fbpx

Kona Process kerékpárteszt: az igazi élménybicaj

Bevallom, azokat a tesztbringákat szeretem a legjobban, amelyeknél már az első ránézésnél/ráülésnél érzem, hogy jó lesz… . Nos, a Kona Process személyében is egy ilyen bringát ismerhettem meg.

Király kis mini DH masina

Király kis mini DH masina

Magát a márkát nem kell senkinek bemutatni, hiszen régóta kapható hazánkban és valljuk be, az egyik legerősebb presztízzsel rendelkező kultuszmárkáról van szó. A zúzósabb szakágakból ki ne ismerné a Coiler, Stinky és Stab modelleket.

A Process, a Kona „belépő szintű” 26”-os AM össztelósa. A gyártó már elég régóta foglalkozik ezzel a szakággal, így a Process is nagyon jól átgondolt vázzal, de megfizethetőbb felszereltséggel száll versenybe a vásárlók kegyeiért. A kategóriában átlagos, elöl 160, hátul 150 mm-es rugóúttal és 14-15 kg körüli súlyával nem rossz kis élménybringa.

Az igazi élmény bicaj

Az igazi élmény bicaj

Lássuk mit is rejt a bringa a szolid, de vidám külső alatt. Maga a váz alumíniumból készült, klasszikus 4 forgáspontos rendszer (nem Horst Link-es). Kiforrott, megbízható és természetesen csapágyazott az összes forgáspont. A fejcső Taper rendszerű, felül 1 1/8”, alul pedig 1,5”-os. Az alsócsövön fut a fékvezeték és a hátsó váltó bowdenezése. Utóbbi a láncvillában vezetve tovább, hogy megóvjuk a lánc csapkodás káros hatásaitól. Apró figyelmesség, hogy a nyeregvázcső a középcsapágy ház fölött lyukas, így ha Rock Shox Reverb Stealth nyeregcsövet vennénk, simán be tudjuk vezetni a nyeregváz csőbe a hidraulika vezetéket.

A kis lyukon bevezethető a Reverb Stealth vezetéke

A kis lyukon bevezethető a Reverb Stealth vezetéke

Ha már előbb említést tettem a középcsapágy házról, akkor most még kiegészíteném azzal, hogy nem egy szokványos darab, hiszen az új PF92-es rendszerű középrészek barátja. Press Fit rendszerű, azaz a csapágyak szinte egyből a vázon fekszenek fel, ezáltal könnyebb a rendszer. Hasonlóan a fél integrált kormánycsapágyakhoz, itt is a csapágycsészéket a vázba préseljük, nincs menet, nincs kilógó csapágyház. Azokra is gondolt a Kona, akik esetleg láncvezetővel turbóznák a bringában megbújó, lejtőző ördögöt, mégpedig azzal, hogy ISCG05-ös felfogatást helyeztek el a vázon. A hátsó kereket 142mm széles 12mm-es tengelyű, úgynevezett X-12 papucsok tartják a helyén. Ennek előnye, hogy oldalanként 3,5mm-el szélesebb a papucs és van rajta egy kis félkör- ív, amelyen könnyen megtámaszkodik a kerékagy tengelye. Így lényegesebben könnyebb az átütős kerék ki és beszerelése, no meg a merevség is javul a precíz befogatás miatt.

Az új Tipe2 rendszerű hátsó váltó a CageLock gombbal

Az új Tipe2 rendszerű hátsó váltó a CageLock gombbal

Alkatrészek tekintetében a Sram termékei dominálnak. A váltás X7-X9 mix, teszi a dolgát, ahogy kell. Ami nagyon tetszett, hogy az új Tipe2 hátsó váltó van a bringán. Ezeknek az a jellemzője, hogy feszesebb, erősebb a kanál visszahúzó rugója, ezáltal kevésbé könnyen esik le, vagy ugrál el a lánc. Ezen kívül van rajta egy kis gomb (Cage Lock), amellyel a kerék ki és beszerelésén könnyítik meg számunkra. A dolog úgy működik, hogy benyomva a gomb nem engedi a kanalat teljesen hátra csuklani, így könnyű a kerék szerelése. Gyakorlatban pár másodperc a különbség. A hajtómű egy egyszerűbb „egybe tengelyes” Sram, 2 lánctányérral és egy Rock Ringgel. A 24/38 és hátul 11-36-os 2×10-es váltás rendszer jó erre a bringára, hiszen könnyen feljuthatunk a hegyre a kis lánckerékkel, a nagyobbal meg csapathatjuk lefelé. A hátsó váltó erősebb rugójának köszönhetően a teszt időszak alatt egyszer sem esett le a lánc menet közben, még a DH-zások közben sem. Jól működik.

