fbpx

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

Magyar márkájú karbon országúti kerékpár karbon kerékszettel, karbon Centaur alkatrészcsaláddal, szinte verhetetlen áron – elöljáróban talán ennyit mondanék a C12 R1 kerékpárról, amit tesztelni volt szerencsém az országúti szezon kezdetén.

Jellemző párbeszéd a Bringaexpóról, miután a delikvens szemrevételezte a Bikemag-standon is kiállított kerékpárt, majd elismerő szavakkal méltatta, feltette a legfontosabb kérdést:

–          És mennyibe kerül?

–          Na most fogsz igazán csodálkozni: 1680 euró…

–          Ez azért egy karbonvázért nem olcsó…

–          A komplett bringa kerül ennyibe…

–          (…)

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

Mivel először járt nálunk C12 kerékpár pár sorban, röviden, mi a receptje a kiváló ár-érték arányú országúti kerékpárok életre hívásának. A végleges formájukat Győrben elnyerő kerékpárokhoz Tajvanról és Kínából érkeznek az alkatrészek, ahogy a legtöbb neves brand esetében is. A saját logóval direkt rendelés, valamint a kevesebb szemből álló forgalmazási lánc azonban jóval kedvezőbb árképzést tesz lehetővé, mint valamelyik nagy európai márka inportja. Így lehetséges, hogy a hazai boltokban mondjuk 7-800 000 Forint között kínált bringáknál lényegesen olcsóbb tud lenni a C12. És ez nem csak a komplett kerékpárokra igaz, a C12 kínálatban kínai gyártású karbonvázak (országúti és időfutam), a tajvani Novatec által gyártott karbonkerekek, és egyéb kiegészítők: kormányszárak, karbon kormányok, karbon üléscsövek, titán gyorszárak, titán csavarok, karbon kulacstartók szerepelnek.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

A C12 bemutatkozása után lássuk magát a teszt alanyát, az R1 kerékpárt (a palettán az R1 a külső bowdenvezetéssel ellátott változat, a megegyező árú – 508 euró – R2 vázban belül futnak a bowdenek, esetleg az elektromos vezetékek). A karbonváz nem tartozik a manapság kapható legkönnyebbek közé, a tesztelt 53-as méretben 1070 grammot nyom, viszont cserébe masszív, és remek menettulajdonságokkal rendelkezik.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

A design hűen követi a mai divatot, az egytucat ismert márka közül a tizenkettedik is lehetne, 10 emberből 9-nek biztosan tetszik, személy szerint is vállalnám. Geometriája a klasszikus, sportos hagyományokat követi, rövid tengelytáv, alacsony építés, egyenes villa, a manapság gyakran túrázósra vett figurával ellentétben abszolút versenyzésre alkalmas szerkezet. Az 53-as ülőcsőmérethez sloping kialakítással 54-es vízszintes felsőcsőhossz társul, 14 mm-es homlokcsővel, 960 mm-es tengelytávval, 405 mm-es láncvillával.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

A váz jellemzői a nagy keresztmetszetű alsócső és láncvilla, ezekkel összhangban a kimondottan robosztus középrész kialakítás, s természetesen a mai trendnek megfelelően tapered (1,1/8-1,5) homlokcső. A bringa így kegyetlenül jól gyorsítható, a tavasz első „ébresztő” sprint-piramis edzéseit vele abszolváltam, semmi idegeskedést, remegést nem mutatott, nyeregből kiállva, nagy erővel, nagy áttétellel csavarva is ellentmondást nem tűrően tapadtak a kerekek az aszfaltra. Mindemellett a vékony támvillák beülve elegendő komfortot biztosítanak, felveszik az apróbb úthibákat, vagyis nem kőmerev a kerékpár – hosszabb táv esetén ez fontos szempont.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

Irányíthatóság szempontjából a robosztus homlokcső és középrész, az egyenes villa, valamint a rövid tengelytáv és a merev karbonkerekek ugyancsak optimális kombináció, „kegyetlenül” be lehet tenni szűk ívekre is a kerékpárt, bármilyen versenyen megállná a helyét.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

