fbpx

Hol készült a kerékpárom?

A globalizáció egyik fő hatása a kerékpáriparra a nemzeti kerékpárgyártás megszűnése. A híres, patinás kerékpármárkák vázai már rég nem a fejünkben hozzájuk kapcsolt országban készülnek, hanem általában a távol-keleten, Tajvanon vagy Kínában. A Bicycle Retailer and Industry News’ „Factory and Suppliers Guide” kiadványát lapozgatva komoly meglepetések érhetik még a szakmában járatosakat is: sok esetben a nagy rivális márkák egyes modelljei ugyanazon gyárból, ugyanazon munkások kezei közül kerülnek ki.

További érdekes kérdés itt az Európai Unióban, hogy mikor lehet a vázra ráragasztani a Made in E.U., vagy mondjuk a Made in Italy címkét. A jelenlegi szabályzás szerint a termékben lévő érték 60%-át kell létrehozni, ahhoz, hogy helyinek minősüljön az adott modell. Ez kizárólag festéssel nem jön össze, így a gyártók megpróbálnak „trükközni”, papucsok nélkül rendelik a karbonvázat, maguk viszik fel a külső díszkarbon réteget, stb., továbbá a teljes kerékpár összeszerelését, csomagolását is a hozzáadott értékhez sorolják. Miért gyártat a Shimano Olaszországban hajtóművet? – a válasz most már világos: pont ilyen apróságok billentik át a kerékpár értékét a bűvös 60%-on!

Úgy tűnik, a karbonvázak elterjedése fokozza a fent vázolt tendenciát. Ilyen vázak elkészítése rengeteg kézimunkát feltételez, amit már tényleg nem érdemes itt Európában végezni. A mai rendkívül magas technikai szintnek megfelelő alapanyagot sem tud előállítani az E.U., így már az sem igaz, hogy a szövetet keletre viszik, majd az vázként jön vissza. A karbonipar már teljes egészében a világ másik felére költözött: ott az alapanyag, a technológia, és már a tervezést sem mindig bízzák a drágán dolgozó európaiakra vagy amerikaiakra…

Akkor vegyük sorra az egyes patinás márkákat!
FIGYELEM! Jópár márkánál frissítettük az információkat (kiegészítések, korrekciók, helyreigazítások)!

Bianchi
A Bianchi a távol-keleten nem gyárt vázakat. A gyártást Izmirbe, Törökországba telepítették. A cég eredeti központjában 2007-ben öt fő foglalkozott vázépítéssel. Három éve euroszázezreket invesztáltak a saját Hydroform-sor kiépítésére, közösen a Dedacciai-jal. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)

Cannondale
Meglepő, de a felsőbb kategóriás aluvázaikat még mindig Amerikában hegesztik/csiszolgatják, viszont ezek már nem teszi ki az eladások 0,5%-át!). A karbonokat természetesen Tajvanról szerzik be, a közép és alsó kategóriás aluvázakat pedig Kínából. A karbonokat viszont mindig az USA-ban festik. 2008 februárjában a Dorel Industries megvásárolta a Cannondale-t, így az már nem az alapító Joe Montgomery tulajdonában van. Hogy meddig hegesztgetnek még aluvázakat az image fenntartása érdekében, azt ma még nem tudni.

Cervelo
A többek közt Tour de France-on is diadalmaskodó CSC csapat bringáit a kanadai Cervelo szállítja – miután azok Kínából elérik Észak-Amerika partjait. Festéssel sem foglalkoznak, csak terveznek, meg a marketinget irányítják a kanadaiak.

Colnago
A termékpaletta alján elhelyezkedő vázak Tajvanon, de a limitált szériák és a csúcsmodellek még mindig Olaszországban készülnek. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)

DeRosa
A Via Bellini 24-ben, az A4 (Milánó-Velence) autópálya alatt székelő üzemben napjainkban is folyik a munka. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)

Felt
Semmilyen utómunkát nem végez a nevét viselő kerékpárokon az egykori motorkerékpáros guru, Jim Felt: ahogy jön Tajvanról, úgy kerül a kínálat az üzletekbe.

