Megfelelő szerszámkészlet hiányában nem végezhetünk hasznos javítást a kerékpáron. A kerékpáron is speciális csavarokat, meneteket találunk, melyek kizárólag a hozzájuk tervezett szerszámokkal csavarhatók ki és be. Ebben az írásban bemutatjuk a szükséges szerszámokat – a legalapvetőbbektől egészen a profi felhasználáshoz tervezettekig.
A javítási feladatokat nehézségük szerint három csoportba oszthatjuk, és ehhez szerszámkészletet állítottunk össze. A legtöbb feladat az első, azaz a legkönnyebb kategóriába sorolható, a módszer elsajátítása viszonylag egyszerű, és szerszámigénye is az ésszerű határokon belül marad. A könnyebb felismerhetőség érdekében a három szerszámcsoportról rajzot is adunk közre, az egyszerűbb beszerzés és használat érdekében megnevezve az egyes darabokat.
Nem szükséges, hogy a kerékpárszereléssel ismerkedő azonnal megvásárolja az összes alkalmazható szerszámot. Az első kategóriába tartozó típusok bőven elegendőek a legtöbb karbantartási, szerelési feladathoz. Sok szerszám, mint például a villáskulcskészlet, már a legtöbb háztartásban megtalálható, zsebben hordható mini szerszámkészlete pedig legtöbb kerékpárosnak van, máskülönben 1-2 ezer forintért bárhol beszerezhető.
A második csoportban olyan szerszámok találhatók, mellyel már a legtöbb szerelési feladat megoldható, beszerzésüket követően a barátok minden bizonnyal gyakran látogatnak meg kölcsönzési célzattal. A harmadik kategóriába tartozókat otthoni használatra sem költségük, sem helyigényük miatt nem ajánljuk. Ha ilyen szerszámra lenne szükségünk, érdemes a kerékpárt szakszervizbe vinni, ahol az eszköz használatához kellő szakértelem is párosul…
I. Alapkészlet
Az itt látható szerszámok nem túl drágák, használatuk egyszerű, a műhely hiánya sem akadály, bár egy jól megvilágított, üres sarokban könnyebben megy a munka.
- Nyomásmérős állópumpa: a kerékpározáshoz kötelezően hordott kispumpa mellett jó szolgálatot tesz egy állópumpa, mellyel könnyedén, gyorsan elérhetjük a szükséges nyomást akár országúti kerékpár, akár mountain bike esetében. Feje legyen kompatibilis mindkét szeleptípussal – az autószeleppel (általában MTB-ken találunk ilyet) és a szingószeleppel (országúti és igényes MTB kerékpárok szeleprendszere).
- Csavarhúzók: mind lapos, mind csillagfejű típusra szükség lehet, és legyen mindkettőből legalább kétféle méret. Ezek a legtöbb háztartásban fellelhetők.
- Gumiemelők: a műanyag lapokkal be tudunk nyúlni az abroncs pereme alá, és átemelhetjük a köpenyt a peremen. A műanyag megakadályozza, hogy az alumínium abroncsban kárt tegyünk. A legmakacsabb külsőkhöz három darab is kellhet, a gumiemelő másik oldalán lévő kampókat a küllőkbe tudjuk beakasztani.
- Tartalék belsők: célszerű a foltozókészlet mellett a kerékpározáshoz tartalék belsőt is vinni, így a csere gyorsabb, és olyan esetekre is megoldást kínál, ahol a foltozás már nem segít. Érdemes emellett otthon is tartani ezen felül még 1-2 pótbelsőt.
- Foltozókészlet: dobozban szokták árulni, benne néhány folt, vukanizáló folyadék, illetve egy kis darab dörzspapír található.
- Állítható villáskulcs: bár egy villáskulcskészletre is szükség lesz, az állítható típussal néha pontosabb illeszkedés érhető el, továbbá olyan helyzetekben jön jól, amikor a szereléshez egy méretből két kulcs szükséges.
- Fogók: mind kombinált, mint keskeny, hosszú csőrűre szükség lehet, a legtöbb háztartásban fellelhetők.
- Imbuszkulcskészlet: érdemes ezekből egy sorozat jó minőségűt beszerezni, mivel a kerékpáron található legelterjedtebb csavartípushoz valók. Sokat fogjuk használni ezeket, és hajlamosak a kicsorbulásra. 2-2,5-3-4-5-6-8 mm-es méret mindenképpen legyen a készletben, ha két egyforma méretűre lenne szükség, akkor használjuk a kerékpározáshoz rendszeresített zsebszerszámot! 5-6-8 mm-es méretből nem árt a hosszúnyelű változat, mellyel nagyobb nyomatékot lehet kifejteni.
