fbpx

Giant Yukon FX1 – Fekete gyöngyszem

Nagyobb hírverés és feltűnés nélkül előállt a Giant egy új össztelós bringával az XC/maraton kategóriában. Igaz nem tartalmaz jelentős fejlesztéseket, felfüggesztését se jellemzik három betűs rövidítések, mégis egy sallangmentes remek gépet ismerhettünk meg benne. Ízlésesen visszafogott külső, sehol nem találunk kiemelkedő alkatrészeket, a végeredmény mégis egy kiváló menettulajdonságokkal és működéssel rendelkező hegyikerékpár lett.

A váz
Semmi extra, mondhatnánk, de alaposan szemügyre véve azért látszik a gondos, átgondolt tervezés. Nem alkalmaztak drága, látványos, különleges megoldásokat, mindenhol inkább a megfelelő optimumra törekedtek. A hidroforming eljárással való megmunkálást sem vitték túlzásba, szinte csak a főbb vázcsövek csatlakozásánál alkalmazták. Félintegrált kormánycsapággyal és teljes értékű első háromszöggel rendelkezik, erősen ejtett és hajlított felsőcsővel. A felfüggesztés 4 forgáspontos, kovácsolt himbakarral, aszimmetrikus láncvillákkal. Ez a rendszer kiforrottnak tekinthető, és megbízhatónak bizonyult az évek során. A rugóstag alsó befogási pontja egybeesik a forgáspont tengelyével, ezek, illetve a középcsapágyház egy igényesen megmunkált, behegesztett közdarabon találhatóak. Minden forgáspont tömített, cserélhető csapágyakat tartalmaz. A bowdenvezetés némiképp újszerű: Az alsócső bal felső oldalán fut a hátsó váltó-, illetve a fék vezetéke, míg a felsőcső oldalán az első váltó bowdene. Semmi extra kanyart nem kell így leírniuk a felfüggesztés miatt, emellett vállon cipelhető marad a bringa és a koszolódni is egyedül a hátsó váltó kábele tud a láncvilla alatt.

Rugózó elemek
A rugóstag Giant névre matricázott, de nyílván valami nagyobb gyártó által beszállított, levegős példány. Az előfeszítésén és a visszaút csillapításán kívül más nem állítható rajta, de a későbbiekben kiderül, hogy erre nem is lesz szükség. A tag útjából és a váz áttételéből következőleg a hátsó tengely 100 mm-t tud mozogni, akárcsak a Tora villa, amely egy acélrugós példány. Sokszor találkoztunk már vele idén is, ezúttal ez most egy kormányról blokkolható Pop-Lockos típus. Előfeszítése, visszaútja kívülről állítható, a lezárt állapotú villa keménysége pedig belülről szerszámmal. Acél becsúszókkal és nyakkal rendelkezik, nem egy légies példány, de talán ez a legnagyobb negatívum vele kapcsolatban. Jó mozgású, masszív, merev, alacsony karbantartás-igényű villa.

Alkatrészek
Shimano meghajtás, melyen belül a legmagasabb kategóriájú alkatrész az LX hátsóváltó, viszont a legalacsonyabb Deore. A váltókarokon a kioldás (leváltás) mindkét irányba nyomva megtörténik. A láncon sem spóroltak, a lánckeréksor ugyan Sram, de az is a magasabb osztályú 950-es. Ebből következik, hogy nagyon kiegyenlített működést várhatunk tőlük, semmi gyenge elemet nem találunk. A hajtómű nem egy csúcs Truvativ, de legalább már nem négyszöges tengelyrögzítést kapunk. A Power Spline nincs olyan merev, mint az ISIS, viszont stabilabb, mint a négyszöges kapcsolat. Hátránya, hogy sajnos csak saját magával kompatibilis. A kiegészítők Giant név alatt futó darabok, nagyon tetszett a fényes fekete felületük, a kormány, a stucni és a nyeregcső jól passzol a váz fekete részeihez. A kerekek korrekten összeállított darabok, csapágyas agyakkal, jó minőségű Kenda külsőkkel. Kifejezetten gyenge alkatrészt nem találunk, ami persze elvárható a pénzünkért, de mégse mindig teljesül.

Felfelé
Indulás előtt nem sok teendőnk van, elöl-hátul beállítjuk a SAG-et (beülést), a visszautat és kész is. A nyeregmagasság rendkívül tág határok között állítható a teljes méretű nyeregvázcső és a hosszú nyeregcső miatt, így még én is kényelmesen éreztem magam a papíron nekem valójában kicsi, M-es vázon. Az üléspozíció egészen XC-s, nem ülünk magasan, a középcsapágy-magasság is csak kevéssel haladja meg a merevvázas gépekét. A szögek meredeknek mondhatók, ezeknek köszönhetően a gép kiválóan mászik. Egyenetlen, köves talajon a felfüggesztés nekünk dolgozik, hatékonyan segít a kereket a talajon tartani, kevésbé hajlamos kipörgésre a kerék. Habár nincs a tagban semmilyen platform rendszer, mégsem jellemző erre a rendszerre a pogózás. A rugóstag tengelye szinte egybeesik a középtengellyel, ezért nem tudja belengetni a pedálozás ereje. A gép bár nem mondható saját kategóriájában sem pehelysúlyúnak, mégis meglepően könnyedén tudtam vele felfelé haladni. Monoton, hosszú, sima talajú emelkedőn volt inkább érezhető tömegének visszafogó ereje. Nyílván nem ezzel a bringával leszünk ott a versenyek élmezőnyében, de összességében kiválóan alkalmas mindenféle emelkedők hatékony leküzdésére. A váltás erős terhelés alatt is tökéletesen működött a már említett alkatrészösszhangnak köszönhetően.

Lefelé
Hegytetőről lefelé indulva szépen dolgozik együtt a két rugózó elem, nem túl bőséges a rugóút, de tempós haladáshoz bőven elegendő még durvább talajon is. Kicsit feszesebbre lőttem be a hátsó tagot, hogy együtt mozogjon a villával. Nem is mozogta ki a teljes útját, de így volt jó az összhang. A fékek rövid bekopás után jól fogtak, habár az olcsóbb tárcsával szerelték a gépet, amely csak műgyantás pofával használható. A Kenda külsők jól teljesítettek már felfelé is, de lefelé mutatták meg igazán, hogy mit tudnak. Markáns mintája jól tartott laza kavicsos talajon, fékezhetősége pedig átlagon felüli.

Összefoglalva
Remélhetőleg sikerült megmutatni eme Giant erősségeit, amelynek alapja a kiváló alkatrészválasztás, és látszik, hogy élesben is kipróbálták a végeredményt. Jó választás lehet azoknak, akik vágynak egy összteleszkópos kerékpár kényelmére, de nem szívesen mondanának le a hatékonyságról sem. Bármilyen hegyi bevetésre alkalmas, amatőr versenyeken való induláshoz is megfelelő.

[poll id=”83″]

Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. augusztusi lapszámában.

Forgalmazó: Neuzer Kerékpár Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M, L
Ajánlott fogyasztói ár: 289.900 Ft

Vázanyag: ALUXX alumínium
Villa: RockShox Tora 302; 100 mm út
Rugóstag: Giant Air Shock; 165 mm szemtáv
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano LX
Váltókarok: Shimano Deore
Fék: Shimano Deore disc; 160 mm
Fékkarok: Shimano Deore disc
Hajtómű: Truvativ FiveD; 44/32/22 fog
Középcsapágy: Truvativ Power Spline
Lánckeréksor: Sram PG950; 11-34 fog
Lánc: Shimano HG73
Agyak: Formula Disc
Felni: Alex DP-17; 32 furat
Küllők: rozsdamentes; 2 mm átmérő
Külsők: Kenda Nevegal; 26 × 2,1”
Kormánycsapágy: A-head; 1 1/8”
Kormány: GIANT A5; 630 mm
Kormányszár: Giant A3; 2×4 csavaros; 100 mm; 0 fok
Nyeregcső: Giant A3; 400 mm / 30,9 mm
Nyereg: Giant
Pedál: –

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Tengelytáv: 1090 mm
Láncvillahossz: 432 mm
Nyeregvázcső-hossz: 430 mm
Felsőcsőhossz: 565 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 584 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 330 mm
Súly: 14,4 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.