A komáromi lokálpatriotizmus erősítésére létrejött kerékpáros csapatot Gregor Zoltán elnök mutatja be. A struktúrált kis csapat a kerékpársportért és a rekreációért egyaránt felelősnek érzi magát.
Brigetio szókori Római Birodalom Pannónia tartományában a mai Komárom helyén épült. A városhoz való kötődés tehát a névben is megjelenik, de a csapatot összekovácsoló helyi rendezvényeken túl jövőbeni konkrét tervekkel és célokkal is rendelkezik a Brigetio Kerékpáros Sportegyesület.
A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat, nem titkolt célunk megkönnyíteni az egyesületek számára egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.
Az egyesület bemutatása:
Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)
Gregor Zoltán: Egyesületünket 2013. januárjában alapítottuk, azzal a céllal, hogy a Komáromban és a környező településeken élő kerékpárosokat összefogjuk, ezáltal közösen tudjunk edzeni, versenyekre járni. Ezt a tendenciát tovább gondolva, olyan rövid és hosszú távú célokat határoztunk meg, melyek a magyar kerékpársport fejlődését, a lakosság szabadidősportjának, egészségének megőrzését segítik elő. Jelenleg 19 tagunk van. Egyesületünkben országúti, mtb, és túra szakosztály működik, külön elnökségi tagokkal, akik azon dolgoznak, hogy ezek az ágak sikeresen működjenek. Idén a tagdíjakból, az Ászári Egészségmegőrző Programsorozat megszervezéséért kapott pályázati forrásból, a TibiZár és a Zöldövezet Kft. anyagi támogatásából működtünk.
Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?
Gregor Zoltán: Idén összesen 34 versenyen képviseltettük magunkat, ebből 10 alkalommal külföldön álltunk rajthoz. Eredményeinket tekintve 4 alkalommal első helyen, 5 alkalommal második helyen, 5 alkalommal harmadik helyen végeztünk, a dobogós eredményeken kívül 14 alkalommal kerültünk a legjobb 15 versenyző közé. 2014-ben Moravek Lajos nyerte meg a Dráva Tour összetett versenyét, ami az első jelentősebb országúti sportsikerünk. 2013-ban Gelle László korosztályában a Nyugat Maraton Kupa sorozatot nyerte meg, melyre nagyon büszkék vagyunk. Legbüszkébbek mégis arra vagyunk, hogy sok versenyre 6-9 fővel is el tudtunk utazni, és egységes csapat szintjén rajthoz állni.
Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? (Például: utánpótlás nevelés, válogatott versenyzők kitermelése a hazai kerékpársport számára, részvétel hazai vagy nemzetközi versenyrendszerben, részvétel tömegsport rendezvényeken, versenyszervezés, stb. Prioritások a felsoroltak között?)
Gregor Zoltán: Tagjainknak szerveztünk közös hétvégi edzéseket, közösen jártunk el versenyezni, célunk az volt, hogy egységessé formáljuk csapatunkat, ezzel alapot adva a jövőbeni közös munkára. Fontosnak tartottuk a lakosság szabadidősportjának elősegítését, ezért eddig összesen 7 alkalommal szervezünk kerékpáros kirándulásokat, túrákat, melyre bármely korosztály eljöhetett, jól érezhette magát, megtapasztalhatta milyen csoportban tekerni. Ezeknek a közös programoknak, kisebb rendezvényeknek nem csak csapat összekovácsoló ereje van, de bebizonyította, hogy többre is képesek vagyunk.
Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek (amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen?
Gregor Zoltán: Tavaly, és idén is amatőr versenyeken, maratonokon álltunk rajthoz. Mivel sokan 1-2 éve kezdték a kerékpározást, így az amatőr versenyek teljesítése, a mezőnnyel való együtt beérkezés is nagy kihívást jelent. Természetesen itt is vannak kivételek, akik szép eredményeket érnek el, de amíg nem tudunk több fővel felzárkózni az amatőr mezőny szintjéhez, addig úgy gondolom, ezen az amatőr szinten kell maradnunk versenyzést tekintve.
Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?
