Mézesmadzag bringásoknak a téli hónapokra… Sok dolog van, amire vágytam gyermekkoromban, mégsem kaptam meg, például a kis faszánkó helyett az a kis piros ródli banánüléssel, biciklikormánnyal… Talán ezért mozgatja meg kicsit a fantáziámat még mindig, ha egy ilyen szerkezetet látok, mint a Bike Brno kiállításon a lengyel Ktrak standján.
Ne tévesszen meg senkit a Specialized FSR váz, távolról sem egy hightech termékről van szó, pedig átszámítva a vastagon 100 000 Ft fölötti ár talán sok azért, hogy kipróbálhassunk egy érdekes mókát. Sok hasonló „snowbike” látott már napvilágot, komoly sportszergyártóktól is, de talán nem véletlen, hogy nem sok ilyen járművel találkozunk a havas tájakon…
Józan ésszel végiggondolva miért is akarnánk helyettesíteni bármivel a síléceket, melyeknél hatékonyabb sportszert nehéz lenne gyártani havas tájra? Persze ha valakinek még ott motoszkál a kis piros ródli a fejében, vagy nem tudja elengedni az enduro-kormány markolatát, mit tehet? Némi iróniával a kerékpáros katalógusok all-mountain és enduro kerékpárok környékén előszeretettel alkalmazott szófordulatát kölcsönvéve: egy ilyen snowbike-kal „fel is lehet jutni a hegyre és le is lehet gurulni”.
Konkrétan a Ktrak egy kit, amely a legtöbb mountain bike kerékpárra felszerelhető, V-fékkel és tárcsafékkel is kompatibilis, elöl egy sítalppal helyettesítjük a kereket, hátul egy hernyótalpas megoldással. 29-es fanoknak még várni kell, de ez a szerkezet talán így önmagában is elég deviáns.
A hátsó traktus fő alapanyaga magnézium, de a szett még így is 8 kilogrammal nehezíti a gépet, illetve ebből ki kell vonni az eredeti kerekek súlyát. Elöl átütőtengellyel és hagyományos papuccsal is kompatibilis lehet, hátul egyelőre csak hagyományos papucshoz rendelhető. A hernyótalp minőségi gumiból készül, agresszív mintázatával bárhol felkapaszkodik.
Akinek megmozgatta a fantáziáját a masina, a http://www.ktrak.pl/ oldalon tájékozódhat.
Szöveg és fotók: Takács Tamás