Ellenben a fékek egy kicsit kevésnek bizonyultak erre a bicóra, a jelenlegi 180/160-as tárcsaátmérőkkel. Az igazság az, hogy jobban passzolna egy 200/180mm-es méret, mivel ez a bringa kívánja a száguldozást. Mindenesetre igyekeztem belátóan előre fékezni és nem csak az utolsó pillanatban, mint a saját fékeimmel. Így nagyjából kielégítőek voltak, de hangsúlyozom, hogy a nem túl nagy súlyomhoz is kevés a 160-as tárcsa hátra.

A Kronolog út állítója. Kényelmes és elegáns

A Kronolog út állítója. Kényelmes és elegáns. A váltókarok integrálhatóak a fékkarra (MacthMaker), így szép rend van a kormányon.

A nyeregcsővel, nyereggel, kormánnyal és kormányszárral viszont nagyon ki voltam békülve. A kormányszár 60mm (pont ezt szeretem egy ilyen bringán), a kormány pedig 740mm széles, nem túl magas darab. Nagyon kényelmes, elég széles, szépen kidolgozott házi márkás termékek. A nyeregcső ellenben az új Crank Brothers Kronolog. Elsőre nem rossz, hiszen a kormányról vezérelhető 125mm út-állítással bír. Próbálgatva is ugyanezt éreztem, hogy nem rossz, de van pár dolog, amin még lehetne finomítani. Tetszett a nyeregcső oldalába csatlakozó kábel, ami szerintem okosabb megoldás, mint a befogó fejhez rögzülő vezeték. Így nem kell a tekergőző, liftező, beakadó huzal miatt aggódni, mert nem mozog a bowden a nyereg fel- letologatása közben. Ami kevésbé tetszett az a kis kotyogás amit „kirugózott” állapotban éreztem. Ez egy fel-le történő apró mocorgás, ami csökkent a maximális légnyomás belefújásával, de így óvatosan kell a karral felemelni a nyeregpozíciót, hiszen a nagy nyomás miatt gyorsan megtörténik az útállítás, csak az alsó felünk ne kapja telibe, mert az fájna. Viszont ami ezeket feledteti az a kényelem, amit a WTB nyereggel együtt nagyon jól eltaláltak a tervezők. Gurulás közben, ha emelkedőhöz érünk, csak egy pillanat és a letolt nyereg a fenekünk alatt van.

Nagyon szerettem vele gurulni

Nagyon szerettem vele gurulni…

A kerekeket említeném még meg, hiszen itt is újdonságokkal állunk szemben. A már említett hátsó tengely-rögzítésen kívül Tubeless Ready felniket tartalmaz a kerék szett. Egy megfelelő külsővel (akár a jelenlegivel is) és némi defekt gátló folyadékkal könnyedén belső nélküli rendszerré alakítható. Külsőkből egyébként Maxxis High Roller II-ket találunk a bicón. Vastag falú, 2,4-es szélességű gumik, a híres előd nyomdokaiba lépnek. Gyors és kiválóan kanyarodik. Nagyon megtetszettek, hiszen száraz és esős időben sem volt gond velük. A nagyon nagy sár azért nem nekik való, de minden más helyzetben kiválóan teljesítettek.

A műszaki beszámoló végére hagytam a rugózó elemeket, mivel alig akartak az eszembe jutni, annyira nem volt gond velük, tökéletesen tették a dolgukat, finom megindulással, kellemes rugózással tompították a Mátra köves ösvényeit. Elől egy Rock Shox Lyrik R 160mm rugóúttal, tekercsrugós belsővel, míg hátul egy Rock Shox Monarch R HV azaz nagyobb légkamrás verzió csillapított. Igaz mindkét modellben csak a visszaút csillapítás állítható, de pont jó volt a rugó keménysége a Lyrik-ben, hátul meg könnyen fel tudtam pumpálni, majd beállítani a tagot. Apropó beállítás: nagyon tetszik, hogy a Rock Shox telók és tagok becsúszóin egy kis skála segít a SAG azaz a beülés beállításában. Hasznos, mert nem kell számolgatni, csak ránézünk és látszik.

A Lyrik R levegős tag

A Lyrik R levegős tag

Mint már utaltam rá, rejlik a bringában egy DH ördög. Ez, így ahogy van teljesen igaz, hiszen rugóútját megszégyenítő módon lehet száguldozni vele. Persze kipróbáltam a hegyre való feljutást is, nem volt rossz, szép lassan kényelmesen fel lehet tekerni vele szinte bárhova, de inkább lefelé érzi jól magát. A hegytetőn nyeregcső leenged, 38-as lánckerékre föl és irány lefelé! Kezes, kis bringa, hamar összebarátkoztunk és kedvenc ösvényeimen újra jókat bicóztam. Szeret kanyarodni és szállni a levegőben.

