fbpx

Duncon Tosa Inu – Knight Rider

Fekete Pontiac Trans Am, fekete dísztárcsákkal és spoilerekkel, David Hasselhoff fekete mikrofonbúrával, némi bundesligás beütéssel, fekete műbőr dzsekiben, az ing alól kigöndörödő mellszőrzettel és fekete veszkóban. Akinek ezek hallatán nem húzódik keserédes mosolyra a szája, az semmit nem tud a nyolcvanas évek végének hangulatáról. A Knight Rider sorozat ugyanis egy csapásra megváltoztatta a hazai rendkívül változatos gépparkra (nagyjából Lada és Skoda) szakosodott „tuningmesterek” ízlésvilágát. Megjelent ugyanis a (matt) fekete szín…

Miért is érdekes ez számunkra? Azért, mert tesztalanyunkat először meglátva, egyből ez jutott az eszünkbe. A harci kutyától kölcsönzött név eleve kellő agresszivitást sugall, de azért erre a kemény fekete szín is ráerősít. Masszív csövek, erős merevítések, fekete linkrendszer, fekete és arany kiegészítők. Nem véletlen ez a brutális dizájn, hiszen ránézésre a tulajdonos – a bringaszerelő Öcsi – sem éppen a lányos anyák álma a maga kopasz fejével és szétvarrt testével. És hát, aki zúzós HC zenekarokban dobolt, az mégsem járhat rózsaszín biciklivel…

A váz alapos olvasóink számára ismerősnek tűnhet, hiszen a tavasszal bemutatott Cane Corso alapjain nyugszik. Az egy kimondottan downhill célokra készült gép, míg ez a freeride változat. Tehát itt is megtaláljuk a kétlinkes felfüggesztést, amely hatékonnyá teszi a tekerésünket, és elméletileg komolyabb rugóstag állítgatás nélkül is pogózásmentes meghajtást biztosít. Másik kellemes tulajdonsága, hogy nagyjából függetleníti a rugózást a fékezéskor fellépő erők bemerevítő hatásával szemben, azaz kifékezett bringaparkok kanyarjaiban sem fog eltáncolni alólunk a vas.

Csövek tekintetében már jobban eltér a bátyustól, ugyanis itt több kerek formát találhatunk, az alsócső meg a Cane Corso zártszelvényes szögletessége helyett inkább baseballütőhöz hasonlatos lett. A csőátmérőknél és alakoknál érezhetőbb eltérés azonban a meredekebb, 68 fokos fejcsőszög, amelyet szimplavállas, 160 milliméter körüli villákhoz optimalizáltak, illetve a rövidebb, 170 milliméter rugóút. És ez így nagyon is rendjén van, hiszen a mai freeride-ban ezek még így is inkább felső értéknek számítanak.

Indulás előtt még megtapogattuk, és beállítgattuk a 2009-es Fox 36-os villát, amely már az első pillanattól fogva remekül üzemelt. Sikerült a tagot is nagyjából összehangolni vele, így már mehettünk is ugrálni.

Már a Cane Corsónál is feltűnt, hogy mennyire könnyűnek érződik a bringa, de ez itt még inkább szembetűnőbb volt. A gép kompaktsága ellenére még az én colos méretemmel is egész jó helyen voltam a hátsó kerék előtt, így a kanyarokban is szépen tudtam az ívbe nyomni, anélkül, hogy túlságosan hátracsúsztam volna. Még élvezetesebb volt a kanyarból kirántani, amelyhez nem kellett olyan nagy erő, a már említett könnyűsége, meg remek geometriája miatt.

Déhásként külön értékeltem a könnyű és rángatózásmentes tekerhetőséget – még köves terepen is. Remekül lehet vele csúszósabb talajon driftelgetni is, ha egy kisebb bütykű gumit teszünk fel rá. A Cane Corsóval szembeni vitathatatlan előnye – ami persze a kisebb villa méretéből adódik -, hogy kellemesen alacsony a középrész. Ennek hála a súlypont is lejjebb kerül, amely a kanyarokban jön jól. Tudom, hogy ez nem DH gép, de azt senki se felejtse el, hogy ma már a dirtversenyeken is egyre gyakrabban használnak kanyarokat gyorsító elemként az ugratók között, nemhogy egy slopestyle pályán vagy éppen freeride parkban. Éppen ezért egy modern freeride géptől már a kiváló kanyarstabilitás is elvárható tulajdonság.

A Tosa Inu harci kutyához méltó módon a levegőben is jól támad: magabiztos és kiválóan uralható. Kis túlzással mondhatjuk, hogy szinte kisbringaként viselkedik. Nagyon könnyű vele figurázni, és a pehelysúlyú villának hála (régebben egy 66 volt benne), most kiemelni is sokkal egyszerűbb. Tulajdonképpen minden rontott érkezést megbocsát, így kezdőknek is remek gyakorló gép lehet.

Öcsivel támadt egy kis nézeteltérésünk az ideális kormányszélességet illetően. A képeken látható darab ugyanis 620 mm széles, pontosabban keskeny. Ezzel én, aki 710 mm-es változatot használok lefelé, ugyancsak gondban voltam, főleg, hogy a bringa nagyon rövid. Szóval itt hamar kiderült, hogy hiába minden megfelelő a vázon, ha a vezetőfülke nem ideális számunkra, akkor közel sem lesz olyan stabil az irányítás. Ahhoz vagy 15 éve akkora kormánymérettel kellett volna mennünk, mint Öcsi.

Összességében számomra a lengyel srácok bebizonyították, hogy a downhill mellett a freeride-hoz is legalább olyan jól értenek, illetve, hogy van értelme a termelés előtt a prototípusokat az adott műfaj kiemelkedő versenyzőivel teszteltetni egy darabig, hogy az ő visszajelzéseik is beépüljenek a vevők elé kerülő vázakba. Akinek meg esetleg nem tetszene ez a súlyos rocker festés, az csatlakozhat a mai divathoz, és választhat magának légiesebb fehéret is, piros feliratokkal.

A felhasználási területe szerint egyébként nemcsak freeride vonalon állja meg a helyét, hanem akár enduróként is. Egy könnyű levegős taggal és egy 100 milliméterre is ültethető villával minden további nélkül fel lehetne vele mászni arra a hegyre, amelynek a túloldalán le akarunk döngetni. Azt viszont hangsúlyoznám, hogy ez nem DH váz, tehát kíméljétek meg a duplavállas, 200 millimétert mozgó DH villáktól, amelyek inkább a Cane Corsóba valók…

[poll id=”93″]

Eredetlieg megjelent a Bikemag 2008. szeptember-októberi lapszámában.

Forgalmazó: Bemp. Kft., www.bemp.hu
Származási hely: Lengyelország
Méretek: 15,5” (tesztelt), 17,5”
Ajánlott: fogyasztói ár: 224.990 Ft (rugóstag nélkül)

Alapanyag: Alu 7005 T6
Rugóstag szemtávolsága: 215 mm
Rúgóút: 168 mm
Kormánycsapágy: 1 1/8” A-head
Nyeregcső átmérője: 31,4 mm
Első váltó bilincsátmérője: 34,9 mm
Középcsapágy-szélesség: 73 mm, ISCG terelőrögzítés
Középcsapágy-magasság: 365 mm

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 68,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Vízszintes felsőcsőhossz: 560 mm
Felsőcsőhossz: 546 mm
Nyeregvázcső-hossz: 390 mm
Láncvillahossz: 435 mm
Tengelytáv: 1098 mm
Ajánlott villa rugóút: 130-160 mm
Papucstávolság: 135 mm
Tömeg: 3370 g (15,5” méretben, tag nélkül)
Össztömeg (a képen látható felszereltséggel): 17,5 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.