- Villáskulcskészlet: 7-24 mm-es méretben, általános minőségben is megfelelő. Ezek a legtöbb háztartásban fellelhetők.
- Láncbontó: a lánc szétszedéséhez, összeszereléséhez elengedhetetlen. Szerezzünk be egy minőségi típust, főleg ha 10 fokozatú meghajtást használunk. Alternatívaként felmerül a gyorsrögzítő rendszer, mely szükségtelenné teszi a lánc szerszámmal való bontását, összeszerelését, csökkenti a hibalehetőségeket. (Egy láncbontóra ilyen esetben is szükség van, de az lehet gyengébb minőségű is.)
- Küllőkulcs: a kerék apróbb centrírozásához fontos eszköz, melyből azt a méretet válasszuk, mely küllőanyáinkhoz passzol. Számos gyárilag fűzött kereket nem tudunk házilag centrírozni, így ez a szerszám elmaradhat.
- Kenőanyag: legyen otthon kerékpárokhoz tervezett zsír és olaj, mellyel a lánc kenése és a csavarmenetek, alkatrészek közti tapadás is megelőzhető.
- Szigetelőszalag: jól használható jelölésre, bandázsolásra és sok minden másra.
- Rongyok: a kerékpár tisztításához, szerelés közbeni törléshez nélkülözhetetlen. Emellett vödör, szivacs, és tisztítószer is szükséges lehet.
II. Haladó szerszámkészlet
A második csoportba található eszközök meghatározott, speciális szerelési feladatokhoz valók, melyet a kerékpáros maga is megoldhat, de bízhatja szerelőre is a feladatot. Ha az otthoni szerelés mellett döntünk (így például elkerülhető, hogy főszezonban napokig nélkülözni kelljen kerékpárunkat, és nem kevés pénzt is megspórolhatunk vele) egy állandó helyet célszerű keresni az állványnak, a szerszámok praktikus tárolását is érdemes megoldani. Természetesen az itt felsoroltak mellett rendelkeznünk kell az első csoportba sorolt szerszámokkal is – lehetőség szerint azokból a legjobb minőségűt válasszuk!
- Összehajtható kerékpárállvány: segítségével a legtöbb beállítás gyorsan elvégezhető, a szereléshez kényelmesebb magasságba kerül a kerékpár.
- Szerelőkötény: helyet biztosít a leggyakrabban alkalmazott szerszámoknak, kíméli a szerelő ruházatát.
- Vasfűrész: finom, jó minőségű fűrészlappal használjuk.
- Szerelőkés: erős, cserélhető pengéjű típust válasszunk.
- Fémreszelők: egy köríves, egy félköríves, egy széles lapos, mind közepesen finom fogazattal.
- Bowdenvágó: az egyetlen szerszám, mellyel mind a bowdenház, mind a bowden rojtosodás nélkül szabható.
- Torx kulcsok: tárcsafékrendszerek, illetve egyes hajtóművek ilyen kulcsot igényelnek. Mindenképpen legyen közte jó minőségű T25 és T30-as méret.
- Lánckerék-anyacsavarkulcs: hiányában a lánckerékcsavar gyakran az anyával együtt forog.
- Satu: egy középméretű satu elengedhetetlen az alkatrészek biztos rögzítéséhez.
- Lánckeréksor-rögzítő szerszám: a lánckeréksor záróanyáját egy speciális szerszámmal tudjuk oldani, illetve rögzíteni, mely Campagnolo alkatrészek esetében eltér a leggyakrabban alkalmazott Shimano típustól.
- Láncostor: a lánckeréksor leszereléséhez szükséges egy, a lánckereket rögzítő szerszám is.
- Középcsapágy-szerszám: a középcsapágy ki- és beszerelését egy speciális szerszámmal végezhetjük, mely a rendszer függvényében változhat. A régebbi kónuszos rendszerhez több szerszámra, a monoblokk rendszerű középcsapágy esetében egy darab, meghatározott típusra, míg a modern integrált tengelyes hajtóművek esetében ismét egy – többé-kevésbé szabványosított – újabb szerszámra lesz szükség.
- Hajtókar-leszerelő: présszerszám, melynek segítségével a hajtómű a középcsapágy-tengelyről eltávolítható. Szerencsére a hagyományos négyszögtengelyes, illetve az Octalink/ISIS bordástengelyes rendszerek közös szerszámot igényelnek, míg az integrált tengelyes rendszerekhez nem szükséges külön szerszám erre a célra.
- Kónuszkulcsok: az agyak karbantartásához, fékállításhoz szükséges 13/14/15/16 mm-es keskeny lapú villáskulcs – azaz egy kónuszkulcskészlet.