Gregor Zoltán: Csupán két éve van lehetőségem bele látni, főleg az amatőr versenyekbe, mint résztvevő. Itt, úgy tűnik, hogy sok esetben nem a versenyeztetés, a verseny színvonalának a növelése a cél, hanem a minél nagyobb nevezési díj, támogatások bevétele. Itt is természetesen van kivétel, voltunk olyan versenyen, ahol a szervezők kitettek magukért, ezért mi is örömmel könyveltük el a versenyt, jövőre biztos visszatérünk. Licensszel nem rendelkezünk, ilyen típusú versenyeken nem indultunk, a médiában ilyen szervezésű versenyről keveset hallani.
Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?
Gregor Zoltán: Szeretnénk már jövőre egy olyan rendezvényt megszervezni, amely későbbiekben, évek múlva a régió, az ország jelentős kerékpáros eseményévé nőheti ki magát. Jelenleg ennek az alapjait rakosgatjuk. Emellett nagyon fontosnak tartom a gyerekek kerékpáros foglalkoztatottságát, sajnos itt Komáromban nincs rá lehetőség, edzőt sem találunk. A jövőben ezen változatni szeretnénk, edzői rendszert és tudatos felkészülést szeretnénk biztosítani fiataloknak, ezáltal hozzájárulni a magyar kerékpársport fejlődéséhez.
Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?
Gregor Zoltán: Elsősorban támogatókra, másodsorban olyan emberekre, akik segítenek ezen céljaink elérésében. Komáromban edzőre is szükségünk lenne, hogy a gyerekek részére az edzéseket mihamarabb elkezdhessük.
Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?
Gregor Zoltán: Idén a tagdíjakból, az Ászári Egészségmegőrző Programsorozat megszervezéséért kapott pályázati forrásból, a TibiZár és a Zöldövezet Kft. anyagi támogatásából működtünk. A jövőben tagdíjakból, támogatókból, pályázati pénzekből, személyi jövedelemadó 1%-ból szeretnénk működni.
Részvétel a kerékpáros közéletben:
Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?
Gregor Zoltán: Nem vagyunk tagja a szövetségnek, de a jövőben szeretnénk azok lenni.
Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?
Gregor Zoltán: Nagyon fontos az anyagi támogatás a modern világban, de emellett fontosnak tartom a szakmai segítséget, nem csak a versenyeztetés, de verseny szervezés, utánpótlás nevelés, és még nagyon sok minden tekintetében is. Mi annyit várhatunk el, hogy a nemrég megszületett gyermeket, egyesületünket megtanítsák beszélni, járni a szakmai hozzáértésükkel.
Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?
Gregor Zoltán: Úgy gondolom, hogy országunkban nincs jelentős verseny, amire azt mondhatnánk nemzetközi viszonylatban, hogy a miénk, amire büszkék lehetünk. A legfontosabb, hogy ezen változtassanak, mondjuk egy Magyar Körversennyel. Ehhez olyan média forrásokat is meg kell mozdítani, hogy az átlag ember érdeklődését is felkeltse, kimenjen az utcára, szurkoljon a versenyzőknek, megszeresse a sportot, ösztönözze a fiatalokat, hogy ők is kerékpárra üljenek.
Célként határozható meg a világbajnokságokra, olimpiára való felkészülés kijutás, a versenyzők felkészítése, a fiatal tehetségek megtartása. Ehhez rengeteg pénzre van szükség, így a szövetség feladata, hogy nem csak állami pénzeket, de tőke erős szponzorokat is a kerékpáros élet részévé tegyenek.
Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?
Gregor Zoltán: A szövetség munkájáról, céljairól, hogy ahhoz milyen erőket mozgósít meg, mit tesz azért, hogy a célokat elérje, mi milyen segítségre lehetünk ebben.
Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?
Gregor Zoltán: Ezzel kapcsolatban nem tudok véleményt formálni, de úgy gondolom, hogy a szakágakat külön kell választani, külön költségvetéssel, külön vezetőkkel.
Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?
Gregor Zoltán: Köszönjük a lehetőséget a Bikemag.hu szerkesztőségének, hogy röviden bemutatták egyesületünket. Szeretném megköszönni mindenkinek, aki eddig támogatott minket, mi továbbra is azon leszünk, hogy a kerékpársport fejlődését elősegítsük. Ezúton is szeretném megkérni azokat a személyeket, akik megtehetik, hogy támogassák ezt a szép sportot tegyék meg amit tudnak, járuljanak hozzá, hogy hazánkban is felvirágozzon a kerékpársport.
Szerkesztői lábjegyzet: A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!
A hosszú távú párbeszéd jegyében:
Takács Tamás tt@bikemag.hu
Tóth András andras.toth@bikemag.hu
.