Valószínűleg az extrém vonalon ő az az ember, aki mindenkinek lehetett példaképe, hiszen az idén 43 éves svájci montis úttörő, több mint 27 éve van a pályán. 1982-ben már triál bajnok Németországban, közel 200 címlapon szerepelt, ő ugrat a rendőrök helyett a Pacific Blue-ban, 3,5 milliárdan látták az Atlantai Olimpia záróünnepségén, 10 éve beválasztották a Mountain Bike Hall of Fame-be. Nálunk sem az első címlap amin szerepelt, de interjút eddig még nem készítettünk vele. A hiányosságot most pótoljuk.
Ha magadat kellene jellemezned néhány mondatban, akkor mit emelnél ki? Milyen ember Hans Rey?
Az extrém kerékpározás úttörője, egykoron triál világbajnok, manapság pedig hivatásos kalandor.
A karriered triálozással és a GT-vel indult. Ez azért is érdekes, mert a GT-nek nem igazán volt soha annyira triálspecifikus 26 colos gépe. Te is sokáig széria Zaskar vázzal triáloztál, ami mégiscsak egy XC MTB váz. Akkoriban nem akartatok spéci 26 colos triálgépeket felvenni a GT termékpalettájára? Esetleg ez tudatos marketingdöntés volt, hogy „Lám a Zaskar még erre is alkalmas” ?
A kérdés nem pontos, mivel abban az időben, a Zaskar egy tökéletes „triál mountain bike” volt. Később, a 90-es évek során, a triálkerékpár technikailag, vázgeometriában és megjelenés terén nagy változáson esett át. A triálozás eredeti ötlete extrém mountain bike-ozást jelentett, azaz a triálkerékpárral ki kellett tudni hajtani az akadályokkal nehezített terepre, teljesíteni azokat, majd irány haza. A kerékpárnak rendelkezni kellett mindazon tulajdonságokkal, mely normális tempójú haladást tesz lehetővé. Mára ez teljesen megváltozott: a triálbicajok lényegében kizárólag triálozásra valók. Sokak szerint régen reálisabb volt maga a szakág – nem rugaszkodott el annyira a valóságtól. Amikor a változás elindult, a GT úgy döntött, hogy megmarad a régi koncepciónál, nem vág bele egy triálspecifikus bicaj fejlesztésébe. Az én triálos karrierem is akkoriban ért véget, így soha nem is merült fel az igény, hogy átnyergeljek egy modern masinára. Mellesleg egy Zaskar jellegű váz kis átalakításokkal alkalmasnak bizonyult street, 4X vagy dirtjump felhasználásra is, de hasonlóan otthon volt a triálpályán, triálbemutatókon. A 90-es években, amikor a Zaskar modell a legszebb éveit élte, a GT természetesen szerette volna megmutatni a vásárlóknak, hogy a gép igenis alkalmas extrém felhasználásra, mint például triálra, tehát a váz megfelelően erős és strapabíró.
A triál legendával készült interjú magazinunk nemsokára megjelenő 2009. március-áprilisi számában olvasható Németh Balázs jóvoltából.