2014-es KTM kerékpárok képekben: a 26-os kerékméret törölve…
Az ausztriai Attersee mellett a szokásos KTM bemutatóra voltunk hivatalosak, aminek különlegességét egyrészt egy jubileum adta, a KTM kerékpárok 50 éve róják a kilométereket, másrészt az osztrák gyár nagyon merészet húzott a következő szezonra! A sportcélra használt mountain bike-ok között – a Ratchet DH-gép kivételével – nem találunk 26-os bringát, csak 29-es, vagy 27,5-est…
A KTM bringák igen népszerűek szerte a világon, a legutóbbi éves mérleg szerint a világ 47 országában 190 000 minőségi kerékpárt adtak el, ami 120 000 000 eurós árbevételt hozott. Ennek megfelelően a sajtó számára szervezett tesztnapokon is több turnusban érkeztek újságírók szerte a világból, hogy kipróbálják a 2014-es gépeket.
A prezentáción az 50 éves jubileumról is esett szó, az elhasználódott fotón látható Fleetwinggel kezdődött a sikertörténet 1964-ben, amit az amerikai piacra gyártottak. Mára 150 különböző bringa szerepel a palettán.
A sajtótájékoztatót a jelenlegi tulajdonos, a tajvani Carol Urkauf Chen is megtisztelte, aki keményen kézben tartotta az eseményeket, éreztetve, hogy ki a főnök.
A 2014-es év azonban nem csak a jubileum miatt mérföldkő. A 150 különböző modell között édeskevés 26-os kerékméretűt találunk, sőt, a cross country, maraton, trail, all-mountain és enduro bringák közül teljesen eltüntették a hagyományos 26″-os mountain bike-okat. A 26 colt a 27,5 váltotta! Merész lépés…
Még a 160 mm-t mozgó Lycan Enduro is 27,5-es kerekekkel készül, és érdekes benyomást kelt elsőre. Bár “rendeltetésszerűen” nem tudtam letesztelni, de felülve inkább egy “nagy trail fully”-t idézett, a szögeket sem egy 160 mm-t mozgó, elsősorban a lejtőre kihegyezett géphez igazították, hanem afféle nagy rugóutas all-mountain géppel van dolgunk.
Ami viszont hihetetlenül jó benyomást tett rám menet közben, a 27,5-es merev Myroon! Az a bringa, amiről az első percben érzi az ember, hogy KELL, úgy jó ahogy van. Könnyű, kezes, sportos geometria, merev, de nem rideg, Összességében ki merem jelenteni, ennél jobb merev karbon montin nem ültem még. Érdekesség, hogy ugyanez igaz volt a 29-es karbon Myroon megjelenésekor is.
A csúcs Myroon félelmetes versenygép, és könnyűre is sikerült, pedig a váz önmagában nem rekorder ezen a téren: 1175 grammot nyom 19″-os méretben.
Ami igazán különlegessé teszi a Myroont, a szuperlapos ülőcső. Az ülőcső bekötése a szokásosnál jóval előbbre került a középrésznél, így laposabb lett a szög is, növelve a komfortot. A középrészt viszont sikerült úgy kialakítani, hogy a hajtásmerevség is megfelelő maradjon. A rövid tesztkilométerek alatt a geometria nekem nagyon bejött, de fontos megemlíteni, hogy a laposabb szög miatt a nyereg le-fel húzásával jobban változik a geo, vagyis szűkebb az a tartomány, ahol optimális marad.
Az új Myroon bringákon direct mount váltókonzolokat találunk elöl és hátul is. Elöl az előre tolt ülőcső miatt bőven marad így is hely a váz és a kerék között, de felveti a kérdést, hogy ragadós sárban hogyan gyűlik a trutyi, főleg, ha megnézzük a középrész kialakítást, ami szinte egy “sárgyűjtő edényre” hasonlít. Az Alpokban csak folyós sár volt, ragadós nem, így problémánk nem adódott.
Sár helyett inkább a vízzel gyűlt meg a bajunk, sokat esett és extra nedves helyeken is jártunk a KTM gépekkel, de azért nem panaszkodom…
A Lycanok után a 105 mm-t mozgó XC/maraton fully, a Scarp is 27,5″-os kerkeket kapott, ez a gép a magyar vásárlók számára nagyon érdekes lehet, főleg mert gazdaságos specifikációkkal is kapható lesz ez az alumínium bringa.
Az alumínium Scarpból az XT-s verzió a csúcs, a váz egyébként olyan igényesen megmunkált, hogy messziről elsőre azt hittem, karbon bringát látok…
A KTM mountain fullykra egyöntetűen jellemző az integrált tárcsafék-konzol és papucs, ennél szerkezetileg nem lehet merevebbet elképzelni és még szép is. Szintén egyöntetű a 142×12 mm-es hátsó tengely is, elöl pedig a 15 mm-es átmenő.
