Régen járt nálunk Deuter termék, pedig a legjobb bringás hátizsákokat készítik. Nem okozott csalódást a 12 literes Compact zsákjuk sem és most már színben is igazodik a trendekhez.
Van ma valaki, aki most találkozik először a Deuter márkával? Kétlem. A Transalppal történelmet írt a cég 1990-ben, mert bizony akkor jelent meg az első kerékpáros hátizsákjuk Airstripes hátrésszel. De ne szaladjunk ennyire előre! Én magam is megdöbbentem mikor a cikkhez gyűjtöttem anyagot! Ugyanis 1898-ban alapította meg Hans Deuter a céget. Először postásoknak gyártott levélhordó zsákokat, táskákat. 1910-ben lovas táskákkal bővült a kínálat, hiszen ekkor még a Ford T-modell úri huncutság volt csupán. Ezzel egy időben a német hadsereg katonai hátizsák és ruházat beszállítójává vált a Deuter.
Folyamatosan folytak a fejleszétsek, de a túrázók, hegymászók körében 1934-ben lett igazán ismert mikor a Nanga Parbat expedíción Deuter Tauern zsákokat használtak a mászók. A következő évtizedekben számos csúcshódítást támogatott a cég. A 2. világháború sötét éveket hozott nekik: 1939-1953-ig állt a teljes termelés. Az új korszak 1968-tól indult amikor az első nylon alapanyagú hátizsákokat bemutatták. Mára nagyon sok mindent lehet kapni Deuter márkanéven aminek a nevében a „zsák” szó szerepel, legyen ez magnéziás zsák sziklamászóknak, vagy éppen hálózsák kifejezetten gyerekeknek.
Előre le kell szögeznem hogy kicsit elfogult vagyok a Deuter hátizsákokkal kapcsolatban. A tökéletes kerékpáros hátizsákot megtalálni nagyjából ugyanolyan nehéz feladat mint a nyerget. Ugyanis mindenki más, mások a szempontjai, más formájú a háta, és főleg másként izzad. Kipróbáltam sok zsákot különböző gyártóktól mire körülbelül 15 éve megérkeztem a Deuter Transalphoz. Hogy tökéletesen lássátok a dolgot még valami. A Deuter Advanced Aircomfort hálós hátrészt pont nem szeretem. Pedig elvileg a nagy full hálós felület kevésbé enged izzadni, mint a Compact (és Transalp) esetében használt Airstripes System. És most nézzük a konkrét modellt!
Maga a hátizsák 12 literes belső űrtartalmú és még 2.5 literrel bővíthető mivel dupla cipzárat találsz rajta. Ha kevés az űrtartalom akkor a hátad felé lévő cipzárat kinyitva még 2-5 cm-nyi tárolóhely bővülést nyerhetsz. Ritkán van erre szükség, de akkor nagyon. Tároló rekeszből nincsen hiány. Van egy lenyitható első rész, amibe általában a szerszámokat rakom, és a pótbelsőt.
Van itt egy cipzárral zárható hálós rész is, ami kiváló a pénznek, bankkártyának, és személyi okmányoknak mivel komplett pénztárcát nem viszek bringázáshoz. Mellette egy kisebb zsebet találsz, ebbe mindig a multiszerszámot rakom hogy gyorsan elő lehessen szerdni. Sajnos a mai modern nagyképernyős telefonoknak túl kicsi, nem úgy mint a mögöttük található zseb, amiből az első félelmek ellenére sem esik ki, pedig féltem hogy ugratáskor megtörténhet. De elég mély ahhoz hogy ez ne forduljon elő. Ezzel ki is végeztük a kisebbik rekeszt.
A nagy belső részben is több lehetőséged van a szortírozásra: van egy nagyobb hálós zseb, amibe általában a térképet teszem, még a spirálos is elfér benne. A hátfalon lévő óriászsebet ritkán használom, de aki munkahelyre is ezt viszi magával (miért ne?), annak akár A4-es mappákat is el lehet tüntetni benne. Találunk még itt egy pumpatartót is, amibe a szokásos teleszkópos pumpák simán beleférnek. Nem szerencsés keresztben elhelyezni pumpát a zsákban, mert eséskor fájhat.
Ezzel a belteret „kivégeztük”. Kívül két hálós zsebet találsz az oldalán, amibe akár 2db fél literes kulacs belefér, ha valamiért nem hidratációs zsákot használnál. Nekem sokszor a GPS kerül ide, mert rövidebb bringatesztek idején nem szerelek fel tartót a kormányra. Ideális műzliszeletek elhelyezésére, és általában a „szemetet” is ide rakom tekerés közben.