Okos dolog, hogy a fontosabb tudnivalókat ráírták a vázra

Okos dolog, hogy a fontosabb tudnivalókat ráírták a vázra.

A tökélyre hangolt 4 forgáspontos rendszernek hála, hátul elmerülhetünk a 15cm nyújtotta élvezetben. Igazából csak nagyobb leérkezésekkor éreztem a rugóút végét, így jó fejlesztés lehet egy több állítással bíró levegős vagy akár rugós tag. Megjegyzem először próbáltam ki Monarch tagot, de nagyon meggyőzően mozog. A megindulása természetesen letagadhatatlanul levegős, de nem vészesen. Terepen észrevehetetlenül teszi a dolgát. A Lyrik meg olyasmi, mint egy kis Boxxer. Szuper a mozgása, szintén csak nagyobb ugrások utáni landolásnál éreztem a kompresszió állítás hiányát. Viszont kanyarodni nagyon jó vele, mert a 20mm-es Maxxle tengely elég merev (a meghúzására viszont érdemes odafigyelni, mert fellazulhat).

Egykerekezni is könnyű vele

Egykerekezni is könnyű vele

Minden egyes gurulás azt erősítette bennem a bringával kapcsolatban, hogy ennél nagyobb rugóútra nem mindig van szükség a hazai hegyek között. Változatos körülmények között próbálgattam, volt sima AM útvonal is, de a legtöbbet köves-gyökeres DH-sabb utakon gurultam a Processel. Sehol sem éreztem kevésnek és mindenhol tudtam tartani a DH bicókkal közlekedő haverokat. Az állítható nyeregcső miatt sokszor kerültem előnybe a többiekkel szemben, amikor tekerős részhez értünk. Egy dolog volt kevésbé jó, mégpedig a már említett fékhatás. Ezt leszámítva egy frankó enduró bicónak álcázott mini DH-val van dolgunk.

Elsősorban Kona megszállottaknak javaslom, de mindenki jól jár vele, ha egy olyan bringát szeretne, ami itthon akár hobbi DH versenyzésre is jó lehet, de átlag bringázásra is megfelel. Ha meg DH őrült vagy és kell egy jó „kisbicó” edzeni, akkor itt a megfelelő választás!

Ami tetszett:
– a narancssárga festés, visszafogott design
– a nyeregcső
– nagyon jó volt vele bringázni

Ami nem tetszett:
– a fékerő
– miért alul vezetik el a bowdeneket???

AM köntösbe öltöztetett mini DH bringa

AM köntösbe öltöztetett mini DH bringa

Ára: 855.800.-
Vázgarancia: élettartam garancia (az első tulajdonos esetében; regisztrációhoz kötött; blokk vagy számla megléte kell hozzá!)
Alkatrészgarancia: 1 év

További információ IDE kattintva érhető el.

Felszereltség:
Váz anyag: Kona 6069 Aluminum Butted 150mm Travel
Méretek: S, M, L, XL
Hátsó teleszkóp: RockShox Monarch R HV
Első teleszkóp: RockShox Lyrik R Coil 160mm
Hajtókar: Sram S1000
Lánctányérok: 24/38t
Középrész: Sram Press Fit GXP
Pedálok: Kona Wah Wah
Lánc: Sram PC1031
Fogaskeréksor: Sram PG1030 11-36t 10 spd
Első váltó: Sram X7 Direct Mount
Hátsó váltó: Sram X9 Type 2
Váltókarok: Sram X7
Fék munkahengerek: Avid Elixir 5
Első tárcsa: Avid G2 Clean Sweep 180mm
Hátsó tárcsa: Avid G2 Clean Sweep 160mm
Fékkarok: Avid Elixir 5
Kormánycsapágy: FSA Orbit 1.5 ZS No.57
Kormány: Kona XC/BC Riser
Kormányszár: Kona XC/BC
Nyeregcső: Krank Brothers Kronolog
Nyeregcső: bilincs Kona Clamp
Markolat: Kona G-LOG
Nyereg: WTB Volt Comp
Első agy: Formula 20mm
Hátsó agy: Formula 142x12mm
Küllők: Stainless 14g
Felnik: WTB ST i23 TCS
Első külső gumi: Maxxis High Roller 2 26×2.4″
Hátső külső gumi: Maxxis High Roller 2 26×2.4″
Festés színe: Matt Narancs/fekete

Egy kis ízelítő, milyen is a gurulás a Process-el:

Fotók a bringázásról: Sánta Dávid

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.