Giant
Álljunk meg egy szóra! Hogy kerül a listába a legnagyobb távol-keleti vázgyártó? Hát úgy, hogy ők is gyártatják vázaik egy részét: karbonvázaik elkészítését kiadják bérmunkába, így ugyanott készülnek, ahol más nagy gyártók modelljei, a tajvani Hodakánál. A történet érdekessége, hogy éppen a Giant dolgozta ki a karbonvázgyártás leghatékonyabb technológiáját, éveken keresztül ők gyártották saját modelljeik mellett a karbon Specializedokat és már neves darabokat, de ma már van náluk jobb, olcsóbb, így nem ragaszkodnak a saját „karbontörténethez”.

Jamis
Ázsiában készre gyártott kerékpárok tervezője, forgalmazója. Pont.

Kestler
A karbonvázgyártás úttörője és talán a legnagyobb név a szakmában ma már összes vázát a tajvani Martec-kel gyártatja.

Kona
1988-ban alapított kaliforniai cég igényesebb modelljeit a Hodakával gyártatja, az alsóbb szegmens Vietnámban látja meg a napvilágot.

Kuota
A tajvani Martec a beszállító, a tervezés egy részét állítólag még mindig az olasz Sintema végzi.

Litespeed
1980 óta az amerikai gyártó neve eggyé vált a minőségi titánvázakéval. A Litespeed készítette többek között a DeRosa, Merckx, Basso, LeMond, Tommassini titánvázait is. Az eredeti tulajdonosokat 1999-ben vásárolta ki egy befektetői csoport, majd megvásárolták a másik legendás titánváz-készítő céget, a Merlint is, ezután pedig az ausztrál Quintana Roo-t. A titánváz-termelés már Kínában folyik, a karbon és alukínálat tajvani alapokon nyugszik.

Look
A nagy francia gyártó 2 éve hagyta abba a karbonvázaik hazai gyártását, melyet részben Tunéziába helyeztek ki, illetve egyes modelleket távol-keletről szerzik be.

Marin
A Kona mellett a másik nagy kaliforniai cég, mely ugyancsak a távol-keleten gyártat, legfeljebb annyi különbséggel, hogy beszállítóik a kevésbé ismert A-Pro, Fairly és Sunrise.

Masi
Faliero Masinak sohasem volt “gyára”. A hetvenes években egy Roland Sahm nevű embernek adta el a névhasználati jogot, kizárólagosan Amerikába. Azaz Sahm csak az Államok területén használhatta a Masi nevet. A Masi név azóta párhuzamos történelmet élt meg. Az Egyesült Államokban a Masi teremtette meg azt a szinte vallásos áhitatot a muffos vázak iránt amiből egy teljes vázépítő nemzedék nőtt ki. Richard Sachsszal az élen. Az USA-ban annak idején Mario Confente építette a vázakat, ő a mai napig etalon. Milánóban a mai napig is dolgozik Alberto Masi, Faliero fia. Ő sohasem épített vázakat, mindig bérbe adta ki az építést. Alberto mindig is használta a Masi nevet, hiszen apja nem adta el azt. 2007 folyamán Dario Pegoretti műhelyében készültek a Masi név alatt forgalomba hozott vázak – valamennyi XCR csőből és alumíniumból (Dedacciai U2, M2). (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)

Merlin
Lásd Litespeed!

Olmo
Neves olasz gyártó, mely felső kategóriás gépei kivételével minden modelljét távol-keletről szerzi be.
(Helyreigazítás – aszerk.)

Orbea
Sok vita folyt a spanyol gyártó piacpolitikájáról, mivel E.U. tagországbeli gyártóként konzekvensen „Made in Spain” matricát ragasztanak kerékpárjaikra, melyeket viszont kétségtelenül távol-keletről szerezne be. Büszkén hirdetik, hogy karbonvázaikat saját maguk készítik (még gyárlátogatás-cikket is közzé tesznek), de valójában az adott üzemben csak a vázak utómunkálata folyik.

