fbpx

Kona Hei Hei 2008

Hej, mivel is van dolgunk?! Első pillantásra nem egyértelmű, hogy milyen gép is a Hei Hei. A Race Face kiegészítőkön és az FSA kerekeken jól olvasható XC felirat, a Maxxis Crossmark külsők valamit sejtetnek, de a hajlított felsőcső, a masszív nyereg és a ránézésre is széles, magasan elhelyezett kormány elbizonytalaníthat…

Első ránézésre

A korábbi modellhez képest a váz hajlított felsőcsövet és sokkal szebb festést kapott. Az alapanyag idén is Kona Race Light Scandium. A hegesztési varratok folyamatosak, az alsócső-homlokcső találkozásánál ízléses, de igen rövidre szabott felülhegesztést találunk, ami inkább szép, mint jó. A forgáspontok csapágyai elég masszívnak tűnnek, a rugóstag a nyeregvázcső előtt helyezkedik el, így nehezebben koszolódik, de a második kulacstartót az alsócső aljára száműzi. A bowdenek a felsőcső alatt – sártól védett helyen – futnak. Apró negatívum a felsőcső nyeregvázcső felöli végén elhelyezett csavaros, valamint a támvillán található plusz bowdenhüvely rögzítés.

Az alkatrészekben is történt változás: a tavalyi SID helyett most egy masszívabb, 5 milliméterrel többet mozgó REBA vasalja simára az ösvényeket, és a vadonatúj HAYES Strokerek lassítanak. A többiek a múlt évben felszereltek idei megfelelői.

Készülődés

A korábban már említett magas kormánypozícióból a hézagolók átpakolásával valamennyit faragtam. A nyereg helyzetét a Race Face nyeregcső rögzítésének köszönhetően pillanatok alatt nagyon könnyen beállítottam. A Stroker fékkarok nem csak tetszetősek, hanem szerszám nélkül egyszerűen beállíthatóak. Akinek már meggyűlt a baja az aprócska, alig hozzáférhető imbuszcsavarokkal, annak nagyon tetszeni fog majd, hogy egy könnyen működő „tekerentyűvel” állíthatja be, honnan fogjon a fék. Nagyon bosszant, ha a tekerést a féktárcsák felől érkező nyöszörgés zavarja, de a Hayes-eket könnyű volt elhallgattatni.

Tekerés

A bevezetőben említettem, hogy elsőre nem teljesen egyértelmű, hogy mire is szánták a gépet. A bizonytalansághoz talán a KONA márkanév is hozzájárul, amihez − vélhetően a marketingkörítés miatt − legtöbben itthon az extrémebb, gravitációorientált műfajokat társítják. Persze külföldön ez nincs feltétlenül így, hiszen a Kona nemzetközi szinten több kiemelkedő XC versenyzőt is támogat (mint pl. Ryan Trebon) valamint pálya és ciklokrossz vonalon is jeleskednek. A kétségek némileg enyhülnek, ha az ember megemeli a bringát. A könnyű váz és villa, a jól válogatott alkatrészek a mérlegen is látszanak. Pedállal és kulacstartóval a 12 kilós súly jónak mondható.

Na de induljunk végre! Az üléspozíció elsőre szokatlan. Nagyon egyenesen ülök, és szélesen fogom a kormányt. Aszfalton kezdtem az első utam. Lockout be és nyomás! Sem ülve, sem állva tekerésnél nincs bólogatás, hintázás, de a picit rázósabb szakaszokon még blokkolt állapotban is van némi tartaléka a rugózó elemeknek. A váz-hajtókar kombinációja merev egységet képez, ami hatékony tekerést eredményez.

Terepre érve aktiválom a villát és a rugóstagot, a kapcsolók finoman, mégis határozottan működnek, de picit messze vannak. Kezdetben bekapcsolt állapotban jobban mocorgott a Hei Hei hátulja, de miután egy kevés időt szántam a beállításra, ez is megszűnt. A ROCK SHOX villákon található táblázatot alapul véve a Rebát elsőre sikerült személyre szabni. Az első hosszabb, sunyi emelkedőn így erőpazarlás nélkül, lendületesen haladtam, de a korábban már említett üléspozíció nem volt előnyős. Meredek mászásoknál is jól viselkedett, a hátsó kerék a hátsó felfüggesztésnek köszönhetően még sziklás, gyökeres részeken is biztosan fogta a talajt. Az első kereket picit nehezebb volt földön tartani, ami nem a vázgeometria, hanem a magasan elhelyezkedő kormány hibája. Az XT váltó még komoly terhelés mellett is gyorsan és pontosan dolgozott, így akár a meredekek közepén is válthatunk. Az új Shadow technológiának köszönhetően kb. 1,5 centiméterrel csökken az esély, hogy váltónkat sziklának csapjuk. Lejtőkhöz érve élvezhetjük igazán a teljes rugózást. A hajlított felsőcső rengeteg helyet hagy a térdnek, a bringa ennek köszönhetően ereszkedéskor könnyen irányítható. Az úttartásban segít még a váz és a villa merev egysége, ami kiálláskor, a meglehetősen nagy erőkart adó széles kormány tépése közben sem nyeklik-nyaklik. Az ember a rövidebb telóút ellenére is könnyen túlvállalhatja magát, annyira jó menni vele. Ilyenkor segítenek a Sroker fékek, amelyek kényelmes fogásuk mellett bivalyerősek és finoman adagolhatóak. Az emelkedőkön negatívumként jelentkező kormányszélesség és magasság ilyenkor kifejezetten előnyös, hacsak nem szűk ösvényről van szó – néha közel kerültek a fatörzsek.