A KTM fullyk idén is a már beváltnak mondható PDS II. felfüggesztést kínálják, a Scarp és a Lycan gépek esetében is. A PDS lényege, hogy a rugóstagot nem a váz fő háromszögéhez rögzítik, hanem a fő forgásponthoz csatlakozó lengőkarhoz. Egyébként egy négyforgáspontos rendszerről van szó, ami érzésre kiegyensúlyozottság szempontjából a VPP (virtuális forgáspontú) felfüggesztéseket idézi.
Fontos még megemlítenünk a sok jó minőségű KTM-kiegészítőt, melyek színben remekül passzolnak a bringákhoz, ugyanakkor nem a spórolás szellemében lettek kiválasztva a katalógusból.
Ha a spórolást említettem, a KTM kinyilvánított célja 2014-re, hogy minél szélesebb réteg számára váljon elérhetővé a karbon kerékpár, mountain bike fronton ezért küldik csatába a merev Myroon mellé az Area mountain bike-okat, természetesen 27,5-es és 29-es kerékméretben is.
Cserélgetve a 27,5-es Myroon és Area gépeket, a velósokkal is egyetértettünk abban, hogy jól sikerült pozícionálni a Myroont a sportosabb, fürgébb karakterisztika felé, míg az Area inkább a kényelmes tartást kedvelőknek kedvez, annak megfelelően, ahogy feltehetőleg a vásárlói kör megoszlik majd.
Az Area kerékpárok egyébként nem “olcsók”, tehát nem adta alább a jó minőséget a KTM, csak kedvezőbb áron sikerült kihozni a gyártást. A részletek hasonlóan a Myroonhoz igényesek, súlyát tekintve is csak pár grammal nehezebb a váz, de itt például hagyományos ülőcső elhelyezéssel találkozunk.
A KTM mountain bike-okkal kapcsolatban még nem beszéltünk a színekről: az uralkodó narancssárgához képest bővül a választék jövőre…
A 2013-ról 2014-re történt változásokat jól szemléltette a prezentáción bemutatott ábra, kihúzva a palettáról a 26-osokat.
Még szerencse, hogy a csúcs 29-eseket nem bántották, ugyanis a Scarp 29 karbon fullynál, ami az XTR szettnek és a DT kerekeknek köszönhetően súlyban is versenyképes, nehéz elképzelni univerzálisabb játékszert.
Mielőtt rátérnénk az országúti gépekre, szólni kell a trekking-city kerékpárokról is, amelyekre mindig nagy hangsúlyt fektetett a KTM, 2014-re pedig teljesen megújul a paletta.
Csúcsminőségű alumíniumvázak, igényes részletmegoldások, alapos gonddal összeválogatott alkatrészek jellemzik a KTM-nél ezt a kategóriát. Egy ilyen bringán sokkal több részlet határozza meg, hogy a vásárló tökéletesen elégedett legyen, ráadásul ők nem is szeretnének utólagos tuninggal foglalkozni, mint a sport kerékpárok tulajdonosai.
Ami az előző képen talán sokaknak nem tűnt fel… Egy példa az apró részletek jelentőségére: a csomagtartót nem a megszokott módon rögzítik a vázhoz, hanem a sárvédő alatt fut az összekötő elem, amiből felülről semmi nem látszik. Szép és erős megoldás.
A KTM a kiegészítők terén is nyomul, a ruhák, sisakok, zoknik mellett cipő-kollekcióval is előálltak. A KTM kereskedőknél speciális eljárással alakítják talpunkhoz a betétet, amit rögtön le is tesztelhettünk a saját cipőnkben, és valóban kényelmesebb lett kicsit a lábbeli.
Országúton a Revelator váza nem sokat változik, de a 2014-es Ultegra szett miatt mégis érdekes volt ez a bringa.
A februári bemutatóhoz képest végleges formájában, élőben sokkal szebb fényben tündökölt az új Dura Ace vonalait követő Ultegra hajtókar.
Persze a bringa vonalai is kecsesek, az egyhangú szürke a szürkében fényezést a KTM-narancs díszítések dobják fel.
A karbon Revelatorból is kapható lesz a “karbont a népnek” hullámot meglovagoló váltpzat, Tiagra szettel kedvező áron!
Tesztkörre mégis a Dura Ace-szel és Mavic Ksyriummal szerelt csúcsmodellt sikerült kivinni az Atterse partján kanyargó úton és egy kisebb szerpentinre, ugyanis a 6,4 kilogrammos súlya csalogatóbb volt a debütáló Ultegra családnál…
A könnyű gép a szerkezetileg legmerevebbek közé tartozó Ksyrium kerekekkel szinte repült, merevség ötös, viszont a komfortot sajnos nem sikerült tesztelni, rázós úttal, kátyúkkal ugyanis “sajnos” nem találkoztam az Attersee partján. 🙂 Szóval a Revelator nyergében jól záródott a KTM Test Camp!
Fotók: Takács Tamás, Thommey
.
Hozzászólások