Pinarello
A cég kint Tajvanon épített egy komplett gyárat, a helyi munkaerő betanítása egy hét éves folyamat volt. A treviso-i üzem bezárása sokkal inkább volt olasz belpolitikai ügy, mint kerékpáripari kérdés… (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)

Raleigh
A neves angol gyárat pár évvel ezelőtt megvette egy amerikai befektető csoport, majd a még működő gyárat bezárta, a termelést távol-keletre helyezte. A beszállító 2008-ban a tajvani Kinesis volt.

Schwinn
A legagyobb amerikai kerékpárgyártó 1985-ben tönkrement (az akkori igazgató az MTB-t rövid divathóbortnak nevezte – de sajnos tévedett…), majd a cég kézről kézre vándorolt: a Pacific-hez került, majd a WalMart vette meg, mely a mostani gazdasági válságban elvérzett, így a Schwinn minden bizonnyal hamarosan új tulajdonoshoz kerül. A gyártást már egy évtizeddel ezelőtt kihelyezték a távol-keletre, 2008-ban a fő beszállító a Giant volt.

Scott
Amerikából Svájcba került át a központ, a gyártást természetesen nem az alpesi országban, hanem Ázsiában végzik, beszállítójuk a Hodaka és a Giant.

Specialized
1974-ben Mark Sinyard alapította a céget, mely nemcsak Amerikában vált piacvezetővé. Már a kezdetekkor nagy hangsúlyt fektettek a magas színvonalú amerikai fejlesztőmunkára, illetve az olcsó távol-keleti termelésre. Néhány éve fő beszállítója, a Merida jelentős részesedést szerzett a Specializedban. Ma a Merida mellett fő beszállítóik a Giant és az Ideal.

Time
Az egyik legfejlettebb karbonváz-készítő cég manapság, a legtöbb vázat még ma is Franciaországban kézzel készítik, bár bizonyos részegységek ettől függetlenül a távol-keletről érkeznek.

Trek
Amerika legnagyobb kerékpármárkájának története egy istállóban kezdődött, 25 ezer dollár befektetéssel. 1992-ben fejlesztették ki az OCLV karbonváz-szerkezetet, mellyel többek közt 7 Tour de France győzelmet könyvelhetett el a Wisconsin-beli cég. Az aluvázgyártást már a 90-es évek közepén a távol-keletre helyezték át, néhány éve már az olcsóbb OCLV karbonvázak is onnan származnak. A fejlesztések mellett a mai napig foglalkoznak a távol-keleten előállított karbonegységek pontos összeragasztásával, bizonyos rétegek felvitelével, festéssel. A Trek tulajdonában van a Fisher, a LeMond, a Klein és a Bontrager márka.

Bár még sok márkát lehetne sorolni, a tendencia ugyanaz: senki nem kerülhette el az elkerülhetetlent. A kivételes cégek, melyek még mindig az anyaországban végzik a termelés bizonyos szakaszait, általában a magasabb árszegmensben vannak jelen. Mindazonáltal le kell szögezni, hogy a karbonváz-gyártást nemcsak anyagi okok miatt helyezték ki a távol-keletre, hanem az ottani munkaerő precízebben, hatékonyabban végzi a monoton kézimunkát, mint Európában vagy Amerikában. A vásárló valójában jól jár azzal, ha a kerékpárváz távol-keleti eredetű!

További áttekintést nyújtanak az amerikai márkákról a letölthető dokumentumok:
http://www.bicycleretailer.com/downloads/Factory%20chart%2010-06.pdf
http://www.bicycleretailer.com/downloads/Factory%20chart%2010-07.pdf
http://www.bicycleretailer.com/downloads/US%20factory%20chart%2010-08LoRes.pdf

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo