Kusztor Péter egy vadonatúj BMC Impec nyergében nyerte meg az országúti magyar bajnokságot, különlegessége, hogy már a 2013-as modelleket kapta meg csapata, a svájci Atlas Personal. Az ipari robot segítségével készülő Impec mellett bemutatjuk még az „edzőkerékpárt”, illetve a korábban használt Temmachine-t is.
Sokat mondó, hogy még Kuszti, aki egyébként több szempontból is dicsérte az új Impec-et, megjegyezte, hogy ennyi pénzért biztosan nem venne magának bringát. Na igen, a kerékpárgyártás jelenlegi csúcstechnológiáit felvonultató svájci műremek egyúttal az egyik legdrágább is a világon, csak a vázszett másfél millió Ft körüli értéket képvisel, a komplett kerékpárok 2,5 millió Ft-tól kezdődnek, a legdrágább Lamborghini edition 6 000 000 Ft!
Mindezért a pénzért viszont valóbban többet kapnak a vásárlók és persze a szponzorált versenyzők, mint egy jól csengő márkanevet…
„Még soha nem volt ennyire jó kerékpáron, ahogy felültem, érezhetően jobb volt a korábbi gépünknél. Valahogy jobban viselkedik minden körülmény között, ha odalépek neki, nagyon megindul, nem vész el semmi erő. Jobb versenyzésre a geometria is, ennek alacsonyabbra csinálták a homlokcsövét, ami fontos a versenyzőknek.
Én nem vagyok egy sprinter alkat, de azt mondják, sprinten még jobban kijönnek a váz jó tulajdonságai. És el kell mondjam, én nem szoktam nagy különbséget érezni kerékpárok között, szerintem amúgy minden bringával lehet gyorsan menni, ezért nem is szívesen véleményezném részletesen a kerékpárokat.” – mondja a magyar bajnok a BMC Impec-ről.
Érdemes ennek tükrében megnézni, hogyan áll össze az Impec váza:
Manapság már ritka a muffos illesztés a karbonvázak esetében, a svájciak mégis maradtak ennél a technológiánál csúcsmodelljüknél. Így tudják a csöveket és az illesztési pontokat a leginkább a terhelésnek megfelelően alakítani, továbbá a különböző csövekhez különböző szálelrendezésű karbonszövetet is használnak.
LSW – Load-Specific-Weave – technológia: A gyártáshoz ipari robotot alkalmaznak, aminek segítségével tökéletes pontos szálelrendezés az eredmény, mindezt a terhelésnek megfelelően változó keresztmetszet és falvastagság mellett.
SNC – Shell-Node-Concept: A muffok, mint a kagyló, két fél darabból kerülnek megmunkálásra, természetesen itt is a legideálisabb karbonból, és tökéletesen pontos, precíz megmunkálást tesznek lehetővé a váz összeillesztésekor. A muffos technológia további előnye az egyedi méretek gyártása.
Közelről megnézve valóban ritkán látható precíz kidolgozással találkozunk, az élményt tovább erősíti a nyers felület, már-már kihívó nagyképűség a BMC-től: „Gyere komám, ha akarod, olvasd meg egyenként a szénszálakat, ha hibát találsz, küldd vissza…” A tapered fejcső már nem számít érdekességnek, a bowdenelvezetés viszont igen, amolyan „félig-belülvezetett”, de nekünk tetszik.
Ami brutális, az a hátsó traktus: nem véletlen, hogy harap a gép, ennél merevebbre talán nem is lehetne csinálni, az optimális csőformák, muffok, anyag kombinációja mellett, még egy apró elemet is láthatunk a támvillánál, ami nem csak merevítő funkciót tölthet be, de az aerodinamikát is javítja, s persze a design…
Felszereltség szempontjából Kusztiék csapata nem nagyon kedveli a konfekciót, évek óta Campagnolo alkatrészekkel szerelik a BMC vázakat, Campa edzőkerekeket és Easton versenykerekeket használnak.
BMC TeamMachine
A korábbi versenygép, a TeamMachine már általában a svájci határ közelében pihen és edzőgépként funkcionál, azaz eltérő tulajdonságai miatt mégsincs már sokat szolgálatban:
„Amióta megkaptuk az Impec-et, edzésen is inkább rajta ülök, jobb azzal a kerékpárral hajtani, amivel versenyen is megyek, de ez nem azt jelenti, hogy sokkal jobb volna, egyszerűen csak más. Egyébként a TeamMachine könnyebb, az érződik, hogy az Impec-ben több anyag van, és ahogy mondtam más kicsit a geometria.”
A TeamMachine váza egyébként hasonlóan többféle karbonszövetből készül, mint az Impec, de nem muffos technológiával, hanem több monocoque darabból áll. Rezgéselnyelő, rugalmasabb szövetet használnak például a támvilláknál és az első villa szárainál is. A TeamMachine esetében több hangsúlyt fektettek a komfortra, mint az Impec-nél.
Érdekes a TeamMachine nyeregcső megoldása, ami csak a BMC-re jellemző: egy dugó szorítja a vázba a nyeregcsövet. Magában a nyeregcsőben – ami szögletes keresztmetszetű – találunk egy rezgéselnyelő betétet is.
Hasonlóan az Impec-hez, a felszerelés a TeamMachine-en is Campa, persze nem hiányozhat a wattmérős edzőkerék, Kuszti szerint ez sokkal pontosabb segítséget ad az edzésekhez, amióta használja, mint korábban a pulzusmérő.
Bár tudjuk, hogy a BMC-ből soha nem lesz tömegcikk, de a Moab Kerékpárüzletnek köszönhetően egyre több svájci csoda tűnik fel a magyar utakon is. Kuszti TeamMachine bringája például 1 200 000 Ft-tól, a „kistestvér” RaceMachine 950 000 Ft-tól kapható. A hobbi sportolóknak tervezett RoadRacert nekünk is alkalmunk volt kipróbálni, a teszt IDE KATTINTVA olvasható.
2013-ra a BMC egyébként több újdonságot is tartogat, az eddigi jól bevált modellek mellett több kivitelben lesz kapható az idei paris-roubaix-n debütáló Granfondo, illetve kihoznak egy aero változatot a mezőnyversenyekre is Timemachine TMR01 néven. Remélhetőleg a 2013-as újdonságokat is tesztelhetjük majd.
A BMC-t hazánkban a Mesterbike-ban találod!