A41AC Semi-Integrated 1,1/8”
Nyeregcső: Kross Race Alu, 27,2 x 350, 2 csavaros fej
Nyereg: Selle Royal Seta Kross
Markolat: Kross Race csavaros
Pedál: Alumínium VP-519A

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 71,3 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,2 fok
Nyeregvázcső-hossz: 456 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 593 mm
Tengelytáv: 1082 mm
Láncvillahossz: 440 mm
Kormányszár-hossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 302 mm
Fejcső-hossz: 115 mm
Összsúly: 13,02 kg pedál nélkül

Szöveg: gg
Fotó: gg, Takács Tamás

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.