fbpx

Author Master

Az Author – mint Közép-Európa egyik legnagyobb gyártója – az idei évben kezdte el a teljes mértékben karbonból készült saját fejlesztésű vázak gyártását. Kíváncsivá tett a dolog, mivel az eddigi karbon kerékpárok, amelyeket próbáltam, már mind kiforrott modellek voltak. Hogy mennyire felel meg a magas elvárásoknak egy első szériás karbonváz? A cikkből ez is kiderül…

A váz az Author monocoque carbon technológiával készült. Ez „fedőnév” a váz gyártási technológiájára utal, ami a következőképpen néz ki: az első, fő háromszöget teljesen egyben, illesztések nélkül gyártják, mely a lehető legmerevebb kapcsolatot biztosítja a csövek között. A lánc- és támvilla ehhez a háromszöghöz csatlakozik speciális ragasztásos módszerrel. A fej- és középcsapágy, illetve a papucsok természetesen még alumíniumból készülnek, hiszen a karbon nem a legjobb alapanyag az efféle terhelésnek kitett részeken. A váz teljes súlya a gyártó szerint 1250 gramm, ami ha igaz, nagyon jó adat, főleg mivel emellett a merevségre sem lehet panasz.

Ebben a kiváló súlyban nagy szerepet játszik, hogy elhagyták a legfelső – teherviselő szerepet általában nem vállaló – karbonréteget, ebből kifolyólag a nyers karbonfelületet lakkozták le, mely egyedi megjelenést kölcsönöz a váznak. Amúgy a hátsó rész a Carbon Flex Stay Design ellenére nem tompítja túl hatékonyan az út felől érkező rezgéseket, a túlméretezett nyeregvázcső pedig csak fokozza ezt az érzést. A csőformáknak is érdemes szentelni pár sort, hiszen mind a felső, mind pedig az alsócső formája érdekes, az Authornál látható először. A különleges felsőcső kialakítása segíti a kerékpár kézben hordását, ha éppenséggel erre lenne szükség. Az alsócsövön vastag és rugalmas fólia védi a vázat a felcsapódó kövek ellen, meglehetősen hatékonyan. Még nem szóltam az általam felemásként értékelt megoldásról, ami a váltóbowdenek felsőcsőben történő rejtett elvezetése lenne. Egyik feladatát teljesíti, hiszen a sártűrést nagymértékben javítja, viszont a vállon való cipelést nem könnyíti meg, a bowden kivezetése és a bowdenszemek egyaránt rossz helyen vannak, arról nem is beszélve, hogy a fékbowden is a felsőcső alatt fut.

A villa a 2008-as évre jó pár módosításon átesett Manitou R7 Elite, melynek mozgása felülmúlja az elmúlt években általam próbált összes Manitou-ét, így már felveszi a versenyt az összes konkurens gyártó CC-re ajánlott teleszkópjával. Tíz centis útja passzol a vázhoz, és minden terepre elég, bárhova is tévedünk a kerékpárral. Szerencsére megtalálták az egyensúlyt a lineáris és a progresszív rugózás között, így a bringával teljes mértékben harmonizál a villa karakterisztikája. A mozgása tehát egyértelműen javult, de nincs ez másként a merevséggel sem, a kikönnyített fékhíd ellenére még mindig jól teljesít ezen a téren is. A sártűrésre sem lehet panasz, a hátsó fékhíd bevezetése óta a Manitou mindig elöl jár ezen a téren. Egyedüli hátránya talán, hogy nem a kormányról zárható, azonban ennek is van egy előnye, mely nem menet közben, hanem az árcédulán mutatkozik meg.

A kerekek az Author saját márkajelzésű agyaira és felnijeire épülnek, végig húzott fekete küllővel, illetve pirosra eloxált alumínium küllőanyákkal. Hagyományos fűzésű 32 küllős kerékkel állunk szemben, mely megfelelő középút a súly és a merevség között. Ez a szett megfelel minden elvárásnak, elég könnyű a gyors ritmusváltásokhoz és a kigyorsításokhoz, viszont a merevségre sem lehet semmilyen panasz. Az ipari csapágyas agyak minősége átlag feletti, a hátsó agy reteszelése maga a tökély, hangja legalább olyan kellemesen „daráló”, mint az általam etalonnak tartott Mavic kerekeké.

A felszereltségben az egyik legjobban átgondolt kerékpárral állunk szemben. Sram, Easton, Hayes, FSA, Fi’zi:k. Mind-mind a legnevesebb gyártók termékei. A váltást Sram X.9 rendszer végzi a kerékpáron. A hajtómű szerintem a jelenlegi felhozatal egyik legszebb darabja, bár ez erősen szubjektív dolog. A merevség és a váltásteljesítmény viszont egyáltalán nem az, így bátran mondhatom, hogy a hajtómű mindkét jellemzőből jelesre vizsgázik. Abban hogy a nagy rohanás ne jelentse a végünket, a Hayes új tárcsafékei működnek közre. Amellett, hogy nagy és kellően modulálható fékereje van, határozott nyomáspontja is segíti a megállást, emellett azonban a külcsín mellett sem mehetünk el szó nélkül. Nem csak az én véleményem, miszerint az utóbbi idők egyik legszebb fékével állunk szemben, melynek ráadásul az árfekvése is igen kedvező, így mindenképpen nagy sikerre számíthat. Kiegészítők terén is jól áll a kerékpár, túlméretezett Easton EA és EC 70 kormány, illetve kormányszár segíti a kerékpár irányítását, a nyereg pedig a vázzal színben kitűnően harmonizáló Fi’zi:k Gobi XM. A kényelméről csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni, komolyan elgondolkodtam egy saját példány beszerzésén is. A kerékpárt alaposabban átvizsgálva rátaláltam egy-két okos megoldásra, mint például a teflonnal bevont váltóbowdenekre, a több helyen tömített bowdenkülsőre, az ergonómikus markolatra és a gyári láncvillavédőre. Szeretem ezt a hozzáállást, hiszen ezek mindegyike apróság, de az odafigyelést és az átgondolt tervezést sugározzák. Az egyedüli dolog, amit hiányolok a kerékpárról, az a kormányszarv, nélküle nehezebb meghódítani a legmeredekebb ösvényeket.