Kanyargós, gyorsítós-lassítós részekre érve a cikk elején említett könnyű kerekek és külsők előnyét élvezhetjük, pillanatok alatt belendíthetők és a Maxxis külsők gördülési ellenállása a középső, közel folytonos mintának hála alacsony. A Crossmarkok igazi XC gumik, amelyek azonban a kanyarokban szintén nagyon jól tartják a kívánt nyomot, és fékezéskor is megfognak minket. Száraz körülmények között mindenféle talajon jól működnek, és bár nem sárgumik, kisebb dagonyában is viszonylag kiszámíthatóak.

Az elején feltett kérdésre visszatérve a Hei Hei alapvetően XC/MX bringa, pár túrázós kiegészítővel. Ha hosszú órák elteltével is kényelmesen szeretnénk érezni magunkat a nyeregben, gyönyörködni a tájban, és nem érdekes, hogy a nap végén mennyit mutat a stopper, viszont nem akarunk túl sok felesleges súlyt cipelni felfelé, akkor ez a KONA eredeti összeállításban is jó útitársunk lesz. Ebben az esetben csak egy ívózsákra kell még költenünk, mert bár két kulacstartónak van hely, az alsócső alján elhelyezett csak szükségmegoldás lehet, míg a tetején lévőben könnyen kivehetően csak öt decis kulacs fér el.

Kisebb változtatásokkal versenygéppé is alakíthatjuk. A széles, hajlított kormány egyenesre cserélésével sokkal sportosabb, emelkedőkön kedvezőbb üléspozíciót és valamivel alacsonyabb súlyt kapunk. A nyereg bár kényelmes, de a maga 355 grammos tömegével versenyzéshez túl nehéz. A FOX rugóstag propedal kapcsolója megszünteti a pedálozáskor fellépő himbálózást, de sajnos csak a tagon kapcsolható, míg a Reba Race-hez „távirányítót” is vásárolhatunk. Ez versenyeken jó szolgálatot tehet, mert a kormány elengedése nélkül állíthatunk a villán. A gumik nagyon jól működnek, de ha valaki nem túl nagy anyagi ráfordítással szeretne még tovább könnyíteni, itt megteheti. A kulacstartó problematikáját a már korábban említett megoldással, vagy a pálya szélén ránk frissítővel váró segítőkkel oldhatjuk meg.
[poll id=”69″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. júniusi lapszámában.

Forgalmazó: X-Factor
Származási hely: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 699.900 Ft
Vázgarancia: 4 + 2 év (felár ellenében hosszabbítható)
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 14″, 16″, 17″, 18″(tesztelt), 19″, 20″, 22″

Vázanyag: Kona Race Light Scandium Butted (rugóút: 63,5 mm)
Rugóstag: Fox Float RP 2 (139,7 mm szemtáv)
Villa: Rock Shox Reba Race; 85 mm
Kormánycsapágy: FSA Orbit DL
Hajtómű: Race Face Evolve XC X-Type; 175 mm; 22/32/44 fog
Középrész: Race Face Evolve XC X-Type
Lánckeréksor: Shimano LX; 11-32 fog
Lánc: Shimano HG53
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első átdobó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT
Fék: Hayes Stroker Carbon V6; elöl-hátul 160 mm tárcsa
Fékkar: Hayes Stroker Carbon
Első agy: FSA XC-300
Hátsó agy: FSA XC-300
Felnik: FSA XC-300 (24 furat)
Küllők: FSA XC-300
Külsők: Maxxis CrossMark; 26 x 2,1 Kevlar
Kormány: RaceFace Evolve Low Riser XC; 660 mm
Kormányszár: RaceFace Evolve XC; 100 mm / 31,8 mm
Markolat: Kona Race Light
Nyeregcső: RaceFace EVOLVE XC; 350 mm / 27,2 mm
Nyereg: WTB Rocket V Race Carbon
Pedál: –

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,7 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,2 fok
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 430 mm
Nyeregvázcső-hossz: 457 mm
Felsőcsőhossz: 555 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 580 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 330 mm
Súly: 11,5 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo