Először az idei Giro d’Italia alatt láthattuk ezt a bringát Filippo Pozzato alatt, a következő szezonra pedig már az olasz márka szerelmesei is megvásárolhatják a Wilier Cento10Air-t, amit a hazai forgalmazó Biondo Bike jóvoltából már idén nyáron tesztelhettünk.
Miért Cento10Air? Nos, telik-múlik az idő, a Wilier gyárat 1906-ban alapították, s idén már fennállása 110. évfordulóját ünnepelte. Így a Cento1, azaz 101 után ideje volt bevezetni a Cento10 modellnevet. Persze nem csak ebből a szempontból halad a korral az új modell, gyakorlatilag tökéletesen illeszkedik az aerodinamikus kerékpárok legfrissebb divathullámába, ahogy az „Air” elnevezés is utal erre.
Szubjektív, de általában kritikusan szemlélem a hasonló kialakítású gépeket, ahol egy hangsúlyos, egybeépített kormány-stucni alkatrészen belül vezetik el az összes kábelt, alatta pedig még a hézagolók is aero formájúak. A Trek, a Scott, a Canyon vagy a Specialized stb. is kínál ilyen bringát, de őszintén szólva nem tudtam felfedezni ezekben a finomságot, sőt, az én szememnek kicsit idegenek ezek a vonalak egy kerékpárhoz.
A Wiler Cento10Air formája az elsők között van, ami tetszik a hasonló bringák közül. Nagyon. Olyannyira, hogy hiába vannak hibái is ebből a minden szempontból aero kialakításnak köszönhetően, megbocsátom, pusztán azért, mert a végeredmény baromi jól néz ki. Olyan ez, mintha valaki számára a 911-es Porsche formája jelenti nagybetűvel a SPORTKOCSIT, annak magyarázhatja bárki, miben jobb ez vagy az a konkurens modell…
Mondjuk ki, az olaszok megint megfőztek a formával, a szépséggel. Pont. Ha egy ilyen bringát vennék, nem érdekelne, hogy nehézkesebb beállítani a nyeregszárat, a kormány szögét pedig nem is lehet változtatni egy hagyományos bringához képes. Ráadásul ennyi elismerő pillantást még soha nem arattam le semmilyen kerékpárral, még olyanoktól is, akiket egyébként teljesen hidegen hagynak a kétkerekűek.
Szerencsére nem csak a külseje miatt figyelemre méltó az aero kerékpárok világában a Wilier új zászlóshajója. Az olasz gyár által használt legnagyobb szakítószilárdságú karbonból (Mitsubishi MR60H UD) készül a fő háromszög, ahol pedig szükség van rezgéscsillapításra – elsősorban a lánc – és támvillákra értendő ez – ott ennek megfelelő szénszálas szövetet használnak.
A kedvező légellenállás érdekében mindenhol NACA profilú „csövek” alkotják a vázat. A NACA profil olyan, mintha egy stilizált szárnyat képzelnénk el, aminek a felhajtóerő termelésében is szerepet játszó hosszabbik, ellapuló részét levágnánk, hiszen a kiváló aerodinamikát enélkül is megkapjuk. Viszont a váz tömege nem nő jelentősen az aero kialakítás miatt. A Cento10Air kimondottan könnyű lett a Cento1Air-hez képest: egy kg alatt van az aero váz, 180 grammal könnyebb az elődnél.
A Wilier mérnökei kinyilvánították, hogy ők nem szélcsatornában kísérleteztek, kizárólag számítógépes szimuláció eredménye az aerodinamikus forma, ami ha nem is sokkal, de 3%-kal jobb légellenállási mutatót produkál, mint a Cento1Air modell, amelyet még a hagyományos szélcsatornás módszerrel terveztek. A Cento10 Air kerékpárt egészben érdemes szemlélni, hiszen példának okáért az Alabarda aerokormány is sokat javít az aerodinamikán, illetve a letisztult formán. Az integráció itt a váltórendszer kábelezésére is vonatkozik, a Di2 drótjai is a homlokcsövön keresztül csatlakoznak a vázba, melyben végig rejtve futnak.
Amennyire szép és fontos szerepet játszik a designban az Alabarda kormány, funkcionalitás szempontjából hátrányai is vannak. Először is nem cserélhetjük a stucnit kis anyagi ráfordítással hosszabbra vagy rövidebbre, miután megvettük a kerékpárt. Hogy ne pár száz kilométer után derüljön ki, hogy mégis hosszabb, vagy rövidebb kellene, érdemes a Biondo Bike-ban szakértő segítséget kérni a méret kiválasztásához. Ráadásul, aki nem szeretne Alabarda kormányt, annak a Cento10 Air rendelhető normál stucni-kormány kombinációval minden felszereltségben – ráadásul sokkal kedvezőbb úgy az ára is.
Nekem szerencsém volt egyébként, mert a Wiliernek már más L-es modellje is passzolt hozzám, és ez a bringa adott kormánnyal is pont méretes. Lévén hat vázméret közül lehet választani (XS, S, M, L, XL, XXL), ha valaki pontosan tisztában van a saját méreteivel, be fogja tudni lőni a megfelelő kombinációt. 90-, 100-, 110- (tesztelt), vagy 120 mm-es névleges stucnihosszal rendelkező Alabarda kormányt lehet rendelni 40-, 42- (tesztelt) vagy 43 mm szélességgel.
