fbpx

Milyen kerékpár való nekem? – 3.

Ebben a részben a terepre szánt sport és/vagy verseny felhasználásra alkalmas kerékpárokról lesz szó. Ebben a kategóriában kaptak helyet az aszfalton és terepen egyaránt használatos BMX-ek és tandemek is.

12. Ciklokrossz kerékpár

Az ősi terepkerékpár-típus, mely egy módosított, kissé nagyobb sárférőhellyel rendelkező országúti vázat, hagyományos országúti kormányt, kerékméretet, és az azon elfoglalt testhelyzetet takar. A télen, sáros, havas időjárásban megrendezett versenyek mellett az ilyen kerékpár egyaránt alkalmas túrázásra, országúti- és terepedzésre. Lefele hajlított kormánya és a felfüggesztés hiánya miatt kevésbé kényelmes, mint egy cross/trekking kerékpár, ezzel szemben hajtása hatékonyabb, és nem túl nehéz terepen is kiválóan megállja a helyét. Manapság egyre népszerűbb mind a ciklokrossz versenyzés, mind pedig az ilyen típusú kerékpár. Hazánkban több neves gyártó modelljét is megvásárolhatjuk: például a Merida és a Kona egyaránt kínál kiváló „bütykösgumis” országútit. Áruk valamivel 200.000 Ft alatt indul.

Kona Jake the Snake:
Vérbeli ciklokrossz kerékpár, versenyzésre tervezve. Az amerikai és európai futamokon és bajnokságokon talán ez a típus látható a leggyakrabban az élmezőnyben. Kona Race Light 7005 butted aluminium váz, Kona karbon cross villa, FSA Gossamer Megaexo Compact CX hajtómű+középrész, Shimano 105 váltórendszer, Mavic Aksium kerékszettek. egyéb Kona ciklokrossz modellek: Major Jake, Jake. Ára: 339.900 Ft (csak váz: 79.900 Ft)

13. Cross country kerékpár:

Az ún. CC vagy XC típus a mountain bike-ok „versenykerékpárja”, a legkönnyebb, legfürgébb, leghatékonyabban hajtható, viszont nehéz terepviszonyok közt, hosszabb távú versenyeken nem nyújtja a hosszabb rugóúttal járó többlet kényelmet. Általában csak az első kerék kap felfüggesztést (telót), rugóútja 80-100 mm, és ez a súlytakarékosság jegyében levegőrugózású rendszerrel valósul meg. Kormánya egyenes, és a többi MTB típushoz képest keskenyebb és alacsonyan helyezkedik el. A vázgeometria viszonylag előre dőlt testhelyzetet tesz lehetővé, a CC kerékpár irányítása gyors, mely megkönnyíti a felfele haladást. MTB kerékméret jellemzi, illetve köpenye nem túl agresszíven bütykös, az MTB-khez viszonyítva kevésbé ballonos, szélessége 50 mm körüli. Használnak középen sima futófelületű köpenyt, döngölt, kitaposott földutakra. A CC típus versenyzésre való, így kiegészítőket nemigen fogad, a teló miatt az első sárvédő felszerelése problémás. Általános használatra a könnyű váz és a teleszkóp sérülékenysége miatt nem ideális. Árát tekintve egy amatőr versenyzésre alkalmas modell 200.000 forint körül kapható, míg a profi versenyzők által használt karbonvázas, csúcsalkatrészekkel szerelt gépeket ennek legalább négyszereséért kínálják.

Cube Attention:
Mindennapi használatra alkalmas, de egyben nagyon jó minőségű kerékpár, sportos hobbykerékpárosoknak tökéletesen megfelel, akár versenyzésre is. 7005-ös hőkezelt alumíniumból készült váz, SunTour XCM-LO villával, Shimano XT váltóval és tárcsafékkel. Ára: 166.700 Ft

14. MTB maraton kerékpár:

Általában elöl-hátul felfüggesztett, ún. össztelós gépek képezik ezt a kategóriát, melyek 100-130 mm rugóúttal rendelkeznek. Vázuk valamivel erősebb, mint a CC kerékpároké, a köpenyek ballonosabbak és mintázatuk agresszívabb, így nehezebb terepen is megállják helyüket. Az ideális felhasználási kör a teljesítmény-centrikus szabadidős tereptúrázás, illetve az amatőr MTB maratonversenyzés. A hosszú távú, akár többnapos megmérettetéseken az össztelós rendszer, a hosszabb rugóút és a felegyenesedett testtartás kényelmesebbé teszi a kerékpározást, kevésbé fárasztja el a résztvevőt. Emellett a maratongépek könnyűek, akár 12 kiló alatt is kaphatók, így nem sok többletterhet kell a hegyekre felcipelni. A telók általában blokkolhatók (sokszor távirányítással), így nem emésztenek fel többletenergiát a kaptatókon. E modellek sem rendelkeznek sárvédő, csomagtartó felszerelésére alkalmas rögzítő szemekkel, felfüggesztés rendszerük rendszeres karbantartást igényel, így általános használatra nem ajánlottak. Az árkategóriát tekintve a bonyolult felfüggesztés miatt azonos felszereltség mellett kissé drágábbak, mint a CC masinák, a belépő modellek 300.000 Ft körüli áron indulnak, de a legigényesebb, könnyű modellekért 1.000.000 forintnál is többet kell kiadni.

Giant Anthem 2:
A vérbeli maratongép jellemzői: AluxX SL Fluid Formed alumínium váz, Maestro felfüggesztés 90 mm rugóúttal, Fox Float RP2 rugóstag, Rock Shox Recon SL Air 80 mm villa, Shimano Deore első/XT hátsó váltó, 27 sebesség, Race Face Ride XC hajtómű, Hayes Stroker Trail hidraulikus tárcsafékek, WTB Laser Disc XC kerekek, Michelin XC Dry2 külsők (26 × 2,0″). Ára: 489.900 Ft

15. All mountain/enduró MTB kerékpár:

Egyre népszerűbb MTB típus, mely a teljesítmény-centrikus CC/maraton, illetve az extrém felhasználásra szánt freeride/downhill gépek közti űrt tölti be. Mindkét kerék felfüggesztését biztosító, ún. össztelós technológiát alkalmaz, rugóútja 130-150 mm közötti, általában blokkolható, hogy emelkedőn is hatékonyan lehessen vele haladni. Váza robusztus, kerekei erősek, a köpenyek ballonosak és agresszív mintázattal rendelkeznek, hogy extrém terepen is kiválóan teljesítsenek. A széles kormány és a felegyenesedett testhelyzet jobb irányíthatóságot biztosít a technikás terepakadályok esetében. A géptípusra legjellemzőbb, hogy lejtmenetben a downhill masinákhoz hasonló képességekkel bír, míg azokkal ellentétben könnyebb, hatékonyan hajtható, így emelkedők is leküzdhetők nyergében. A megcélzott vásárló az, aki szeret extrém terepen nagy tempóban kerékpározni, de nem (mindig) tudja megoldani a gép felszállítását. Mindennapi használatra, szilárd burkolatra egy ilyen kerékpár nem igazán alkalmas. Ára a felfüggesztés bonyolultsága miatt 300.000 forintnál kezdődik, és a minimális súlyra és maximális strapabíróságra kihegyezett modellek akár 1.000.000 forint felett is lehetnek.

Merida AM 800D:
A gép, amely egyszerre nyújtja a hegyi túrázáshoz, technikásabb lejtőkhöz vagy akár maratonhoz szükséges tulajdonságokat a 130 mm rugóútat, sportos, mégis laza üléspozíciót, alacsony súly mellett. A 800D felszerelése Rock Shox Tora teleszkóp, Rock Shox O2 rugóstag, Shimano XT/Deore váltórendszer, minőségi kiegészítőkkel. Ára: 369.000 Ft

16. Downhill kerékpár:

A 90-es évek extrém terepre szánt kerékpártípusa, kifejlesztésénél kizárólag a lefele történő száguldás játszik szerepet. A downhill (DH) gép jellemzője a 200 mm körüli első/hátsó rugóút, melynek csillapítása és mozgáskarakterisztikája széles értékek között állítható. Így bármilyen pályára „belőhető”, mely a lehető leggyorsabb száguldást teszi lehetővé. A kerékpáros a DH gépen alacsonyan ül, súlypontja lent van, így kanyarokban gyorsabb és stabilabb, viszont a kerékpár hajtáshatékonysága így nem éppen ideális. Ha mégis hajtani kell az út során, azt nyeregből kiállva célszerű megoldani. Kormánya a jobb irányíthatóság érdekében széles, köpenye a terepviszonyok függvényében változhat, de mindenképpen széles. DH gépek esetében a manőverezés miatt fontos az alacsony tömeg, így a gyártók törekszenek a súlycsökkentésre. Ez nagy költségekkel jár, következésképpen egy verseny DH masina ára 1.000.000 körül van, míg az amatőr versenyzésre használt példányok ennek feléből megúszhatók. Érdemes megfontolni az alkatrész-amortizáció költségeit is!

Specialized Demo-8:
Minden egyes évben továbbfejlesztik a legendás Demo geometriáját, hogy hihetetlen stabilitással megbirkózzon a terep kihívásaival. Könnyű irányíthatóság a gyors irányváltoztatás szolgálatában és összességében egy intuitív érzés. A kivételes váz szögek kombinálva a rövid hátsóháromszöggel, az erős alsó és felsőcsővel és az alacsony súlyponttal a Demo bármilyen rázós helyzetben a te oldaladon áll.

17. Freeride kerékpár:

A legújabb MTB szakág, melyben a kerékpárosok technikailag igen nehéz feladatokat (pl. ugrásokat és ugrás közbeni trükköket) hajtanak végre. A DH látványosabb, tévében is közvetíthető változatának is nevezhetjük. A hangsúly nem a nagy sebességű ereszkedésen van, hanem a többnyire természetes vagy épített terepakadályok leküzdésén, mely sokszor meredek szakadékokba történő leugrást, vagy extrém meredek sziklás terepen való leereszkedést jelent. Versenyszerűen is űzhető, ahol az időmérés helyét a zsűri általi pontozás veszi át. Amatőrök számára kecsegtetőbb, mint a DH féktelen száguldása. A freeride kerékpár természetesen össztelós, a DH változatnál is erősebb, nehezebb, fejcsöve, villanyaka túlméretes, így a legnagyobb ugratásokat is túléli, és közben lehetőséget biztosít, akár ugrás közben is, kormány teljes körülforgatására. A rugóstagok karakterisztikája tág határok közt állítható, így a freeride gép alkalmas mind száguldásra, mind ugratásokra. Ára a downhill gépekhez hasonló, tömege viszont általában nagyobb

UMF Freddy1:
Igazi freeride gép 175 mm rugóúttal, Fox rugóstaggal, Marzocchi 888 teleszkóppal. Agresszív külcsín, kompromisszummentes alkatrészek. A váz külön alkatrészként is megvásárolható. A Shimano Deore rendszer precíz váltást, a Hayes Stroker féke biztos megállást garantál. Ára: 429.000 Ft (189.900 Ft külön a váz)

18. 4X kerékpár:

Ugyancsak egy viszonylag új szakág céljaira készített kerékpártípus, melyben négy versenyző egy technikás, kanyarokkal és ugratókkal tűzdelt pályán száguld lefelé, és verseng, hogy ki ér le a többiek előtt. Az adott futam győztese továbbjut, majd a legjobb négy kerékpáros vívja a végső csatát. Fontos a tökéletes kanyarvételi technika és a gyors rajtolás. Régebben két versenyzővel, párhuzamos pályán rendezték, akkor dual slalomnak hívták ezt a szakágat, a közös pálya használata a BMX cross világából került át az MTB-be. A 4X kerékpár lehet össztelós vagy csak elöl felfüggesztett, de a váz mindenképpen erős, strapabíró, mivel igen gyakoriak a bukások. A 100-120 mm rugóút még jó irányíthatóságot tesz lehetővé, melyre a test-test elleni küzdelemben és a sok kanyarban szükség is van, viszont már nagyobb ugratókhoz is elegendő csillapítást biztosít. A versenyen csak lefele kell haladni, így nincs szükség kis áttételre, és a kis nyeregmagasság is a gyors kanyarodásra lehet kihegyezve. Egy 4X masinával dirt jump pályán célszerű gyakorolni, így a géptípus tekintetében igen nagy átfedés van a két szakág között. Az ilyen kerékpárok ára 250.000 forint körül indul, de elérheti akár a DH gépek árát is.

Kona Bass:
A Kona Clump Team egyik oszlopos tagjának tapasztalatai alapján tervezett, ízig-vérig dirt / 4X kerékpár. Rotor felfogatási opció a fejcsövön, yoke a láncvillában, középcsapágyház körüli forgáspont, vízszintes csúszópapucsok, Marzocchi Dirt Jumper 1 villa, Fox DHX Air 5.0 rugóstag, Race Face Evolve DH X-type hajtómű és középrész, Maxxis Minion 26 × 2,35″ külsők. Egyedi, Paul Bassagoitia dizájnnal! Egyéb Kona dirt/4X modellek: Cowan, Stuff, Shred. Ára: 599.900 Ft (csak váz: 299.900 Ft)