Menet közben villant igazán nagyot a kerékpár, hozza azt a teljesítményt, melyet első ránézésre vár az ember, sőt, még többet is. Kinézete nagyon egyedi, feltűnő jelenség. Ez abból derül ki, hogy még az is megfordul utána az utcán, aki valójában nem is ért a kerékpárokhoz. Első ízben mentem ilyen sokat Sram rendszerrel szerelt kerékpárral, és ahhoz képest, hogy mennyire tartottam tőle, teszt végére legalább olyan mértékben megszerettem. Igaz amit beszélnek, határozottabb a váltás mint a Shimanónál, terhelés alatt is gyorsan pakolja a láncot egyik lánckerékről a másikra. Az esetleges bowdennyúlást is jól tolerálja, nincs szükség olyan pontos beállításra, mint a nagy konkurens rendszerénél. A hátsó váltó is nagyszerűen harmonizál a Trigger karokkal, emellett még a sártűrése is kiváló.

A váltókar volt az egyetlen dolog ami „nem jött be” a Rapidfire rendszer után, a markolatváltónál és a DualControl rendszernél azonban véleményem szerint jobb megoldás. Furcsa volt a fokozatkijelző hiánya, és az, hogy a váltás csak a kar elengedése után történik meg, igaz ez mind megszokás kérdése, pár hét alatt gond nélkül végbemegy az átállás két rendszer között. Szerencsére mindenféle terepen ki tudtam próbálni a bringát, száraz és saras időben egyaránt. Szárazon nagyon jól teljesít a Panaracer által gyártott gumi, melynek mintáiban kivehető az Author felirat. Amíg nem éri nedvesség, legalább olyan jól teljesít, mint a sokak által nem véletlenül kedvelt, egyenesen etalonnak tartott Racing Ralph külső. A hátránya azonban hasonló, mint az előbb említetté, azaz sárban azonnal eltömődik és sem hajtás, sem pedig oldalirányban nem fogja meg a kerékpárt. A kétcsavaros kormányszár rugalmasságától tartottam, bár a márkában bíztam és nem is kellett csalódnom. Semmilyen panasz nem érheti, tökéletesen merev, még az igazán rázós helyzetekben is. Ebből azonban a gyakorlatban csak annyit érzünk, hogy a kerékpár mindig arra megy, amerre szeretnénk, hiszen a teleszkóp kimozog minden útjába kerülő akadályt. Tapasztalataim szerint a kerékpár fordulékony, jól manőverezhető a szűk ösvényeken is, de emellett nagy sebességnél is jól irányítható marad. Elsősorban cross country és maraton versenyzésre ajánlanám a gépet, hiszen egy ilyen bringával már csak az emberen múlik az eredmény.

Összefoglalva azt mondhatom, hogy mindenképpen egy kellemes csalódásban volt részem, az Author nagyon átgondoltan állította össze ezt a kerékpárt, gyakorlatilag egy alkatrész sincs, amit cserélnék rajta, ami nagy szó, hiszen egy ilyen kategóriájú kerékpárral szemben már komolyak az elvárások. A cseh kerékpáripar terméke azonban könnyedén vesz minden akadályt. A legfontosabb dolog ebben az esetben a jó ár/érték arány, hiszen egy teljesen karbonvázas, majdnem csúcs kiegészítőkkel szerelt versenyzésre is teljesen alkalmas kerékpárt kapunk kicsivel több, mint 400 lepedőért…
[poll id=”60″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. májusi lapszámában.

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 74 fok
Felsőcsőhossz: 567 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 588 mm
Nyeregvázcső-hossz: 480 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Középcsapágy-magasság:
Tengelytáv:
Össztömeg: 10.85 kg pedállal

Forgalmazó: Author Hungary Kft.
Származás: tervezés Csehország, gyártás Taiwan
Garancia: 2 év van mindenre: a vázra, és az alkatrészekre is
Vázméretek: 16,5”; 17,5”; 19”(tesztelt); 20”
Ajánlott fogyasztói ár: 417.000 Ft

Váz: Author Carbon Monocoque
Villa: Manitou R7 Elite Absolute air; 100 mm; lock-out
Hátsó váltó: Sram X9
Első váltó: Sram X9
Váltókar: Sram X9 Trigger
Lánc: Sram PC-971
Lánckeréksor: Sram PG-970; 11-32 fog
Hajtókar: FSA Afterburner MegaExo; 44-32-22 fog
Fékek: Hayes Stroker Trail; 160/160mm
Agyak: Author Helium Pro
Felnik: Author Helium Pro
Küllők: Sandwick fekete rozsdamentes acél; 1,8 mm
Gumik: Author Panaracer Beetle Juice kevlar; 26 x 2,0”
Kormánycsapágy: Ritchey Zero Logic Pro; 1 1/8”
Kormányszár: Easton EA70 OS
Kormány: Easton EC70 carbon OS
Nyereg: Fi’zi:k Gobi XM
Nyeregcső: Author Carbon
Pedál: Shimano M540

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.