A Shimano bemutatta a legújabb e-bike rendszerét az EP8-at, ami felülmúlja a japán gyártó eddigi rendszereit. Az új EP8 kisebb tömeg mellett erősebb, mint az elődök, pontosan 85 Nm maximális nyomatékot tud és a zajszinten is javítani tudtak a Shimano mérnökei.
A Shimano az e-bike, pedelec rendszerek piacán eddig sem a sor végén kullogott, az eddigi csúcsmodell E8000-nek semmi szégyenkeznie nem volt a konkurenciával szemben, sőt sokak számára ez jelentette a nagy mennyiségben gyártott pedelec meghajtás-rendszerek csúcsát. Az elmúlt időszakban az alsóbb kategóriákban folyamatosan jelentek meg újdonságok a japán óriástól, de a csúcsmodellről nem érkeztek hírek, így sejteni lehetett, hogy valami nagy dolog van készülőben. Végül az ősz elején jelentették be az új topkategóriás pedelec rendszerüket az EP8-at, ami várhatóan nagyot fog ütni az e-bike-ok piacán, hiszen ha minden igaz róla, amit a gyártó állít akkor komoly fejtörést fog okozni a konkurencia számára. De nézzük, hogy mit is tud a Shimano EP8!
A hardver
Egy teljesen új motort – de talán a meghajtó egység jobb megfogalmazás, mert egy motornál azért jóval több – fejlesztett a Shimano, ami DU-EP800 névre hallgat. Az új meghajtó egység egyik legfőbb és legszámszerűsíthetőbb tulajdonsága, hogy az E8000 70 Nm-es maximális nyomatékával szemben már 85 Nm-t tud, ami 21 %-os növekedést jelent.
Emellett a meghajtó egység tömege is csökkent, 2,6 kg, ami közel 300 grammal könnyebb, mint az előd. A tömegcsökkenés oka, hogy magnézium házat használnak, ami a több előnyös tulajdonsága között, könnyebb, mint az E8000-ben használt.
20 %-kal nagyobb nyomaték 10 %-kal alacsonyabb tömeg mellett, jól hangzik?
Nincs vége ezzel az EP8 fejlesztéseinek! Az új meghajtóegységben csökkentették a belső ellenállást 36 %-kal, így amikor 25 km/h fölött lekapcsol a rásegítés nem fog annyi energiánk elveszni hajtás közben. A Shimano az újratervezett tömítésekkel és az okosabban áttervezett áttételekkel magyarázza a csökkenést. Ezenkívül egy új kuplung-mechanizmus is bekerült a meghajtóegységbe, mely finomabb érzetet kelt, nem lesz olyan hirtelen az átmenet, amikor elkezdünk tekerni vagy megállunk.
A magnézium egység és az új EW-SD300 vezetékek miatt, a hőleadása is jobb az EP8-nak, így nehezebben melegszik túl és tovább használható maximális teljesítményen. A nagyobb nyomaték szerencsére nem párosul nagyobb zajjal, a Shimano mérései szerint az EP8 10 %-kal halkabb, mint az E8000, és körülbelül az E7000-rel megegyező zajszintet produkál. A gyártó számításai szerint ECO módban az említett fejlesztéseknek köszönhetően az EP8 20 %-kal nagyobb hatótávóságot biztosít.
Jobb hőleadás, kisebb zaj, alacsonyabb belsősúrlódás
Saját hajtóművet is kapott az új EP8 rendszer, az FC-M8150 hallgató, 160, 165, 170, 175 mm karhosszal elérhető, XT-szintű hajtómű 177 mm-es Q-faktorral bír, ami jó hír azoknak, akik nem szeretnek durván terpeszben tekerni. ezenfelül használható lesz hozzá az FC-EM600 hajtómű is, ami az új Deore hajtómű pedelec párja.
Új láncvezető, CD-EM800, is elérhető lesz, aminek a különlegessége a sárlepergető kialakítás. Az állíthatóságának köszönhetően kompatibilis lesz 53,5 és 56,5 mm-es láncvonalú hajtóművekkel is.
A DU-EP800 felfogatási pontjai megegyeznek a DU-E8000 és DU-7000 rögzítési pontjaival, ami azt jelenti, hogy a gyártók ugyanazt a váz dizájnt használhatják különböző Shimano meghajtó egységekkel, nem kell külön vázat tervezniük az EP8-hoz. Ezenfelül az EP8 kompatibilis a mechanikus (9/10/11/12-fokozatú) rendszerekkel, a Di2 (11-fokozatú) rendszerekkel és a (11/8/7/5-fokozatú) agyváltó rendszerekkel, így gyakorlatilag csak a gyártóra van bízva, hogy milyen szettel szeretné használni a Shimano csúcs pedelec rendszerét.
Új egyszerűbb távirányító is érkezik az EP8-cal, ami lehetővé teszi, hogy a kerékpáros az „Off”, Eco”, „Trail” és „Boost” fokozatok mellett a Walk Assist módot is kapcsolhassák, az SW-EM800L I-Spec kompatibilis így könnyebben el fog férni a kormányunkon.
Az SC-EM800 komputer vezeték nélkül, Bluetooth rendszeren kommunikál a SHIMANO E-TUBE PROJECT applikációval, mely lehetővé teszi a kerékpárosnak, hogy a meghajtó egység karakterisztikáját menet közben is állíthassák. Az SC-EM800 ANT kapcsolaton keresztül képes kommunikálni harmadik gyártó komputereivel is, így azon kijelezhető a rásegítés fokozata és a töltöttség állapota.
Az új DU-EP800 kompatibilis az összes Shimano akkumulátorral, köztük a nemrég bemutatott nagyobb BT-E8016 és BT-E8063 630Wh-s egységekkel és a kisebb , de gyorsabban tölthető 504Wh -sBT0E8035-L akkuval is.
A szoftver
Az EP8-hoz egy új szoftver is érkezik, mely az eddigiekhez képest sokkal nagyobb személyre szabhatóságot biztosít. Mindhárom üzemmódban 20 és 85 Nm között állíthatjuk a rásegítés mértékét és ezekhez különböző rásegítés indítást választhatunk, melyeket el is tudunk menteni különböző profilként, és így bármikor tudunk köztük váltani akár kerékpározás közben is, például egy extrémhegyi üzemmódból egy extrémen spórolósba.