19. Dirt jump kerékpár:

A BMX és az MTB egyik közös szakága, melyben földből épített, vagy speciális formára alakított ugratókon lehet gyakorolni az ugratás technikáját, illetve szép, egyedi stíluselemekkel lehet elkápráztatni a szemlélőket. Léteznek ún. trailsek, melyek gyakorlatilag ugratósorok, amelyeken az ugrás ritmusát lehet gyakorolni, illetve speciális elemek, mint a lapos felső résszel rendelkező ún. asztalos ugratók, transzferek, hipek, illetve wallride-ok. A bonyolultabb kialakítású pályákon az egyes elemek közt döntött kanyarok találhatók, melyeken a 4X versenyekhez elengedhetetlen technikát gyakorolhatják a kerekesek. Lehet a pályán 4X-jellegű géppel is edzeni, de mivel nem a gyorsaság a lényeg (a dirtjump általában nem versenyszerű sport), felesleges a váltórendszer, akár egyetlen áttétel is megteszi. Így a gyakori esések során kevésbé sérül a kerékpár. Nincs szükség hátsó felfüggesztésre sem: ennek hiányát a kerékpáros megfelelő technikával kompenzálja. Emellett a kerék is lehet erősebb, nehezebb, mivel nem lényeges a gyorsítás során adódó időveszteség. A köpeny a döngölt agyagon a lehető legjobb tapadó, viszonylag ballonos típus. A gép ára egyszerűsége révén viszonylag alacsony, akár 100.000 forint alatt is megúszható.

Neuzer Airborne Pro:
U6 alumínium váz, dirt specifikus geometria, SunTour Duro-D 100 mm villa, Shimano Alivio hátsó váltó, 8 sebesség, Truvativ Hussefelt hajtómű, Truvativ Boxguide láncterelő, Avid Juicy 3 hidraulikus tárcsafékek, Sun Single Track felnik, Continental Gravity külsők (26 × 2,3″) Ára:186.900 Ft

20. BMX kerékpár:

Húszcolos kerékméretű bicaj, mely a 80-as években jött divatba, és a mai napig népszerű. Két fő szakág fejlődött ki belőle: a BMX krossz és a BMX freestyle. Az előbbit épített, ugratókkal nehezített földpályán űzik, míg a freestyle során a városok terein akrobatikus mutatványokat végeznek kerékpáron. A BMX már gyermekkorban gyakorolható sport, mely kiválóan fejleszti a motorikus készségeket. Nem véletlen, hogy a világklasszis cross country vagy downhill kerékpárosok gyakran eredményes BMX-es múlttal rendelkeznek. A kerékpár a BMX krossz esetében lényegében egy 20 colos kerékmérettel rendelkező dirtjump típus, mely a kis méretnek köszönhetően még strapabíróbb kialakítást tesz lehetővé. Ára viszonylag alacsony, alkatrész-utánpótlása olcsó. A BMX freestyle gép sima futófelületű köpenyt alkalmaz, geometriája kissé eltér a krossz változattól, a tengelyvégeken pedig a trükkök elvégzését segítő támaszokat, ún. pegeket találunk.

Mongoose Mischief:
Street/freestyle BMX, Hi-Ten acél váz, villa (Cr-Mo villanyakcső), Háromrészes, üreges Cr-Mo hajtókar, Rush RX3.0 fékkar, Tektro U-fék, 1 1/8″ A-Head rendszer, Alex F-303 36/48l abroncs, Mongoose 2.0 gumikülső, Mongoose aluminium pedál és sarokvédős Jumper nyereg. Piros és szürke színben kapható. Ára: 51.900 Ft

21. Tandem:

Két ember egy kerékpáron. Igazán különleges érzés, amikor két egyforma erőnlétű ember hajt egy kerékpárt felfelé, hihetetlen sebességgel, és gurul lefelé sokkal gyorsabban, mint egy normál kerékpárral, a magasabb össztömegnek köszönhetően. Ugyanakkor kitűnő lehetőség az eltérő erőnlétű családtagok együtttartására is, túrázáskor kellemesen beszélgethetünk, a hátul ülő „kazánfűtővel”. Jó lehetőséget nyújt a nagyobbacska gyermeknek igazi közös túrázásra, mivel nem kell számolni az eltérő erőnléttel. A tandemek építésekor az igényesebb gyártók figyelemmel vannak a két ember tömegéből és erejéből következő sajátosságokra, erősebb felnik, szélesebb gumik, dupla hátsó fék, masszívabb teleszkóp jellemzi a komolyabb modelleket. Létezik országútra szánt, monti jellegű, összecsukható és fekvő változatban egyaránt.

A cikk eredetileg a Bikemag 2008. tavaszi “Kerékpározz velünk!” különszámában jelent meg.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.