Az aerodinamika jegyében született kormányszár és nyeregszár rögzítő megoldásoknál is jobban kell figyelni a pontos beállításra, mint általában. Ha nem így teszünk, nagyobb eséllyel előfordulhat, hogy meglazul a rendszer, ugyanis az állítócsavarral nem egy teljes felületen érintkező bilincset húzunk össze, hanem fém elemeket szorítunk egymáshoz egymáson elcsúsztatva. A hagyományos megoldáshoz képest utóbbiak kisebb felületen feszülnek neki a stucninak és a villanyaknak, valamint a nyeregszárnak és a váznak.
A váz menettulajdonságai a designhoz hasonlóan fantasztikusak. Vérbeli versenygép, tökéletesen merev, semmi vibráció és nem is rideg. A geometria nekem körülbelül a hézagolók kiiktatásával lenne tökéletes, de így is kiderült, hogy nagyon precíz a bringa kanyarokban, és kiválóan gyorsítható. A kényelemre sem volt panaszom, nyilván nem egy komfort bringa, de egy sportos országútinak ilyennek kell lenni, a szó jó értelmében „keménynek”.
A kényelmet lehet fokozni, hiszen a direct mount (elöl-hátul) fékeknek köszönhetően akár 28 mm-es gumit is felszerelhetünk a kerekekre. 6 bar körüli nyomáson használva ezeket komoly komforttal ajándékozhatjuk meg magunkat. Az Alabarda kormányhoz is vissza kell térni kicsit a kényelem szempontjából, ugyanis – bár kimondottan merev – a széles lapított felsőrész fogása nagyon kényelmes hosszú mászások közben, egyszerűen csak rá kell tenyerelni, így még azt a vért is megspórolhatjuk a felfelé haladáshoz, amire az ujjaink összeszorításához lenne szükség…
A felszereltség ugyancsak a komfortérzetünket javítja, a Di2 elektromos váltás igazi luxus a kerékpáron. Leírtuk már többször, hogy pontos, tökéletesen működik, szinte nem is kell erőt kifejteni a működtetéséhez és hogy milyen kellemesen duruzsolnak a kis elektromotorok. A teszt elején szükség volt kis finomhangolásra, de legalább az is kiderült most, hogy rémegyszerű menet közben finomhangolni, sőt, csak így érdemes beállítani! Megnyomod a stucni alatt a gombot hosszan és a váltógombokkal addig állítod, amíg tökéletes nem lesz a váltás. Sokkal jobb így, mint állványon, hiszen állványon nem mindig ugyanazt adja ki a váltórendszer, mint kint a forgalomban, élesben.
Kivételesen a fékekről is írnék pár szót, ugyanis elképesztő fékerőt produkált a bringa. Szándékosan bringát írok, hiszen a direct mount rögzítés egy igazán merev építésű vázzal adja ki az igazit. Ráadásul Shimano fékek, hozzá tervezett Shimano fékbetétekkel a Shimano Ultegra kerékszett ugyancsak passzoló alumnínium felnijén… Nagy sebességnél határozottan jobban fog akár egy tárcsafékes rendszernél, de még 30 alatti tempónál sincs oka szégyenkezni a tárcsafékekkel szemben. Ez így etalon.
Menet közben a legtöbbször az jutott eszembe, hogy egyszerűen jó érzés menni egy ilyen bringán, büszkeséggel tölt el, más minőségi szintre helyezi a kerékpározást. Tegyük hozzá, hogy a teljes élmény kedvéért, az elején jobban kell figyelni a nagyon pontos beállításokra egy kevésbé modern versenygéphez képest. Fantasztikus, ahogy suhan, a brit „smooth ride” kifejezés jut róla eszembe. Egyébként pedig egy rakéta, ha odataposunk neki, minden Watt átmegy, sehol semmi hajlás, se a középrésznél, se elöl, se a kormányon. Még a lejtőn is kedve van az embernek meghajtani, ebből a szempontból a kompakt áttételezést érzem bűnnek, erre a versenygépre 53-39 kell, még csak nem is 52-36.
Kinek ajánlanám? Azoknak, akik például autóban Ferrarit, Lamborghinit, vagy hasonlókat vesznek, vagy vennének, ha tehetnék…
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
egyszerűség | kissé merev |
alacsony ár | olcsó markolat |
kiváló fékek | elavult hajtómű |
több célra bevethető |
Ár: |
**** |
Rendeltetésének megfelel: |
***** |
Váz+villa: |
***** |
Alkatrészek: |
***** |
Tömeg: |
**** |
Infobox:
A Wilier kerékpárok kizárólagos magyarországi forgalmazója: Biondo Bike
Bővebb információ: wilier-kerekpar.biondobike.hu/gallery_post/wilier-cento10-air/
Származási hely: Olaszország
Garancia a vázra: 5 év
Vázméretek: XS / S / M / L / XL / XXL
Listaàr: 1 768 990 Ft Előrendelési akciós ár: 1 549 000 Ft
Különböző – variálható – specifikációk a Biondo Bike oldalán IDE KATTINTVA
Geometria: