fbpx

Cube AMS-100

Maratonokra, túrára szánt összteleszkópos kerékpár, „Kocka” módra. Erős, középhaladóknak való felszereltséggel, és ami a lényeg, nagyon finom vázzal, részletmegoldásokkal. Kicsit rendhagyó, kicsit egyedi, mindemellett megbízható és tökéletesen működő gépet ismertem meg. Miközben persze én is megvilágosodtam némiképp…

A váz
A lelke az egésznek, ettől lesz leginkább egyedi bármely bringa, ettől lesz igazán Cube. Ahogyan az előző havi gyárlátogatásos cikkből kiderült, ez a német cég (is) távol-keleten gyártatja saját tervezésű vázait, jelen esetben kézzel készült, 7005-ös triplán húzott alu csövekből. Az alsó- és felsőcső hydroforming eljárással készült, eddig még nem is lenne extra különleges, de – mint mindig – ezúttal is a részletek az árulkodóak.

Kezdjük hátulról! A papucsok komoly méretű, könnyűre mart darabok, és egyben tartalmazzák az úgynevezett „horst-link” forgáspontot, a tárcsaoldalon plusz keresztmerevítéssel. A láncvillák a felfüggesztés miatt aszimmetrikusak, a támvillák pedig egy gyönyörű kovácsolt elemben végződnek és így kapcsolódnak a szintén kovácsolással, oldalanként egy darabból készülő „3D” linkhez. Tulajdonképpen ez a legszebb része a váznak. A rugóstag közvetlenül a felsőcső alatt helyezkedik el, olyannyira, hogy a csövet a hátsó részén a felétől indulva alaposan bemélyítették, különben nem férne el. Egy kicsi, de az élettartamra annál hasznosabb felülhegesztést is találunk itt, ahol találkozik a nyeregvázcsővel. Mind a négy forgáspont tömített golyóscsapágyakkal ellátott. Megmaradt tehát a klasszikus első háromszög, így akár két kulacstartót is elhelyezhetünk (kivéve a 16”-os vázméret esetében).

Pár sort külön érdemel a felületkezelés, mert ezt már nem nevezhetjük egyszerűen fényezésnek. Amit végeredményként látunk, az narancs-szürke és valójában két részből tevődik össze. Először is a nyers csöveket teljes egészében anodizálják (elektromos eljárás, a végeredmény gyakorlatilag színezett alumínium-oxid), majd erre viszik fel a megfelelő kitakarásokkal a „powder coated” bevonatot (sötétszürke). Magyarul szinterezésnek, porfestésnek hívhatjuk, konyhanyelven az eljárás lényege: Polimer-alapú festékport szórnak az elektromosan feltöltött felületre, ami „rátapad”, majd kemencében „rásütik”. A végeredmény egy roppant tartós, viszonylag rugalmas bevonat. Tökéletes megoldás!

Rugózó elemek
A Rebával már sokszor találkozunk, ebbe a gépbe is jól illik. SL verzió, Dual Air rugózással (levegőzéssel?), Motion Control csillapítással, távvezérelhető Pop-lockkal megspékelve. 10 centit moccan, ahogyan a gép hátulja is, ahol egy Manitou Radiumot találunk, mely szintén blokkolható. Kettőjük közül a tag kicsivel halványabban teljesít, nem annyira érzékeny a légrugózása, mint a kétkamrás villáé. Csillapításuk bár tág határok között állítható, a tagnál gyakorlatilag szinte csak a leggyorsabb állásnak van értelme.



Menet közben

Az hogy a vázról leírt sok szöveg, nem csak üres duma volt, már az első úton ki is derült. Minden irányban roppant merev a gép, csukott szemmel leginkább egy jól megtervezett merevfarú váz érzését kelti. Semmi nem csavarodik, nyüszög rajta. A négy forgáspontos rendszer – a láncvillán lévő hátsó pontokkal – kevésbé érzéketlen abban az esetben, ha erősen húzott hátsó fékkel próbálunk lejtőzni. A tag kicsit lomhácska, így ez a tulajdonsága annyira nem volt elemezhető. Emelkedőhöz érve egy másodperc alatt kényelmesen blokkolhatjuk elöl-hátul, de nélküle is jól mászik, nem bólogat nagyokat. A tag lockout-karja nagyon könnyen átbillen, erre figyeljünk oda.