A szintén C12 márkajelzéssel ellátott Novatec karbonkerekek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy versenyzőknek ajánljam a bringát, hasonló menettulajdonságokkal bíró szingós versenykerék-szettért komoly összeget kell kicsengetni, ha nem tartozik a kerékpár alapfelszereltségéhez. Az 50 milliméteres magas felnivel ellátott kerekek alig 1400 gramm fölötti súllyal a legtöbb versenyszituációban tökéletesen megállják a helyüket, merevek, jó légellenállási tényezővel rendelkeznek és ehhez képest könnyűek is.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

Az alkatrészek közül a Campagnolo Centaur Carbon 10-es szett tökéletes választás ahhoz, hogy a kerékpár ár/érték arány szempontjából az egyik legjobb alternatíva legyen ma Magyarországon. Bár sajnos az új Campa középkategória kidolgozás, tartósság szempontjából szerintem messze nem azt nyújtja, mint az öt évvel korábbi Centaur vagy Veloce, de jól beállítva legalább pontosan működik. Én örültem az olasz rendszernek, az én kezem ezt szokta meg. A C12 R1 egyébként bármilyen Campa vagy Shimano szettel rendelhető. Fontos, hogy karbon kerékhez, karbon fékbetéteket használjunk.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

Amivel kevésbé voltam elégedett, a kiegészítők, a nyergcső és a kormány sem lett a kedvencem. Az egyébként könnyű karbon nyeregcső állíthatóság szempontjából nem hozta az ezen a szinten elvárhatót, s amikor sikerült pontosan belőni a nyerget, a karbon alkatrészeknél ajánlott nyomaték nem volt elegendő. Menet közben a nyereg elmozdult, később keményen meg kellett húzni ahhoz, hogy fixen maradjon.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

A másik gyenge pont a kormány volt, a széles, 44-es karbon modell abszolút turistás hajlítású, nem illik a versenygép-koncepcióba. Talán az amerikai Ritchey találta ki hajdanán ezt az elfuserált formát, ami felül széles, kényelmes fogást tesz lehetővé, ha viszont alul fogott kormánnyal sprintelünk, alkarunk hozzáér a felső részhez, nekem konkrétan megfájdult azon a ponton a karom.

Karbon országúti Győrből: C12 R1 kerékpárteszt

Szerencsére utóbbi apróságok a későbbi vásárlók szempontjából nem jelentenek nagy gondot, a forgalmazó számított is ilyen jellegű visszajelzéseinkre, s a bringa természetesen praktikusabb alkatrészekkel is rendelhető lesz a jövőben. A cél, hogy a magyar vásárlók a lehető legjobb áron kaphassanak itthon, optimális felszereltségű versenybringát.

 

Pozitívumok:

+ kiváló menettulajdonságokkal rendelkező váz

+ kiváló ár/érték arány

+ adott árszinten szingós karbon kerekek alapfelszereltségként

Negatívumok:

– silányabb minőségű nyeregcső

– nem egy versenygéphez illő kormány

InfoBox:

Forgalmazó: HDRNET Kft.

A kerékpár a http://c12.hu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=11&Itemid=18

linken érhető el.

Származási hely: Kína / Tajvan

Vázgarancia: 1 év

Vázméretek: 51, 53 (tesztelt), 55, 57cm

Ajánlott fogyasztói ár: 1685 euró (a honlapon nettó árak szerepelnek, euróban)

 

Váz: C12 R1 Carbon

Villa: Karbon, tapered villanyak

Első váltó: Campagnolo Centaur

Hátsó váltó: Campagnolo Centaur

Fékváltókar: Campagnolo Centaur

Fékek: Campagnolo Centaur

Hajtómű: Campagnolo Centaur 53/39, 172,5

Lánc: Campagnolo Centaur

Lánckeréksor: Campagnolo Centaur 12-25

Kerekek: C12 W50T szingós

Külsők: Tufo S33 Pro

Kormány: Karbon 44

Kormányszár: Ritchey Pro 120 mm

Kormánycsapágy: Neco

Nyeregcső: Karbon, 31,6

Nyereg: Selle San Marco Zoncolan

Nyeregcsőbilincs: alu

Betekerő: Deda

 

Geometriai adatok:

Nyeregvázcső-hossz: 530 mm

Vízszintes felsőcsőhossz: 540 mm

Tengelytáv: 960 mm

Fejcső-hossz: 140 mm

Láncvillahossz: 405 mm

Kormányszár-hossz:120 mm

Bővebb információ: www.c12.hu

 

Szöveg: Takács Tamás

Fotók: Vanik Zoltán, Takács Tamás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.