fbpx

Focus Mares AX 1.0 Cyclocross teszt: a kerékpárok német dzsolidzsókere

A legtöbb kerékpártípus manapság igen specifikus felhasználásra készül, következésképpen nem ajánlatos downhill géppel hosszabb távon szilárd burkolatú úton közlekedni, városi forgalomban lavírozni, egy országúti időfutamgéppel úgyszintén badarság a munkába járás, illetve a rosszabb minőségű aszfaltos úton megvalósulhat a műtét nélküli vesekőeltávolítás. A BMX ugratni, trükközni való szerkezet, így a hatékony haladás nem fő szempont, ellenben egy könnyű, hatéknyan hajtható karbonvázas országútival még a járdaszegélyre sem érdemes lépten-nyomon felugratni. Szerencsére van egykét kerékpártípus, amely jól használható egymástól eltérő funkciókra, a kerékpárok egyik ilyen dzsolidzsókere kétségtelenül a cyclocross masina, amivel a következő hónapokban akár versenyezhetünk is, hiszen közeleg a szakág szezonja…

A váz nem festett, hanem szinterezett, ami sokkal tartósabb, lehet a vázat ütni-vágni, és a színnek köszönhetően kevesebbet kell mosással bíbelődni…

Ilyen típust ritkán kapunk tesztelésre, pedig lehet vele akár közepesen nehéz terepen haladni, városban vagy országúton suhanni, relatíve kényelmes, bírja a strapát, mégsem túl nehéz. Kerék vagy kormánycserével pedig tovább „tuningolható” aszfaltos vagy éppen terephasználatos irányba. Nyugaton – kiváltképpen az USA-ban – óriási népszerűségnek örvend a cyclocross kerékpár, ráadásul az egyre több téli cyclocross versenynek köszönhetően az ilyen típusú gépet sokan még eredeti felhasználási céljára is alkalmazzák.

A bowdenrögzítést a berezgés és csikorgás megelőzésére a tervezők a villára tették, de a villa alulról és hátulról teljesen zár, nincs hol felgyülemlenie a sárnak…

A cyclocross szakág eredetileg Franciaországból származik, a versenyzők téli edzését, a kerékpárirányítás fejlesztését, illetve a versenyrutin folytonosságát szolgálta. Hidegben, hóban-sárban űzhető sport, mivel sok benne a le-felugrás, illetve a gyakori futás során nem fázik annyira a kerékpáros, mintha folyamatosan egy adott testhelyzetben, menetszélben hajtana. Mivel az országúti versenyzők közel egy évszázada űzik, tapasztalati úton kialakult egy többé-kevésbé szabványos felépítés: alsó visszahajlású koskormány, az országúti kerékméret, relatíve ballonos, bütykös mintázatú a köpeny, illetve a középhúzós, alsó forgáspontos kantifék a nagyobb sárférőhely biztosításához.

A karbonvilla kiváló sárférőhellyel….

A vázgeometria tekintetében viszont az elmúlt 80 év nem bizonyult elegendőnek egy precíz szabvány kialakításához, mint mondjuk a hagyományos országúti kerékpárok esetében. Van olyan cyclocross masina, amely laposabb vázcsőszögekkel teszi stabilabbá az irányítást, mások egy az egyben a hagyományos országúti mintát követik. A középcsapágyház-magasság is lehet emelt az akadályok könnyebb leküzdése érdekében, vagy éppen alacsony a megszokott irányítás, kanyarvétel biztosítására. Tesztalanyunk tervezői mindkét esetben az utóbbi megoldást részesítették előnyben, megfejelve ezt a fejcső lerövidítésével, amely precízen kompenzálja a hosszabb beépítésű villát, azaz a Focus Mares család tökéletes országúti geometriát és testhelyzetet biztosít. A német gyártó ebben maximálisan következetes és egyedülálló.

A villa zárt, és nem könnyen tömődik el a sárban…

A Focus azzal is büszkélkedhet, hogy kerékpárjait Németországban állítja elő, az import vázakat, villákat ott simítja, festi, majd szereli komplett gépekké. 20 éves pályafutásuk ebből a szakágból indult, mivel az eredeti alapító, majd a később hozzá csatlakozott üzlettársa egyaránt sikeres cyclocross versenyző volt, világkupa-győztes, német bajnok. Tehát lényegében maguknak építgették az első modelleket, majd a sikeren felbuzdulva jött a paletta fokozatos fejlesztése. Focuséknál továbbra is előtérben van a versenyorientáltság: tavaly a Pro-Tourban sikeresen szereplő Kaytusa kerekesei, idén pedig az Aqua-Sapone sztárjai hajtják országúti és időfutamgépeiket, montis csapatot is támogatnak, a cyclocross szakágban pedig többek közt az amerikai és a német nemzeti bajnok is Focust hajt. Ezek szerint a Mares geometria már bőven bizonyított, megindoklására nem kell marketinglózungokat gyártani.

Mivel a vázon nincs bowdenfeszesség-állítás, a bowdenszakaszokba iktatták bele a tervezők…

A Mares AX 1.0 az öt aluvázas cyclocross modell legjobban felszerelt tagja, emellett további három karbonvázas variációt kínál még a német gyártó. A váz hydroformingos, a csőszett három különböző falvastagsággal bír, a villa karbonból készül, mint ahogy a versenyfelhasználásra szánt modelleknél manapság már megszokhattuk. A felszerelés alapja a technikailag igen kifinomult Shimano Ultegra alkatrészcsalád, amely 10-fokozatú, rejtett váltóbowdenes, akár versenyfelhasználásra is alkalmas. A hajtásért az FSA kiváló cyclocross-specifikus Grossamer hajtóműve felel, a fékezést a tervezők az Avidra bízták. A fékrendszert pedig úgy alakították ki, hogy minimalizálja a berezgést és csikorgást, amely sajnos sok kantifékes masina velejárója. A kényelmes vállra vételt, cipelést a lapított felsőcső biztosítja, a köpeny a Schwalbe csúcsmodellje; gyakorlatilag semmiről sem feledkeztek el a precíz német mérnökök.

A karbonvilla nagy mértékben fokozza a Mares kényelmét, és a stabilitásra sem lehet panasz…

A hosszú bevezető után lássuk, miként teljesít a Mares AX 1.0 a gyakorlatban! Lényegében a gép, irányítása tökéletes, valóban csak annyiban tér el egy országúti kerékpárétól, hogy meg kell szokni a ballonos köpeny irányítását, illetve a kissé hosszabb tengelytáv és laposabb fejcsőszög stabilizáló tulajdonságát. Az átszokás pillanatok műve: a nyereg a földtől megszokott magasságra van, a kormány és a pedál úgyszintén. Terepen ügyelni kell a pedál alacsony helyzetére és a montikhoz képest gyorsabb irányításra, ellenben a mászás, a kanyarodás, a csiki-csuki lavírozás sokkal könnyebben megy vele. Szilárd burkolatra érve természetesen minden tekintetben a Mares-geometria a nyerő. Számomra ez nagy bónusz: régebbi Kona és Moser cyclocross kerékpárjaim sajnos nem ilyen karakterűek voltak.

Hátul is van hely a sárnak az Avid kantifékek pedig nem nyúlnak ki túlságosan a váz síkjából…

A kényelem és stabilitás terén a váz kiválóan vizsgázott. A Mares villája pedig egy kész csoda: simán kenterbe veri mind a Moser tajvani alu-, mint a Kona Project 2 acélvilláját, megfelelően stabil, de sokkal jobban csillapítja az út vagy a terep által okozott rezgéseket. Az Ultegra szett, a fékrendszer és a MegaExo hajtómű tette a dolgát, az utóbbi 46 és 36 fogas lánckerekeivel terepen is jól használható áttételeket biztosított. A fékhatás nem V- vagy tárcsafék-szinten van, de a legtöbb helyzetben nem is kell ennél erősebb fék. Szerencsére bármely kormányfogásból gyorsan, kis kézerővel alkalmazható. A kerékszett a Fulcrum 7-es CX, azaz cyclocross változata, a tartósság fokozása érdekében emelt számú küllővel rendelkezik, látszólag az elpusztíthatatlan, bírja a sarat is – sajnos tömege sem csekély… Sárról jut eszembe hogy Focuséknak sikerült a lehető legnagyobb trutyiférőhelyet kialakítani mind a villában, mind a hátsó háromszögben, a 35 mm-es köpeny mellett és felett is bőven van még hely.

A nyeregszár-bilincs érdekes rögzítést kapott, amely megfelelően működik…

Mi nem tetszett? Kétségeim vannak az új típusú (rejtett bowdenvezetésű) fékváltókar megbízhatóságával kapcsolatban: szerintem hosszabb távon, sárban, rossz időjárásban használva egyszerűbb tömítettsége lesz a gyenge láncszem. Ha sárvédő szem vagy két kulacstartónak való hely is lenne a vázon, még sokoldalúbb lenne a Mares AX 1.0. Ez utóbbit „tudja” a 3.0-ás és 4.0-ás modelljük, de azokon sajnos „csak” aluvilla figyel: nagy dilemma elé állítva a praktikusságot és kényelmet egyaránt előtérbe helyező kerékpárost.

Mindent összevetve a Mares-családban ki-ki megtalálhatja maga kerékpárját, szerintem ilyen sokrétű igényekkel és elvárásokkal nem vagyok egyedül!

Az FSA Grossamer hajtómű tette a dolgát, 46/36 fogas lánckerekei terepen és aszfalton egyaránt jó áttételeket biztosítottak…

InfoBox:

Forgalmazó: Borneo Apparel Kft.
Focus Kerékpárbolt 1139 Bp. Váci út 168. (Reno udvar)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek:  XXXL, XXL, XL, L, M, S, XS
Tesztelt gép mérete: XL  (58 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év

A kerékpár ára: 446 000 Ft

Az első átdobó mögött is van bőven hely a sárnak, színben tökéletesen passzol a vázfestéshez….

Specifikáció:

Váz: Focus Cycle Cross Alloy triple butted
Villa: Mares Cyclocross carbon
Hajtómű: FSA Grossamer Cyclocross MegaExo, 46-36 fog
Lánckeréksor: Shimano
Fékváltókar: Shimano Ultegra
Hátsó váltó: Shimano Ultegra
Átdobó: Shimano Ultegra
Lánc: Shimano Ultegra
Fékek: Avid Shorty 4
Kormány: Concept EX
Kormányszár: Concept EX
Nyeregcső: Concept EX
Nyereg: Concept EX
Kerékszett: Fulcrum 7 CX
Külsők: Schwalbe Racing Ralph

A Ultegra váltásteljesítménye példásan finom, de kétségeim vannak a fékváltókar tömítettségével kapcsolatban…

Geometriai adatok (56-as L méret):

Ülőcső: 560 mm
Vízszintes felsőcső: 555 mm
Fejcső: 120 mm (!)
Fejcsőszög: 71 fok
Ülőcsőszög: 73 fok
Láncvillahossz: 425 mm
Középrész esés: 70 mm (!)

Szöveg és képek: Németh Balázs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.