- Pedálszerelő szerszám: általában minden pedálrendszer más-más (szerencsére olcsó) szerelőszerszámot igényel. A legigényesebb pedálok hagyományos villás- és kónuszkulccsal szerelhetők.
- Kormánycsapágy-szerszám: hagyományos menetes kormánycsapágyakhoz szükséges, ha modern A-head set rendszerű vagy integrált kormánycsapágy van a kerékpáron, akkor erre nem lesz szükség.
- Dugókulcs-készlet: régebbi kerékpárok szerelése során jó szolgálatot tesz egy 7-15 mm-es készlet, mely sok háztartásban megtalálható.
- Rádió: a hosszabb szerelési munkákhoz elengedhetetlen…
III. Professzionális szerszámok
Ha a harmadik csoportba tartozó szerszámkészlettel rendelkezők teljes egészében függetlenek a kerékpárszerelő műhelyektől, minden felmerülő hibát meg tudnak javítani, vagy akár szerelőműhelyt is nyithatnak… Kerékpárépítés esetén a vázat is szakszerűen előkészíthetik, minden típusú kormánycsapágyat be tudnak szerelni. Kereket is maguk fűzhetnek, bár ez a szerszámokon felül komoly szakértemet is igényel, mellesleg manapság a gyári fűzésű kerekek korában nem olyan fontos tudomány, mint egykoron volt. Ehhez a felszereléshez már egy ilyen célra berendezett műhely dukál, amelyet garázsban, pincében is ki lehet alakítani. Természetesen az előző két szerszámcsoportra is szükségünk lesz.
- Mosótál: a lánc, illetve az alkatrészek teljes átmosásához praktikus eszköz – mindig alkalmazzunk a környezetben lebomló oldószert!
- Rögzített kerékpárállvány: stabil, nem kell összerakni, szétszedni, tartóbilincse többféle kerékpárvázhoz alkalmazható.
- Nagyméretű rögzített satu: a megszorult alkatrészek szétszerelését könnyíti meg.
- Villanyak-rózsa beütő: az A-head set-es rendszerű kormánycsapágyakhoz való célszerszám, mellyel pontosabb munkát végezhetünk.
- Többféle kalapács: bizonyos feladatokhoz elengedhetetlen egy erős kalapács, a gumikalapács pedig segít az összeszorult alkatrészek szétszedésében.
- Nyomatékmérő: ennek segítségével mindig a megfelelő nyomatékkal szoríthatjuk meg a csavarokat, ezzel elkerülhető a túlfeszítés miatti alkatrésztörés.
- Menetvágók: a nyers váz összeszereléséhez, sérült menetek javítása esetén használatos, leggyakrabban 5mmX0,8; 6mmX1 és 10mmX1-es típus szükséges.
- Zégergyűrű-fogó: számos alkatrész szétszereléséhez, javításához, karbantartásához szükséges lehet.
- Zsírzópisztoly: a zsírzógombbal rendelkező alkatrészek (kerékagyak, kormánycsapágy, teleszkóp, stb.) kenéséhez.
- Lánckopás-mérő: ezzel határozhatjuk meg, hogy a lánc mikor szorul cserére.
- Centrírozó állvány: a kerék fűzéséhez, pontatlanságok kijavításához szükséges szerkezet. Kezelése ügyességet és tapasztalatot igényel.
- Tüskekulcs: speciális záróanyák beállításához, megszorításához.
- Lánckerékkopás-mérő: ezzel határozhatjuk meg, hogy a lánckerekek mikor szorulnak cserére.
- Tolómérő: digitális vagy precíz hagyományos, mellyel pontos méretet tudunk venni alkatrészekről.
- Pótalkatrészek: bowdenek, lánc, lánckeréksor, első lánckerekek – azaz minden, ami idővel elkopik. Esetleg gyakran megsérülő alkatrészekből, mint a hátsó váltó, is tarthatunk otthon tartalékot.
- Türelem: minden mennyiségben!
IV. Utazó szerszámok
- defektjavító készlet
- pumpa
- pótbelső
- gumiemelő
- zsebszerszám (láncbontóval)
- hátsó lámpa
- küllőkulcs
- pénz, igazolvány, mobiltelefon
Többnapos túrákhoz ezen kívül vigyünk többféle időjáráshoz alkalmas ruházatot, kenőolajat, tartalékküllőt, tartalék láncszemeket, esetleg összehajtható külső gumit. Ezekkel a szerszámokkal és tartalék alkatrészekkel már a legtöbb felmerülő szerelési problémát legalább időlegesen meg tudjuk oldani.
Szöveg: BikeMag
Kép: Zinn alapján BikeMag