Eleinte nem szabadultam a gondolattól, hogy milyen lehet, egy hiperérzékeny villámgyors taggal, de ezt is csak a tizedik kilométerig éreztem, amíg be nem ütött a felismerés: Másfajta összhang van itt kérem szépen! Arról van szó, hogy a villa fürgén és sokat dolgozik, míg a hátulja kevésbé aktív. Valójában a hosszútávú maratonokhoz, illetve túrákhoz – de a mindennapok edzéseihez is – leginkább ilyen jellegű mozgás kell. Igazán rázós szakaszokon érezzük, hogy dolgozik a felfüggesztés, egyébiránt csak azt vesszük észre, hogy később fáradunk el. Egy túragépnek pontosan ezt kell tudnia. Természetesen tévedhetek is, vagy ha ez így kevés nekünk, akkor ugye máris másik kategóriában gondolkodhatunk. Mindenesetre, ha felfelé is szeretnénk keményen szaggatni, akkor 100 mm út fölé nem nagyon érdemes menni.

Üdvözlöm a differenciált méretű első-hátsó tárcsákat, amelyekkel egyre több gépen találkozunk. Nagyszerűen adagolható, kellő mértékű fékerőt nyújtottak a Hayes fékek. Egyéb eldugott alkatrészekkel sem spóroltak, nehéz belekötni bármibe is. A külsők profi terepgumik, három eltérő keménységű keverékből felépülő light verziók. Ebből az apróságból látszik, hogy mennyire tudatosan épült a gép, nem csak feldobtak egy jól hangzó nevű gumit, hanem okkal kerül különböző a kerekekre. Gyorsan is lehet küldeni velük, leginkább száraz talajon.

Összefoglalva

{sidebar id=20}Mit is írhatnék konklúziónak? Kiváló gép! A gyártó nagyot alkotott ebben a kategóriában is, tökéletes lesz egész napos túrákhoz. Örömmel várjuk ellenfeleit, és a további Cube bringákat!

Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. áprilisi számában.

InfoBox:
Forgalmazó: Velotrade Kft.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 16” 18” 20” 22”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 418.000 Ft; vázszett: 215.700 Ft

Vázanyag: 7005 triple butted alu
Villa: Rock Shox Reba SL; 100 mm út
Rugóstag: Manitou Radium RL Lockout; 165 mm szemtáv
Kormány: FSA XC282; 630 mm
Kormányszár: FSA OS110; 2×4 csavaros; 90 mm / 6 fok
Kormánycsapágy: Ritchey Logic félintegrált; 1 1/8”
Nyeregcső: FSA SL280; 31,6 mm / 350 mm
Nyereg: Scape Active 4
Hajtómű: Shimano LX Hollowtech II
Középrész: Shimano LX
Váltókarok: Shimano Deore
Agyak: Shimano XT
Lánckeréksor: Shimano Deore; HG50
Lánc: Shimano HG53
Fék: Hayes Hfx-9; 180/160 mm
Fékkar: Hayes Hfx-9
Első váltó: Shimano LX
Hátsó váltó: Shimano XT
Felni: Rigida Taurus; 32 furat
Küllők: DT Champion; 2 mm; fekete
Külsők: Schwalbe Nobby Nic light 2,25” / Racing Ralph light 2,25”
Pedál: Shimano PD-M505
Markolat: Profile Design

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcsőszög: 73,5 fok
Tengelytáv: 1082 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Nyeregvázcsőhossz: 457 mm
Felsőcsőhossz: 565 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 588 mm
Kormányszárhossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 325 mm
Súly: 12,9 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.