A kis fül nem csak azért van rávarrva hogy fényvisszaverős legyen, hanem hátsó villogó lámpát is rá tudsz rakni! Ez alatt egy kis cipzáros rekeszt rejtettek el, amiben a bukósisak rögzítésére szolgáló hálót találod. Gyári esővédő huzatot is kapsz a zsákhoz, amit elrejtettek a táska alján lévő rekeszben.
Ha azt hiszed ezzel vége az okosságoknak, akkor tévedsz! A derék heveder nem csak stabilizálja a zsákot és leveszi a terhelés egy részét a válladról hanem két cipzáros hálós rekeszt is tartalmaz. Maratonon ebbe célszerű tenni a zselét, műzliszeletet, mert könnyen hozzáférhető. Telefont nem tennék ide. Egyrészt 4” fölötti kijezős nem fér bele, másrészt eséskor sem a telefonnak nem tenne jót, sem a csípődnek.
Hátkialakítása a már említett Deuter Airstripes névre hallgat. Ez 5 részből álló rendszer és a lényege az, hogy minél kevésbé izzadjon a hátad miközben tökéletesen illeszkednie kell, és még merevséget is kell adnia a zsáknak. Ezt meg is oldották ügyesen a német mérnökök, pedig én rendesen izzadok. Egyetlen hátránya van a hálós Aircomfort-hoz képest. Eső után tovább tartja a nedvességet, mivel a műanyag háló nem tudja egyáltalán felszívni. De ezt simán beáldozom a jobb komfort érdekében.
Természetesen hidratációs zsákot tudsz rakni bele. Ez most már okosan külön nyitható rekeszbe kerül ami a hátrész felől nyitható. Régen a beltérből kellett vacakolni vele. Külön piros pont, hogy a „szopókát” nem kell mindenféle lyukakon átgyömöszölni, amitől sérülhet a gumi, vagy vizes lehet a táska, hanem két tépőzáras fül alatt tudod rögzíteni.
Az látható tehát, hogy nagyon meg lehet pakolni a 12 literes hátizsákot. Ez rejt magában veszélyeket is. A nehéz táska terepen lötyöghet, himbálózhat, ha nincsen ennyi kompressziós heveder rajta mint a Deuter Compacton. Érdemes használni, mert sokat stabilizál. Bepakolsz mindent, majd behúzod a hevedereket, ami minimálra csökkenti a térfogatot. Egy jó zsák eggyé válik a testeddel, így a legdurvább lejtőn sem fog zavarni. A derék és mellheveder használatát erősen ajánlom, nagyon sokat javít a komforton, és persze sokkal jobban szétosztja a terhet a teljes felsőtesteden.
Ezt a hátizsákot azoknak ajánlanám, akik nem versenyeznek, hanem inkább túráznak. Versenyzésre a Road One és a Compact Lite 8 alkalmasabb. Már csak azért is, mert üresen 1000 gramm a Compact 12 EXP, miközben a Lite csak 670, a Road One pedig 390! Persze lehet vele maratonozni, sokan visznek magukkal több cuccot, főleg ha ez a maraton az Alpokban van, ahol 5 foktól 30-ig bármi lehet napközben. Az igazi azonban egynapos túrákra, ahol akár a párod cucca is belefér és persze te cipelheted 🙂 Transalp túrákra kisebb űrméretűt nem is ajánlanék, hiszen bele kell férnie a vízálló cuccnak, sok víznek, kajának, szerszámoknak, két belsőnek, stb… Ami a legjobb volt benne, hogy fullra pakolva fotós cuccokkal, kajával, ruhával sem volt nehéz a hátamon. A hevederek jól elosztják a súlyt, nem érzed a válladban a fájdalmat 80 kilométer után sem. Kisebb esőt kibír a Microrip nylon alapanyag is, de érdemes felrakni az esővédőt a sár és kosz ellen. A tartóssága 2 hónap alatt csillagos ötös, de nagy eséllyel úgy fogja húzni az igát mint a tizenéves (máig napi használatban lévő) Transalpom, így jó befektetés. Arról nem beszélve hogy 23.900 forintos ára gyakorlatilag az ingyen van kategóriája a tudásához képest. Ráadásul most akcióban 16.795-ért tudod megvenni a Tengerszemben!
.